Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Enl. CyberPhotos hemsida saluför dom 63 objektiv till E-mount FF. Det skulle förvåna om dom har alla. Därtill dyker det upp ett knippe till varje månad från Sony, Zeiss och andra 3:e partstillverkare, se SAR. Sony mfl. har utfäst att dom satsar stort på E-mounts objektivutbud, arbete pågår.
Därtill tillkommer 1000-tals äldre snorbilliga utsökt bra manuella FF-gluggar från 20-talet tillverkare.
Med smart adapter kan A7/A9 använda alla andras moderna objektiv med AF och stabilisering ink. C/N. Ingen annan kamera klarar detta.
Att påstå att C/N ligger 10-15 år före Sony förutsätter att man vet var Sony är om 10-15 år.
De flesta, skulle jag tro, klarar sina uppdrag (utan bärare) med 3-4 objektiv och då spelar det ingen roll vilken annan tillverkare som har flest objektiv jag ändå aldrig behöver.
Breaking News:
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-sony-a7iii-announced-fall-24mp-sensor-a9-autofocus-system/
Kanske nåt för oss som betalar våra prylar med egna skattade pengar (=amatörer) och söker en budget-A9 utan 20fps?
Ja och sedan kan man ju roa sig med att kolla alla objektiv de andra har som är helt ostabiliserade. Varenda objektiv som sätts på Sonys modernaste hus blir stabiliserat av IBIS - även billiga helt manuella 30-40-år gamla objektiv. Om vi räknar alla stabiliserade lösningar Sony kan erbjuda så ligger de några inte så dåligt till. Jag roade mig en gång med att jämföra den aspekten i Cyberphotos utbud och det var lätt förvånande.
Bildstabilisering är mainstream idag vare sig den sitter i hus eller objektiv eller faktiskt utförs genom en arbetsdelning mellan hus och objektiv som IBIS faktiskt gör med vissa E-mountobjektiv.