Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Canon rätt fabrikat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä visst ingen blir bättre fotograf av att köpa prylar.
(även om prylar är otroligt kul)

Generellt sett, ja, definitivt på kort sikt. Men har man ett mål och en tanke bakom inköpet så kanske nya och annorlunda prylar förnyar det man gör, utökar ens repertoir, höjer ens motivation och intresse. Om prylarna gör att jag har mer kul och anstränger mig mer att hitta motiv och nya vinklar så tror jag det indirekt och på lite längre sikt bidrar till att jag utvecklas som fotograf. Det kan jag förstås jobba på även med dom prylar jag redan har, men om en ny pryl triggar experimentlustan så tror jag det också hjälper.
 
När jag utbildade mig till arkitekt var det häftigast att skissa med så tjock och mjuk penna som möjligt. Det där med dyra och fina pennor känner jag inte alls igen. Det fanns snarare ett omvänt snobberi, så enkelt och billigt som möjligt var idealet. Man skulle inte ha ritapparat, det var för ingenjörer, utan vinkelhake och parallellinjal. Liksom att fina ritbestick i silver också var något som valdes bort. Skickligheten och uttrycket satt i handen, inte i verktyget.

I dag använder arkitekter kraftfulla datorer med dyra CAD-program, för att det är rationellt, exakt och tidsbesparande. Man kanske skissar i blyerts eller med en billig gel-kulpenna. Att rita med tusch med fina stift eller pennor är idag okänt.

Många arkitekter är intresserade av arkitekturfotografi naturligt nog. Förr skulle man ha en Hasselbladare med skjutbart objektiv för att räta upp perspektiv. Det var dyrt men kunde motiveras för yrket. Nu klarar man sig med billigare grejor. Vidvinkelobjektivets krokiga linjer och det sneda perspektivet rätas upp i datorn.

Lite OT, men ändå.

Jo, jag är ingen arkitekt själv, och ritar inte heller för den delen. Det jag försökte demonstrera med min metafor var att vissa är beredda att lägga mycket pengar, på något som kanske inte direkt gör deras arbete/hobby bättre men känns bra helt enkelt. Det är konstigt att säga att endast de som verkligen behöver de dyraste verktygen och kan använda dem till sin fulla potential är de som bör köpa dem.

Sedan finns det såklart olika sidor av detta ämne också, det finns de som kör otroligt minimalistiskt vad gäller fotograferingsutrustning också.

Mvh, Anton.
 
Generellt sett, ja, definitivt på kort sikt. Men har man ett mål och en tanke bakom inköpet så kanske nya och annorlunda prylar förnyar det man gör, utökar ens repertoir, höjer ens motivation och intresse. Om prylarna gör att jag har mer kul och anstränger mig mer att hitta motiv och nya vinklar så tror jag det indirekt och på lite längre sikt bidrar till att jag utvecklas som fotograf. Det kan jag förstås jobba på även med dom prylar jag redan har, men om en ny pryl triggar experimentlustan så tror jag det också hjälper.

Det är ju iofs helt rätt. Man kan öka sitt intresse och nyfikenhet genom de nya möjligheter nya prylar ger. Då blir man som du säger indirekt bättre av nya prylar.
 
Sedan finns det såklart olika sidor av detta ämne också, det finns de som kör otroligt minimalistiskt vad gäller fotograferingsutrustning också.

Mvh, Anton.

I någon mån tycker jag att det är smart att börja sin fotografiska bana med en väldigt enkel kamera. Optimalt en helt manuell eller halvautomatisk kamera med manuell fokus. Då blir det ju iofs analogt vilket hämmar utvecklingen en aning eftersom man får vänta på resultatet av sina mödor.

Sedan kan man gå vidare rätt fort, så fort man behärskar koncepten:

  • tid/bländare
  • tid/rörelseoskärpa
  • bländare/skärpedjup.
Känns om det finns rätt många som inte har den kunskapen, även här på FS
När man fattar koncepten kan man ägna ett liv åt att försöka använda dem :)
 
I någon mån tycker jag att det är smart att börja sin fotografiska bana med en väldigt enkel kamera. Optimalt en helt manuell eller halvautomatisk kamera med manuell fokus. Då blir det ju iofs analogt vilket hämmar utvecklingen en aning eftersom man får vänta på resultatet av sina mödor.

Sedan kan man gå vidare rätt fort, så fort man behärskar koncepten:

  • tid/bländare
  • tid/rörelseoskärpa
  • bländare/skärpedjup.
Känns om det finns rätt många som inte har den kunskapen, även här på FS
När man fattar koncepten kan man ägna ett liv åt att försöka använda dem :)

Sålänge du har en kamera där manuella inställningar är möjliga ser jag inget problem med en kamera som även klarar av automatik. Ja det är lätt att bara holka i gröna rutan och inte lära sig och sedan undra varför bilderna inte blir optimala, men går man in med inställningen "detta ska vara så lätt som möjligt och helst gå riktigt snabbt att lära sig" så får man resultat därefter.

Att lära sig grunderna är bra, vad man än ska göra. Att förlita sig helt på kameran är inte bra, den är ett verktyg man skall behärska, i alla lägen. Manuellt är kanske första steget, men man har stor nytta av att lära sig om automatiken i en kamera också, används den på rätt sätt är det bra hjälpmedel. Med rätt sätt avses att man är medveten om hur automatiken fungerar, vilka brister som finns och hur de hanteras på ett bra sätt.

I slutändan är det användaren som bestämmer, större kunskap ger fler möjligheter, och det gör bättre utrustning också. Förhållandet dessa två faktorer imellan är troligtvis beroende från fall till fall.
 
Sålänge du har en kamera där manuella inställningar är möjliga ser jag inget problem med en kamera som även klarar av automatik. Ja det är lätt att bara holka i gröna rutan och inte lära sig och sedan undra varför bilderna inte blir optimala, men går man in med inställningen "detta ska vara så lätt som möjligt och helst gå riktigt snabbt att lära sig" så får man resultat därefter.

Att lära sig grunderna är bra, vad man än ska göra. Att förlita sig helt på kameran är inte bra, den är ett verktyg man skall behärska, i alla lägen. Manuellt är kanske första steget, men man har stor nytta av att lära sig om automatiken i en kamera också, används den på rätt sätt är det bra hjälpmedel. Med rätt sätt avses att man är medveten om hur automatiken fungerar, vilka brister som finns och hur de hanteras på ett bra sätt.

I slutändan är det användaren som bestämmer, större kunskap ger fler möjligheter, och det gör bättre utrustning också. Förhållandet dessa två faktorer imellan är troligtvis beroende från fall till fall.

Jag började med S-läget på stenåldern, helt manuellt har jag kört väldigt lite.
Att ha en kamera som kan köra helautomatiskt och inte använda det är ju ett lika bra sätt att lära sig principerna :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.