För att svara på trådskaparens frågeställning ......
Jag köpte en Sony A7R5 i vintras.
Jag anser mig behärska fotografins grunder väl. En vän har tålmodigt lärt mig baskunskaper om digitalkameror.
Men. I övrigt jag är usel på ny teknik. Mina kunskaper i engelska är yttersta begränsade.
Att googla runt och få texter översatta till svenska, var ingen framkomlig väg för mig.
Det verkar som om gängkriminella tagit över de sidorna. Det var sida upp och sida ner med skjutningar. Livhanken klarade jag, men det blev alldeles för mycket gissningar om vad som skulle kunna avses.
Jag har haft en hel radda Sonykameror, från A77 och A7R1.
Jag anser att den tid då man själv kunde gå igenom hela menusystemen är förbi, i alla fall för mig. Även kompetenta personer tycker att det skulle ta alldeles för lång tid.
Sony´s menusystem är inte helt logiska. Vissa saker finns inte i menun, utan kan bara finnas genom ordergivning via specialknappar. Felmeddelande kan vara fel meddelande.
Vad göra?
Lyda råd från en gammal Sonyexpert på Fotosidan, och även från "Stenis".
Jag köpte Gary L. Friedmans handbok om Sony A7R5.
Den som är lite data-händigare, skulle kunna köpa den som e-bok, och applicera ett bättre översättningsprogram på den (gissar jag).
I R5-ans menusysten kan man göra sin egen menu, dvs skapa en lista med utvalda funktioner från ordinarie menun.
Där har jag lagt "välj språk" först.
Genom att skifta mellan engelska och svenska, kan jag hitta rätt menupunkt, den som Gary beskriver, och få den på svenska.
Vad jag vill ha sagt med alla dessa ord.
1. Att förstå nyare Sonykamerors alla funktioner, är inte bara ett språkproblem.
2. Även mycket kunniga och kompetenta personer tycker att det kan vara värt att ta hjälp av personer, som lagt ner en orimlig massa tid på att försöka förstå funktioner och menuer.
3. Både för den som vill lära sig engelska namn på funktionerna, och för den som inte vill det, kan det vara bra att ha möjlighet till båda språken i menun.
Det gäller således i princip för alla, förutom de som redan klarar sig utmärkt på t.ex. bara engelska.
I övrigt håller jag med om bitvis deprimerande dålig samtalston på Fotosidan.
Jag försvinner ånyo härifrån innan jag blir mobbad.
Fortsätt gärna att hjälpa varandra.
Det var det jag försökte nu.
L.