ANNONS
Annons

Sony A3000

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte nödvändigtvis. En billig telezoom blir klumpig på en liten kamera utan vettigt grepp.

Det kan man ju iof ha olika åsikter om men, jag har ett Tamron 55-200 (ett förträffligt objektiv för övrigt) till mina A55/A580. Det är lika stort ungefär som det 14-150 jag har till Olympusen. Det är inte på särskilt klumpigt på Olympusen. Det får mig inte att tappa kameran alls. Har Olympus bättre materialval än Sony kanske? Jag vet inte.

Tidigare hade jag ett Tamron 70-200 (ytterligare ett förtfräffligt objektiv) som blev väldigt svårhanterligt på A55:an (dock inte på A580:an). Men det skulle nytt kostat som 3 stycken A3000 och därmed rätt otroligt att någon skulle få för sig att sätta på ett sånt kamerahus.

Jo men betyder inte större objektiv = dyrt objektiv? Inte särskilt troligt att någon som köper A3000 kommer köpa ett dyrt objektiv väl?
---
Du menar alltså att Sony inte har tänkt igenom sin strategi ordentligt här? Men då lägger du in en omedveten förutsättning som inte alls behöver vara sann, och som jag f.ö. för min del helt enkelt inte tror är sann alls...
:)

Först ska jag säga att det verkar vara ett riktigt intressant kameraformat.

Sony A3000 är ju inte den första spegelfria systemkameran med detta format/utseende. Panasonics första m4/3-modeller i (G1, GH1, G2, etc) såg ut som traditionella småbilds-ESR-kameror, fast lite mindre. (De senaste kamerorna i den serien är f.ö. rätt stora och t.o.m. lite större än de minsta APS-C-reflexerna.) Olympus OM-D E-M5 ser också ut på det viset, och Samsung har ett par modeller i samma stil.

Det var kanske lite oväntat att Sonys första modell av den här typen har E-fattning. Många trodde nog att SLT-kamerorna skulle evolvera till helt spegelfria modeller. Min gissning är att A3000 har de egenskaper den har för att den är en lågpriskamera, utrustad med minimalt antal nya konstruktionsdetaljer.

Du menar alltså att Sony inte har tänkt igenom sin strategi ordentligt här? Men då lägger du in en omedveten förutsättning som inte alls behöver vara sann, och som jag f.ö. för min del helt enkelt inte tror är sann alls...
:)

Tja, det känns ju som just så faktiskt.

De vinglar fram och tillbaka hela tiden och testar nya koncept och överger dem med jämna mellanrum.

Lanserar A700 och försöka konkurrera med i semipro segment. Låta den bli duktigt akterseglad av konkurrenterna, lägg ner den utan att komma med ersättare.

Lansera FF A850/A900, låta de bli duktigt akterseglade av konkurrenterna, lägg ner dem utan att komma med ersättare på flera år.

Lansera SLT och samtidigt lägga ner DSLR men behålla a-fattningen.

Nu vet vi iof inte om de kommer överge SLT men det känns ju lite så. Och gör man det så har man ju i praktiken dödat a-fattningen på samma sätt som Olympus dödat 4/3-systemet.

Tja, det känns ju som just så faktiskt.

De vinglar fram och tillbaka hela tiden och testar nya koncept och överger dem med jämna mellanrum.

Lanserar A700 och försöka konkurrera med i semipro segment. Låta den bli duktigt akterseglad av konkurrenterna, lägg ner den utan att komma med ersättare.

Lansera FF A850/A900, låta de bli duktigt akterseglade av konkurrenterna, lägg ner dem utan att komma med ersättare på flera år.

Lansera SLT och samtidigt lägga ner DSLR men behålla a-fattningen.

Nu vet vi iof inte om de kommer överge SLT men det känns ju lite så. Och gör man det så har man ju i praktiken dödat a-fattningen på samma sätt som Olympus dödat 4/3-systemet.

Det stora flertalet av användare av Sony-kameror har undrat precis som du skriver ovan, hur och på vilket vis Sony tänker, Ingen kan riktigt räkna ut vad planerna är, A700 var en mycket likvärdig konkurrent till dåtidens motsvarande modeller, alla väntade bara på en uppgraderad ersättare, Sony skulle lansera A77 med lovorden att den skulle vara en enastående modell, och visst den är inte dålig på något sätt utan riktigt bra på flera sätt, men enastående är den ju inte.

Jag tror inte på en EVF som inte laggar vid seriebildstagning förrän bevisen kommer. Så får vi komma ihåg att det inga skitkameror som Sony tampas mot.

//Bengt.

Sony A3000 är ju inte den första spegelfria systemkameran med detta format/utseende. Panasonics första m4/3-modeller i (G1, GH1, G2, etc) såg ut som traditionella småbilds-ESR-kameror, fast lite mindre. (De senaste kamerorna i den serien är f.ö. rätt stora och t.o.m. lite större än de minsta APS-C-reflexerna.) Olympus OM-D E-M5 ser också ut på det viset, och Samsung har ett par modeller i samma stil.

Det var kanske lite oväntat att Sonys första modell av den här typen har E-fattning. Många trodde nog att SLT-kamerorna skulle evolvera till helt spegelfria modeller. Min gissning är att A3000 har de egenskaper den har för att den är en lågpriskamera, utrustad med minimalt antal nya konstruktionsdetaljer.

http://www.dailycameranews.com/2013...ff-a-mount-mirrorless-cameras-coming-in-2014/

För vad det är värt så kommer det ju lite mer rykten och info om vad Sony verkar ha på gång. Om de ryktena är sanna så kommer vi få se ett antal nya tjockkameror med A-mount. Så ryktet om det formatets snara död känns både ogrundat och förhastat.

"According to SAR there will be three APS-C A-mount cameras and two new FF A-mount cameras. The three APS-C cameras are Sony A59, A69 and with the newly leaked specs the A79 mirrorless APS-C A-mount camera." De gör åtminstone minst tre spegellösa hus med A-fattning.

Vid sidan av detta kommer även NEX 7 efterföljaren och FF NEX som ju också är spegellösa. Fasta spegeln fasas ut med denna generation nya kameror troligen och A-mount är inte under avveckling just nu utan det kommer alltså förmodligen en mer massiv satsning på A-mount än på mycket länge. Fem nya kameor på ett bräde kommer göra att testarna kommer få jobba hårt. Vi pratar inklusive NEX-kamerorna om minst sju kameror som lanseras och släpps under höst 2013 / vinter 2014. Jag kan nog inte minnas någon så bred satsning tidigare från någon tillverkare, så länge jag följt detta.

Jag tror att det kommer att bli en intressant höst.

Det jag undrar över är om Canon och Nikon verkligen kommer låta Sony hålla på ifred i det kompakta systemkamerasegmentet med stora sensorer, när det är där tillväxten verkar finnas. Kommer exv. Nikon att inse att de lite målat in sig i ett hörn med sina små sensorer?

Det jag undrar över är om Canon och Nikon verkligen kommer låta Sony hålla på ifred i det kompakta systemkamerasegmentet med stora sensorer, när det är där tillväxten verkar finnas.

Vilken tillväxt? Senaste siffrorna jag sett säger att hela kameramarknaden backar. Mest backar kompaktkameror (och allra mest billiga sådana), medan traditionella systemkameror backar minst, och spegelfria (kompakta) systemkameror tappar lite mer.

Nog är den spegelfria tekniken en helt central del av framtiden, det tror jag de flesta av oss är ense om. Men på kort sikt utgör den ingen speciellt pengagenererande marknad jämfört med traditionella DSLR. Så länge det är en volymmässigt mindre marknad med ganska dåliga marginaler (källa: Olympus och Sony) tror jag Canon och Nikon inte är så värst bekymrade över vad deras konkurrenter har för sig där.

Kommer exv. Nikon att inse att de lite målat in sig i ett hörn med sina små sensorer?

Det må vara ett hörn, men det är ett väsentligt större hörn än många inser :)

Men visst kommer även Nikon bygga spegelfria kameror med aps-c-sensorer i framtiden. Men jag tror det är mer sannolikt att de i första hand siktar på sådana som påminner om A3000 än om Nex. Jag kan tänka mig att Canon och Nikon studerar mottagandet av A3000 med nästan lika stort intresse som Sony gör :) För Nikon skulle en sådan spegelfri kamera kunna vara byggd antingen med f-bajonett, eller i alla fall så att den är mycket väl kompatibel med f-objektiv. Tänk en D1000 med f-bajonett och ett 18-55 kitobjektiv som blir superkompakt när det inte används eftersom det fälls tillbaka in i det lediga utrymmet i kamerakroppen (där spegeln idag sitter). Dessutom fungerar alla andra f-objektiv som vanligt.

Så varför gör inte Nikon en sådan kamera redan idag? Troligen av två skäl: Dels för att deras traditionella ingångsmodeller fortfarande säljer bra och dels för att de inte riktigt tycker AF blir tillräckligt bra. Men jag skulle gissa att sådana modeller redan finns både på ritbord och som halvfungerande prototyper internt hos Nikon, och det sedan flera år ... Så länge deras vanliga ingångsmodeller säljer bra har de ingen direkt brådska att byta teknikspår och kan fortsätta fila på saker som snabbare sensorbaserad AF.

Och titta på Canon. När de först presenterade Eos M var det i allt väsentligt en rejält överprissatt Nex 3 med långsammare AF och sämre DR. Och det ett par år efter att Nex 3 introducerats. Men Eos M hade några styrkor som är lätta att missa: 1) användargränssnittet känns helt hemtamt för alla som använt en Eos -kamera (och de är några stycken) och 2) den kan med en billig adapter hjälpligt använda de flesta EF-objektiv (och de är några stycken de med).

Sedan dess har de dels justerat priset till en mer vettig nivå och nyligen visat upp den väsentligt förbättrade AF-lösningen för kommande Eos M-modeller (sensor-AF-systemet i Eos 70D). Så inte nog med att nästa Eos M antagligen får en AF som står sig rätt bra mot övriga spegelfria, dessutom fungerar den lösningen fullt ut med i stort sett alla EF-objektiv (även om den givetvis fungerar som allra bäst med STM-objektiv). DR då? Ja, att ha lite sämre DR retar oss forumnördar, men det verkar ha försumbar effekt på försäljningen av DSLR, och troligen kommer det ha lika försumbar effekt på försäljningen av kommande Eos M-modeller. Det är helt enkelt ingen jättefråga utanför en mindre krets av seriösa fotonördar.

Visst är Canon och Nikon efter Olympus, Panasonic, Samsung och Sony in på den spegelfria marknaden. Men skillnaden är att de helt enkelt inte har samma brådska. De kommer inte satsa stort och tungt på den marknaden förrän de ser att de kan tjäna stora pengar på den. De förbereder sig på ett teknikskifte som de liksom alla andra ser är på väg. Men de har helt enkelt inte lika bråttom.

Ja det lite sämre DR är bara två stegs skillnad mellan gamla Nikon D90 och nya Canon 70D, så helt riktigt Canon har inte bråttom, spelar nog ingen roll om 70D bara hade haft 10,2 i DR, tror att den skulle sälja lika bra ändå.

//Bengt.

Det beror på vilken typ av fotograf du är om DR betyder eller inte. Det finns de som retar sig på bandning vid både filmning och stillbild. Det poppar upp lite då och få även om det för de flesta är om inte ett ickeproblem så näst intill.

Vilken tillväxt? Senaste siffrorna jag sett säger att hela kameramarknaden backar. Mest backar kompaktkameror (och allra mest billiga sådana), medan traditionella systemkameror backar minst, och spegelfria (kompakta) systemkameror tappar lite mer.

Nog är den spegelfria tekniken en helt central del av framtiden, det tror jag de flesta av oss är ense om. Men på kort sikt utgör den ingen speciellt pengagenererande marknad jämfört med traditionella DSLR. Så länge det är en volymmässigt mindre marknad med ganska dåliga marginaler (källa: Olympus och Sony) tror jag Canon och Nikon inte är så värst bekymrade över vad deras konkurrenter har för sig där.

Det må vara ett hörn, men det är ett väsentligt större hörn än många inser :)

Men visst kommer även Nikon bygga spegelfria kameror med aps-c-sensorer i framtiden. Men jag tror det är mer sannolikt att de i första hand siktar på sådana som påminner om A3000 än om Nex. Jag kan tänka mig att Canon och Nikon studerar mottagandet av A3000 med nästan lika stort intresse som Sony gör :) För Nikon skulle en sådan spegelfri kamera kunna vara byggd antingen med f-bajonett, eller i alla fall så att den är mycket väl kompatibel med f-objektiv. Tänk en D1000 med f-bajonett och ett 18-55 kitobjektiv som blir superkompakt när det inte används eftersom det fälls tillbaka in i det lediga utrymmet i kamerakroppen (där spegeln idag sitter). Dessutom fungerar alla andra f-objektiv som vanligt.

Så varför gör inte Nikon en sådan kamera redan idag? Troligen av två skäl: Dels för att deras traditionella ingångsmodeller fortfarande säljer bra och dels för att de inte riktigt tycker AF blir tillräckligt bra. Men jag skulle gissa att sådana modeller redan finns både på ritbord och som halvfungerande prototyper internt hos Nikon, och det sedan flera år ... Så länge deras vanliga ingångsmodeller säljer bra har de ingen direkt brådska att byta teknikspår och kan fortsätta fila på saker som snabbare sensorbaserad AF.

Och titta på Canon. När de först presenterade Eos M var det i allt väsentligt en rejält överprissatt Nex 3 med långsammare AF och sämre DR. Och det ett par år efter att Nex 3 introducerats. Men Eos M hade några styrkor som är lätta att missa: 1) användargränssnittet känns helt hemtamt för alla som använt en Eos -kamera (och de är några stycken) och 2) den kan med en billig adapter hjälpligt använda de flesta EF-objektiv (och de är några stycken de med).

Sedan dess har de dels justerat priset till en mer vettig nivå och nyligen visat upp den väsentligt förbättrade AF-lösningen för kommande Eos M-modeller (sensor-AF-systemet i Eos 70D). Så inte nog med att nästa Eos M antagligen får en AF som står sig rätt bra mot övriga spegelfria, dessutom fungerar den lösningen fullt ut med i stort sett alla EF-objektiv (även om den givetvis fungerar som allra bäst med STM-objektiv). DR då? Ja, att ha lite sämre DR retar oss forumnördar, men det verkar ha försumbar effekt på försäljningen av DSLR, och troligen kommer det ha lika försumbar effekt på försäljningen av kommande Eos M-modeller. Det är helt enkelt ingen jättefråga utanför en mindre krets av seriösa fotonördar.

Visst är Canon och Nikon efter Olympus, Panasonic, Samsung och Sony in på den spegelfria marknaden. Men skillnaden är att de helt enkelt inte har samma brådska. De kommer inte satsa stort och tungt på den marknaden förrän de ser att de kan tjäna stora pengar på den. De förbereder sig på ett teknikskifte som de liksom alla andra ser är på väg. Men de har helt enkelt inte lika bråttom.
Du har nog senare siffror än jag. Sist jag läste denna typ av info såg det ut så. Det var i princip endast kompakta spegellösa systemkameror som gick fram då. Men det är ju också beroende på hur produktcyklerna ligger och vad som för tillfället finns på marknaden.

Vi får väl se när de nya NEX:erna kommer och om andra konkurrenter har något kul i rockärmen.

Tror också att både Nikon och Canon väldigt noga väger sina gungor och karuseller. De har betydligt mer att bevaka i sina tjockkamerasegment än Sony.

Det beror på vilken typ av fotograf du är om DR betyder eller inte. Det finns de som retar sig på bandning vid både filmning och stillbild. Det poppar upp lite då och få även om det för de flesta är om inte ett ickeproblem så näst intill.

Tror också det är en av de där sakerna som om man väl har haft tillgång till det och börjat lära sig använda och uppskatta det så blir det irriterande att gå tillbaka till att inte ha det. Medan om man aldrig upplevt det (eller haft det men inte upptäckt det) så saknar man det inte.

Men skall vi döma av kameraförsäljning så verkar inte DR vara en speciellt viktig aspekt av prestanda.

Ju högre man skruvar upp ISO desto mer minskar skillnaderna i dynamik mellan olika kameror. I vårt mörka och kalla hörn av världen behöver man rätt ofta vrida upp ISO för att det ska gå att fotografera (speciellt om man använder ljussvaga zoomar, som jag gissar dominerar starkt bland systemkameraägare). T.o.m. mitt i sommaren behövs ofta ISO 800 eller högre för att ett snabbt förlopp ska fastna på sensorn.

Jag tror att det är en rätt liten andel fotografer som huvudsakligen fotograferar på lägsta ISO-inställningen, och därför kan dra nytta av den högre dynamiken i kameror som har Sonysensorer.

Både Olympus, Panasonic och Sony ser ut att backa ganska rejält i försäljning 2013, räknat i antal spegel-lösa kameror. Siffror mellan -30% och -40% verkar inte orimliga. Spegelkameror (dominerande då N/C) backar runt 5%.

Detta är siffror för hur många kameror som går från fabrik till försäljningsledet, så det som finns på lager ute hos distributörerna räknas inte med här. En av anledningarna till de låga siffrorna är antagligen att det tillverkades ett par miljoner för många spegel-lösa 2012, och dessa ligger fortfarande och skräpar ute i lagerhyllorna.

Räkna (som vanligt...) med massiva kampanjrabatter på Sony, Oly och Pana-kameror precis innan jul. Sony säljer 50% av årsomsättningen på kameror (i Europa och USA) under dessa kampanjer, till starkt reducerade priser - ibland som i Sony's och Olympus fall till förlustpriser för distributören.

Du har nog senare siffror än jag. Sist jag läste denna typ av info såg det ut så. Det var i princip endast kompakta spegellösa systemkameror som gick fram då. Men det är ju också beroende på hur produktcyklerna ligger och vad som för tillfället finns på marknaden.

Man kan säga att fortfarande är Japan det enda land där spegelfria systemkameror på allvar utmanat de traditionella. Sedan säljer de olika bra i olika länder, i USA har de inte slagit så speciellt bra alls, och här i Europa bara i vissa länder.

Sedan när kameramarknaden som helhet har krympt nu på sistonde så verkar det som sagt som om spegelfria drabbats mer av det än de traditionella systemkamerorna.

Vi får väl se när de nya NEX:erna kommer och om andra konkurrenter har något kul i rockärmen.

Jag tror det kommer en hel del nyheter, kanske mest saker som på ytan och taget var för sig inte ser så revolutionerande ut, men som gör att de spegelfria blir mer kompletta och mer lättsålda konkurrenter till DSLR. Se på Panasonic GX7 som iinte bjuder på några stora teknikrevolutioner, men en rad små och halvstora saker vilket gör att helheten ser intressant ut.

Tror också att både Nikon och Canon väldigt noga väger sina gungor och karuseller. De har betydligt mer att bevaka i sina tjockkamerasegment än Sony.

Man kan väl säga att deras förhållningssätt till nya varianter av systemkameror präglas av den klassiska principen "if it ain't broken, then don't fix it" :)

Om vi ser på A3000 så känns den för mig som ett potentiellt ganska smart sätt för Sony att dels utnyttja teknik där de nu har några års försprång utan att för den saken skull stöta bort potentiella kunder som kanske helst vill ha en kamera som känns (och ser ut att vara) rätt traditionell.

Ju högre man skruvar upp ISO desto mer minskar skillnaderna i dynamik mellan olika kameror. I vårt mörka och kalla hörn av världen behöver man rätt ofta vrida upp ISO för att det ska gå att fotografera (speciellt om man använder ljussvaga zoomar, som jag gissar dominerar starkt bland systemkameraägare). T.o.m. mitt i sommaren behövs ofta ISO 800 eller högre för att ett snabbt förlopp ska fastna på sensorn.

Jag tror att det är en rätt liten andel fotografer som huvudsakligen fotograferar på lägsta ISO-inställningen, och därför kan dra nytta av den högre dynamiken i kameror som har Sonysensorer.

Det gäller nu ja men vi får väl se hur det blir med näste generation Sony-sensorer. Om det håller med 15 steg i dessa så ökar gapet om Canon inte kontrar och det har ju inte hänt under de senaste 2-3 generationerna sensorer vad jag vet.

Den stora bromsen för vanliga kamera industrin måste väl ändå bero på Iphonernas enorma framsteg, dom är som personliga assistenter som genom en uppsjö av appar kan hjälpa till med nästan vad som helst, + att dom då blir bestyckade med allt bättre kameror, och fler och fler berättar om vad bra det blir när dom visar hemmatagna filmer på den stora fina platteven.

Denna grupp bryr sig absolut inte om DR eller långa zoomar inte bryr dom sig om Högisobilder eller, kanske knappt vet vad Iso är för något, tror inte att många eller skriver ut så mycket bilder, dom tittar på sina både 27 och 32 tums skärmar vid datorn.

Canon/Nikon klarar sig länge ännu, mycket tack vare bra kameror men framför allt på det enorma övertaget i sålda objektiv som många kanske inte tänker på kan ärvas vidare av söner och döttrar inom familjen. Övertaget beror så klart på att dom tidigt byggde riktigt bra kameror och tillika bra objektiv, men lite märkligt är dock att dom billigaste konsumentobjektiven inte är överdrivet bättre än konkurrenterna men säljer bra ändå.

När kameramodeller som C/N får välförkänt gott ryckte under flera år så gör det ingenting om dom inte är bäst på precis allt hela tiden.

Nex-kamerorna med sina adaptrar som ger möjlighet för C/N-ägare att använda sina egna objektiv, tycker man borde vara det säkraste sättet av alla för att krypa in gemenskapen bland dom stora bästsäljarna. Fungerar inte det då vet jag inte vad som måste byggas.

Jag tror inte att vi någonsin får se någon konkurrent till C/N som kommer att sälja lika mycket mera som dom gör idag.

Jag har ingen absolut fakta att luta mig i mot vad gäller antalet sålda modeller för varje land eller landsdel på jorden, men ungefär så här har jag uppfattat det, andra kan givetvis ha andra uppfattningar.

Vänligen.
//Bengt.

Ja det är ju helt rätt som du skriver, men å andra sidan så har inte Canon 2,5 steg bättre DR vid högiso som Nikon har vid basIso, men helt riktigt jämnas skillnaderna ut och det relativt tidigt.

Det gäller nu ja men vi får väl se hur det blir med näste generation Sony-sensorer. Om det håller med 15 steg i dessa så ökar gapet om Canon inte kontrar och det har ju inte hänt under de senaste 2-3 generationerna sensorer vad jag vet.

Om Sony drar ifrån när det gäller dynamik på högre ISO-inställningar så kan det kanske bli lite svettigt för Canon, ja, men om det bara handlar om bättre dynamik på bas-ISO så tror jag inte det spelar så stor roll för försäljningen.

Hur ligger övriga sensortillverkare till?

Om Sony drar ifrån när det gäller dynamik på högre ISO-inställningar så kan det kanske bli lite svettigt för Canon, ja, men om det bara handlar om bättre dynamik på bas-ISO så tror jag inte det spelar så stor roll för försäljningen.

Hur ligger övriga sensortillverkare till?

Vi får väl se. Om det som läckt är riktigt så ska ju även lågljusegenskaperna vara förbättrade drygt ett steg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar