Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnader Mellan D80 och D40x?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chakotay

Ny medlem
Min bror ska köpa en D40x när han åker till NY (några 1000 kr billigare där) och jag föreslog en D80 istället, men när jag sökte på Nikons hemsida kunde jag inte begripa vad det är för teknisk skillnad på dom? Nån vänlig själ som kan ge en förklaring?

Ha bara i åtanke vid kameraköp i USA att Nikon verkar tillämpa kontinental-, och inte globalgaranti. Blir det nåt strul med kameran som ska gå på garantin måste ni alltså skicka tillbaka den till köpstället i USA, som jag förstod det (var också inne på att köpa D80 i USA, men ändrade mig och ska nu köpa i Sverige just av denna anledning).

Mvh
Gustav Glädjedödare

Här är en annan jämförelse:

http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/body/chart/nikon_dslr_chart.html

Jag såg en felaktighet på sidan som Bertil gav, D80 kan ta upp till 99 JPEG kontinuerligt, inte 23 som det står där.

Viktiga skillnader tycker jag är att D80 kan hantera fler typer av AF-objektiv, har mycket bättre sökare, bättre autofokus samt bättre reglage (två hjul t ex). Andra vet jag uppskattar vertikalgreppet och blixtstyrningen. Men helt klart är D40x också en mycket bra kamera.

Stämmer det som det står i jämförelsen ovan att D40x har den bättre ljusmätaren, 1005 pixels RGB = samma som D200, jämfört med D80:s 420 pixels RGB ???

Annars har Johan ovan slagit huvet på spiken vad gäller skillnader och likheter. Sensormässigt och bildkvalitetsmässigt är de likvärdiga, D40x klarar också liksom D80 3bps i kontinuerligt läge. D80 är mer flexibel och bättre ergonomiskt för den som lätt och snabbt vill ändra inställningar. D80 är lite mer att "hålla i" och har bättre sökare. D40x är å andra sidan oerhört smidig och lätt att få med sig. D80 har en bättre autofokus som är snabbare och har fler mätpunkter. D80 kan använda äldre objektiv utan inbyggd AF-motor. D80 kan styra externa blixtar trådlöst mha inbyggda blixten, det kan icke D40/D40x.

Vill du ha en enkel, lättanvänd och extremt lättportabel kamera som inte är mycket större än de största kompakterna men ändå ger fullgod D-SLR bildkvalitet = D40x.

Vill du ha en kamera som du vill växa med som fotograf och använda lite mer kreativt = D80.

mvh / Matti

Vill man ha en liten enkel kamera tycker jag D40 är ett bättre val än D40x, jag tycker inte de få fördelar som D40x har är värt ca 2000:- extra. Däremot tycker jag att man får mycket för pengarna i samma prisskillnad mellan D40x och D80.

D40x riskerar också att bli dyrare i längden än D80 då objektivutbudet är mer begränsat, och kan kräva dyrare opitik för samma möjligheter som på D80.

D80 har några andra fördelar som inte redan nämnts.
- Toppdisplay
- Automatisk gaffling
- Spegeluppfällning
- Optisk skärpedjupskontroll

codrus skrev:
Här är en annan jämförelse:

http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/body/chart/nikon_dslr_chart.html

Jag såg en felaktighet på sidan som Bertil gav, D80 kan ta upp till 99 JPEG kontinuerligt, inte 23 som det står där.

Viktiga skillnader tycker jag är att D80 kan hantera fler typer av AF-objektiv, har mycket bättre sökare, bättre autofokus samt bättre reglage (två hjul t ex). Andra vet jag uppskattar vertikalgreppet och blixtstyrningen. Men helt klart är D40x också en mycket bra kamera.

Tack för den... Nu blev jag sugen på en D2Xs... ;)

Fogel70 skrev:
D80 har några andra fördelar som inte redan nämnts.
- Toppdisplay
- Automatisk gaffling
- Spegeluppfällning
- Optisk skärpedjupskontroll

Ingen spegeluppfällning på D80, bortsett från vid rengöring av sensorn, men det måste väl ändå finnas på D40(x) också.

Det är kanske inte spegeluppfällning i traditionell mening, men D80 har en funktion för att fördröja slutaren 0.4 sek efter uppfällning av spegeln. Någon liknande funktion finns mig veterligen inte på D40(x).

Fogel70 skrev:
Det är kanske inte spegeluppfällning i traditionell mening, men D80 har en funktion för att fördröja slutaren 0.4 sek efter uppfällning av spegeln. Någon liknande funktion finns mig veterligen inte på D40(x).

Den funktionen har jag inte lyckats finna än. Någon som kan berätta?

//Martin

Är i begrepp att köpa en D80 eller D40x i första hand för att plåta hundar i action.
Slängde ut denna fråga i annan tråd men lägger den här med:

--------------------------------

Några frågor jag sökt svar på i olika trådar här på FS och på nätet är:

D80 har 11 fokuspunkter, D40x har 3 st. så mycket vet jag och kan säkert leva med 3 fokuspunkter
Men ... Vad är skillnaden för övrigt i "fokus-systemet" mellan D80 och D40x. Det är svårt att få grepp om detta...

Hur är prestandan angående just fokus mellan dessa båda kameror ? Är D80 bättre på att följa rörliga objekt, eller är det "skit samma" vilken av kamerorna man väljer ?
Just detta är ju mycket viktigt vid foto av hundar i rörelse. Farten är inte jämn, varför man får anta att det blir svårare än att fotografera en bil i rörelse rakt emot forografen.

Om D80 har fördelar för övrigt är en sak, men just vad D80 ger i form av fördelar vid snabbt exakt fokus av rörliga mål.

Jag är i ett liknande läge, jag har beställt en D40x med 18-135 objektiv till.

Om man ska tro Ken Rockwell så ska man inte bry sig om att lägga ut extra pengar för att köpa D80 istället för D40 (utan x och då borde det nog gälla för D40x också) för att skillnaden i prestanda är för liten och skillnaden i pris är för stor. Han använder sin D200 när han ska "fota seriöst" och till allt annat tar ha sin d40 med kit objektiv, om man ska tro artikeln alltså....
http://www.kenrockwell.com/tech/d200-d80-d70-d50-d40-5d-xti.htm

Jo, men att Ken Rockwell använder sin D200 för att fota seriöst med är ju rätt uppenbart eftersom han har en. Dessutom är skillnaden i pris mellan D40 och D40x nästan 2000 om jag inte missminner. Jag köpte nyligen D80 för att jag ville växa lite med kameran och för att den har stöd för fler typer av objektiv.

Om det är mellan D40x och D80 du väljer så hade jag lagt de extra 1500 emellan och valt D80 direkt.

Mina två ören..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar