Vad gäller pris på kameror och objektiv så sätts inte priserna av butikerna, alltså återförsäljarna. Det är de svenska / nordiska organisationerna, alltså leverantörerna som gör prisstrategier. Marginalen på fotoprodukter varierar ofta mellan 2-15% marginal ute i butikerna, generellt sett. Tar vi då en optik, och utan att veta så tordes en butik köpa den för runt 67-70 tusen kr + moms. (300 F2.8G för 95000kr)
Varför det skiljer? Marknadsstrategier. Visst har moms och valutor en märkbar del i priset, men när det skiljer mycket så har det nästintill alltid att göra med strategier. Sen får man välja själv hur man vill göra. Handla i Sverige eller utomlands.
Nör plötsligt en Euro kostade 11kr så blev Sverige ett väldigt "billigt" land att handla kapitalvaror i. Se bara i södra Sverige där plötsligt tyskar stod occh köpte bilar för att importera till tyskland, något som man gjort åt andra hållet med fördel i 15 år. Danskar köpte kapitalvaror som elektronik, klockor, kläder i volymer i Sverige och Danska leverantörer fick ett försäljningstapp.
Världen krymper, och detta tvingar leverantörer att agera. Ett resultat är att mindre butiker, oavsett kapitalvara, får det svårare varje gång leverantörer och agenter gör om sig till större organisationer.