ANNONS
Annons

Sony A850 lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ska du absolut göra, oavsett om du "uppgraderar" eller inte, det går fortfarande på garanti och kameran blir i skick som ny efteråt. Bra som backuphus eller nåt i framtiden.

27 lax för en 850 lär inte stå sig, det går att köpa A900 i butik för samma pengar, ska jag säga var? *s*

Hur lång är garantin? Är det 3 år som gäller? I så fall är min 5D för gammal.

Grattar er båda, D80 kan väl följa som backupp. Sticker till singapore några veckor, och sitter sedan och fingrar på en A850 på hemresan, var köpte du guldbyxorna någonstans.

Ja som backup kan man ju ha den...dock kommer jag sälja mina dyra Nikonobjektiv för att investera i optik till A900an..Ahh så det blir en A850 Bengt..du lär inte blir missnöjd..underbar kamera trotts vissa brister(gäller både A850/900)...dock väger det possitiva med kameran upp bristerna med "råge".

Garantin gäller så länge det finns tillgång på reservdelar. Egentligen är förstås alla garantier ute och företaget existerar knappt längre och lik förbaskat gör de denna ganska omfattande reparation utan kostnad. Det är service det!

Ja som backup kan man ju ha den...dock kommer jag sälja mina dyra Nikonobjektiv för att investera i optik till A900an..Ahh så det blir en A850 Bengt..du lär inte blir missnöjd..underbar kamera trotts vissa brister(gäller både A850/900)...dock väger det possitiva med kameran upp bristerna med "råge".

Brister?
Den som skulle vara en brist är avsaknaden av en inbyggd blixt, men det kommer säkert på en billigare modell, A800 (?), när Sony lanserar sin första konsument D-SLR FF, bör väl komma snart!

Ändå, har man börjat med A-SLR, med då en riktigt bra/stor och tydlig sökare, är FF formatet det man känner sig riktigt nöjd med, allt annat är bara "nästan bra", sedan att en normalglugg på omkring 50mm uppför sig som det var tänkt, likt fotografens egna ögons bildvinkel, - det är så bra det kan bli, adjö till mindre bildsensorer.

Tänker inte byta eller gradera upp mig från min A900, den är mera än tillräcklig, använder till den gamla Minolta gluggar, cirkeln är sluten, m.a.o., uppgraderingar gör mig inte till en bättre fotograf ...

Brister?
Den som skulle vara en brist är avsaknaden av en inbyggd blixt, men det kommer säkert på en billigare modell, A800 (?), när Sony lanserar sin första konsument D-SLR FF, bör väl komma snart!

Ändå, har man börjat med A-SLR, med då en riktigt bra/stor och tydlig sökare, är FF formatet det man känner sig riktigt nöjd med, allt annat är bara "nästan bra", sedan att en normalglugg på omkring 50mm uppför sig som det var tänkt, likt fotografens egna ögons bildvinkel, - det är så bra det kan bli, adjö till mindre bildsensorer.

Tänker inte byta eller gradera upp mig från min A900, den är mera än tillräcklig, använder till den gamla Minolta gluggar, cirkeln är sluten, m.a.o., uppgraderingar gör mig inte till en bättre fotograf ...

Ja jag tycker det finns vissa saker denna kameran kunde vara lite bättre på plus några funktioner som saknas..dock visste jag ju om detta innan jag köpte den o som jag sa så tycker jag det bra med kameran överväger bristerna/avsaknaden av vissa funktioner med råge...men som sagt det e vad jag tycker personligen..är du nöjd o inte saknar nått mm i/med kameran så är det ju kanon.

Garantin gäller så länge det finns tillgång på reservdelar. Egentligen är förstås alla garantier ute och företaget existerar knappt längre och lik förbaskat gör de denna ganska omfattande reparation utan kostnad. Det är service det!

Någonstans ringer det i mitt öra att 2011 skulle vara en gräns, men har inte talat med verkstaden själv.

Ska aldrig köpa kamera i Sverige igen!!!

Jag har precis köpt A850 med batterigrepp och Sony 24-70 2.8 för ca 24000. Givetvis nytt i butik, dock inte i Sverige.... ;-)

Då ska jag bara bli av med A700, batterigrepp, SAL11-18 och min 28-70 2.8. F_n vad kul det ska bli med fullframe! I princip kunde jag ju ha behållit 28-70, men 24-70 var så pass billig att jag inte kunde låta bli.

Grattis grattis, otroligt bra pris 3000 billigare än om man skulle vara i USA o köpa. Nu vill vi se bilder. :-D

Ja jag tycker det finns vissa saker denna kameran kunde vara lite bättre på plus några funktioner som saknas..dock visste jag ju om detta innan jag köpte den o som jag sa så tycker jag det bra med kameran överväger bristerna/avsaknaden av vissa funktioner med råge...men som sagt det e vad jag tycker personligen..är du nöjd o inte saknar nått mm i/med kameran så är det ju kanon.

Vilka är då bristerna på A900:n, anser du?
Kunde vara bättre?
Saknas?

Nu vill väl ingen höra, typ:
LV saknas, kan inte ta bilder, utan att ligga på marken!
Seriebildstagningen är för långsam, vill ha snabbare, är bra att ha jättesnabbt, för polarn har bättre på sin kamera!

Kunde vara bättre?
Saknas?

Seriebildstagningen är för långsam, vill ha snabbare, är bra att ha jättesnabbt, för polarn har bättre på sin kamera!

Jag tycker det är en brist att vi inte får TTL och supersynk med de nya "pocketwizardarna" fast det har ju med blixtskon o göra.
Sony får växa lite till så får vi kanske nåt som passar, sigma kom ju med hsm till oss.

Jag skulle också vilja ha möjlighet till autoiso i M-läge (låter lite lustigt) funkar inte på min a700 i.a.f.
Användningsområdet är ju om man vill köra nåt steg nedbländat för bästa skärpa men ändå vill hålla slutartiderna kortare än t.ex. 1/200 för minimera skak.

Större AF-punkt område för komposition, vet inte om konkurrenterna var bättre här dock.

Kunde vara bättre?
Saknas?

Lars jag bryr mig inte ett smack om vad mina polare har för kameror(alla kör nikon så jag blir svarta fåret nu :) )

Jag är mer än nöjd med kameran o det kommer dröja väldigt länge innan jag uppgraderar till något nytt hus...men som sagt det finns några punkter den kunde vara bättre på...men eftersom ingen vill höra saker som LV saknas mm tänker jag inte ta upp vad jag anser vara dåligt/saknas i kameran för då blir det väl bara massa gnäll.

Skrev alldeles för hastigt, uttryckte mig mycket klumpigt, syftade på kent den andra meningen, insåg för sent att jag klumpade i hop det. Får klara mig ett tag till med min KM5D, har haft en lång period av fototorka, började att fota som 15-åring med Instamatik, alltid varit intresserad av bilder, men är inte någon särskild bra fotograf. Datorn fullproppad av bilder, som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med, tror flera kan känna igen sig. Vacum för tillfället alltså. /Bengt.

Simma lugnt. Din Dynax 5D är inte för gammal.

Sony accepterade att ta hand om detta problem under mycket lång tid. Kommer inte heller ihåg exakt hur länge, men det rörde sig i alla fall om cirkus 7-8 år. Man får säga att detta är strongt av Sony, med tanke på att de under denna tid förmodligen kommer att få in i stort sett SAMTLIGA 5D och 7D som tillverkades av Minolta. Vilket torde innebära att totala vinsten på dessa hus kommer att ätas upp och förvandlas till förlust. Uppenbarligen räknar Sony med att den framtida försäljningen av DSLR-kameror kommer att vara så mycket större, att de ändå tjänar på att visa denna good-will. *)

Har aldrig sett något liknande långvarigt åtagande i någon annan bransch överhuvudtaget (Minolta var ju på väg att träda i likvidation, så Sony hade ju inte behövt ta något som helst ansvar), men Sony har ett synnerligen gott rykte när det gäller att byta ut varor med fabrikationsfel (går ju inte att undvika helt). Senast var väl när de bytte ut ett enormt antal krånglande datorbatterier.

Vi kan ju inte bara hålla på och skälla på Sony - när de gör bra saker så borde vi väl berömma dem lika mycket för detta! Så då gör jag det nu... :)
Ifall vi vill att tillverkarna ska göra bra saker, förstås. Och det vill vi ju.

I varje fall jag. Ska snart ta mig samman och skicka in min "Sjua" till Zieger. Emellanåt har den uppvisat FFB-syndromet, och även om det inte är så ofta och inte har medfört att jag har missat några pang-bilder, så är det ju lika bra att få det gjort.

*) Förefaller som att Sony har kalkylerat rätt. Såg just att deras tillverkning av DSLR-kameror har tredubblats från det fiskala året 2007-04-01--2008-03-31 och till 2008-04-01--2009-03-31. Deras marknadsandelar har inte ökat med riktigt lika mycket utan med "bara" 2,5 gånger (eftersom det totala antalet av sålda DSLR-kameror under denna tidsperiod har ökat). Finner en sådan försäljningsframgång synnerligen häpnadsväckande, alldeles särskilt med tanke på att den värsta ekonomiska krisen i modern tid slog till just under denna period. Canon blev tydligen den störa förloraren när det gäller marknadsandelar, men Sony förefaller att ha knaprat lite även på Nikon och samtliga övriga tillverkare. Sådan här statistik är självfallet lite svår att få exakt rätt på sista procenten, men fullt klart är i alla fall att Sony skjuter upp som en raket medan alla andra kämpar för att inte tappa för mycket.

Senast ändrad:
..Sony har ett synnerligen gott rykte när det gäller att byta ut varor med fabrikationsfel

Detta och att Sony inte har rykte om sig att leverera ut särskilt mycket produkter med fabrikationsfel, är nog den största enskilda orsaken till att Sony ökar på DSLR-sidan. Sony-kamerorna behöver bara vara hälften som bra prestanda-mässigt som övriga (det är väl ungefär det dom är) för att vara köpvärda.

Detta och att Sony inte har rykte om sig att leverera ut särskilt mycket produkter med fabrikationsfel, är nog den största enskilda orsaken till att Sony ökar på DSLR-sidan. Sony-kamerorna behöver bara vara hälften som bra prestanda-mässigt som övriga (det är väl ungefär det dom är) för att vara köpvärda.

Ha, ha, sicken känga du delade ut där då.

Stämmer ju, ligger t.ex. a900 ett steg sämre i brus än en D3x så är den ju per definition bara hälften så bra. ;-)

Även den billigare EOS5-tvåan är ju dubbelt så bra där, men hur ofta funkar dom??

Man kanske måste köpa att det kostar i prestanda att ha marginal till felfunktion.

Säga vad man vill om Canon och Nikon, men sönder går dom. Sony vill nog inte ha så hög felfrekvens på NÅGRA av sina produkter, som fotografer med systemkameror nuförtiden fått lära sig stå ut med.

TV-apparats-ägare lär inte stå ut med det tex och går för många kameror sönder utan anledning, kan det påverka försäljningen av platt-TV och playstationer med samma logga. Det går inte.

Prestanda hos DSLR-er börjar ju plana ut, de som ligger efter kommer snart ifatt. Men 2008 bedömdes det nog att man inte vågade lägga sig i spjutspetsen riktigt. Säg 2012 är nog den där spetsen så trubbig att inte ens dxo reder ut att särskilja de tävlande.

Jag tror inte Sonys ingenjörer är mer korkade än andra, och dom har säkert inte sämre resurser heller, dom är bara tillsagda att vara lite mer försiktiga.

Sony har nog tänkt pinka in nischen tillförlitlighet, för den är ledig.

Sådärja nu har jag fördelat ut kängorna lite till dom andra oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar