Annons

Sony A3000

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det Toshibasensor i D5200 tror jag, men ser bara marginellt bättre ut än Sony om man kollar DXO.

//Bengt.

Ju högre man skruvar upp ISO desto mer minskar skillnaderna i dynamik mellan olika kameror. I vårt mörka och kalla hörn av världen behöver man rätt ofta vrida upp ISO för att det ska gå att fotografera (speciellt om man använder ljussvaga zoomar, som jag gissar dominerar starkt bland systemkameraägare). T.o.m. mitt i sommaren behövs ofta ISO 800 eller högre för att ett snabbt förlopp ska fastna på sensorn.

Jag tror att det är en rätt liten andel fotografer som huvudsakligen fotograferar på lägsta ISO-inställningen, och därför kan dra nytta av den högre dynamiken i kameror som har Sonysensorer.

Jag gör det. Jag tar de allra flesta av mina bilder på låga ISO just därför att jag inte vill tappa DR i onödan. Jag är sällan drabbad av snabba förlopp. Jag menar plåtar man Winberssnäckornas orgier på gräsmattan eller mördarsniglarnas kanibalism så kan man t.o.m. ha stativ om man vill. :) Skojar bara men det mesta jag avbildar står stilla. Detsamma gäller t.o.m. safarifoto. Det mesta går inte fort där heller. Jag tar allra mest bilder på resor och det är oftast hyfsat ljust i 9 fall av 10. Visst tar jag kvälls- och nattbilder men det är i sammanhanget en försvinnande liten del och klart marginellt.

Din ev. marknadsdominans är alltid villkorad. Tittar vi på datorsidan så kan listan med både hård och mjukvaruföretag som vurpat och försvunnit eller i bästa fall köpts upp göras ganska lång.

Visst är kameravärlden en egen värld men även här har ju många försvunnit och en del är på väg ut nu. Vad händer med Oly? Försvinner det in i Sony?

Oavsett hur marknaden ser ut tror jag att A3000 är mer ett testskott än ett allvarligt försök att ta några större marknadsandelar (för att försöka peta in tråden på rätt spår igen).

Att det det är en tjockkamera utan speglar spelar nog dock inte någon roll för den tilltänkta målgruppen - däremot kanske de reagerar på att autofokusen inte är lika snabb som på andra kameror som ser ungefär likadana ut ...

Oavsett hur marknaden ser ut tror jag att A3000 är mer ett testskott än ett allvarligt försök att ta några större marknadsandelar (för att försöka peta in tråden på rätt spår igen).

Man kan säga att Sony för några år sedan provade att bygga små kompakta spegelfria kameror med ett formspråk som lånar mycket från dyrare moderna kompakttkameror - Nex - och det gick ju så bra att de fortsatt med ett gäng modeller.

Nu provar de att bygga en spegelfri kamera med ett formspråk lånat från DSLR/SLT. Säljer den ok kan det nog komma fler varianter som de i alla fall delvis redan utvecklat, men avvaktar med tills de ser hur det går.

Att det det är en tjockkamera utan speglar spelar nog dock inte någon roll för den tilltänkta målgruppen - däremot kanske de reagerar på att autofokusen inte är lika snabb som på andra kameror som ser ungefär likadana ut ...

Samtidigt kan jag tänka mig att en del av den målgruppen till exempel står med en A3000 i ena handen och en långzoomare (typ Powershot SX50, Finepix HS50EXR, Coolpix P520, Lumix FZ72 mfl) i den andra - bägge har lite seg AF, enkel bildskärm osv. Då blir det mer ett val mellan större sensor (A3000) eller mer zoomomfång (långzoomarna).

Och även om en A3000 sannolikt kan ha en lite långsammare fokus än säg en 1100D eller en D3200 så kanske skillnaden inte känns lika viktig som prisskillnaden ...

---

Jag är för min del av diametralt motsatt åsikt. :)

Jo, att testa med en liten billig variant, se hur marknaden reagerar och därefter basera nästa steg på detta är förvisso både logiskt, ekonomiskt, självklart och vad alla andra skulle göra. Men jag frågar bara - när såg du senast Sony göra som alla andra? :)

De är väl så långt ifrån ett "Me too"-företag som det nånsin går att komma...

Picture this. :)

Antag att Sony redan är i full färd med att designa en hel serie av kameror med olika kapaciteter - A5000, A7000, A9000 (or whatever). Och det ska ju (enligt ryktena) komma flera fullformatare.

Vi minns ju alla ryktena innan A99:an kom ut. Enligt dessa skulle ju Sony helt lägga ned sin tillverkning av fullformatssensorer och -kameror. Då borde alla såklart ha kunnat förutse att de istället skulle komma att göra precis tvärtom.
:)

Efter A99:an har vi fått RX1:eek:rna, och det finns ju väldigt bestämda rykten om att Sony jobbar hårt med spegellösa fullformatare, trots de tekniska svårigheter detta innebär. Sedan har vi ju dessutom ryktena om flera fullformatare i proffsprisklass nästa år. Ifall de kommer att vara av proklass återstår förstås att se, men kapacitet till detta har Sony definitivt.

Och Sony är ju som bekant inte precis kända för att ge upp i första taget bara för att de stöter på hårt motstånd inom något segment som de gett sig in i. Då brukar de jobba hårdare istället, och det har ju historiskt sett ofta gått hem. Skulle inte förvåna mig alls ifall de också kommer att bygga upp en pro-serviceorganisation framöver, ifall alla dessa rykten skulle visa sig ha substans. De har ju som bekant redan en pro-serviceorganisation för sina större videokameror, som anses vara den klart bästa på marknaden.

Hoppas att jag har lyckats hålla mig någorlunda inom ämnet, och vill för säkerhets skull säja att detta givetvis helt är spekulationer från min sida, men något annat kan väl inte nån komma med ännu? Dock är det inte spekulationer till 100% baserade på infall och luftslott, det finns vissa grunder som inte gör dessa spekulationer fullständigt befängda. Anser jag själv. :)
.

Alldeles nyss.

Som jag redan påpekat är A3000 inte den första spegelfria systemkameran som ser ut som en spegelreflex. Minst tre kameratillverkare har redan gjort sådana.

Jamen du missar ju hela grejen när du säger så där. Sony gör väl verkligen inte som alla andra med A3000. Vilka övriga tillverkare har tagit en fattning framtagen för CSC-kameror som de sedan bygger en tjockkamera runt? Jag tycker hela det greppet pekar mot att man vill se om det skulle vara OK att jobba med endast en fattning framöver för alla sina kameror. Om det blir en tjockkameradesign eller en CSC blir då mer en kosmetisk fråga. Inuti kan de ha precis samma grejor i grunden.

Lek med tanken på att Canon skulle droppa sina gamla fattningar och börja bygga nytt kring M-fattningen. Det är väl det vi pratar om och som är det nya och som Joakim tyckte var det intressanta och spännande.

Väldigt förvirrad tråd tycker jag.... Handlar den om Sony A3000 eller??

Tanken är nog att den ska göra det, men nästan ingen verkar intresserad av just den kameran så den har spårat ur och handlar om själva konceptet i stället just för att det skiljer sig så mycket från NEX. Egentligen är det som sagt inget nytt - det finns flera som gjort spegellösa som ser ut som tjockkameror (och är tjockkameror, fast utan spegel) . Det som är oväntat är kanske att Sony valde att göra som de andra (till skillnad från vad somliga Sonykramare brukar hävda) :D

Jamen du missar ju hela grejen när du säger så där. Sony gör väl verkligen inte som alla andra med A3000. Vilka övriga tillverkare har tagit en fattning framtagen för CSC-kameror som de sedan bygger en tjockkamera runt? Jag tycker hela det greppet pekar mot att man vill se om det skulle vara OK att jobba med endast en fattning framöver för alla sina kameror. Om det blir en tjockkameradesign eller en CSC blir då mer en kosmetisk fråga. Inuti kan de ha precis samma grejor i grunden.

Lek med tanken på att Canon skulle droppa sina gamla fattningar och börja bygga nytt kring M-fattningen. Det är väl det vi pratar om och som är det nya och som Joakim tyckte var det intressanta och spännande.

OM-D ser ut som en tjockkamera (och är en - i synnerhet med batterigrepp). Panasonic har också sådana i sitt sortiment.

Vad refererar du till då Anders. Vilken är förlagan? OM-D har väl ingen ny fattning. Den följer väl spåret rätt väl. Det Oly har gjort är ju ren kosmetik.

Men jag frågar bara - när såg du senast Sony göra som alla andra? :)

Ingen på kameramarknaden gör exakt som alla andra (eftersom alla tenderar att göra lite saker olika), däremot gör alla, inklusive Sony, ganska ofta ungefär som många av de andra gör :)

Sony är i det avseendet ungefär som kameratillverkare är mest: De blandar egna idéer och designer med beprövade koncept och konstruktioner. Om du tittar på valfri Sony-kamera idag så kan du hitta lite grovt räknat sisådär 90% av samma funktioner och lösningar hos i stort sett vilken jämförbar konkurrent som helst. Och samma sak gäller i stort sett oavsett vilka fabrikat av kameror du jämför. Alla har lite egna lösningar och lite olika design, men ingen avviker på något drastiskt sätt.

Men visst har de några helt egna lösningar, ett tydligt exempel är SLT-tekniken och det finns andra exempel. Men övriga tillverkare har sina egna lösningar de med. Om det är någon kameratillverkare som jag tycker på något sätt sticker ut när det gäller mer genomgripande egna idéer så är det snarare Fujifilm. Men även de håller sig trots allt i huvudsak till ganska kända lösningar.

Om vi ser på A3000 så kan man säga att på många sätt är en budget-variant av Panasonic G1 med aps-c-sensor. Och G1 presenterades hösten 2008, så själva idén har funnits ganska länge :)

Jamen du missar ju hela grejen när du säger så där. Sony gör väl verkligen inte som alla andra med A3000. Vilka övriga tillverkare har tagit en fattning framtagen för CSC-kameror som de sedan bygger en tjockkamera runt?
A3000 är marginellt tjockare än Panasonic GH3. Det är inte direkt någon ny sorts kamera som Sony har kommit med.

Att man valde E-fattning istället för A-fattning har väl sina rutiga och randiga skäl. Ett är väl att E-fattningen är mycket modernare.

A3000 är marginellt tjockare än Panasonic GH3. Det är inte direkt någon ny sorts kamera som Sony har kommit med.

Att man valde E-fattning istället för A-fattning har väl sina rutiga och randiga skäl. Ett är väl att E-fattningen är mycket, mycket modernare.

Det som är nytt är kanske att fattningen fungerar med småbildssensor. Vi får dock se vad det innebär för objektivens storlek och sånt ...

Det är inte alls lika stor skillnad mellan EF och EF-M som det är mellan A och E. EF och EF-M har båda helt elektriska överföringar mellan objektiv och kamera. A har mekanisk koppling för bländaren, och för en del objektiv även mekanisk koppling för autofokus.

---
Men jag frågar bara - när såg du senast Sony göra som alla andra? :)
---

Det vet vi inte än!

Men det var förstås provokativt skrivet, det är förstås inte bokstavligt. Det mesta inom alla kamerakategorier har mycket gemensamt. Men räknar man antalet innovationer från de olika tillverkarna under de senaste åren, så tycker jag att man ser ett tydligt mönster.

---
Som jag redan påpekat är A3000 inte den första spegelfria systemkameran som ser ut som en spegelreflex. Minst tre kameratillverkare har redan gjort sådana.
Jag är väl medveten om detta. Jag var och klämde på alla dessa när de kom ut, men fann att detta inte var en kamerakategori för mig. Jag sökte en kamera som jag kunde ha i byxfickan men som ändå kunna ge samma bildkvalitet som min APS-C DSLR-kamera. Jag tröttnade på att kompaktkameran jag lätt kunde ha med mig, inte alls kunde ge mig den bildkvalitet jag ville ha när jag nån gång stötte på något bra motiv...

Dessa DSLR-liknande spegellösa kameror var inte särskilt mycket mindre och lättare än min DSLR-kamera. Kunde jag tänka mig att släpa på en sådan spegellös kamera, kunde jag lika gärna ta med mig min DSLR-kamera, med dess avsevärt snabbare AF (vet att de spegellösas AF har bättrats sedan den tiden).

Därför är inte heller A3000 (eller ILCE-3000 eller vad de nu kan komma att kallas) en kamera för mig.

Men antag nu att mina spekulationer i mitt inlägg #188 på förra sidan kommer att visa sig visar sig förverkligas. Då kommer det (kanske, som sagt) mera avancerade modeller med sensorstabilisering, med sensorshift-AF, fullformatare etc. Det konceptet hittar du i så fall inte någon annanstans, eller hur?

Jag vet att du känner till spekulationerna om Contax AX. Något sådant är ju MYCKET enklare att åstadkomma med digitalkameror. Allt som behöver flyttas är sensor och slutare (ifall man vill kunna förskjuta sensorn mer än 3-4 mm). Givetvis skulle i och för sig även idag detta utgöra en rejäl teknisk utmaning. Men man får ju ett extra utrymme på 45,5 mm minus 18 mm, vilket gör att sådana kameror inte alls skulle behöva bli lika tjocka som Contax AX.

Runt 20 mm utdrag skulle vara fullt möjligt (Contax AX flyttade väl film, filmkassett, framdragningsmotor, slutare, sökare, prisma och allt ca 9 mm om jag minns rätt). De spegellösa kamerornas mycket korta registeravstånd skulle ju möjliggöra att man med lämpliga adaptrar kan få AF för objektiv även från andra tillverkare, låt vara att man kanske får förinställa avståndet någotsånär på objektivet (särskilt om det är teleobjektiv). Tänk dig en spegellös fullformatare med en sensor av senaste generationen som kan ge såväl AF som IBIS med Leica-objektiv t.ex.

Vissa modeller som klarar fokus-stackning. Som kan ge AF-bracketing, där kameran tar ett antal bilder med en aning olika sensorlägen. Och sedan med hjälp av 2-dimensionell korrelationsanalys slår samman dessa bilder. Då får man en skarp bild även om kameran skulle ha ett dassigt inställd PDAF-system...

Det har ju ryktats om någon slags "universal-mount". Dvs tjockkameraobjektiv från andra tillverkare skulle få AF och kunna fokuseras ända till oändligt. Fortfarande måste man väl då ha olika adaptrar ifall man har objektiv från olika system.

Och i så fall är sensorskift kanske inte den enklaste lösningen. Sony kanske inte kommer med några sensorfokusshift-kameror alls. De har ju en rejäl aktiepost i Tamron, som ju sedan länge har knäckt (eller möjligen betalar licens) för objektiv-kameraprotokollen från Canon, Nikon, Pentax etc. Sony kanske mha information från Tamron istället kommer med adapterringar för de andra tillverkarna, med elektrisk överföring av bländare etc. Fast jag vet inte ifall de skulle ge sig på att reta de övriga tillverkarna såhär mycket - sensorshift-AF skulle nog vara mera neutralt...
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar