Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpan på ögonen vid porträtt, svårt med dagens teknik?

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Tycker du att 10D grejar AF med F:1.2 på ett närgånget porträtt?

Ja det går bra. Ett närgånget porträtt är ju bland det lättaste som finns för AF:en

Alla action sport fotgrafer och natur och fågel fotografer använder ju AF. Varenda en på TV:s sportsändningar med de långa vita telena kör med AF.
Ett porträtt, där är ju den man fotar i regel ganska stilla och lugn

Ps. sen finns där alltid en viss felprocent när man tar på f/1,2......men den blir större med MF än med AF

Nu vet jag inte hur många fokuspunkter de olika Canonkamerorna har, men min D2X har 11 st, och jag lyckas aldrig få en fokuspunkt precis där jag vill ha ögat i bilden, så för mig skulle det vara nödvändigt att komponera om efter det att jag fokuserat med AF.

Därför använder jag MF. I synnerhet på stora bländaröppningar.

Arleklint skrev:
Om en bild är felfokuserad beror det inte på tekniken. Det beror på att fotografen inte fokuserat. Fotografen har olika metoder att välja bland, och det är hans sak att välja det som funkar bäst i varje enskilt läge.

I vissa lägen är MF bäst
I andra lägen är AF bäst
I många andra lägen är kombinationen AF/MF bäst.

Ansvaret ligger hos fotografen och det är då bra med erfarenhet. Erfarenheten kan ingen teknik ersätta.

Helt enig - självfallet ligger ansvaret för resultatet hos fotografen. Likafullt beror oskärpa i många bilder på just tekniken (eller snarare brister i den) och att vi förlitar oss för mycket på den utan att kunna tillräckligt mycket om dess förtjänster, begränsningar och eventuella defekter. Att folk förlitar sig på tekniken beror ju sen inte bara på slöhet utan det styrs ju ofta av något så krasst som tidsnöd.

Ett väl fungerande AF är ju ett fantastiskt hjälpmedel som räddat många bilder där man annars aldrig skulle hunnit fokusera. I de fallen har man ju faktiskt ingen praktiskt chans att välja! Där tvingas de flesta som inte är lika snabba som helproffset "Super Focus Frasse", att faktiskt helt förlita sig på tekniken.

Sen finns det säkert en del dumma inövade beteenden också hos oss alla men kanske främst hos de som gått direkt från enklare kompaktkameror där det inte ens finns en chans till manuell korrigering av vare sig exponring eller fokus till digitala systemkameror. Där borde det vara mer naturligt att lämna allt till kameran åtminstone till en början innan man blivit bekant med alla möjligheter. Men några såna användare är ju inte vi och finns väl heller inte på FS? :)

Nu har jag inte testat några dyrare digitala systemkameror, men på min Nikon D50 är det komplett omöjligt att ställa skärpan manuellt om det inte är fullt dagsljus.
Dels är sökaren alldeles för liten, men sen har den ju inte nåt sånt där trevligt prisma eller vad det heter, som gamla analoga systemare har som hjälpmedel för manuell skärpa. Ett sådant skulle underlätta oerhört, men å andra sidan är det mest ivägen när man använder AF, vilket väl de flesta gör mest.

Makten skrev:
Nu har jag inte testat några dyrare digitala systemkameror, men på min Nikon D50 är det komplett omöjligt att ställa skärpan manuellt om det inte är fullt dagsljus.
Dels är sökaren alldeles för liten, men sen har den ju inte nåt sånt där trevligt prisma eller vad det heter, som gamla analoga systemare har som hjälpmedel för manuell skärpa. Ett sådant skulle underlätta oerhört, men å andra sidan är det mest ivägen när man använder AF, vilket väl de flesta gör mest.

Snittbild & prisma är hjälpmedel man använt på MF-kameror.

Jo, Sökarna på många kameror är för små & ibland även mörka för MF. Har man dessutom optik med låg ljusstyrka på så blir det ännu värre.

Nu är det dock mycket en träningssak. Träna genom att ställa skärpa manuellt, slå sedan på AF & kontrollera hur nära du kom. Nu får man dock hoppas att AF hittar rätt men det får man ju förutsätta...

//Larsa

.Z. skrev:
Snittbild & prisma är hjälpmedel man använt på MF-kameror.
Precis. Med sådant och stor sökare är det ju en barnlek att ställa skärpan manuellt.

Jo, Sökarna på många kameror är för små & ibland även mörka för MF. Har man dessutom optik med låg ljusstyrka på så blir det ännu värre.

Nu är det dock mycket en träningssak. Träna genom att ställa skärpa manuellt, slå sedan på AF & kontrollera hur nära du kom. Nu får man dock hoppas att AF hittar rätt men det får man ju förutsätta...
Eller så skiter man i det och låter AF sköta saken;-) Har inte missat skärpan mer än nån enstaka gång tror jag, och då är det jag som siktat dåligt.
Dessutom har jag ingen nedbländning på min kamera, så jag kan inte se skärpedjupet direkt.
Har försökt fokusera manuellt, men det är helt hopplöst med denna kamera, oavsett optik.
Var hemma och klämde lite på farsans Konica från 70-talet häromdagen, och jösses vilken sökare! Dubbelt så stor yta... Fattar inte varför de snålar på det.

Makten skrev:
Eller så skiter man i det och låter AF sköta saken;-) Har inte missat skärpan mer än nån enstaka gång tror jag, och då är det jag som siktat dåligt.

Oj, du måste tillhöra någon form av exceptionellt undantag ;-)...

Den här tråden handlar i första hand om porträtt, och därmed relativt stora bländaröppningar, såsom f2.8 och lägre värden. Antar att du har en punkt i ögat direkt då och inte komponerar om, eller hur gör du?

Har man inga problem så är det ju lugnt...

Jag skulle helt klart ha problem emellanåt om jag inte kunde gå in & korrigera manuellt men då rör det sig om förhållandevis svåra motiv & sämre ljus.

En undran? Hur gör ni som är hänvisade till AF när ni fotar exempelvis ett rörligt barn på nära håll inomhus? Kontinuerlig AF eller hur i hela friden löser ni det när skärpedjupet är kort?

Själv så låter jag kameran grovinställa (single AF förstås) för att sedan med hjälp av DMF direkt korrigera när motivet rör sig.

Nu ska jag erkänna att jag i princip aldrig använt kontinuerlig fokus så jag är inte så familjär med dess prestanda...

//Larsa, som faktiskt inte använt serietagning heller!

mange78 skrev:
Oj, du måste tillhöra någon form av exceptionellt undantag ;-)...

Den här tråden handlar i första hand om porträtt, och därmed relativt stora bländaröppningar, såsom f2.8 och lägre värden. Antar att du har en punkt i ögat direkt då och inte komponerar om, eller hur gör du?
Jag tar inga porträtt, men väl bilder med stor bländaröppning på nära håll. Då använder jag den fokuspunkt som ligger närmast, och komponerar sen om det lilla som kan behövas. Funkar till och med utan stativ.

Makten skrev:
Jag tar inga porträtt, men väl bilder med stor bländaröppning på nära håll. Då använder jag den fokuspunkt som ligger närmast, och komponerar sen om det lilla som kan behövas. Funkar till och med utan stativ.

Det är stor skillnad om man inte tar på något levande. Då kan det ju inte röra sig när man komponerar om.

Lars Johnsson skrev:
Det är stor skillnad om man inte tar på något levande. Då kan det ju inte röra sig när man komponerar om.
Vad har det då för betydelse om man inte kör kontinuerlig AF?
Ett porträtt är för mig inte en bild på en människa som rör sig, utan en högst planerad bild där den avbildade står stilla;-)

Hur som helst skulle jag aldrig kunna vara exaktare än autofokusen utan en ordentlig sökare och nån form av prisma till hjälp.

Makten skrev:
Vad har det då för betydelse om man inte kör kontinuerlig AF?
Ett porträtt är för mig inte en bild på en människa som rör sig, utan en högst planerad bild där den avbildade står stilla;-)

När du tar på en stor bländare typ f/1,2 - f/1,8 så räcker det att den man tar porträttet flyttar huvud eller kropp ett par cm. När du komponerar om så är skärpan flyttad från ögat. Även när du står stilla så rör du ju dig lite. Hur många står som en staty utan att röra sig en cm.

Lars Johnsson skrev:
När du tar på en stor bländare typ f/1,2 - f/1,8 så räcker det att den man tar porträttet flyttar huvud eller kropp ett par cm. När du komponerar om så är skärpan flyttad från ögat. Även när du står stilla så rör du ju dig lite. Hur många står som en staty utan att röra sig en cm.
Tja, om man nödvändigtvis vill ha så kort skärpedjup att näsan ser ut som en bomullstuss medan ögat är skarpt så:-D
Ärligt talat, varför väljer man ett så kort skärpedjup att något som flyttar sig en centimeter blir så oskarpt att bilden blir dålig?
Inte fan lyckas nån då heller följa med fokus på rätt ställe manuellt?? Måste ju vara helt omöjligt.

Makten skrev:
Tja, om man nödvändigtvis vill ha så kort skärpedjup att näsan ser ut som en bomullstuss medan ögat är skarpt så:-D
Ärligt talat, varför väljer man ett så kort skärpedjup att något som flyttar sig en centimeter blir så oskarpt att bilden blir dålig?
Inte fan lyckas nån då heller följa med fokus på rätt ställe manuellt?? Måste ju vara helt omöjligt.

Om det är dåligt ljus har du inget val

Makten skrev:
Kör man manuellt trycker man av när det är skarpt. Det är inga problem. För riktig precision grovinställer man bara med ringen och gungar sen in skärpan och trycker av när det är skarpt.

Lars Johnsson skrev:
Om det är dåligt ljus har du inget val
Då får man väl ta med en blixt eller höja ISO då! :-D

Jag begriper inte problemet. När man tar ett porträtt så planerar man väl det, och varför då ta det i så dåligt ljus att det blir kass? Det går ju att dra ner efteråt i så fall.
Handlar det om ögonblicksfoto så får man väl tåla att skärpan inte alltid är exakt på rätt ställe, eller att man då tar med blixt.
Dessutom, om man inte går sjukt nära så är ju inte skärpedjupet ett problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar