Är det verkligen en nyare sensorgeneration i A3000 än i t.ex. Nikon D3200?
---
Det är jag inte säker på, men jag är tämligen förvissad om att A3000:ans sensor är kapabel till att åstadkomma tydligt bättre bildkvalitet än vad som är möjligt med 1100D eller 3200D. De första bilder som kommer upp från en ny kamera brukar vara helt värdelösa när det gäller att bedöma kamerans bildkvalitet, eftersom de så ofta är tagna av folk med gott pengar men med ringa fotografisk begåvning. Dessa kan kosta på sig att förbeställa kameran ifråga långt i förväg till det höga introduktionspriset. Således vanligen inte lönt att titta på dessa första bilder ens - det läggs upp gott om fruktansvärt dåliga bilder tagna även med marknadens allra bästa kameror (IQ-mässigt).
Men det gäller inte just denna gång. De första bilder som lagts upp är tagna av en av världens bästa profotografer inom sitt gebit, Gustav Kiburg. Jag betvivlar att någon av marknadens andra instegskameror är kapabla att åstadkomma en bildkvalitet som denna. Trots att han ursäktar sig för att det INTE är en lab-test, utan att han bara har "lekt lite" med den i två dagar, och att det är enbart JPEG-bilder. Själv skulle jag vara jättenöjd ifall jag hade kunnat komma i närheten av sådana bilder med maximalt uppbjudande av allt jag förmår med det bästa jag har! Anledningen till att han inte använde RAW (som man förstås kan förvänta sig skulle ha gett ännu bättre bildkvalitet) var att Lightroom 5 inte kunde läsa A3000-filerna (ytterligare en indikation på att det är en ny sensortyp).
Sen hör det till saken att han använde det samtidigt utkomna Zeiss T* E 16-70/4,0 ZA OSS-objektivet (samma bildvinkel som 24-105 mm på FF), men då är det förstås inte så billigt längre...
Flertalet av bilderna är beskurna (eller "croppade" som det numera brukar heta), dock inte så mycket som till 100%.
Nåväl, först kommer det ett antal makrobilder som kan göra vem som helst grön av avund. Därefter en kattbild (nr 15). Just det - en kattbild!
*****************************************************************************************
SYNNERLIGEN väsentligt att en kamera inom denna kategori klarar av att åstadkomma bra kattbilder!
*****************************************************************************************
Och det gör den sannerligen. Jag tappade hakan. Inte bara för att varenda hårstrå återges perfekt, utan för alla de andra kvaliteter som man förväntar sig av ett Zeiss-objektiv, som t.ex. den väldigt starka 3D-känslan här. 3D-känsla finns även i de efterföljande porträtten. Och allt detta från vad Gustav själv definierar som lite "slarvbilder"...
Om Zeiss E 16-70/4,0 OSS-objektivet (som har E-fattning och således passar även alla NEX:ar) skriver han att det är ett suveränt objektiv utan att vara stort och tungt, det är mycket välbyggt, och är ett "Måste-ha"-objektiv ifall man har någon A3000- eller NEX-kamera.
Om A3000 / 16-70/4,0-kombinationen skriver han att den känns mycket bra, ligger utmärkt i handen och väger inte särskilt mycket "and have a pretty good AF" (översätter inte detta eftersom nyanserna skiljer något mellan de engelska och svenska språken). Och trots att Sony har sparat och knaprat på nästan allting sådant som vi här anser vara helt nödvändigt för oss, så ser det ut som att de istället har satsat maximalt på några väsentliga parametrar, som bildkvalitet och att den ska vara rolig att använda för den tilltänkta målgruppen. Verkar räcka lite utanför detta, eftersom han avslutar med att säja - "Jag har visserligen bara använt den under två dagars "slit och släng"-fotografering, men jag kan säja redan nu ....... jag vill ha en!"
Länk:
http://www.dyxum.com/dforum/19-pictures-a3000-zeiss1670-f4_topic100871_page1.html
---
Bildstabilisering har de andra också via objektivet, precis som A3000 - sensorstabilisering saknas också i den
---
Jag vet, det skrev jag ju också.
Ifall man som baskriteria har att kameran ska se ut som en "riktig" kamera (DSLR-formfaktor), ha bildstabilisering, kit-zoom och senaste sensorgenerationen, nä, då har ingen annan något att erbjuda.
---
Därför skrev jag också sedan att dina båda exempel (1100D och D3200) ligger inom några av de baskriteria jag uppfattar att Sony satte upp för A3000. Såvida man inte vill ha antingen enbart en spegellös eller enbart en traditionell OVF/DSLR-kamera förstås.
---
(även om det förekom uppgifter om att den skulle ha det).
Såg det, men det rätta är att A3000 inte har IBIS, som du säjer, utan kör med stabiliserade objektiv.
.