Paul.r.Lindqvist
Aktiv medlem
Ja jag bortser medvetet just i detta sammanhang från att det finns funktionalitet i proffsmodeller som inte finns eller finns i enklare varianter i de modeller som utgör segmentet under. Det är hela min poäng eftersom det är få marknader där man får betala så mycket för så lite. Alla fotografer behöver överhuvudtaget inte denna marginalfunktionalitet eller använder den försvinnande lite. Så lite att det är svårt att motivera kostnaden för den. Vi vet alla att den finns och är bättre men frågan är inte det utan om den verkligen är värd pengarna. Funktionalitet som bara finns i high end segmentet är löjligt dyr på marginalen och vi kan verkligen tala om "diminisching return on investment".
Lite svårt att bortse ifrån det när man jämför, speciellt när man talar om kostnader.
Om det är "värt pengarna" ja de kan väl bara var och en avgöra, inget intresse av att spekulera vad och för vem det är "värt"
Även som system kan man komma undan väldigt billigt undan med Sony när det gäller objektiv också, för det är verkligen inget fel på 20+ år gamla Minolta-objektiv. Men det är klart att det finns orosmoln där. Enligt Werner LP-Foto som bytte en bländarfjäder i mitt utmärkta 50mm/1,7 Minolta AF nyligen, så börjar det bli svårt att få tag i reservdelar till äldre Minolta-objektiv då Sony enligt Werner gjort sig av med dessa reservdelar (skrotning?) kanske i akt och mening att tvinga fram fler nyinköp. Så mycket för det snacket om installerad bas av Minolta-objektiv. Så det är klart att Sony knappast säljer nya objektiv till underpriser om efterfrågan kan hållas uppe på det sättet också.
Ja det kan man med Nikon också så det är inget unikt för Sony att det finns en stor beg marknad.
Jag tror annars att jag betalde 1000 spänn för mitt 28-105, 700:- för 50/1,7, 1000:- för 24/2,8 och 1500:- för en big beer can 75-300 - alla första generationens Minolta-objektiv. Allt detta fick jag till ungefär samma pris som mitt 90mm/2,8 Tamron makro kostade nytt vid denna tid! Jag tycker inte det var dyrt för dessa fyra Minolta-objektiv och jag känner faktiskt inte att jag saknar så mycket som jag vill ha utöver dessa. Visst är dessa objektiv dyrare idag, men man kan fortfarande få tag i jättefina gamla Minolta-objektiv som inte sällan är i överaskande gott skick dessutom. Antiskaket funkar ju lika bra på de här gamla liken som något nytt. Att det inte skulle finnas objektiv som täcker de flesta behov har jag svårt att tro. Kollar man på Dyxum så har det ju gjorts över 300 AF-objektiv till Minolta/Sony över åren. Visst, allt är inte toppklass eller ens bra men nog borde väl de flesta kunna hitta sina russin i den högen med lite ansträngning och god vilja.
Ja om man vill handla begagnade Minolta gluggar så är de okej, sen är det många som tycker att de presterar bra mycket bättre än vad de faktiskt gör (Dyxum) i jämförelse med nya versioner och gluggar.
Personligen så har jag inget som helst intresse av Minolta gluggar, förutom STF designen som Sony tagit med sig.
/P