Jag tror nog ganska bestämt att storleken har med saken att göra
Jo visst har det betydelse, men implementationen har också stor betydelse och jag tror att andra kan få till betydligt högre utläsningshastighet från en stor sensor än vad Canon klarar av. Jag tror inte Nikon 1 hade varit lika mycket snabbare som den är om den gjorts med Canons sensorteknik. T.ex. BlackMagic har ju fått till "Global Shutter" i stort sett helt utan rolling shutter-effekt på en super-35 sensor i sin 4K production Camera.
Förstår inte riktigt smile-symbolen i sammanhanget.
Det är riktigt att Canon har angetta detta som en problemkälla, men även representanter för Nikon och Pansonic har sagt ungefär samma sak. Från Nikon har flera olika personer påpekat att det fanns många skäl att de valde en såpass liten sensorstorlek att bygga sitt 1-system runt - och att just hastighet olika former varit centralt där.
Nu ställer jag mig själv i skottlinjen här, det vet jag, men jag är ganska säker på att det finns ett mått av icke helt opartiska bedömningar av fotosidans redaktörer tyvärr som har att göra med nära vänskapsband och stort förtroende hos representanter för leverantörer, i synnerhet Canon.
Det har skett ofta att en del tongivande röster här är som en förstärkning av det som berättats som sanning och vridits till lite grann. Om t.ex. "gapless sensors" i 1DX, 650Ds "ett antal steg bättre ISO-prestanda" (som i själva verket var tvärtom) osv. Marionetten är nog inte alldeles helt medveten om vem som drar i trådarna.
Det finns helt klart en agenda från Canon att försöka ge sken av att det har med naturlagar och annat som inte går att påverka och att det skulle vara lika för vem som helst, när det i själva verket bara är en liten del av anledningen och kanske större del har att göra med hur man implementerat tekniken.
Sensornerna i Nikon 1-kamerorna tillverkas så vitt jag vet av Aptina som också gjort aps-c-sensorer till Nikon (t.ex. den i D3100).
Javisstja, Aptina var det.
Tillägg: Att sensorstorlek påverkar effektförbrukningen har påtalats av ytterligare andra, Olympus pratade om det när m4/3 var nytt och jag har hört Sony tala om det som en källa till vissa problem så sent som i samband med introduktionerna av A99 och RX1 för ett år sedan.
Sant, men som sagt det är ju relativt. Jag tror att stor del av långsamheten i 70D beror på att Canon inte har samma teknik med tightare integrerade och mer miniatyriserade komponenter som Sony, Aptina och Toshiba har. Vi kan nog vänta oss snabbare varianter från andra tillverkare och även Canon i fortsättningen, trots storleken på sensorn.
Det finns ett korn av sanning i det, men som Canon använder som ursäkt för att det är DET so det beror på och inget annat är lite blåögt att svälja rakt av. Jag garanterar att det kommer betydligt vassare sensorer i det avseendet.
Sebn har Canon fått till något fantastiskt med sin nya AF-teknik. Svårt att säga om de andra kan klara att matcha det, men antingen andra eller Canon själva kommer alldeles säkert senare presentera AF på sensor som har bättre prestanda än off-sensor PDAF-arrayer.
Min fasta övertygelse och journalister, reportrar, redaktörer osv. har lite extra höga krav på sig att vara källkritiska. Så tror jag i alla fall.
/Mats