Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony A9 är superintressant tycker jag och verkar vara en kamera som skulle passa mig personligen alldees perfekt. Tyvärr är det lite för mycket pengar för mig i dagsläget och jag har inte riktigt samma utrymme för att ängna mig åt foto på samma sätt som tidigare, men sånt kan ändras... :)
Jag hoppas på att det kommer ut lite flera A7II:eek:r på begagnatmarknaden, så att prisnivån sjunker lite, när A9 börjar säljas. :)

Undrar förresten hur Sony hanterar den nya sensortekniken.

Ska de hålla på den exklusivt för sina egna kameror, eller kan vi förvänta oss en Nikon D760 om några månader med i grunden samma sensor ungefär samtidigt som Canon släpper 6D II?

/Mats

Ska de hålla på den exklusivt för sina egna kameror, eller kan vi förvänta oss en Nikon D760 om några månader med i grunden samma sensor ungefär samtidigt som Canon släpper 6D II?

/Mats

Frågan är väl ffa om en DSLR drar full nytta av utläsningshastigheten då AF modulen sitter separat och sökaren är optisk. Det är bara live view och filmning som kan dra störst nytta av utlösningshastigheten om jag tänkt rätt. Frågar är om en mer högupplöst version hitter sig in i D820 eller vad den nu skall heta, alltså mer likt en kommande A9R.

/Mats

De kanske håller på den lite. A7R II-sensorn borde kunna säljas till fler nu. Kameran har fått tillräckligt försprång och Sony har en ny unik sensor.

Jag tror vi kommer se en större differensiering mellan Sonyspecifika sensorer och andra. Sonys kameradivision håller på sina egna designer, och andra tillverkare använder aningen egna eller generella sensorer som säljs till alla tillverkare.

Sensorn i A7R II, A7S II och nu också A9 tror jag kommer vara helt förbehållna för Sony, men de är inte heller sensorer som tillför så mycet för Nikon (eller andra sensorkunder eftersom så mycker har att göra med den spegelfria tekniken). Nikon kommer förmldligen att kunna köpa någon variant av sensorn i A7R II (eller har utvecklat en egen) som är anpassad för DSLR

Att Sony inte skulle sälja ny sensorteknik till andra tillverkare är förstås helt befängt, i och med att de satsat så mycket pengar på att köpa upp just tilverkare av sensorer.

Det är tur den är så väldigt dyr, annars hade jag verkligen velat köpa den.

Eller hur :)

Jag håller med om att 50 000+ SEK är mycket pengar för en kamera om man har foto som ett sidointresse. Den ligger utanför min budget också tyvärr.

Däremot tycker jag inte att den är dyr. Det begreppet innefattar inte bara priset, utan också vad man får för det. Jag tycker A9 verkar leverera mycket "bang for the buck".

/Mats

Jag ser denna kamera som ett genombrott ungefär som Minolta 7000 var 1984 (då autofokus blev tillgängligt för massorna). Huruvida Sony fått till helheten eller inte i just A9 är inte det viktiga på sikt (men väl för köpare av just A9) utan att denna kamera signallerar ett genombrott där spegellöst börjar få unika fördelar över DSLR. Nu tänker jag på sensorn med enormt snabb avläsning. Med denna snabba avläsning möjlggörs kontinuerlig uppdatering av sökarbilden vid snabb serietagning, något som inte är möjligt med en DSLR p g a mirror black out, samt continuerlig AF under serietagning (med DSLR är detta inte möjligt då AF inte är aktiv under black out heller). Dessutom minskas antalet rörliga delar som därmed är känsliga för slitage. Nästa steg är att helt få bort den mekaniska slutaren. Slutprodukten blir ju närmast en dator med en sensor. Däremot, som sagts tidigare, är det ännu upp till bevis hur just denna kamera levererar på löftet från specarna som helhetsredskap. Ytterligare en brasklapp är det begränsade professionella teleutbudet för proffs och reservationer för hur dess on sensor PDAF hanterar långa telen. För avancerade amatörer verkar den lovande men begränsas här av de höga priserna för objektiven som mest drar nytta av kamerans egenskaper och dessa är ännu så pass nya att de är sällsynta på begmsrknadnaden och därmed fortfarande dyra.

Ja om första A7:an hade kommit för 10-12 år sedan, så hade vi haft lite mera av beg objektiv i dag, men även hos DSLR kamerorna så förbättras autofokusen kontinuerligt, det är STM och Dualpixel och D5 har nu över 150 autofokus punkter. Nya 100-400 för Sony ser ut att ha någon typ av dubbla motorer för att underlätta fokusering vid 400mm läget, så alla äldre objektiv blir inte lika effektiva när nya förbättrade autofokussystem hela tiden kommer till nya kameror. för lugnare fotografering fungerar nog även äldre objektiv riktigt bra.

Ja om första A7:an hade kommit för 10-12 år sedan, så hade vi haft lite mera av beg objektiv i dag, men även hos DSLR kamerorna så förbättras autofokusen kontinuerligt, det är STM och Dualpixel och D5 har nu över 150 autofokus punkter. Nya 100-400 för Sony ser ut att ha någon typ av dubbla motorer för att underlätta fokusering vid 400mm läget, så alla äldre objektiv blir inte lika effektiva när nya förbättrade autofokussystem hela tiden kommer till nya kameror. för lugnare fotografering fungerar nog även äldre objektiv riktigt bra.

Absolut. Men varför skall man lägga 50.000kr på en A9 för "lugnare fotografering". Man betalar för snabbheten med A9.

Absolut. Men varför skall man lägga 50.000kr på en A9 för "lugnare fotografering". Man betalar för snabbheten med A9.

Du behöver inte lägga mera än troligen 15.399:99 kr ( ? ) för A8:an, när den kommer, där kamerahuset är i komposit material, lättare och billigare.
Sony A9:an är ett styrkeprov, inom snar framtid kommer det flera billigare modeller, var så säker, att Sony nu testar hur marknaden tar A9.an!

Jag vet inte riktigt vilka egenskaper hos A9, som A7 II inte har, som jag skulle "behöva", så vad som skulle falla mig på läppen vore en billigare A7 II. Om den sen heter A8 eller A7 III spelar ingen roll.

Dessutom minskas antalet rörliga delar som därmed är känsliga för slitage. Nästa steg är att helt få bort den mekaniska slutaren.
Det låter fint, men i praktiken slits även elektroniska delar.

Hur pass länge håller en elektronisk sökare? Hur försämras den över tid? Kan vi leka med våra 50 åriga digitalkameror i framtiden så som vi gör med våra mekaniska kameror?

Det låter fint, men i praktiken slits även elektroniska delar.

Hur pass länge håller en elektronisk sökare? Hur försämras den över tid? Kan vi leka med våra 50 åriga digitalkameror i framtiden så som vi gör med våra mekaniska kameror?

Ett större problem än slitage med elektronik brukar vara att komponenterna åldras. Framförallt dåliga kondensatorer är en sjuka som brukar drabba elektronik efter 30+ år (beroende på kvalitet och driftmiljö). Detta har jag i efterhand förstått var orsaken till att min gamla Sega GameGear hade en tämligen svårtydbar skärm när det dök upp vid en rensning. Min GameBoy (ursprungliga modellen) har fått en rand på skärmen, vilket en nätsökning visar troligen beror på att lödningarna vid anslutningen mot skärmen nedtill blivit dåliga. Ska eventuellt gå att lösa med påvärmning medelst lödkolv.

Annars kan man få "whiskers" på lödningar. Jag har en kompakt Teac-receiver som jag köpte begagnad som ganska kort efter fick plötsliga frispel och slog av och på sig mm. Jag öppnade och en inspektion visade att en lödning fått ett långt "hår" på sig som gjorde att det blev en svag kortslutning. Jag tog bort den och sedan har allt varit frid och fröjd i ganska många år.

Det är inte givet att analoga kameror presterar som nya efter 50 år. Det är väl snarare ett undantag.

Gamla kameror brukar ha oregelbunda slutartider. Jag har flera analoga kameror vars slutare givit upp pga torkat gummi, lim som inte håller, material som torkar och förstörs mm.

De flesta köper kameror för att producera bilder de kommande 5-10 åren. Sony A9 kommer säkert fungera bra i 10 år framöver. Därefter upplevs nog kameran rätt gammal och man kan leva med att få byta någon komponent för att få den att funka.

Jag menar att även för en Ny Canon 5DMKIV så är inte äldre tele objektiv lika effektiva till den som nytillverkade dyrbarare objektiv PGA effektivare autofokus.

Man får väl tro att Sony kommer med någon 600/f4 eller vad det kan bli, men man vet aldrig med Sony, Dyrt lär det bli hur som helst, Sony har utökat sin kundkrets, med A9, Canon/Nikon folket kommer att köra med sina modeller, Fuji, Pannan, Olympus, och Sony kör med sina. 1DXII och D5 är ohotade för lång tid framåt, det är väl bara om Fuji får tokfnatt och släpper en FF som det kan bli en aning farligt.

Det är inte givet att analoga kameror presterar som nya efter 50 år. Det är väl snarare ett undantag.

Gamla kameror brukar ha oregelbunda slutartider. Jag har flera analoga kameror vars slutare givit upp pga torkat gummi, lim som inte håller, material som torkar och förstörs mm.
Men det är (i allmänhet) lättare att rusta upp en 50-60 år gammal helmekanisk kamera som har börjat kärva än det är att rusta upp åldrad elektronik. Särskilt besvärligt är det om det är en specialkomponent i form av en integrerad krets av något slag som har fallerat.

De flesta köper kameror för att producera bilder de kommande 5-10 åren. Sony A9 kommer säkert fungera bra i 10 år framöver. Därefter upplevs nog kameran rätt gammal och man kan leva med att få byta någon komponent för att få den att funka.
Jag tror att det finns en rätt stor chans att en välskött A9 fungerar även om 20 år. Jag har en Nikon D1 som fortfarande fungerar bra (fast batterierna håller inte laddning så värst länge).

Jag tror inte att det stämmer.
Möjligt att det var så för länge sedan på den analoga tiden, men kanppast nu förtiden. Inte heller ens samma beteende idag som för bara ett par år sedan. Teknikutvecklingen går inte bara fortare, utan den accellererar och så gör också konumenternas beteenden.

Min gissning är snarare att extremt få, om ens några, idag köper high-tech elektronik och förväntar sig att använda den om 5 år, än mindre 10.

Det är inte heller samma sak som med mekaniska tingestar som på analogt vis slits och nöts och glidande presterar sämre, som ditt exempel med att slutartiderna glider iväg.

Elektronik istället antingen funkar eller inte. Dvs när den funkar så gör den det lika bra och med lika värden som tidigare, men sen plötsligt går något sönder och slutar fungera. Då byter man inte ut delar, utan man kastar grejerna och köper nytt.

En A9 kan säkert funka lika bra om 10 år, bara det att det som upplevs som "bra" idag knappast lär upplevas som "bra" om 10 år, även omden skulle funka likadant.

Funderar själv på vad jag hade för kameror för 5-10 år sedan.

5 år sen var det Sony A900 och Sony A550 och en Sony videokamera med digitala bandkassetter.

De gamla trogna arbetshästarna skulle säkert fungera likadant idag, men är inget som jag skulle tycka vara nåt att ha.

För 10 år sen hade jag en analog Minolta Dynax 7 och en Canon IXUS och en video8.

Minoltan har jag visserligen kvar för att det är en speciell "Limited Edition" och den fungerar utmärkt, men är kvar bara i samlarsyfte.

Möjligen att jag inte kommer ihåg årtalen precis och vilka grejer jag hade då, men nåt åt det hållet. Hursomhelst är den tidshorisont som en kameras livslängd var för 5 år sedan inte alls samma som nu. Det accelererar som sagt.

När det gäller Sony A9 så tycker jag att det är en stor bedrift som ingenjörerna har gjort. Det är dock som du tidigare skrev ingen revolution, utan en evolution.

Spegellösa systemkameror har ju funnits med samma konstruktion i ganska många år nu och de har hela tiden förbättrats i snabbhet och AF-funktionalitet mm.

Ändå så innebär A9 ett viktigt tekniksprång i den evolutionen just för att vissa ganska tongivande personer har hävdat att det ALDRIG kommer att fungera att fokusera snabbt med en spegellös för att det skulle bryta mot fysikens lagar osv. ("Fysikens lagar" är det nuförtiden ingen som har riktig koll på, det som man tidigare trodde var sant gäller inte).

Nu har A9 prestanda som matchar och till viss del överträffar de tidigare ohotade superkamerorna från Canon och Nikon. Verkar det som iaf., finns säkert diskvalificerande egenskaper hos A9 som vi inte känner till än.

Hursomhelst så är anden ute ur flaskan. Det kommer att komma nya modeller i allt högre tak med ännu vassare specar.

När nu elektroniken är ikapp också det absoluta toppskiktet bland traditionella DSLR-konstruktioner så kommer det att gå ännu fortare. Utvecklingstakten inom elektronik accelererar och inom mekanik så stagnerar den för att tekniken är nära vägs ände.

Canon och Nikon kommer säkerligen att piffa upp tekniken ytterligare i kommande 1DXIII och D6 till sommar-OS om ett par år, så att de klarar ytterligare ett par fps som då ligger på 18, vibrationerna har minskat ytterligare en aning och bildstorleken har säkert ökat 10 megapixel eller så till 30 megapixel och AF-sensorn täcker ytterligare en lite större del av synfältet.

Samtidigt kommer det nog att släppas spegellösa som gör 40 fps med 50 megapixel och AF över 100% av bildytan.

Den här underliga kritiken mot A9 att den inte matchar 1DXII och D5 för att den inte går att använda med tjocka handskar osv. förstår jag inte. Det är ju inte det som det handlar om. Självklart så går det att bygga en helelektronisk kamera i vilken formfaktor som helst, bara att Sony har valt att inte göra den störe i det här fallet.

Självklart kommer den inte heller att ersätta DSLR-kamerorna hos sportfotografer. Kan inte förstå att en del tycks tro det.

Om 4-5 år bara så kommer nog allt att vara spegellöst från alla tillverkare. Canon och Nikon har nog mycket färdigt i sina labb, men avvaktar en del för att det inte ska finnas några tänkbara problem alls och att det finns full kompatibilitet bakåt för objektiv och andra tillbehör. Så det lär dröja ett tag innan vi ser nåt motsvarande från dem. Fram till OS 2020 i Tokyo när nya topp-DSLR släpps så kommer inget att hända dårifrån, men det är nog de sista kamerorna av den konstruktionen som vi kommer att se.

Att en del nu verkar tro att Sony iom. A9 nu hux-flux skulle öka sina marknadsandelar markant hos proffsfotograferna är underligt. Självklart kommer de inte att göra det.

Sonys förtroende ligger med rätta väldigt lågt. Nästan varje gång hittills har de klantat sig på något sätt, men de verkar ha skärpt till sig lite nu. Det kommer dock att ta tid. Samma sak med objektivutbudet. Det finns mycket kvar där att göra, även om det blivit bättre på senare tid.

Om 5 år däremot, om Sony spelar sina kort rätt, så kommer alla att ha samma grundkonstruktion i kamerorna och det finns nog 3 tekniskt likvärdiga spelare i den högsta kameradivisionen. Marknadsandelsmässigt så kommer nog Canon att leda rätt länge till, det tar tid att ändra på med tanke på investeringar i dyra objektiv som gjorts.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar