Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpan på ögonen vid porträtt, svårt med dagens teknik?

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Kör man manuellt trycker man av när det är skarpt. Det är inga problem. För riktig precision grovinställer man bara med ringen och gungar sen in skärpan och trycker av när det är skarpt.
Visst, om man har en sökare där sånt syns. Det har inte jag;-) Men min AF duger fint tycker jag.

Makten skrev:
Då får man väl ta med en blixt eller höja ISO då! :-D

Jag begriper inte problemet. När man tar ett porträtt så planerar man väl det, och varför då ta det i så dåligt ljus att det blir kass? Det går ju att dra ner efteråt i så fall.
Handlar det om ögonblicksfoto så får man väl tåla att skärpan inte alltid är exakt på rätt ställe, eller att man då tar med blixt.
Dessutom, om man inte går sjukt nära så är ju inte skärpedjupet ett problem.

Det var ju inte det som frågan gällde. Man får kanske inte använda blixt eller har redan höjt ISO. Efter dig så kan man bara plåta med små bländare i alla lägen.
Du tar ju inte ens porträtt skrev du.

Läs vad frågan gällde från början innan du gnäller. Om du inte gillar att plåta med stora bländare så innebär det inte att alla andra också ska ändra sig till små bländare hela tiden.

Lars Johnsson skrev:
Det var ju inte det som frågan gällde. Man får kanske inte använda blixt eller har redan höjt ISO. Efter dig så kan man bara plåta med små bländare i alla lägen.
Du tar ju inte ens porträtt skrev du.

Läs vad frågan gällde från början innan du gnäller. Om du inte gillar att plåta med stora bländare så innebär det inte att alla andra också ska ändra sig till små bländare hela tiden.
Nu är det ju inte jag som gnäller, utan snarare trådskaparen och en del andra, som tycker att deras AF funkar dåligt;-)
Jag fotar MEST med stora bländare kan jag tala om, och gillar det skarpt (trumvirvel).

Jag tycker inte att den här tråden har nån egentlig frågeställning heller. Om man nu tycker att det inte funkar att ta bilder med fokus på rätt ställe med en billig DSLR så får man väl helt enkelt köpa en dyrare.
Att det som det påstås är många bilder med skärpa på fel ställe här på FS kan nog minst lika gärna bero på fotografen. Många inklusive jag är amatörer.

Lars Johnsson skrev:
Här är ett några exempel på bilder tagna med AF på stora bländare.

Jättefina bilder Lars...

Nu är det dock inte riktigt den typen av bilder jag har problem med utan bilder i dåligt ljus. Dessa bilder är, så vitt jag kan se, tagna under goda ljusförhållanden då även min AF känns säker.

Jag tar ofta, det jag kallar för situationsporträtt. Ett eget ord (tror jag?) men det innebär i mitt fall att jag fotograferar människor i vardagen, ofta nu på vintern inomhus & dessutom i befintligt ljus.

Ljusförhållandena är ofta svåra & det är då AF ofta fallerar & man är tvingad att gå in & korrigera.

Så vitt jag vet så är AF på D7D näst bäst i känslighet av instegs & mellanklasskamerorna, bara 20D slår den enligt mina egna inte alltför vetenskapliga erfarenheter. (Oly inte inräknat, noll koll).

Utomhus, i bra ljus så är det mycket sällsynt att jag har problem men jag har lite för små erfarenhet av avancerad fotografering på stora bländare utomhus då jag bara haft kameran ett halvår & tyvvärr varit sjuk en längre tid.

//Larsa

Arleklint skrev:
Nu vet jag inte hur många fokuspunkter de olika Canonkamerorna har, men min D2X har 11 st, och jag lyckas aldrig få en fokuspunkt precis där jag vill ha ögat i bilden, så för mig skulle det vara nödvändigt att komponera om efter det att jag fokuserat med AF.

Därför använder jag MF. I synnerhet på stora bländaröppningar.

Jag har ställt om AF till en punkt i centrum och är mkt nöjd med det. Tappade kollen när det flimrar i en massa punkter här och där i sökaren ;-)

Annars tycker jag AF fungerar utmärkt.

WaterMelonMan skrev:
Det kanske är skit bakom avtryckaren?

Jag har haft mitt 85/1,8 i snart ett halvår, och missar fortfarande ofta fokus när jag tar porträttbilder. Som jag uppfattat det så kommer det sig av att jag rör kameran allt för mycket i djupled när jag komponerar om bilden. Tror helt enkelt att jag ännu inte lärt mig behärska det korta skärpdjupet än. Använder sökaren endast till att komponera bilden och i sort sett aldrig för att kontrollera fokus (den är ju så liten).

Men jag kanske ändå skall ta och genomföra några kontrollerade tester för att se hur pass bra autofokusen är på min kamera. Det är ju alltid bra att ha något att skylla misslyckade bilder på, och att kunna motivera varför man 'måste' köpa en ny kamera =)

Edit: stavfle

Det här tror jag stenhårt på. Jag hade själv aldrig några problem med skärpan, enligt mig själv naturligtvis, förrän jag hade råd att köpa ljusstarka objektiv.

Nu kan man inte haffsa iväg bilderna som man gjorde förut.

Mvh
Maverick

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Jag tycker ärligt talat inte att skärpan ligger precis rätt i alla bilder. Detta trots att dom är nerskalade i storlek. Ta det på rätt sätt.

Jag antar att du beskurit bilderna i efterhand för att få den komposition du önskar eftersom du - som du sa - inte komponerar om efter fokusering.

Har du testat menuell fokusering?

Jag sa ju innan att jag ändrade till en annan focus punkt som låg där jag ville ha den istället för att komponera om. De är knappt beskurna något.
Om den ligger precis rätt i alla vet jag inte eftersom jag snabbt valde ut 10-15 bilder. Men i de allra flesta gör den det. Vilka tycker du är fel för det låter som det är många på dig ?
MF blir det mycket sämre än AF. Hur många har ögon som är bättre än AF när de använder en digital kamera med den sökaren och standard ""focusing screen"" som sitter i den

Och nerskalningen har ju ingen betydelse. Ligger skärpan fel innan så ligger den också fel efter nerskalningen. Den hoppar inte rätt för att bilden blir mindre

Min poäng var att AF har svårt att hitta en pupill i en profilbild. Den hittar ögonvrån.

Vilken jag "by the way" anser den gjorde i den bild jag länkade, men även i den första bild Michael länkade.

Arleklint skrev:
Jag tar denna bild som exempel
http://www.pbase.com/larsjohnsson/image/40686843/original

Skärpan ligger inte i pupillen. Jag förstår att den inte gör det eftersom AF-fokuspunkten lättare hittar den hitre ögonvrån.

Nu överdriver du ju otroligt. Innan pratade vi om att ha skärpa på ögonen men nu börjar du prata om att skärpan ska ligga i en viss del av ögat :) Nu är det inte bra om skärpan inte ligger på puppillen. Den är kanske 10% av ögat eller ännu mindre :)

Arleklint skrev:
Min poäng var att AF har svårt att hitta en pupill i en profilbild. Den hittar ögonvrån.

Vilken jag "by the way" anser den gjorde i den bild jag länkade, men även i den första bild Michael länkade.

Hur lätt tror du MF har att hitta rätt när det gäller en puppill. Vi pratar nu inte om cm. lämgre utan mm. Man ser den ju knappt i sökaren om man inte använder macro-objektiv på nära avstånd:)

Lars Johnsson skrev:
Hur lätt tror du MF har att hitta rätt när det gäller en puppill. Vi pratar nu inte om cm. lämgre utan mm. Man ser den ju knappt i sökaren om man inte använder macro-objektiv på nära avstånd:)

På längre avstånd har du större skärpedjup. På nära håll har du kortare, och då ser du den och kan fokusera med MF.

Arleklint skrev:

Jag väljer snabbt ut och visar snabbt 16 bilder från Pbase. Du hittar en där skärpan inte ligger rätt på puppillen i en profil bild.
Ganska lustigt tycker jag

Jag använde dina bilder för att exemplifiera problemet med profilbilder och AF.

Skäms på mig. Jag borde lova att aldrig göra så igen...

Ett ytterligare problem med AF och porträtt är glasögon, men något sådant exempel hade du inte.

Arleklint skrev:
På längre avstånd har du större skärpedjup. På nära håll har du kortare, och då ser du den och kan fokusera med MF.

Du kan ju inte gå närmare än bilden du själv länkade till. Då är det inget porträtt längre. Den bilden var ju så nära så hela huvudet fick inte plats i bilden. Vill du bara ha ögat blir det ju inget porträtt utan en macro-bild

Men vi kan sluta disskussionen här. Du kommer aldrig att bli nöjd med några bilder här. Utom dina egna MF bilder givetvis. Alla andra kommer att ha brister..........

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar