Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A3000

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, vare sig skärm eller EVF verkar så roliga på A3000, och nåt WiFi har den heller inte. Jämför man skärmen med en iPhone ser det nog inte så roligt ut (även om iPhone vare sig har en skärm på fem tum eller full HD).

Jag tror dock ändå att kameran kommar att hitta en del köpare, men någon storsäljare blir det nog inte ...

Nja.. Iphone är mitt samlingsnamn på bunten av telefoner, Sonys Xperia Z var väl någon dag före Samsung S4 med full HD skärm och 5 tum.

Jag gissar att Sony då de tog över Minoltas kameradivision hade krav på tidig lönsamhet så att istället för att öka marknadsandelar med prisdumpning så valde de att försöka hitta nya nischer för att ta ut ett premium. Huruvida denna strategi kommer lyckas vet jag inte. Samtidigt har Sony gjort åtminstone synligare innovationer är flera av konkurrenterna. Införandet av accelerometrar på USM och AF-S objektiv med snabbare AF är på ytan en diskret innovation. Införandet av DO optiken hos Canon, även om tekniken använts inom andra områden, märks ju bara för de relativt få köparna av sådan relativt dyr optik. SLT med EVF är iögonfallande även om pellixspegel har funnits länge. Sony har dock sammanfogat teknik, i viss mån befintlig, till en ny helhet.

Sonys lösning för sitt Live View system är väl inte allt för pjåkigt. Dom var inte först men deras lösning är väl inte så tokig.

Umm.. ok. Använder du NEX som samlingsnamn för alla spegellösa kameror också? Det är ju ungefär samma sak ;)

Nej det gör jag inte. men skulle kunna säga att det är en kamera av Nextyp. likaledes är en Samsung S4 en telefon av Iphontyp. men visst det är ju inte helt korrekt.

Iphon var väl allra först med den typen av telefon ( tror jag i alla fall ) sedan kom dom andra i en strid ström och dom försökte väl att likna Iphonen så gott det gick till en början.

[Nej det gör jag inte. men skulle kunna säga att det är en kamera av Nextyp. likaledes är en Samsung S4 en telefon av Iphontyp. men visst det är ju inte helt korrekt.

Iphon var väl allra först med den typen av telefon ( tror jag i alla fall ) sedan kom dom andra i en strid ström och dom försökte väl att likna Iphonen så gott det gick till en början.

Nu är vi ganska OT, men iPhone var långt ifrån den första smartphone som kom, precis som A3000 är långt från först att vara en tjockkamera utan spegel. Vilken telefon som avses spelar dock ingen roll - skärmen på A3000 har lägre upplösning än nästan allt ...

A3000 kan vara svår att förhålla sig till. Anders väljer med viss rätt att hänga upp sig på dålig skärmupplösning och åter andra klagar på EVF:en.

På Dyxum däremot verkar folk rätt positiva till de bilder som nu lagts upp tagna med A3000 och Zeiss zoom 16-70mm. Det är uppenbarligen inget större fel på sensorn och sagda objektiv i alla fall.

.... man kan f.ö. inte få allt för 50 spänn eller om det nu var 3000.

Bilderna finns här:

http://www.dyxum.com/dforum/19-pictures-a3000-zeiss1670-f4_topic100871_page1.html

.... och är verkligen klart bättre (trots att bara är i JPEG ännu) än de ofta taskiga tidiga "testbilder" man obligatoriskt behöver genomlida vid dylika släpp som sällan eller aldrig gör kameran rättvisa.

A3000 kan vara svår att förhålla sig till. Anders väljer med viss rätt att hänga upp sig på dålig skärmupplösning och åter andra klagar på EVF:en.

På Dyxum däremot verkar folk rätt positiva till de bilder som nu lagts upp tagna med A3000 och Zeiss zoom 16-70mm. Det är uppenbarligen inget större fel på sensorn och sagda objektiv i alla fall.

.... man kan f.ö. inte få allt för 50 spänn eller om det nu var 3000.

Bilderna finns här:

http://www.dyxum.com/dforum/19-pictures-a3000-zeiss1670-f4_topic100871_page1.html

.... och är verkligen klart bättre (trots att bara är i JPEG ännu) än de ofta taskiga tidiga "testbilder" man obligatoriskt behöver genomlida vid dylika släpp som sällan eller aldrig gör kameran rättvisa.

