macrobild
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Intressant att du fortfarande videhåller detta. Båda kamerorna har samma upplösning (maginell skillnad på 0,3mp). 1DMkII beskär bilden mindre jämfört med 350D, således bör kantskärpan vara sämre med 1D MkII. Eftersom detta är lite av ett genomgående mantra i tråden så skall jag få tag i en 20D och en 350D för att ta lite bilder på samma motiv med de olika kameror. Jag är gelt övertygad om att med rätt efterbehandling så kommer skillnaden att vara minimal.
Jag återkommer med detta när jag fått tag i lite kamerahus.
Vad det gäller 20d och 350 så tror jag inte att det finns några direkta synbara skillnader mellan dessa.Phil Askey säger att vid blindtest kan man inte avgöra vilken bild som kommer från den ena eller andra kameran. Jag har själv provat båda och fann att en del uppräkningsfel var synliga hos 350 troligen pga av ett svagare aa-filter, men kunde inte se någon skilnad i detaljupplösning efter uppskärpning.
Däremot så anser exv Imaging Resource och med hjälp av Imatest att Canon 1dmk2 ger ett bättre upplösningsresultat efter uppskärpning än vad 350 kan återge efter skärpning.
Eftersom jag inte har provat de båda mot varandra kan jag endast anta att om man fotograferar i jpg så kan det vara skillnader i hur de båda presenterar bildresultatet vad det gäller kontrastkurva/tonkurva och hur den interna uppskärpningen påverkar resultatet.
Imatest visar dock att 1dsmk2 har en förmåga att uppvisa något mer detaljer än vad 350 kan åstakomma..Upp till 1800linjer mot 350 1600 linjer.
Mikael
Senast ändrad: