afe
Aktiv medlem
Vad jämför du med då? A-fattningen är ju en fattning för småbildsobjektiv.
Tråden handlar om A3000 (eller vad den nu heter) som har E-fattning ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad jämför du med då? A-fattningen är ju en fattning för småbildsobjektiv.
En herrans massa text .
PS Beträffande märkeslojalitet - jag behöver tydligen i evighet predika om att jag äger / har under mitt liv ägt kameror från ett trettiotal olika system, men att jag har lugnat ner mig lite nu på gamla dar. Har nog inte mer än tio olika system för tillfället...
Men nu ska jag sluta med spekulationer här, så blir det kanske lite lugnare.
.
Ingen på kameramarknaden gör exakt som alla andra (eftersom alla tenderar att göra lite saker olika), däremot gör alla, inklusive Sony, ganska ofta ungefär som många av de andra gör
Sony är i det avseendet ungefär som kameratillverkare är mest: De blandar egna idéer och designer med beprövade koncept och konstruktioner. Om du tittar på valfri Sony-kamera idag så kan du hitta lite grovt räknat sisådär 90% av samma funktioner och lösningar hos i stort sett vilken jämförbar konkurrent som helst. Och samma sak gäller i stort sett oavsett vilka fabrikat av kameror du jämför. Alla har lite egna lösningar och lite olika design, men ingen avviker på något drastiskt sätt.
Men visst har de några helt egna lösningar, ett tydligt exempel är SLT-tekniken och det finns andra exempel. Men övriga tillverkare har sina egna lösningar de med. Om det är någon kameratillverkare som jag tycker på något sätt sticker ut när det gäller mer genomgripande egna idéer så är det snarare Fujifilm. Men även de håller sig trots allt i huvudsak till ganska kända lösningar.
Om vi ser på A3000 så kan man säga att på många sätt är en budget-variant av Panasonic G1 med aps-c-sensor. Och G1 presenterades hösten 2008, så själva idén har funnits ganska länge
Det som är nytt är kanske att fattningen fungerar med småbildssensor. Vi får dock se vad det innebär för objektivens storlek och sånt ...
Jag pratar om att eventuellt överge en fattning för ett enhetligt nytt spår och det är det väl inte så många andra av de stora som gör eller gjort i en nära tid. MFT säger säkert Per som svar på det.
Sony har ju åtskilliga gånger förklarat varför de valde objektiv- istället för sensorstabilisering i NEX:arna. Huvudanledningen var möjligheten att få stabilisering även vid videofilmning. Bidragande var också att kamerorna blev mindre.
.
I praktiken har nog Olympus övergett Four Thirds för Micro Four Thirds även om de inte har tillkännagett det officiellt.
Annars har vi ju två exempel från 1980-talet. Både Minolta och Canon övergav sina fattningar för manuella objektiv helt och hållet när de införda sina autofokusfattningar för sina nya AF-systemkameror. (Jag är tillräckligt gammal för att anse att det är i "nära tid".
Jag menar inget annat än fattningen. I övrigt är väl det mest design av husen om du jämför en NEX med A3000. Men A-mount är något annat. Det är ju det jag försökt säga men de flesta andra börjar prata om att Panasonics kameror har ungefär liknande design. Jag bryr mig egentligen inte om hur husen är designade. Det intressanta tycker jag kommer vara om vi exv. i nästa nästa generation (det kommer ju först ett gäng A-mount tjockisar) kommer få se en full uppsättning nya tjockkameror från Sony med E- istället för A-mount. Jag inbillar mig att det kan finnas saker som nu kan få en smartare lösning än med över 20 år gamla A-mount. Andra kan säkert komma på andra exempel men jag tänker först på att man exv. skulle kunna hålla ordning på individer av objektiv istället för som nu bara modeller när man i kameran hanterar kompensering av objektiv med kamerans microjustering. Att sedan helt droppa kompatibiliteten för A-mount och istället sköta det via adapters för de som behöver det.
Jag pratar om att eventuellt överge en fattning för ett enhetligt nytt spår och det är det väl inte så många andra av de stora som gör eller gjort i en nära tid. MFT säger säkert Per som svar på det.
Det jag skrev var mest menat som ett svar till Gunnar som tycks ha en idé att Sony är en drastiskt annorlunda och mycket mer innovativ kameratillverkare än sina konkurrenter. Vilket jag tycker är en överdrift.
Att Sony möjligen är på väg att gradvis byta fattning är intressant och det kan vara ett klokt drag, E-fattningen är en modernare fattning och det blir trots allt effektivare att hålla sig till i huvudsak en fattning i taget - i synnerhet som försäljningen av objektiv med A-fattning troligen krymper, och det från en inte allt för hög nivå.
Du ger ju ett bra exempel på möjligheter hos en modernare fattning, det här att kunna hålla reda på individer av objektiv lär bli viktigare framöver. Dels för saker som individuell fokusjustering, men också för att vi nog på sikt kommer att få fler objektiv med uppgraderbar firmware (á la Sigma) och då är det ju viktigt att kamera och objektiv kan prata med varandra om sådana saker.
Men att byta fattning rent generellt är inte så unikt om vi ser till de senaste tio åren: Olympus är ju i praktiken inne på sin tredje objektivfattning nu (ok, lite drygt tio år då , Panasonic har som Olympus skiftat från Fourthirds till m43, Samsung gick från Pentax-fattning till sin egen NX. Ser man till de här bytena så finns det ju ett mönster som också känns bekant om vi ser en möjlig övergång från A- till E-fattning: En modernare fattning från början avsedd att hantera spegelfria kamerahus tar över från en äldre spegelreflex-design.
Ja om nu en nybörjare tar upp A3000 på Elgiganten, och den stora 3 tums skärmen bara har 230K, och i fickan har han/hon en Iphone med 5 tums skärm och full HD-upplösning. Ett konstigt prov eller test av en modell där A eller E fattning inte säger nybörjaren någonting. Har A3000 WIFI det måste vara mainstream i dag eller det nya NFC så att man bara behöver att röra en annan telefon eller dator så förs bilderna över.
//Bengt.
Bemöt vad jag skriver i sak istället för att hela tiden jaga mig med påståenden om att jag är en Sony-fanboy.