Annons

Söker bra skrivare för svartvita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

pajen

Aktiv medlem
Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av svartvita utskrifter?
Tacksam för all sorts info i ämnet.

A3 räcker som utskriftsstorlek, men finns det någon bra "svartvit-skrivare" som klarar A2 så är det också okej.
De skrivare jag "nosat på" är Epson Stylus Pro 3880 och Canon Pixma Pro-1, men jag känner mig rådvill.
 
Den kan skriva ut neutrala svartvita utskrifter med Advanced B&W Mode precis som sina storebröder 3800 och 3880.
 
Den kan skriva ut neutrala svartvita utskrifter med Advanced B&W Mode precis som sina storebröder 3800 och 3880.
Jo, jag har läst om den funktionen på nätet, och den är ett av skälen till att jag funderar på en 3880. Har du egen erfarenhet av Advanced B&W Mode i en Epson-skrivare, och kan säga om det funkar så bra som det verkar när man läser om det?
 
Jo, jag har läst om den funktionen på nätet, och den är ett av skälen till att jag funderar på en 3880. Har du egen erfarenhet av Advanced B&W Mode i en Epson-skrivare, och kan säga om det funkar så bra som det verkar när man läser om det?

Jo det funkar mycket bra, kör själv med en 3800 och har jämfört med mina analoga kopior. Jag tror inte att det går att hitta någon skrivare som är bättre när det gäller att skriva ut såväl svartvitt som färg. En fördel med Epson är att det blivit lite av standard i branschen så det går som regel att få tag i bra profiler för olika papper.
 
Jo det funkar mycket bra, kör själv med en 3800 och har jämfört med mina analoga kopior. Jag tror inte att det går att hitta någon skrivare som är bättre när det gäller att skriva ut såväl svartvitt som färg. En fördel med Epson är att det blivit lite av standard i branschen så det går som regel att få tag i bra profiler för olika papper.
Det låter bra. Jag blir dock nyfiken på vad du - mer i detalj - såg när du jämförde med analoga svartvita kopior.
Själv är jag en gammal mörkrumsräv vad det gäller svartvitt, så just analoga kopior (äkta fotografier ;-)) är vad jag har som måttstock för "hur det ska se ut", och i viss mån även kännas när man håller i papperet/fotot.
 
Det är mer liv i en välgjord mörkrumskopia, men det beror ganska mycket på att pappret är annorlunda. Det är skillnad på silver i en emulsion och bläck på ett papper, men man kommer ganska nära med ett bra papper till skrivaren. Nu kommer det säkert att dyka upp en massa "vet bättre" som inte håller med, men det är min erfarenhet.
 
Epson 4900 är suverän till svartvitt speciellt med ett bra Baryta papper.
Varför beställer du inte istället så kan du få riktig bra utskrifter och du får många utskrifter innan du kommer upp till kostnaden för en skrivare.
 
Har du egen erfarenhet av Advanced B&W Mode i en Epson-skrivare, och kan säga om det funkar så bra som det verkar när man läser om det?

Så där en 12 års erfarenhet av Epsonskrivare, från modellerna 1270, 2100 som var i princip omöjliga att få neutrala utskrifter på utan en RIP, till modernare maskiner som 3800, 3880, vilka inkluderar ABWM, så viss erfarenhet har jag.

Precis som i mörkrummet där resultatet är avgörande av hur duktig kopisten är, så är digitala svartvita bilder avhängiga hur duktig man är på att konvertera bilden och göra den perfekt före utskriften. Är man inte bra på det hantverket blir ju heller inte utskriften bra.

Idag finns en stor mängd olika papper att välja mellan, som i många fall blir precis lika bra att skriva ut på och ger samma känsla att hålla i som papperna vi hade tillgång till på mörkrumstiden. Det är också det som jag tycker är den stora fördelen med att printa själv istället för att lämna till ett labb. Dels har du full kontroll på hela kedjan precis som i mörkrummet och dels kan du välja exakt vilka papper du själv vill och som passar till den enskilda bilden.

Att printa med Advanced BW har i och för sig en inlärningskurva med olika papper, men när man lärt sig det är det bara att trycka på knappen. Förarbetet med det digitala negativet är det som avgör hur bra svartvit bild man får ut. Det är det som är jämförbart med kopistens arbete i mörkrummet.

Sedan är det det här med färghantering. Att man har en bra kalibrerad skärm så man ser samma sak på skärmen som på utskriften. Precis lika viktigt vid svartvitt som att printa färgbilder. Sist men inte minst gäller att ha mycket bra skrivarprofiler till de olika papper man vill använda. Ladda ner standardprofiler är nödlösning och vill man ha riktigt bra resultat ska man skaffa egna profiler gjorda för ens egen skrivare för alla favoritpapper.

Ett alternativt är att köpa ImagePrint om du skaffar en 3880. ImagePrint är en RIP där du får med mycket bra profiler för i stort sätt alla marknadens kvalitetspapper. Kostar en slant, men resultatet kan bli ännu bättre i svartvitt än om du använder Advanced B&W Mode.
 
Det är mer liv i en välgjord mörkrumskopia, men det beror ganska mycket på att pappret är annorlunda. Det är skillnad på silver i en emulsion och bläck på ett papper, men man kommer ganska nära med ett bra papper till skrivaren. Nu kommer det säkert att dyka upp en massa "vet bättre" som inte håller med, men det är min erfarenhet.

Jag ska inte säga att jag vet bättre :) Men det behöver inte vara skillnad på pappret. Om du tar ett Ilford Gallerie och jämför det med Harman Gloss ser du väldigt lika papper. Och det är också samma papper som används. Den enda skillnaden är att man lägger en silvergelatin bestrykning på Ilfords papper och en bestrykning som ska binda bläcket på Harman pappret. Harman är det företag som äger det engelska delen av Ilford.
 
Jag ska inte säga att jag vet bättre :) Men det behöver inte vara skillnad på pappret. Om du tar ett Ilford Gallerie och jämför det med Harman Gloss ser du väldigt lika papper. Och det är också samma papper som används. Den enda skillnaden är att man lägger en silvergelatin bestrykning på Ilfords papper och en bestrykning som ska binda bläcket på Harman pappret. Harman är det företag som äger det engelska delen av Ilford.

Jag vet allt detta Stefan, men jag har fortfarande den personliga uppfattningen att ett silverkorn i en emulsion ger en annan känsla än när man lägger bläck på ett papper. Sedan får du och andra tycka att utskrifter är "lika bra" eller bättre om ni vill, det jag hävdar är att det finns en skillnad och att jag gillar en välgjord mörkrumskopia på ett bra fiberpapper bättre än en välgjord utskrift på ett bra papper. Det är alltså inte pappret i sig som skiljer sig åt utan de två helt olika sätten man applicerar svärtan på pappret.
 
Jag vet allt detta Stefan, men jag har fortfarande den personliga uppfattningen att ett silverkorn i en emulsion ger en annan känsla än när man lägger bläck på ett papper. Sedan får du och andra tycka att utskrifter är "lika bra" eller bättre om ni vill, det jag hävdar är att det finns en skillnad och att jag gillar en välgjord mörkrumskopia på ett bra fiberpapper bättre än en välgjord utskrift på ett bra papper. Det är alltså inte pappret i sig som skiljer sig åt utan de två helt olika sätten man applicerar svärtan på pappret.

Det får du gärna tycka. Jag håller med om att det finns en skillnad mellan de två metoderna. Vad som är snyggast och bäst kan vi dividera mycket om. Något som jag vet bestämt är att det är mest den person som styr återgivningen som har den största inverkan. En som är duktig på att styra upp en bild kommer alltid att göra en »snygg« bild, oberoende av teknik, än den som inte har den känslan.

Att vi kommit rätt långt på att göra snygga utskrifter syns väl i att sådana fotografer som Gunnar Smoliansky gör utskrifter.
 
Det är mer liv i en välgjord mörkrumskopia, men det beror ganska mycket på att pappret är annorlunda. Det är skillnad på silver i en emulsion och bläck på ett papper, men man kommer ganska nära med ett bra papper till skrivaren. Nu kommer det säkert att dyka upp en massa "vet bättre" som inte håller med, men det är min erfarenhet.
Jag har själv aldrig sett en bildutskrift som går upp mot ett traditionellt fotografi. Men jag hoppas (och tror mig ana) att jag kan bli överbevisad om jag gräver lite djupare i ämnet, för jag har ingen lust att ockupera och mörklägga köket igen och ställa mig och slabba med massa kemikalier.

Visserligen har jag en nostalgisk längtan tillbaka till mörkrummets dunkla röda sken och magin i att se ett foto tona fram i framkallningsbadet (och att - förhoppningsvis - avbryta framkallningen i precis rätt sekund), men, som sagt, det praktiska bökandet som krävs får mig att avstå. Och jag vill inte för en sekund vara utan den digitala världens fantastiska möjligheter att redigera bilderna innan de hamnar på papper.
 
Epson 4900 är suverän till svartvitt speciellt med ett bra Baryta papper.
Tack för tipset, men tyvärr är Epson 4900 med sitt pris på ca 20 000:- för dyr för mig. Än så länge räknar jag med att kunna hitta en tillräckligt bra skrivare för max 12 000:-

Varför beställer du inte istället så kan du få riktig bra utskrifter och du får många utskrifter innan du kommer upp till kostnaden för en skrivare.
:-o Skämtar du?
 
Tack Lars för all den matnyttiga informationen! Det kändes extra bra att läsa att det idag finns papper som bland annat ...
... ger samma känsla att hålla i som papperna vi hade tillgång till på mörkrumstiden.
När jag senast (för ca 10 år sedan i en Epson Stylus Photo 870) testade diverse papper, så var det inget som kom i närheten av ett foto i det avseendet. De blanka papperen hade alla en obehagligt sträv yta (begriplig beskrivning?).
 
Visserligen har jag en nostalgisk längtan tillbaka till mörkrummets dunkla röda sken och magin i att se ett foto tona fram i framkallningsbadet (och att - förhoppningsvis - avbryta framkallningen i precis rätt sekund), men, som sagt, det praktiska bökandet som krävs får mig att avstå. Och jag vill inte för en sekund vara utan den digitala världens fantastiska möjligheter att redigera bilderna innan de hamnar på papper.

Det jag tyckte var kul i mörkrummet var när man behövde pjatta eller efterbelysa med diverse tillklippta pappersbitar som mallar, eller under framkallningen plocka upp papperet ur skålen och andas på bilden och gnugga med tummen för att få fram ytterligare lite teckning i ljusa partier.

Jag saknar dock inte att behöva fiska upp filmrullar som trillat av galgen med armen, eller de effekter kemikalierna hade på min hud ...

Ska nog ändå skaffa en kamera där minneskorten rymmer 12 eller 36 bilder så småningom :)
 
Tack Lars för all den matnyttiga informationen! Det kändes extra bra att läsa att det idag finns papper som bland annat ...När jag senast (för ca 10 år sedan i en Epson Stylus Photo 870) testade diverse papper, så var det inget som kom i närheten av ett foto i det avseendet. De blanka papperen hade alla en obehagligt sträv yta (begriplig beskrivning?).

Det var säkert plastpapper. Återkom när du köpt en Epson R3000 eller 3880, så ska du få förslag på riktigt bra papper på runt 300 gram. Stefan har redan nämnt min absoluta favorit Harman Gloss FB AI (barytapapper som du inte kan skilja från ett traditionellt mörkrumspapper!), som numera tillverkas av Hahnemühle, men det finns många fler!
 

Nej absolut inte, finns många väldigt duktiga fine art printare ute i landet som vet hur, och är duktiga på det. En a3 utskrift på t ex Baryta eller Edition etching brukar ligga på runt 125kr. Det är hundra utskrifter du får och då är inte bläck och papper medräknat i priset motsvarande om du skriver ut själv.

Jag menar inte att du skall skriva ut hos önskafoto eller liknande utan jag menar t ex Drewex och det finns nog liknande i STHLM.

Själv kör jag med Canson papper till min Epson 4900 och är hel nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.