Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma passar inte canons nyare hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Läste på ett forum att Sigma 70-200 inte passar Canons nyare hus såsom 40D.

Någon här inne som känner igen detta?

Personligen har jag aldrig tidigare hört talas om detta, och är väldigt nyfiken på om det stämmer.

Det skall tydligen krävas en "omchippning" av optiken innan det blir kompatibelt med huset....

Mvh

Läste på ett forum att Sigma 70-200 inte passar Canons nyare hus såsom 40D.

Någon här inne som känner igen detta?

Personligen har jag aldrig tidigare hört talas om detta, och är väldigt nyfiken på om det stämmer.

Det skall tydligen krävas en "omchippning" av optiken innan det blir kompatibelt med huset....

Gamla sigma-objektiv har problem med nyare hus, enklast är att helt enkelt testa om det fungerar. Nyare brukar heta något i stil med "DG" (digital generation) och fungerar med dagens hus.

Rent teoretiskt så kan de få problem i framtiden, eftersom protokollet mellan huset och objektiven inte är officiellt beskrivet, utan Sigma har helt enkelt gissat hur det fungerar.

Omchippninig fungerar bara på vissa objektiv, du får höra med en auktoriserad sigma-verkstad om just ditt objektiv kan chippas om.

Var just inne på Sigmas kompatibilitetssida men deras server verkar ha blivit ganska trött...
Kolla här:
http://www.turascandinavia.com/Customer/SigmaService.aspx
/Harald
P.S. Nu vaknade tydligen servern...
I listan över kompatibla kameror saknas 40D,50D, 5D Mark II och 1Ds Mark III. Om detta innebär att de inte funkar på dessa kameror framgår inte. Någon uppgradering för nyare 70-200 finns dock inte vilket är svårt att tolka... Skicka ett mail till Tura! D.S.
/Harald

Senast ändrad:
Allt som står i forum ....

...är inte nödvändigtvis sant;)
Samtliga Sigmas 70-200mm fungerar ihop med 40D (och övriga Canonmodeller) Länken som hänvisas till ovan fungerar för övrigt alldeles utmärkt och där kan man också se att modeller som behöver "omchippning" är av äldre sort. (I huvudsak sådana som utgått ur sortimentet för 8 -10 år sen.)

Allt som står i Sigmalistan…

…är inte nödvändigtvis sant.
Så bra att en Turascandinavia-person dykt upp! Då kan du väl rätta till felet i listan över kompatibla kameror. Påpekandet finns i mitt inlägg ovan.
/Harald

...är inte nödvändigtvis sant;)
Samtliga Sigmas 70-200mm fungerar ihop med 40D (och övriga Canonmodeller) Länken som hänvisas till ovan fungerar för övrigt alldeles utmärkt och där kan man också se att modeller som behöver "omchippning" är av äldre sort. (I huvudsak sådana som utgått ur sortimentet för 8 -10 år sen.)

Tack för svar!

Jag hade en tanke om att det kunde ev röra sig om äldre modeller ur sigmas sortiment.

Anledningen till att jag reagerade på detta var att det är enda gången jag hört talas om det, och då följer jag de flesta diskussioner här inne rörande just sigmas 70-200 och tamrons motsvarighet.

Jag kommer ändå köpa optiken över disk och testa den innan så inga eventuella överraskningar dyker upp.

…är inte nödvändigtvis sant.
Så bra att en Turascandinavia-person dykt upp! Då kan du väl rätta till felet i listan över kompatibla kameror. Påpekandet finns i mitt inlägg ovan.
/Harald

Hej,

Listan är kanske inte jättetydlig men själva grunden är följande: Samtliga nya objektiv passar alla kamerahus. Skiljelinjen mellan olika kameramodeller går, enkelt uttryckt, mellan analoga och digitala modeller. Följdaktligen är alla uppgraderingsbara objektiv kompatibla med samtliga digitala modeller. (Självklart är dom också bakåtkompatibla.) Hoppas detta är klargörande, annars rekommenderar jag ett mejl eller samtal till service på Tura Scandinavia;)

Mailade tura scandinavia och frågade, och fick svaret att hus och optik är fullt kompatibla, och att detta gäller samtliga hus.

Så det blir nog ett sigma då ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar