Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
Cyberphotos 'testare' verkar inte ens veta att man ALLTID måste kompensera exponeringen mot snön...och gärna även vitbalansen. Värdelösa bilder.
 
Linmajon skrev:
Cyberphotos 'testare' verkar inte ens veta att man ALLTID måste kompensera exponeringen mot snön...och gärna även vitbalansen.
Nä, det är sant. Men ljusfenomenen som uppenbarat sig på andra bilder på andra siter syns här med, det är det som stör mig. Sen kan man kompensera bäst man vill.
 
Nej, det där duger inte alls, redan vid ISO 200 ser den röda bilen på Cybers tester ut som om den lackerats med dammsugare och svaga tendenser till detta ses t.o.m. vid ISO 100. Vid 800 blir det ju direkt pinsamt dåligt. Märkligt att Sony släppte något sådant.
Us
 
Det väger nog tungt i marknadsföringen att ståta med fler pixlar än alla andra kameror, undantaget 1DS då...
 
Calle S skrev:
Ja, det är faktiskt mysko, Sony är väl inte odugliga annars? Är inte D100:ans CCD tillverkad av Sony?
Jag har liten erfarenhet. Men vi har en Sony digital videokamera i konsumentskiktet (13000 spänn för 4 år sedan). Det går ju inte att jämföra digital video och stillbild men på en vanlig 28" TV ger den resultat jag inte kan skilja bildkvalitetsmässigt från SVT.s produktioner.
Men jag utgår från att alla digitala videokameror inom segmentet är tämligen lika.
Us
 
Jag har själv en DCR-TRV80 DV-kamera från Sony, som också har ypperlig kvalitet, både när jag filmar, och när jag (sällan) använder 2Mpixel stillbildsfunktionen.
Zeiss optik och allt på den, och har inget att klaga på när det gäller kvaliteten.. Enda jag skulle önskat vore att jag kunde ställa bländaren manuellt.. :)

/James
 
Sony är den överlägset största CCD-tillverkaren i världen och kan det här med CCD ganska bra... Nikons CCD tillverkas av Sony som sagt men den kan mycket väl vara helt eller delvis designad av Nikon-snubbar. Det är inte ens säkert att Sony har full insyn i den konstruktionen, men att det står "Sony" på fabriksväggen är nog givet....
 
Uppenbart är det, att döma av den samlade majoritetens uttalanden t.ex. i denna tråd, att proffsfotografen Michael Reichmann med sina 40 år i branschen har helt andra kriterier i sitt sätt att bedöma användningen av en kamera sett över majoriteten av tänkbara fotograferingstillfällen – han nöjer sig till skillnad från de flesta av er med att klara 90% av dessa.

Precis som Michael Reichmann (som haft kameran i sin hand och tagit nära tvåtusen bilder med den), är jag övertygad om att flertalet av er som yttrat sig (utan att tidigare ha haft kameran i handen) skulle kunna få ut högkvalitetsbilder med kameran, genom att undvika de grynnor som nu är kända. Att i bevisföringen upprepade gånger medvetet utnyttja svagheter (den negativa kritiken som kameran är känd för), exempelvis genom att visa bilder med högre ISO-tal än den klarar, blir naturligtvis meningslöst – det är bara, en gång för alla, att acceptera att Sony 828 inte är lämpad för högre ISO-tal än 64 – 100. Detta utgör naturligtvis en begränsning för proffset, om ambitionen är att täcka 100 % av sin fotografering med EN kamera.

Eftersom flertalet av er som yttrat sig har betydligt större ambitioner än hemmafotografen, blir naturligtvis era uttalanden (då många av er redan har tillgång till egna favoriter i kameradjungeln) i överkant kritiska.

För hemmafotografen blir synpunkter som berör användningen av ISO-tal , extrema slutartider och andra tekniska funktioner mindre viktiga urvalskriterier. Mer väsentliga och värdefulla uppfattas uttalanden från proffset Michael Reichmann som t.ex.:

Att han uppskattar det dammsäkra utförandet och jämför med sin Canon 1Ds och 10D som båda krävde rengöring av bildsensorn varje kväll!

Att kameran har det speciella någonting som gör den till en njutning att hålla i och arbeta med – något som enligt hans mening aldrig kommer fram på testbänken

Att med Sonykameran han vet att han ibland kan fånga bilder som annars inte vore möjligt utan avsevärt mycket dyrare, volymkrävande och tyngre utrustning

En 8 MP-kamera med snabb 28-200 mm optik av mycket hög kvalitet - som får plats i rockfickan och som man utan problem kan bära med sig dagen lång, antingen man är på strövtåg i bergsterräng eller utforskar en exotisk främmande stadsmiljö


Frågan är alltså vad som är viktigast: att äga en kamera som kan allt men ofta missar att komma till skott vid det rätta tillfället eller en kamera som p.g.a. de egenskaper Michael Reichmann anser Sony-kameran ha, i varje fall för hemmafotografen, klarar det mesta utan problem.

Min erfarenhet, när det gäller att dela med mig av resultatet som t.ex. ligger i egna patent, är att det är betydligt bättre att ta hem 10 % av någonting än 100 % av ingenting. Man kan nog misstänka att det synsättet i stor utsträckning styr just Michael Reichmann.
 
Sammanfattningsvis: Har man hållit kameran i handen är kameran bra - med vissa mindre svagheter.
Bilder tagna med den är av klart en underordnad betydelse och får inte kommenteras, åtminstone inte innan man hållit i kameran.
Märkligt......men OK då.
Us
 
NisseM skrev:
Uppenbart är det, att döma av den samlade majoritetens uttalanden t.ex.... osv

Jag värderar dina åsikter högt men jag personligen skulle aldrig köpa denna kamera även om den var liten och lätt som en snusdosa och hade en batterilivslängd som varade i evigheter.

Klart att man ser på alla aspekter av kameran när man går i "köptankar" men bildkvaliteten är helt avgörande för mig. Jag har redan en kamera som tar dassiga bilder... varför då investera i en till?

Sen om den har 8Mp eller 18 har ingen betydelse när bruset är oacceptabelt redan vid ISO200. Min kamera har lägre brus vid ISO400.

Det är min åsikt
 
NisseM skrev:
det är bara, en gång för alla, att acceptera att Sony 828 inte är lämpad för högre ISO-tal än 64 – 100. Detta utgör naturligtvis en begränsning för proffset, om ambitionen är att täcka 100 % av sin fotografering med EN kamera.

Men Nisse, ge dig nu, det här börjar bli löjligt. Jag tror nog det är en begränsning för fler än "proffsen", en ganska stor sådan. Och är det en "slit och släng" så vill man väl inte ha med stativet jämnt?
 
Sonnaren skrev:
Sammanfattningsvis: Har man hållit kameran i handen är kameran bra - med vissa mindre svagheter.
Bilder tagna med den är av klart en underordnad betydelse och får inte kommenteras, åtminstone inte innan man hållit i kameran.
Märkligt......men OK då.
Us
När du satiriskt nämner att bilderna skulle vara av "underordnad betydelse" gör du det som om det skulle referera till proffset själv (Michael Reichmann). Tvärtom uttrycker han att bilderna, som i varje fall han själv tagit med kameran, håller högsta klass (han ger inte sig själv berömet utan kameran) och att han i Sony 828 ser en digitalkamera som gör det fullt möjligt att ta fram högkvalitetsbilder passande många professionella applikationer. Vill du med ditt synsätt påstå att Michael Reichmann är ute i ogjort väder eller skulle vara köpt av Sony?
 
mganga skrev:
Men Nisse, ge dig nu, det här börjar bli löjligt. Jag tror nog det är en begränsning för fler än "proffsen", en ganska stor sådan. Och är det en "slit och släng" så vill man väl inte ha med stativet jämnt?
Se ovanstående inlägg!
 
Jag ger upp :) All lycka i din värld, Nisse. Men varför inte lägga upp lite bilder här på fotosidan? Sen tror jag att t ex Ulf här är minst lika mycket proffs som Michael.

Mina fem öre och mitt hejdå till tråden.
 
NisseM skrev:
Precis som Michael Reichmann (som haft kameran i sin hand och tagit nära tvåtusen bilder med den), är jag övertygad om att flertalet av er som yttrat sig (utan att tidigare ha haft kameran i handen)
Hur mycket har du använt den?
 
mganga skrev:
Jag ger upp :) All lycka i din värld, Nisse. Men varför inte lägga upp lite bilder här på fotosidan? Sen tror jag att t ex Ulf här är minst lika mycket proffs som Michael.

Mina fem öre och mitt hejdå till tråden.
Lugn, lugn - inte så häftigt. När du skaffat dig 40 års erfarenhet som Michal Reichmann kanske du resonerar som han och tänker på alla suveräna bilder du aldrig tog för att du inte hann få på rätt optik i tid!
 
Calle S skrev:
Hur mycket har du använt den?
Jag har precis samma situation som alla ni andra i bedömningsfrågan. Ingen av oss har annat att utgå från än det vi sett av tester och andra uttalanden på nätet. Just därför är det värdefullt att kunna utgå från någon som vet vad han talar om. Bl.a. bör man fästa vikt vid uttalandet av Michael Reichmann som innebär att anser:


"...kameran har det speciella någonting som gör den till en njutning att hålla i och arbeta med..."

något som enligt hans mening aldrig kommer fram på testbänken.


Men som sagt alla har naturligtvis sin rätt att tycka till i frågan!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.