Jag kan tycka det är lite petigt att klaga på saker som skräm och EVF hos en kamera som - i alla fall i mina ögon - är en påtaglig budgetmodell. Säljer de (i alla fall ett tag efter introduktionen) den här kameran med ett kitobjektiv för t.ex. 2995 kr så kommer både skärm och EVF troligen att te sig rätt ok jämfört med andra kameror i samma prisklass.

Jag kan tycka det är lite petigt att klaga på saker som skräm och EVF hos en kamera som - i alla fall i mina ögon - är en påtaglig budgetmodell. Säljer de (i alla fall ett tag efter introduktionen) den här kameran med ett kitobjektiv för t.ex. 2995 kr så kommer både skärm och EVF troligen att te sig rätt ok jämfört med andra kameror i samma prisklass.

Jo, den här kameran är ju inte tänkt för såna som jag som är lite petiga :D

Det är väl inte så mycket klagande, bara konstaterande att den är specad just så. Det är en avvägning som Sony gjort hur mycket påkostade finesser de lagt på och samtidogt ta ut detta pris och hur den står sic mot konkurrenterna.

Det är en avvägning med många variabler och man kan ha olika åsikt om vad som är den bästa. Sonys marknadsförare har valt just detta o h om det är den lönsammaste kompromissen eller inte kan ju ingen veta säkert.

Jag och flera andra här skulle nog inte välja en kamera med den sökaren, men är ju å andra sidan beredd att betala mer.

Bättre sökare och vinklingsbar skärm skulle såklart vara trevligt, men samtidigt kosta mer att producera som antingen påverkar vinst per enhet eller priset till kund som i sin tur påverkar försäljningsvolymen. Säkert genomtänkt i detalj o h vi är ju inte Sony så det enda vi kan göra är att tycka och gissa olika saker, men det betyder inte ett skvatt. ;-)

P.s. har varit upptagen med annat en tid. Återkommer med bemötande ang. opartiskhet gentemot tillverkare och sensorns storlek har för betydelse för utläsningshastigheten. Ds.

/Mats

Exakt, det slog mig också, hur mycket som skrivs i denna tråd om den kommande A3000, som inte har med en budgetmodell att göra, jag startade tråden den 25:e augusti, efter att jag hade snappat upp info rykten på en Internetsida, om just nya Sony kameror.

Hur många nybörjare, som den här systemkameran är lämplig för, orkar läsa om "dålig skärmupplösning och åter andra klagar på EVF:en", några jämför bildsensorn i A3000 med bildsensorer i betydligt dyrare kamerahus, tar upp även ett Zeiss objektiv 16-70mm, som kostar "skjortan"?

Jag har skrivet det tidigare, - nybörjaren struntar fullständigt i att läsa om oändliga tekniska specifikationer, samt jämförelser med andra kamerahus, - just för att nu säljer Sony en systemkamera för strax under 3000 :- , till Julhelgen kan mycket väl priset krypa ner några hundra lappar.

Enkelt att utvärdera, va?
Många nybörjare och andra hobbyfotografer kan säkert förstå vad A3000 går för, tillräckligt bra för vardagsbilder, till ett mycket lågt pris för en ny APS-C systemkamera, - de hoppar av denna tråd efter några minuter, den ger absolut ingenting.

Visst, men kommentaren var väl mest av teknisk art som Anders gjorde. Han är säkert också helt på det klara med att man inte kan få allt för 50 spänn. Det som däremot är kul är att en så pass billig kamera som ju är billigare än mången avancerad kompakt ger så pass hög bildkvalitet med ett hyfsat objektiv. Jag undrar hur bra den är med gamla kitobjektivet för då skulle man ju kunna fundera på att ha denna kamera som en högriskkamera som man kan tycka att det är helt OK att bli av med. Ibland skulle jag velat ha det på en del resor jag varit på.

Vi kan nog vara helt övertygade om att det kommer mer avancerade modeller framöver inom detta koncept. Dock inte inom en nära framtid eftersom det nu verkar komma en hel drös A-mountkameror först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar