Annons

Svartvita utskrifter - köpa t ex Crimsons eller skriva ur själv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alldeles oavsett vem som skriver ut så är Hahnemuhle Baryta ett 325 gramspapper med rätt mycket kropp. Jag skulle nog inte montera på Kapa utan låta pappret tala för sig själv. Men det fordrar lite funderingar runt upphängningen./Gunnar S
 
Jag tycker att IKEA's ramar fungerar bra för visning. Med eller utan medföljande passepartout. Utan akrylglaset.
När man skriver ut själv så går det lätt att måttanpassa bilden så den sitter vackert innanför ramen.
Utan passepartout tycker jag att det ser bra ut med en tunn mörk ramlinje runt bilden. Ramen skyddar i viss mån vid transport.
Bra att ha hemma så att man kan byta ut bilderna då och då i stället för att gömma dem i byrån hela tiden.

Exempel, Jordtorpskvarnen (A4-ram från ÖoB)Jordrorpskvarnen.jpg
 
1) Främst visa upp mina bilder…men vill någon köpa…ok!
2) Lokalen är iofs ett café, men har ofta fotoutällningar på 2 av väggarna i vinkel…jag bedömer det som gott om plats för mina 10 st max A3+ bilder, kanske några mindre….v.s.b. > snyggt ramade bilder! (m passepartouter och reflexfritt glas?)
B
Om du har budget så är inramade bilder med måttanpassad passepartout och reflexfritt glas i mitt tycke i särklass. Om du sedan också printar bilder själv så att du får dem som du vill, då har du ett riktigt hantverk att visa upp.
Nu vet jag inte var du bor, men om det är en mindre ort så brukar det inte vara några problem att då lokaltidningen att skriva om bilderna.
 
Jag tycker att IKEA's ramar fungerar bra för visning. Med eller utan medföljande passepartout. Utan akrylglaset.
När man skriver ut själv så går det lätt att måttanpassa bilden så den sitter vackert innanför ramen.
Utan passepartout tycker jag att det ser bra ut med en tunn mörk ramlinje runt bilden. Ramen skyddar i viss mån vid transport.
Bra att ha hemma så att man kan byta ut bilderna då och då i stället för att gömma dem i byrån hela tiden.

Exempel, Jordtorpskvarnen (A4-ram från ÖoB)Visa bilaga 162886

Jättefint"! Numera så har ju IKEA inte bara "RIBBA"-ramar att erbjuda och de är ju klart prisvärda många gånger. Jag gav bort två tavlor på en inflyttningsfest till nyår. Ramarna var rätt fina svensktillverkade och som jag köpte med extra tillägg för passepartout på ramaffären vid Hötorget i Stockholm. De kostade totalt 800 spänn. Det blir en del och man får väl lägga på ett par hundra till för Canson Etching Rag A3 plus papper och färg.

Jag har f.ö. också helt gått över till matta printar på bra papper som ramas utan glas (eller jag har faktiskt glaset kvar bakom printen men det är enbart som distans vid monteringen).

Jag skulle inte känna mig helt till freds med att vara beroende av exv. Crimson, så därför tycker jag det är värt att printa själv. Inte för att det alltid skulle ge bättre resultat rent objektivt utan för att jag åtminstone då kan få det resultat jag vill ha. Jag kan faktiskt inte tänka mig att släppa den kontrollen.
 
Ett papper med högt sk D-Max har djupare svärta och blir mer kontrastrikt, vilket i många fall passar bättre för svartvita bilder.

Barytabeläggning som jag gillar, gör att man inte behöver välja strikt mellan blanka och matta papper för svartvitt som man behövde förr.

Vill man åstadkomma mer drömska, 'konstnärligt' vackra, lite mjukare bilder finns typ Satin som passar bra om man ska visa bilderna bakom glas.

Sedan finns hela skalan från helt släta till 'gropiga' papper (sk gräng) och det finns nog bara ett sätt att komma fram till vad man ska använda och det är att testa. Därför är en egen bläckstråleskrivare oslagbar i det avseendet.

En sak jag undrar över är om papperstillverkarna inte tillverkar några testsatser av papper. Det tycker jag skulle ha varit bra att ha när jag själv började testa på allvar. Varenda av de större tillverkare jag använt papper från verkar ju ha mängder av papper. Vore ju bra om man exv. kunde ha en uppsättning med alla deras papper med några ex av varje i exv. A4 så folk kunde testa innan större köp. Att köpa 20-25 A3 kan ju kosta upp mot 1000 lappen och mer.

Jag har hittills testat Epson, Scandinavian, Hanemuhle och Canson och jag kan hålla med ett tidigare inlägg att profiler kan skilja sig åt förvånansvärt mycket och det kan definitivt kosta några spänn i provprintar innan man hittar hyfsat rätt.

Jag kör nu med Canson Etching Rag 310 grams papper som jag verkligen gillar men med Hahnemuhle eller Epson-profiler vare sig jag kör ut svartvitt eller färg. Det pappret har hög vithet som jag gillar då det ger fin contrast svartvitt. Det är dyrare än de Epson-papper jag testat men det har det varit värt. Jag har aldrig fattat att Jag aldrig fått det att funka som jag vill ha det med Cansons egna profiler. Så borde det ju inte vara kan jag tycka eftersom jag inte alls haft samma typ av avvikelser med exv. Epsons profiler.

Jag har några bilder i svartvitt jag skulle vilja printa lite större men hittills har jag inte vågat testa Crimson men jag får väl repa lite mid och göra det.
 
Senast ändrad:
En sak jag undrar över är om papperstillverkarna inte tillverkar några testsatser av papper. Det tycker jag skulle ha varit bra att ha när jag själv började testa på allvar. Varenda av de större tillverkare jag använt papper från verkar ju ha mängder av papper. Vore ju bra om man exv. kunde ha en uppsättning med alla deras papper med några ex av varje i exv. A4 så folk kunde testa innan större köp. Att köpa 20-25 A3 kan ju kosta upp mot 1000 lappen och mer.

Jag har hittills testat Epson, Scandinavian, Hanemuhle och Canson och jag kan hålla med ett tidigare inlägg att profiler kan skilja sig åt förvånansvärt mycket och det kan definitivt kosta några spänn i provprintar innan man hittar hyfsat rätt.

Jag kör nu med Canson Etching Rag 310 grams papper som jag verkligen gillar men med Hahnemuhle eller Epson-profiler vare sig jag kör ut svartvitt eller färg. Det pappret har hög vithet som jag gillar då det ger fin contrast svartvitt. Det är dyrare än de Epson-papper jag testat men det har det varit värt. Jag har aldrig fattat att Jag aldrig fått det att funka som jag vill ha det med Cansons egna profiler. Så borde det ju inte vara kan jag tycka eftersom jag inte alls haft samma typ av avvikelser med exv. Epsons profiler.

Jag har några bilder i svartvitt jag skulle vilja printa lite större men hittills har jag inte vågat testa Crimson men jag får väl repa lite mid och göra det.

Jag fick för några dagar sedan hem små pappersprov av hela Cansons och Hahnemuhles papperssortiment. Det kostade 250kr med frakt. Inte så dumt att kunna känna, klämma och granska i olika ljus. Hur det blir med bläck på måste ju också testas men proven underlättar i valet kring det jag vill testa. Jag köpte på Konstexpo som också har en del provpack med 2 st A4 eller 2 st A3+.
Jag gör mina egna profiler numera och då är detta perfekt. De två A4 används för profilen och sedan kan jag göra två stora utskrifter i A3+ med god kontroll.
 
En sak jag undrar över är om papperstillverkarna inte tillverkar några testsatser av papper. Det tycker jag skulle ha varit bra att ha när jag själv började testa på allvar. Varenda av de större tillverkare jag använt papper från verkar ju ha mängder av papper. Vore ju bra om man exv. kunde ha en uppsättning med alla deras papper med några ex av varje i exv. A4 så folk kunde testa innan större köp. Att köpa 20-25 A3 kan ju kosta upp mot 1000 lappen och mer.

Jag har hittills testat Epson, Scandinavian, Hanemuhle och Canson och jag kan hålla med ett tidigare inlägg att profiler kan skilja sig åt förvånansvärt mycket och det kan definitivt kosta några spänn i provprintar innan man hittar hyfsat rätt.

Jag kör nu med Canson Etching Rag 310 grams papper som jag verkligen gillar men med Hahnemuhle eller Epson-profiler vare sig jag kör ut svartvitt eller färg. Det pappret har hög vithet som jag gillar då det ger fin contrast svartvitt. Det är dyrare än de Epson-papper jag testat men det har det varit värt. Jag har aldrig fattat att Jag aldrig fått det att funka som jag vill ha det med Cansons egna profiler. Så borde det ju inte vara kan jag tycka eftersom jag inte alls haft samma typ av avvikelser med exv. Epsons profiler.

Jag har några bilder i svartvitt jag skulle vilja printa lite större men hittills har jag inte vågat testa Crimson men jag får väl repa lite mid och göra det.
Det brukar finnas testpack med olika papper man kan prova själv.


Jag är lite förvånad att du blir nöjd med pappersprofiler gjorda för andra papper. Själv skulle jag inte lita på att det papper jag testar med en profil gjord för andra papper verkligen visar vad papperet kan prestera som bäst.

Min erfarenhet är att när man börjar mickla med olika utskriftsprofiler, så beror det på att man inte har färghanteringen fullt ut under kontroll. Men jag ska inte diskutera det med dig, jag vet att du printar i sRGB och är nöjd med det.

Varför vågar du inte låta Crimson skriva ut bläckstråleutskrifter åt dig? Har du kalibrerat din bildskärm och ställer bilden korrekt, dvs inga igensotade lågdagrar om du vill ha teckning i utskriften, så kommer utskrifterna från Crimson att bli lika bra som dina egna utskrifter. Sannolikt bättre eftersom de profilerar sina olika papper själva, jämfört med att du kör med profiler gjorda för andra papper än det du skriver ut på.
 
Jag fick för några dagar sedan hem små pappersprov av hela Cansons och Hahnemuhles papperssortiment. Det kostade 250kr med frakt. Inte så dumt att kunna känna, klämma och granska i olika ljus. Hur det blir med bläck på måste ju också testas men proven underlättar i valet kring det jag vill testa. Jag köpte på Konstexpo som också har en del provpack med 2 st A4 eller 2 st A3+.
Jag gör mina egna profiler numera och då är detta perfekt. De två A4 används för profilen och sedan kan jag göra två stora utskrifter i A3+ med god kontroll.
Intressant.
Hur gör du dina egna profiler?
 
Har en gammal colormunki foto som förutom att kalibrera även kan användas till att göra skrivarprofiler. Senaste varianten ser ut såhär.

Det var nog den jag hade i bakhuvudet.
Jag är sugen på en bättre skrivare. Men liksom det är med många prylar idag så finns det inte mycket på lager.
 
Jag fick för några dagar sedan hem små pappersprov av hela Cansons och Hahnemuhles papperssortiment. Det kostade 250kr med frakt. Inte så dumt att kunna känna, klämma och granska i olika ljus. Hur det blir med bläck på måste ju också testas men proven underlättar i valet kring det jag vill testa. Jag köpte på Konstexpo som också har en del provpack med 2 st A4 eller 2 st A3+.
Jag gör mina egna profiler numera och då är detta perfekt. De två A4 används för profilen och sedan kan jag göra två stora utskrifter i A3+ med god kontroll.
Tack för info Jonas!
Det är ju toppen.
 
Det brukar finnas testpack med olika papper man kan prova själv.


Jag är lite förvånad att du blir nöjd med pappersprofiler gjorda för andra papper. Själv skulle jag inte lita på att det papper jag testar med en profil gjord för andra papper verkligen visar vad papperet kan prestera som bäst.

Min erfarenhet är att när man börjar mickla med olika utskriftsprofiler, så beror det på att man inte har färghanteringen fullt ut under kontroll. Men jag ska inte diskutera det med dig, jag vet att du printar i sRGB och är nöjd med det.

Varför vågar du inte låta Crimson skriva ut bläckstråleutskrifter åt dig? Har du kalibrerat din bildskärm och ställer bilden korrekt, dvs inga igensotade lågdagrar om du vill ha teckning i utskriften, så kommer utskrifterna från Crimson att bli lika bra som dina egna utskrifter. Sannolikt bättre eftersom de profilerar sina olika papper själva, jämfört med att du kör med profiler gjorda för andra papper än det du skriver ut på.

Tack Lars för info!

Jag är också förvånad över Cansons profil. Jag har inga problem med några andra men de är så pass fel att de går bort. De är väl en av världens äldsta papperstillverkare som ännu lever så de borde väl haft tid på sig att fixa detta :).

Jag har testprintat enormt mycket genom åren Lars. Sedan flera år har jag kört Spyder X Elite med Windows 10. Med den kalibreringen har jag inga egentliga problem med några andra papper och profiler än Cansons Etching Rag-profil. Jag kör alltid SRGB och då har jag inga problem med synk mellan min skärm och mina printar om jag printar bilder sparade i SRGB.

Epson Ultra Premium Presentation Matte är den profil jag kommit fram till passat bäst med Canson-pappret, så det kör jag nu. Men i en del fall använder jag en Hahnemule-profil som ger mer lite mättnad när jag tycker det passar. HFA EPS SC-P600 MK Photoprag är jag rätt nöjd med. Jag skiter fullständigt i vem som gjort profilen så länge jag gillar resultatet med Canson Etching Rag-pappret men jag har på min "lista" att faktiskt gå till botten med detta med Canson.

Det kan ju vara så att någon packat fel profil och lagt den under Etching Rag hos Canson när jag laddade ner den och det går inte att välja fel på deras site om man inte är helt tappad och det är inte jag ännu :). I övrigt har jag ju också följt de inställningsrekommendationer Canson givit för just SC-600 för mitt papper så det är inte något fel där heller.
 
ANNONS