Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A3000

Produkter
(logga in för att koppla)
Canons 70D finns nu med hos DXO, mycket krut lagt på videodelen ser det ut som.

Jäklar vad snabba DxO var den här gången.
Lite oväntat att den har samma karaktär som tidigare Canon-sensorer när det gäller DR på låga ISO, men annars är den aningen bättre än 7D och lika som Nikon D7100 när det gäller brus.

Det som man kunde tro var just att den skulle glänsa för video, men i det avseendet har den blivit ordentligt sågad av EOSHD.COM som anger att den ger mycket mer aliasing-defekter än tidigare Canon-modeller och även att den verkar långsammare i utläsningen så att man får "Rollng Shutter"-effekt (+ att kameran saknar hörlursuttag, vilket är mycket märkligt). Kommer nog bli en sån ändå för min del, väntar bara på första pristappet som brukar infinna sig efter knappt två månader. Ska bli kul att prova på Canon ett tag...

Kanske Canon på vanligt vis hålller igen lite för att en kommande 7D MkII ska kunna vara lite bättre. Nåja, nog om Canon, det är ju en Sony-tråd :)

För övrigt anser jag att Sony A3000 verkar vara en vettig instegskamera till det angivna priset. Hoppas att det blir en framgång för Sony ekonomiskt så de får råd att satsa ordentligt på lite mer potenta modeller. Kanske 18e gången gillt att de får till det med något som kan rubba dominansen på marknaden för avancerade systemkameror.

/Mats

Jag inser att jag inte uttryckte mig så speciellt tydligt, men du verkade i stort sett förstå vad jag var ute efter trots det :)

Vad jag tänkte säga var ungefär att det har funnits två stora problem att komma förbi med sensor-PDAF:
1) att alls få dem att fungera i svagt ljus
2) snabbhet som tål att jämföras med separata PDAF-sensorer

Med den nya tekniken i Eos 70D verkar Canon i stort sett löst problem 1), medan problem 2) fortfarande troligen är hårt knutet till sensorstorlek (funkar ju bra i Nikons 1-kameror med deras små sensorer) och att tekniken inte riktigt låter oss ge så snabb utläsning som vi skulle vilja ha från så stora sensorer som aps-c - inte ännu i alla fall.

Jag tror inte på att det hänger så absolut tätt ihop med sensorstorlek och utläsningshastighet. Jag vet att Fröderberg tidigare drog den slutsatsen och min gissning är att informationen komer från Canon på nåt sätt. Tror istället att skillnaden mot Nikon 1 i det här fallet mer har att göra med en bättre implementation från Nikon och/eller den som tillverkar sensorn i Nikon1, vilka det nu är.

EOS 70D har tydligen ingen bra utläsningshastighet, vilket bekräftas av att den ger ganska mycket Rolling Shutter-defekter vid filmning. Jag tror att det visst går att göra utläsningen betydligt snabbare även på stora sensorer, men att inte Canon har lyckats så bra med det som Nikon pga tekniken. Kan mycket väl tänka mig att Sony och Toshiba klarar det bättre tack vare ännu mer integrerad elektronik och mindre komponenter.

Hursomhelst är det version 1.0 av den AF-tekniken och man kan nog lugnt räkna med att det kommer att bli bättre, både från Canon, men också från andra tillverkare. Tror inte det dröver länge innan dedicerade off-sensor PDAF-arrayer blir frånåkta av AF-lösningar med sensor på alla plan. Bara en tidsfråga.

Den sista anledningen till att ha kvar DSLR-tekniken är att sökarbilden i vissa fall överträffar det som de bästa EVF-erna idag levererar och att det finns en ovana hos många att använda elektroniska sökare, men det kommer också att ändras.

DSLR-konceptet är dött, spegellöst är framtiden.
Sony har fattat det och deras försprång när det gäller EVF-teknik kan ge dem det övertag de behöver för att lyckas ta upp kampen. Om de inte spelar bort korten totalt förstås, vilket tyvärr inte är ett enda dugg osannolikt med tanke på tidigare grova missar de har gjort....

"Naturlagar" - sicket trams. Lagar är till för att ändras på :)

/Mats

Ja det är mycket nu, när det blev konstaterat att många pixlar inte störde Isoförmågan, så hänger inte bildhastigheten med ( 36mp-4b/s )- När SLT-kamerorna kom så kunde man filma med EVF till ögat och få en stadigare bild genom det men SLT förlorade ljus, en huvudorsak med OVF-sökare just att man kan få stadigare bild vid bildtagning, än att hålla kameran framför sig och vingla som med nya OLY EMPL5, ibland går det bra att vingla i bland inte.

Sökaren anses enligt gammal hävd som det nästan mest viktigaste som finns på en kamera, men hur det bli det nu då när kamerorna skall vara så små och ta över marknaden, inte får det väl plats med en 100% glasprisma sökare på en sådan modell, vänder vi kappen efter vinden eller vad vill vi ha för typ av kamera.

Tillverkarna hinner inte med alla steg verkar det som, autofokus i en Sonykamera var väl inget att skriva om profolket vill ju använda manuell fokus, men det går väl att välja in manuell fokus på 70D förmodar jag när det gäller att filma. Kapaciteten från en bra APS-C kamera som en 7D går inte ännu att bara flytta över till en FF-modell om pixelmängden höjs för mycket för att då motsvara den mindre sensorn.

Ja det blir inte lätt att skräddarsy en kamera för att passa alla, så om det kommer fler varianter på billiga kameror som A3000 så får man köpa flera, och dom nya FF kryper väl snart under 10000 Kr kan jag tänka.

( PS hade inte läst inlägg Nr 142 innan jag skrev detta, har tragglat en bra stund med detta )

//Bengt.

Jodå profolket vill absolut ha AF vid filmning. Det finns dock de som målat i sig i ett hörn och vägrar erkänna det för att det inte funnits tidigare.

Sant att man vid planerad regisserade scener vill kunna göra manuella focus pulls för att flytta betraktarens i tressepunkt psv., men det finns o kså tillfällen där det är svårt att exakt följa ett förligt mål med fokuseringen, speciellt om det samtidigt görs en åkning eller panorering eller samtidigt med en zoomning. SärKilt användbart blir det med en pekskärm där man kan styra fokuspunkten genom att peta där man vill fokusera.

För att inte tala om dokumentär, natur eller sportfilmare där det dels går snabbt och inte är förutsägbart. AF vid filmningr en killer feature! Sony SLT har ju haft monopol på det tills nu, men har inte lyckats med att framhålla det och få genomslag för det.

/Mats

Jodå profolket vill absolut ha AF vid filmning. Det finns dock de som målat i sig i ett hörn och vägrar erkänna det för att det inte funnits tidigare.

Sant att man vid planerad regisserade scener vill kunna göra manuella focus pulls för att flytta betraktarens i tressepunkt psv., men det finns o kså tillfällen där det är svårt att exakt följa ett förligt mål med fokuseringen, speciellt om det samtidigt görs en åkning eller panorering eller samtidigt med en zoomning. SärKilt användbart blir det med en pekskärm där man kan styra fokuspunkten genom att peta där man vill fokusera.

För att inte tala om dokumentär, natur eller sportfilmare där det dels går snabbt och inte är förutsägbart. AF vid filmningr en killer feature! Sony SLT har ju haft monopol på det tills nu, men har inte lyckats med att framhålla det och få genomslag för det.

/Mats

Hemma Bio pratar om att inom 10 år så har vi mer än 50b/s vid filmning så högt som kanske 120b/s också, det gamla klassiska film 24b/s försvinner och ingen tänker på hur det ha varit.

Jag tror inte på att det hänger så absolut tätt ihop med sensorstorlek och utläsningshastighet. Jag vet att Fröderberg tidigare drog den slutsatsen och min gissning är att informationen komer från Canon på nåt sätt. Tror istället att skillnaden mot Nikon 1 i det här fallet mer har att göra med en bättre implementation från Nikon och/eller den som tillverkar sensorn i Nikon1, vilka det nu är.

Jag tror nog ganska bestämt att storleken har med saken att göra :)

Det är riktigt att Canon har angetta detta som en problemkälla, men även representanter för Nikon och Pansonic har sagt ungefär samma sak. Från Nikon har flera olika personer påpekat att det fanns många skäl att de valde en såpass liten sensorstorlek att bygga sitt 1-system runt - och att just hastighet olika former varit centralt där.

Sensornerna i Nikon 1-kamerorna tillverkas så vitt jag vet av Aptina som också gjort aps-c-sensorer till Nikon (t.ex. den i D3100).

Tillägg: Att sensorstorlek påverkar effektförbrukningen har påtalats av ytterligare andra, Olympus pratade om det när m4/3 var nytt och jag har hört Sony tala om det som en källa till vissa problem så sent som i samband med introduktionerna av A99 och RX1 för ett år sedan.

Jag tror nog ganska bestämt att storleken har med saken att göra :)

Jo visst har det betydelse, men implementationen har också stor betydelse och jag tror att andra kan få till betydligt högre utläsningshastighet från en stor sensor än vad Canon klarar av. Jag tror inte Nikon 1 hade varit lika mycket snabbare som den är om den gjorts med Canons sensorteknik. T.ex. BlackMagic har ju fått till "Global Shutter" i stort sett helt utan rolling shutter-effekt på en super-35 sensor i sin 4K production Camera.

Förstår inte riktigt smile-symbolen i sammanhanget.

Det är riktigt att Canon har angetta detta som en problemkälla, men även representanter för Nikon och Pansonic har sagt ungefär samma sak. Från Nikon har flera olika personer påpekat att det fanns många skäl att de valde en såpass liten sensorstorlek att bygga sitt 1-system runt - och att just hastighet olika former varit centralt där.

Nu ställer jag mig själv i skottlinjen här, det vet jag, men jag är ganska säker på att det finns ett mått av icke helt opartiska bedömningar av fotosidans redaktörer tyvärr som har att göra med nära vänskapsband och stort förtroende hos representanter för leverantörer, i synnerhet Canon.

Det har skett ofta att en del tongivande röster här är som en förstärkning av det som berättats som sanning och vridits till lite grann. Om t.ex. "gapless sensors" i 1DX, 650Ds "ett antal steg bättre ISO-prestanda" (som i själva verket var tvärtom) osv. Marionetten är nog inte alldeles helt medveten om vem som drar i trådarna.

Det finns helt klart en agenda från Canon att försöka ge sken av att det har med naturlagar och annat som inte går att påverka och att det skulle vara lika för vem som helst, när det i själva verket bara är en liten del av anledningen och kanske större del har att göra med hur man implementerat tekniken.

Sensornerna i Nikon 1-kamerorna tillverkas så vitt jag vet av Aptina som också gjort aps-c-sensorer till Nikon (t.ex. den i D3100).

Javisstja, Aptina var det.

Tillägg: Att sensorstorlek påverkar effektförbrukningen har påtalats av ytterligare andra, Olympus pratade om det när m4/3 var nytt och jag har hört Sony tala om det som en källa till vissa problem så sent som i samband med introduktionerna av A99 och RX1 för ett år sedan.

Sant, men som sagt det är ju relativt. Jag tror att stor del av långsamheten i 70D beror på att Canon inte har samma teknik med tightare integrerade och mer miniatyriserade komponenter som Sony, Aptina och Toshiba har. Vi kan nog vänta oss snabbare varianter från andra tillverkare och även Canon i fortsättningen, trots storleken på sensorn.

Det finns ett korn av sanning i det, men som Canon använder som ursäkt för att det är DET so det beror på och inget annat är lite blåögt att svälja rakt av. Jag garanterar att det kommer betydligt vassare sensorer i det avseendet.

Sebn har Canon fått till något fantastiskt med sin nya AF-teknik. Svårt att säga om de andra kan klara att matcha det, men antingen andra eller Canon själva kommer alldeles säkert senare presentera AF på sensor som har bättre prestanda än off-sensor PDAF-arrayer.

Min fasta övertygelse och journalister, reportrar, redaktörer osv. har lite extra höga krav på sig att vara källkritiska. Så tror jag i alla fall.

/Mats

Jo, så är det, men om du tar LarsBorgs ord "idag" och ersätter det med augusti 2015 så tror jag att han ligger väldigt nära sanningen. Det är bara en tidsfråga.

/Mats

Tjockkamerornas tid är nog utmätt som masskonsumentprodukter upp till entusiastsegmenten. Det ska bli väldigt intressant att se vad som kommer att hända när Sony tätat de hål som idag finns i NEX 7 och man dessutom kommer med en FF NEX. Att båda sedan kommer kunna levereras (förhoppningsvis till ett mycket attraktivt paketpris) med den nya Zeiss-zoomen, kommer borga för riktiga killererbjudanden från Sony för de som inte har några problem att betala så mycket för så pass små kameror. Många vill nog fortfarande att andra ska se att de har fina grejor och dessa små kameror kommer inte ha samma skrytvärde som stora blaffiga tjockkameror av promodell. Inte mycket att flasha med på Fotomässorna.

Även om Zeiss gjort exv. det fina fasta 24mm objektivet till NEX, så saknar de idag stabilisering, vilket kan ses som en brist av en del. Med IBIS så finns ju inte mycket mer att önska där. Dessa kameror kommer nog få många Nikon- och Canon-människor att osäkra plastkorten. De kan ju dessutom i alla fall med Canon använda sina gamla fina Canon-objektiv fullt ut med en smart adapter. Hur många kommer då springa benen av sig för att uppgradera sina tjockkamerahus. Med stabilisering av båda sorter får vi nog dessutom en ny stabiliseringsdebatt på halsen. IBIS är väl något av det bästa som finns nu. Hur står sig IS mot det? Nu finns ju dessutom förutsättningarna att få stabiliserad sökarbild även med antiskak, sen får vi se om Sony tar verkligen steget fullt ut och ger oss det.

Får vi verkligen detta och Sony inte snubblar igen på mållinjen med EVF:en, så ser i alla fall inte jag så mycket att gnälla över längre. Andra kommer säkert gnälla över AF-funktionen av något skäl.

Jäklar vad snabba DxO var den här gången.
Lite oväntat att den har samma karaktär som tidigare Canon-sensorer när det gäller DR på låga ISO, men annars är den aningen bättre än 7D och lika som Nikon D7100 när det gäller brus...............

/Mats

Ja särskilt om det som läckt om den nya sensorn i NEX 7 efterföljaren är sant:
(15,1 i DR är väl ett steg bättre DR
dessutom över ett stegs bättre ISO-prestanda över SO 3200. Det var väl där Canon började sluta DR-gapet tidigare )

new aps-c unit 6000x4000px
cmos evf 15.1dr 25.1colordepht
phase detection chip 92% area 2.2 million split pixels
aa filter
iso range 100-25600. auto iso customizable 100-6400
improved iso performance by 1.24 stops over iso 3200
file size L-M-S and RAW-mRAW-sRAW
12-8-6-3 fps continuos shooting with autofocus
new for nex system 5axis steadyshot inside up to 4 stop shake reduction. bypass the oss in lens for battery saving. works with LA-EA2 and stabilizes a Mount lenses

Jo visst har det betydelse, men implementationen har också stor betydelse och jag tror att andra kan få till betydligt högre utläsningshastighet från en stor sensor än vad Canon klarar av. Jag tror inte Nikon 1 hade varit lika mycket snabbare som den är om den gjorts med Canons sensorteknik. T.ex. BlackMagic har ju fått till "Global Shutter" i stort sett helt utan rolling shutter-effekt på en super-35 sensor i sin 4K production Camera.

Mats, jag vet att du är tekniskt kunnig och insatt, men jag tror faktiskt mer på tekniker hos tillverkarna än på dina teorier i det här fallet. I synnerhet när jag hör samma förklaringar från flera olika människor hos flera olika tillverkare.

Förstår inte riktigt smile-symbolen i sammanhanget.

Jag är en glad människa :)

Nu ställer jag mig själv i skottlinjen här, det vet jag, men jag är ganska säker på att det finns ett mått av icke helt opartiska bedömningar ....

Det var ett långt och tillkrånglat sätt att (i alla fall nästan) säga att du tycker Magnus är partisk. Om du nu tycker det, säg det rent ut istället, han är nog som jag och alla andra testare ganska van att höra sådant då och då :)

Dessutom har jag väldigt svårt att se vad det har med saken att göra. Som jag påpekade så säger faktiskt Nikon och Panasonic ungefär samma sak som Canon om relationen mellan utläsningsfrekvens och sensorstorlek. Hur det på något sätt blev Magnus fel har jag lite svårt att förstå.

Sant, men som sagt det är ju relativt. Jag tror att stor del av långsamheten i 70D beror på att Canon inte har samma teknik med tightare integrerade och mer miniatyriserade komponenter som Sony, Aptina och Toshiba har. Vi kan nog vänta oss snabbare varianter från andra tillverkare och även Canon i fortsättningen, trots storleken på sensorn.

Självklart jobbar alla på att få ned effektförbrukningen (och öka hastigheten), men om det nu är så att alla andra är så mycket bättre på detta än Canon, varför har ingen annan en sensor-PDAF-lösning i aps-c-storlek som fungerar snabbare än Canons?

Sebn har Canon fått till något fantastiskt med sin nya AF-teknik. Svårt att säga om de andra kan klara att matcha det

Hm, nyss hade Canon inte samma teknik med tightare integrerade och mer miniatyriserade komponenter som sina konkurrenter, men nu har de andra svårt att matcha det Canon alldeles nyss låg efter på?

Jag har ärligt talat lite svårt att följa ditt resonemang.

men antingen andra eller Canon själva kommer alldeles säkert senare presentera AF på sensor som har bättre prestanda än off-sensor PDAF-arrayer.

Det håller jag däremot med om, tekniken har ju flera fördelar, bland annat slipper man justeringsproblemen de rörliga speglarna ställt till med genom åren, plus att man kan (nästan som med SLT) mäta hela vägen fram till exponeringsögonblicket (utan att vänta på spegeln). Dessutom kan man mäta med fler fokuspunkter. Det finns många fördelar om man bara får upp hastigheten.

Min fasta övertygelse och journalister, reportrar, redaktörer osv. har lite extra höga krav på sig att vara källkritiska. Så tror jag i alla fall.

Tänkvärt. Men vad hade det med sensorbaserad fasdetekterande fokus att göra? :)

Det var ett långt och tillkrånglat sätt att (i alla fall nästan) säga att du tycker Magnus är partisk. Om du nu tycker det, säg det rent ut istället, han är nog som jag och alla andra testare ganska van att höra sådant då och då :)

Ett lite småfånigt påstående enligt min mening. Det är en sak att vi amatörer förälskar oss i ett visst kameramärke och med skygglapparna på höjer det till skyarna som guds gåva till mänskligheten samt det bästa som har hänt sen skivat bröd (medan alla andra kameramärken är rätt sopiga), men en professionell fotograf har inte råd att göra så.

De flesta av oss har en rätt krass inställning till våra arbetsverktyg (oavsett vilket yrke vi har). Fungerar verktygen dåligt så byter vi ut dem mot bättre. Att någon med just fotografering som yrke skulle ha en annorlunda inställning tycker jag verkar lite långsökt.

Ett lite småfånigt påstående enligt min mening. Det är en sak att vi amatörer förälskar oss i ett visst kameramärke och med skygglapparna på höjer det till skyarna som guds gåva till mänskligheten samt det bästa som har hänt sen skivat bröd (medan alla andra kameramärken är rätt sopiga), men en professionell fotograf har inte råd att göra så.

De flesta av oss har en rätt krass inställning till våra arbetsverktyg (oavsett vilket yrke vi har). Fungerar verktygen dåligt så byter vi ut dem mot bättre. Att någon med just fotografering som yrke skulle ha en annorlunda inställning tycker jag verkar lite långsökt.

Nej yrkestestare är inte alls som vanliga människor med fel och brister, dom slinter aldrig på tangenterna, och dom gillar egentligen inte sina kameror alls utan tycker helt klart att alla kameror är lika bra. Skall söka på nätet om vilken typ av folkgrupp dessa yrkestestare hör hemma i kan mycket väl vara en helt okänd art-:)-:)

Håller helt med. Särskilt idag med den kvalitet man faktiskt har hos alla tillverkare. Dessutom är det ju oerhört korkat med denna tillverkarkramande mentalitet som skyddar tillverkarna från en sund konsumentmakt. Det är ju faktiskt också så i en del fall att användare av olika system skulle kunna ha väldigt mycket större nytta av varann om man försökte se vad man har gemensamt istället för att krama sitt eget märke in absurdum. Detta ser man exv. i de fall man använder tredjepartsobjektiv. Där kan en Sony-användare mycket väl ha stor nytta av den konsumentmakt både Canon- och Nikon-användare utövar genom sitt mycket större antal.

Jag vet dock inte hur relevant det sista stycket är när det gäller just kameror. Ett kamerasystem med alla sina delar kamera - objektiv - konverterare och redigeringsprogram - skärmar - kalibreringsutrustning - skrivare m.m. och inte minst användarens kunskaper är ju så oerhört mycket mer komplext tillsammans än en skruvdragare eller hammare. Allt är ju inte kameror - långt därifrån och helheten är långt mer än delarna.

Först ska jag säga att det verkar vara ett riktigt intressant kameraformat. Det är ju (tycker jag iaf) lite så att om man inte kan få ner kameran snabbt och lätt i en normalstor ficka kvittar det faktiskt med formgivningen, och då är det ju mycket bättre att göra en kamera som man faktiskt kan hålla i utan att behöva använda senilsnöret (handledsremmen) för att man alltid är rädd att tappa kameraskrället så fort man gör något.

Utformningen på en kamera är ju ut-testad under många år, och nuvarande DSLR-form är ju faktiskt det enda som faktiskt FUNGERAR om man ibland har lite större objektiv på också. NEX5 i olika tappningar är en mycket kompetent och trevlig kamera, men jag har hållit i blöta tvålar som varit lättare att hålla stadigt. Och med kit-objektivet på skulle jag knappt vilja säga att den går ner i något mindre än en rymlig jackficka. I en RX100 är jag villig att ta denna kompromiss (dåligt grepp), i en kamera som jag kanske har något tiotusental kronor i objektiv till - knappast. Då har jag hellre något som är både bekvämt och stabilt att hålla, och detta innebär rent ergonomiskt ett högerhandsgrepp där man kan hålla OM kameran. DVS exakt som en DSLR ser ut idag, men mindre.

Jag hoppas serien säljer bra, så att de kommer med fler modeller, kanske t.o.m i mellan- och högre klass också (som NEX3, 5, 7)
............

Vad det gäller sensorns storlek och hur snabbt man kan göra varje svep stämmer det att det finns vissa storleksberoende begränsningar. För varje svep som sker måste ju hela summan av alla laddningar sensorn tagit upp transporteras UT från sensorn (och sänkas till batterijord), och dessutom måste alla förspänningar läggas in igen.

En snabb kontrast-AF (Nikon1, Panasonic/Oly) måste egentligen upp på 120fps eller högre för att kunna arbeta. Detta innebär att hela sensorn måste laddas/laddas ur 120 gånger per sekund. Dels drar detta batteri något vansinnigt, och dels är det faktiskt en värmebelastning på all de mikroskopiskt små kopplingarna på sensor. PDAF-baserad teknik på sensorn är än så länge så "grov" i fokuseringen att man fortfarande gör fininställningarna med hjälp av kontrast, men man kan iaf sänka frekvensen till 60fps utan att det blir märkbart långsammare, snarare tvärtom.

..... FUNGERAR om man ibland har lite större objektiv på också.

Jo men betyder inte större objektiv = dyrt objektiv? Inte särskilt troligt att någon som köper A3000 kommer köpa ett dyrt objektiv väl?

Cyberphoto skriver en liten kul text när de presenterar kameran: "...Skälet till denna oväntade kompromiss..." ungefär som om de också är lite frågande till hur man skall se på den här märkliga produkten.

Jag hade kunnat förstå den här om de åtminstone hade använt utrymmet kamerahuset ger till diverse direktkontroller men de har de ju inte. Då kunde man ju få en Nex med lite mer möjligheter.

Och att det är svårt att hålla en mindre kamera kan jag inte begripa. Jag har aldrig varit i närheten att tappa min Olympus, varken med 14mm eller Vivitar 55mm 2,8 makro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar