Köp bläckstråle!
Mitt råd är att satsa på bläckstråleskrivare, de ger mycket bra bilder som både är ljusfasta och har hög upplösning. Sublimeringsskrivare för kosumentbruk ger inte lika bra utskrifter, dessutom blir utskrifterna mycket mer ljuskänsliga.
Om du köper bläckstråle ska du satsa på en med sex färger, detta har både Epson och Canon. HP andvänder sig av fyra färger som blandas på ett speciellt sätt vilket ger ett ganska bra resultat, dock inte lika bra som en ren sexfärgsskrivare (bra hudtoner kräver sex färger).
Dessutom är HP:s utskrifter inte lika ljusbeständiga som Epsons eller Canons.
Jag har själv en Epson Stylus Photo 890 som jag är mycket nöjd med. Den skriver ut i A4 format, men kan även använda sig av pappersrulle som media vilket gör att man kan skriva ut långa panoramabilder, dessutom är det ekonomiskt. Samma skrivare i A3 format heter Photo 1290. Vill du ha inbyggd kortläsare finns det en variant som heter Photo 895 (i övrigt lika som 890).
Har du bra budget finns det en professionell variant som lär vara extremt bra, den heter Epson Stylus Photo 2000p, den har bl.a. pigmenterat bläck.
Med högsta upplösning (2880 dpi) inställd och med rätt papper är det mycket svårt att se bläckpunkterna, oftast blir faktisk utskrifterna bättre är de som är lab-kopierade.
En sak som bör sägas, som gäller alla bläckstråleskrivare, är att svartvita bilder inte blir fullt lika bra som färgbilder. Detta beror på att skrivaren "bara har en svart färg", med andra ord den kan inte blanda en massa färger för att få fram rätt färg. Men bilderna blir trots detta, mycket bra.
Slutligen, det är bäst att hålla sig till Epsons papper och bläck, vissa andra pappersfabrikat funkar också bra.
Kolla i recensionsforumet, där finns mer info om både 1290 och 890.
Lycka till med ditt köp!