hornavan
Aktiv medlem
Hur mycket träning jag än ägnar mig åt så kommer jag aldrig få upp klubbens cessna över 14000 fot Jag älskar de här liknelserna med spisar och F1-bilar
Då är det kanske inte ditt fel.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur mycket träning jag än ägnar mig åt så kommer jag aldrig få upp klubbens cessna över 14000 fot Jag älskar de här liknelserna med spisar och F1-bilar
Varför äger du då en 5d mkii samt en 7d enligt din profil här? Räcker ju lätt då med en eos 1000d eller? Förstå så mycket pengar du skulle ha sparat. Obektiven är ju inte gratis heller som du har. Du talar inte emot din egna utrustning då menar du? Eller har du så mycket pengar så det kvittade helt enkelt och råkade bara bli dyra prylar som samtidigt är riktigt bra?
Tycker du det är trams då kanske du är ute efter något annat än bättre bilder. Jag förstår dock din irritation, det är inte kul att få höra att det är en själv som behöver uppgraderas.
Nu blev jag påhoppad igen för att ha gett råd!?
Om du inte har fattat det efter att ha läst min sida på FS så är jag yrkesfotograf. Jag har varit verksam 43 år som fotograf och under den tiden har jag också jobbat som fotolärare.
Jag har inte bara en 5D jag har också en 1ds mk 3 som jag sannerligen inte förmår utnyttja till fullo.
Pengar är inte ett problem, det är däremot ett problem att få folk att fatta vad jag skriver om.
När jag ger en nybörjare rådet att öva med kameran så blir jag påhoppad för att jag har dyra kameror!?
Ett råd till Mörlin: LÄS ORDENTLIGT!
Det är så att en bättre kamera ger mig större möjligheter att förverkliga mina idéer.
En duktig fotograf tar bra bilder oavsett utrustning, rent konstnärligt.
En bra kamera ger möjlighet för denna konstnärlighet att komma fram i fler situationer.
Att hävda att kameran inte påverkar det konstnärliga möjligheterna är trams.
[edit] Sedan blir man självklart inte en bättre fotograf för att man köper dyra grejjor.
Du gillar ordet trams, om andras åsikter. Min erfarenhet är att avancerade kameor i händerna på en amatör resulterar i sämre bilder än om amatören haft en enklare kamera. Det är inte nödvändigtvis korrekt att en bättre kamera ger större möjligheter, annat än rent teoretiskt okch om man lyssnar på marknadsförarna.
Kan inte påstå att ett välmenat inlägg med viss humor kan kallas påhopp men det är det svåra med det skrivna ordet. Svårare att betona än tal och kroppsspråk såklart. Då är det lätt för missuppfattningar. Ursäktar om jag lät spydig men så var det inte menat. Var snarare med lätt ironi då du har dyra och bra prylar. Men egentligen..... Är man så duktig så att man är yrkesfotograf och till och med lär ut ämnet då är man väl så kunnig så man har ännu mindre behov själv av så bra grejer. Förlåt min humor igen men kunde inte låta bli. (Gissar att det kommer slå hårt tillbaka).
Jag håller helt med alla som säger att man ska lära sig sin utrustning och man ska lära sig så mycket man kan runt foto och framförallt är det bara att inse att man aldrig ens kan bli fullärd inom ämnet. Oavsett om det rör sig om komposition, ljus eller rent tekniska aspekter kring utrustningen. Rådet att lära sig är väl det bästa man kan ge. Många gånger har jag funderat på helgkurser osv vilket säkerligen är givande. Och jag om någon har låångt kvar. Ska kanske inte dömas efter bilderna som ligger här som nog ska raderas alla men...
Lite från ämnet har vi nog dock hamnat då orsaken till min grundfråga "ville" ha svaren "Nikons kundservice är bättre, Nikons sensorer har kommit längre än Canon, Canon har bättre objektivutbud för naturfoto, Canons menyer är lättare. Eller helst av allt kanske svaret "nej det är så minimal skillnad så det är nog mest bara osäkerheten när det gäller rätt stora summor pengar som spenderats som gör att man blir osäker på om man har kunnat spenderat dem bättre". Att man får bättre bilder ju duktigare man är känns ju rätt solklart.
Och JA jag läser normalt sett noga och tycker själv inte att jag har missat något särskilt av vikt annat än det självklara.
canons menyer lättare?
Det är skillnad på en arkitekt som köper en svindyr penna som han/hon tycker om att använda, och använder timmavis dagligen i princip och en som ritar lite på fritiden och köper samma svindyra penna. Amatören kommer inte att rita samma saker/lika bra bara för att han/hon köper samma penna, och det känns mer omotiverat att investera i den om den ändå mest kommer ligga oanvänd.
Där med inte sagt att den svindyra pennan gör att arkitekten heller garanterat ritar bättre med den pennan än en annan billigare variant. Och inte heller att amatören inte kommer att ha användning för pennan.
Men å andra sidan, vill man ha pennan och har råd så köper man den i vilket fall. Bara det känns bra och man inte förväntar sig att pennan ska rita åt en ser jag inte problemet.
En liten metafor såhär på kvällkvisten. To each his own, eller vad är det man brukar säga.
Inte helt i linje med trådens början, men detta slog mig när jag läste.
Hehe. Nej jag vet att det högst sannolikt är tvärtom vilket framgår när man läser tester i tidningar där de jämför motsvarande modeller. Många är ju av den mening att med Canon måste man ofta gräva lite för djupt för att hitta en del funktioner som egentligen borde ha en direktknapp eller ett enkelt "kommando".
Orsaken till att jag valde att skriva så var väl att jag skrev lite för många punkter till Nikons fördel och vill lägga till något till fördel för Canon men det var bara ett exempel på saker som kan skilja och inte att just det ena är bättre än det andra. Men det var just den typen av svar som jag ville ha. Till och med ditt korta svar här var ju indirekt mer lärorikt än många andras. Jag vet att du har stor erfarenhet av båda fabrikaten och bara din korta mening innebär ju att när det gäller menyer så är ofta Nikon att föredra. (kanske)
Och återigen kommer det att hagla in kommentarer om att det inte är menyn som gör fotografen utan det är kunskapen. JAA det är det men att hitta snabbt i menyn gör kameran trevligare då det är ett arbetsredskap även om man inte är proffs.
Snabba lätta menyer underlättar hantering, gör hobbyn eller yrket enklare och roligare och kan ofta rädda bilder. Är Nikon enligt de som har erfarenhet av båda enklare så är det just ett sånt svar som jag från hela första början hade velat ha.
Tackar. (även om jag nu kan menyerna i min och det kanske inte är en orsakt till byta men fler argument av den stilen för ett annat val och ett annat val kan bli gjort.)
Nu blir du väl irriterad igen, men den meny som du kan och känner igen dig i är mycket snabbare än en ny okänd meny. Jag undviker dock att lämna ut nyckeln denna gång.
Du gillar ordet trams, om andras åsikter. Min erfarenhet är att avancerade kameor i händerna på en amatör resulterar i sämre bilder än om amatören haft en enklare kamera. Det är inte nödvändigtvis korrekt att en bättre kamera ger större möjligheter, annat än rent teoretiskt okch om man lyssnar på marknadsförarna.
Det är väl klart att en bättre kamera ger bättre förutsättningar till bättre bilder. Däremot gör det ju ingen omedelbar skillnad i fotografens kunskaper och dennes förmåga att utnyttja dom förutsättningarna.
Vad som sedan är "bättre" beror förstås på vad man är ute efter, en Lomo kan vara bättre än en Hasselblad.
Det är väl klart att en bättre kamera ger bättre förutsättningar till bättre bilder. Däremot gör det ju ingen omedelbar skillnad i fotografens kunskaper och dennes förmåga att utnyttja dom förutsättningarna.
Vad som sedan är "bättre" beror förstås på vad man är ute efter, en Lomo kan vara bättre än en Hasselblad.
Bästa kameran är den man har med sig och där ligger klumpiga systemkameror lite pyrt till.