Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: En sista släng av sleven!

NisseM skrev:
Om man "vänder på steken" hade inte det blivit ett väldigt liv om Sony minskat upplösningen på en efterlängtad uppdatering?

Givetvis..precis som det skulle bli ett väldans liv om sony skulle göra ett färginterpoleringssystem som skulle försämra upplösningen..vilket de givetvis absolut inte skulle göra.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga:

Varför skulle Sony välja ett nytt färginterpoleringssystem om det skulle försämra upplösningen (det är ju fullständigt orimligt) ?
 
Re: Re: En sista släng av sleven!

Calle S skrev:


...

Vadå mätningar? Jag ser att den brusar redan på låga ISO. Och ljusspridningen är lika kraftig på samtliga ISO.

Du missuppfattade: Lägre upplösning var frågeställningen. Kameran kan t.ex. användas för 5 MP. Alla som talar om fördelarna med lägre pixeltäthet för bildkvaliteten skulle då få en viss möjlighet att kontrollera sina teorier (upplösning, signalbrus etc.) och se hur bägge Sony-modellerna då skulle ligga i jämförelse..
 
Re: Re: En sista släng av sleven!

sagan skrev:

....
Jag tror inte ett dyft på dina (vilda gissningar) uträkningar angående den sista, det skulle visa (närmast) exakt samma siffror som för 717..givetvis.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga:

Varför skulle Sony välja ett nytt färginterpoleringssystem om det skulle försämra upplösningen (det är ju fullständigt orimligt) ?

Du refererar till nedanstående tabell:

Data:

Kamera:............Upplösning.........Pixlar.............Verkningsgrad
.........................linjer/mm.........vertikalt.........Upplösning/pixel

Sony 717................73..................1920......................0,038

Canon 300D............77..................2048......................0,038

Sony 828................81..................2448......................0,033

Sony 828*..............63..................1920......................0,033


Förklaringen till din första frågeställning ligger ju uppenbart i de tre övre tabellraderna som tydligt demonstrerar fakta (såvida du inte anser på Internet presenterade tester på upplösning vara korrekt utförda). Dessa visar ju inte att man förlorat i upplösning utan i det avseendet vunnit på den nya. I vad avseende den sjunkande verkningsgraden främst beror på den fysiska förändringen eller på algoritmnivå det kan ingen av oss säkert veta något om. Därför kan man inte heller säkert veta hur verkningsgraden skulle varit om man hållit kvar tidigare pixeltäthet. Av det skälet lät jag den sista raden utgöra ett hypotetiskt exempel (med den osäkerhet som ligger i det) som utnyttjade resultatet av verkliga fakta. .

I din sista fråga håller jag fullständigt med dig - det hade varit meningslöst. Verkligheten, som du kan avläsa i tabellen visat ju dock motsatsen - att man vunnit över 10 % i upplösning och t.o.m. gått om Canon som användes som riktmärke. Det hade man naturligtvis inte kunnat uppnå på annat sätt än att höja pixeltätheten. Att verkningsgraden minskat under processen är självklart något som Canon räknade med (upplösningen ökade ju bevisligen), annars hade man väl knappast sjösatt den nya bildsensorn - eller hur?

Observera att den avslutande diskussionen enbart berörde diskussionen kring upplösningen vid olika pixeltäthet inget annat - resten har redan belysts tillräckligt.

Allmän kommentar:

Denna tråd har med några få undantag befolkats av fotografer som hela tiden resonerat, som om de skulle välja mellan att köpa en Volkswagen eller Mercedes: Trots att man på de flesta vägar kan ta sig fram till målet lika bra är det naturligtvis skönare med en Merca. Mycket av min argumentering har utgått från att se vad Folkan kan klara som Mercan inte kan och vad som gör endera Folkan eller Mercan oumbärlig i andra.

Till skillnad från alla som, med utgångspunkt från bilder och tester på Internet, tvärt nedvärderar Sonykameran som närmst oanvändbar - har jag, som t.ex. Michael Reichmann (ett riktigt proffs med fyrtio års erfarenhet) sett att kameran bär på värdefulla egenskaper, värda att utforska ute på fältet. Vi får väl se vad Sony har i bakfickan.

Det skulle inte förvåna om förseningen (man kallar den så) av den slutliga introduktionen (fyra månader) möjligen kunde ha berott på att man i sista stund trodde sig kunna göra några slutjusteringar (enligt förbättringar som redan fanns framme för nästa lansering) för att förbättra bildresultaten - något som sällan lyckas under stress, Time is money heter det ju, så tvånget att komma ut med kameran så snabbt som möjligt låg säkert teknikerna i fatet.
 
Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

NisseM skrev:
Du missuppfattade: Lägre upplösning var frågeställningen. Kameran kan t.ex. användas för 5 MP. Alla som talar om fördelarna med lägre pixeltäthet för bildkvaliteten skulle då få en viss möjlighet att kontrollera sina teorier (upplösning, signalbrus etc.) och se hur bägge Sony-modellerna då skulle ligga i jämförelse..
Pixeltätheten blir inte lägre om du använder 5 MP
 
Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

KanonCanon skrev:
Pixeltätheten blir inte lägre om du använder 5 MP
Nja... Pixelstorleken är oförändrad men de pixelgrupper som utnyttjas är färre och möjliggjör andra algoritmer som kanske fungerar på bättre sätt. En sak lär nog dock vara klar - färgspridningsproblemt bör minska kraftigt genom att förstoringsgraden för de utnyttjade pixlarna minskar kraftigt!
 
Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

NisseM skrev:
Du refererar till nedanstående tabell:

Data:

Kamera:............Upplösning.........Pixlar.............Verkningsgrad
.........................linjer/mm.........vertikalt.........Upplösning/pixel

Sony 717................73..................1920......................0,038

Canon 300D............77..................2048......................0,038

Sony 828................81..................2448......................0,033

Sony 828*..............63..................1920......................0,033


Förklaringen till din första frågeställning ligger ju uppenbart i de tre övre tabellraderna som tydligt demonstrerar fakta (såvida du inte anser på Internet presenterade tester på upplösning vara korrekt utförda). Dessa visar ju inte att man förlorat i upplösning utan i det avseendet vunnit på den nya. I vad avseende den sjunkande verkningsgraden främst beror på den fysiska förändringen eller på algoritmnivå det kan ingen av oss säkert veta något om. Därför kan man inte heller säkert veta hur verkningsgraden skulle varit om man hållit kvar tidigare pixeltäthet. Av det skälet lät jag den sista raden utgöra ett hypotetiskt exempel (med den osäkerhet som ligger i det) som utnyttjade resultatet av verkliga fakta. .

I din sista fråga håller jag fullständigt med dig - det hade varit meningslöst. Verkligheten, som du kan avläsa i tabellen visat ju dock motsatsen - att man vunnit över 10 % i upplösning och t.o.m. gått om Canon som användes som riktmärke. Det hade man naturligtvis inte kunnat uppnå på annat sätt än att höja pixeltätheten. Att verkningsgraden minskat under processen är självklart något som Canon räknade med (upplösningen ökade ju bevisligen), annars hade man väl knappast sjösatt den nya bildsensorn - eller hur?

Observera att den avslutande diskussionen enbart berörde diskussionen kring upplösningen vid olika pixeltäthet inget annat - resten har redan belysts tillräckligt.

Allmän kommentar:

Denna tråd har med några få undantag befolkats av fotografer som hela tiden resonerat, som om de skulle välja mellan att köpa en Volkswagen eller Mercedes: Trots att man på de flesta vägar kan ta sig fram till målet lika bra är det naturligtvis skönare med en Merca. Mycket av min argumentering har utgått från att se vad Folkan kan klara som Mercan inte kan och vad som gör endera Folkan eller Mercan oumbärlig i andra.

Till skillnad från alla som, med utgångspunkt från bilder och tester på Internet, tvärt nedvärderar Sonykameran som närmst oanvändbar - har jag, som t.ex. Michael Reichmann (ett riktigt proffs med fyrtio års erfarenhet) sett att kameran bär på värdefulla egenskaper, värda att utforska ute på fältet. Vi får väl se vad Sony har i bakfickan.

Det skulle inte förvåna om förseningen (man kallar den så) av den slutliga introduktionen (fyra månader) möjligen kunde ha berott på att man i sista stund trodde sig kunna göra några slutjusteringar (enligt förbättringar som redan fanns framme för nästa lansering) för att förbättra bildresultaten - något som sällan lyckas under stress, Time is money heter det ju, så tvånget att komma ut med kameran så snabbt som möjligt låg säkert teknikerna i fatet.
Michael Reichmann testade också E-1 där 4/3 systemet fick negativ kritik för just storleken på CCD och pixeltätheten. Michael menade att canon & co alltid skulle ligga 1 steg före med sina större sensorer och då möjklighet till bättre bildkvalite.

Sen kommer sony F828 med en 1/6 del mindre CCD och mycket högre pixeltäthet och kameran får namnet juvel?

Näh.. det är nåt som inte stämmer.
Bilderna från E-1 är bra.
Bilderna från F828 är långt ifrån bra.

Reichmann har testat 3 kompaktkameror. Vad skulle han säga om minolta A1 när F828 är en juvel?

Se istället på Phil askeys test.
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page16.asp
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

NisseM skrev:
Nja... Pixelstorleken är oförändrad men de pixelgrupper som utnyttjas är färre och möjliggjör andra algoritmer som kanske fungerar på bättre sätt. En sak lär nog dock vara klar - färgspridningsproblemt bör minska kraftigt genom att förstoringsgraden för de utnyttjade pixlarna minskar kraftigt!
Det finns billigare 5MP kameror.
 
Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

KanonCanon skrev:
Michael Reichmann testade också E-1 där 4/3 systemet fick negativ kritik för just storleken på CCD och pixeltätheten. Michael menade att canon & co alltid skulle ligga 1 steg före med sina större sensorer och då möjklighet till bättre bildkvalite.

Sen kommer sony F828 med en 1/6 del mindre CCD och mycket lägre pixeltäthet och kameran får namnet juvel?

Näh.. det är nåt som inte stämmer.
Bilderna från E-1 är bra.
Bilderna från F828 är långt ifrån bra.

Reichmann har testat 3 kompaktkameror. Vad skulle han säga om minolta A1 när F828 är en juvel?

Se istället på Phil askeys test.
http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page16.asp
Phil askeys test har jag utgått från i de tekniska sammanhangen. Som sagt tester är en sak - verkligheten ute på fältet en annan.
Att Canon med sin större bildsensor alltid kommer att ligga före är ju ingen som har anledning att betvivla.
 
Re: Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

NisseM skrev:
Phil askeys test har jag utgått från i de tekniska sammanhangen. Som sagt tester är en sak - verkligheten ute på fältet en annan.
Det är många siffror i dina inlägg också. Inte mycket tittande på bilder.
 
Phil Askey har den goda smaken att lägga ut högupplösta bilder så vi kan bedömma själva hur det blir.
Vissa saker, som brus och "färgskiftningar" kan man inte undvika, trots 40 år i branchen. Kameran sätter de gränserna själv.
Däremot betvivlar jag inte Sonyns andra fina egenskaper.
 
Re: Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

NisseM skrev:

Att Canon med sin större bildsensor alltid kommer att ligga före är ju ingen som har anledning att betvivla.
Ja sant. Men enligt reichmans nya juvel så blir E-1 kapabel till vad? 35MP? och hur många har behov för det?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

KanonCanon skrev:
Det är många siffror i dina inlägg också. Inte mycket tittande på bilder.
Bild på nätet tagna med Sony 828 resp 717 som jag inte sett, vore intressanta att ta del av - jag tror jag sett alla. Likaså bilder tagna med Canon. Jag ser skillnaderna men utforskar möjligheterna med en allt-i-ett-kamera. Något annat är jag inte ute efter. Min Leica-utrustning ger mig annars allt jag önskar!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

Calle S skrev:
Skulle inte jag tacka nej till:)
Nej inte jag heller egentligen.. :)

Men vad hände med

"For those that haven't been paying attention — pixel size is one of the most significant determinants when it comes to image quality"

och

"Make the pixels smaller and you have higher resolution from the same surface area. But, you make the image noisier and introduce other aberrations. The laws of physics and optics are the limiting factors here, not technology"

på juvelen F828? försvann fysiken?
 
Så frågan blir då varför man ska lyssna på en fältfotograf som testat 3 kompaktkameror och inte titta och undersöka bilderna på dpreview.com?

Självklart ska man se på bilderna. När bilderna inte är bra och fältfotografen säger de är juveler ska man ta allt med några kilon salt!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: En sista släng av sleven!

NisseM skrev:
Bild på nätet tagna med Sony 828 resp 717 som jag inte sett, vore intressanta att ta del av - jag tror jag sett alla. Likaså bilder tagna med Canon. Jag ser skillnaderna men utforskar möjligheterna med en allt-i-ett-kamera. Något annat är jag inte ute efter. Min Leica-utrustning ger mig annars allt jag önskar!
Det finns bättre allt-i-ett kameror och det är vad jag vill komma fram till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.