I stället för att rabbla upp allt här bjuder jag på en länk till Fujis sida (för X-Pro 2 som är den jag har och bryr mig om):
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_pro2/features/page_08.html
Det är många funktioner som tillkommit, förutom rena buggfixar, och det är förstås inte bara till X-Pro 2 det är så. Det här är ju inget nytt som Fujianvändare påstått utan substans - bl.a. jag har skrivit om det i flera tidigare trådar (också i Sonyforumet vilket inte alltid uppskattats).
Anders jag har kollat mer noga nu och det är ju en hel del punkter man tagit och justerat. De viktigaste jag hittade var följande:
- Enhanced Phase Detection AF (Rockwell är inte nådig här)
- Möjlighet att använda även F11 istället som tidigare F8 som minsta bländare vid AF-mätning och följande fokus. (A9 var väl den sista som inte fått det hos Sony tror jag)
- Stöd för tethering med dator. (har funkat fint med Sony åtminstone sedan A7 II
rna kom och tethering stöddes redan i Konica Minolta D7D 2005 och Canon har väl haft sånt stöd längre ändå kanske. Bra för Fuji att man teamat med Phase One så man fått tillgång till Capture One för det är kalasbra.)
- Auto ISO min shutter speed (Har funnits länge i ett antal Sony och det är jättebra. Körde det i min A7 III på min senaste resa och det blev verkligt bra. Man kan lita på att praktiskt taget varenda bild man tar blir skarp genom att slutartiden anpassas till vald brännvidd.)
- Mindre laggning med EVF (Hör och häpna, det fixade även Sony hör redan i FW-uppdatering till A7r för ett antal år sedan)
- förbättrat stöd för radio blixt. (har nog använt det i tre år minst (sedan Nissins kom ) och det har aldrig varit några problem med mina kameror)
Men borde inte det mesta av detta funnits redan när kameran levererats? Hur länge har kameran funnits? Max tre år? På den tiden verkar det kommit hela fem nya FW. Tycker ni inte det är väl mycket?
Allt är ju inte stora uppgraderingar utan det finns mycket typ smått men som ändå kan vara viktigt för vissa:
- Jag noterade att man lagt in möjlighet att välja ISO 125, 150 och 160. I dessa dagar så verkar det vara riktigt finlir
.
- Flicker reduction är säkert en del glada över en det är inget jag gått igång på fast jag har det i min A7 III
- Copywrite info i EXIF och möjlighet att skapa nya kataloger på kortet är väl bra men borde inte sånt redan finnas i en kamera man döpt till PRO?
Ken Rockwell har ju gnällt rätt raljerande på Fuji och jag fattade först inte varför men nu sökte jag fram hans Review av X-Pro 2 och den var ju inte nådig. Jag kan inte bedöma om den är schysst eller inte men läs själva:
https://kenrockwell.com/fuji/x-pro2.htm
"The X-Pro2 is especially popular with hobbyists who appreciate a mechanically well-made camera. This X-Pro2 has the best mechanics of any camera coming out of the Orient today. The main reason to get an X-Pro2 is if how a camera feels in your hand is more important than how well it takes pictures. The X-Pro2 is for people whose work isn't yet good enough to warrant the ownership of the LEICA system, but still want a camera that feels well-made."
Det är rätt hårda omdömen
"I prefer my X100T because it's smaller and has a great flash built-in, as well as a better AF system — for less money.
For interchangeable lens Fujis, I prefer the X-T10 because it has a built in flash, and it's much lighter — and it costs less than half as much. If I wanted a tough camera, I'd get the X-T1 instead, since it's smaller and lighter. I have little use for an optical finder on an interchangeable lens digital camera; EVFs are real-time today so there's no more need.
I'm not impressed with the XPro2. If it's all I had, I'd love it to death, but considering how many camera systems I try, own and use on a daily basis, the X-Pro2 is like a LEICA: impressive if it's all you touch, but if you actually shoot every day, this Fuji is not quite ready to compete head-to-head in 2016 with the likes of Nikon, Canon and Sony.
Like a LEICA, the X-Pro2 feels great, with lovely precise knobs and controls and a nifty hybrid optical/electronic finder, but as of June 2016, its clumsy operating system, bad AF and sloppy EVF brightness control make it one of my last choices for actual shooting. Maybe Fuji will fix some of this, or maybe not, in future firmware, but that's of no help today.
As always, Fujis are optimized for people pictures, for which their color rendition is unmatched, but avoid them for photos of places and things since their color rendition trails behind other brands. At least with more saturation options than ever before from a Fuji digital camera, the X-Pro2 is better than ever for photos of places and things."