Jag kan tycka det är lite petigt att klaga på saker som skräm och EVF hos en kamera som - i alla fall i mina ögon - är en påtaglig budgetmodell. Säljer de (i alla fall ett tag efter introduktionen) den här kameran med ett kitobjektiv för t.ex. 2995 kr så kommer både skärm och EVF troligen att te sig rätt ok jämfört med andra kameror i samma prisklass.
Exakt, det slog mig också, hur mycket som skrivs i denna tråd om den kommande A3000, som inte har med en budgetmodell att göra, jag startade tråden den 25:e augusti, efter att jag hade snappat upp info rykten på en Internetsida, om just nya Sony kameror.
Hur många nybörjare, som den här systemkameran är lämplig för, orkar läsa om "dålig skärmupplösning och åter andra klagar på EVF:en", några jämför bildsensorn i A3000 med bildsensorer i betydligt dyrare kamerahus, tar upp även ett Zeiss objektiv 16-70mm, som kostar "skjortan"?
Jag har skrivet det tidigare, - nybörjaren struntar fullständigt i att läsa om oändliga tekniska specifikationer, samt jämförelser med andra kamerahus, - just för att nu säljer Sony en systemkamera för strax under 3000 :- , till Julhelgen kan mycket väl priset krypa ner några hundra lappar.
Enkelt att utvärdera, va?
Många nybörjare och andra hobbyfotografer kan säkert förstå vad A3000 går för, tillräckligt bra för vardagsbilder, till ett mycket lågt pris för en ny APS-C systemkamera, - de hoppar av denna tråd efter några minuter, den ger absolut ingenting.