Annons

Söker bra skrivare för svartvita bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej absolut inte, finns många väldigt duktiga fine art printare ute i landet som vet hur, och är duktiga på det. En a3 utskrift på t ex Baryta eller Edition etching brukar ligga på runt 125kr. Det är hundra utskrifter du får och då är inte bläck och papper medräknat i priset motsvarande om du skriver ut själv.

Jag menar inte att du skall skriva ut hos önskafoto eller liknande utan jag menar t ex Drewex och det finns nog liknande i STHLM ...
Okej, tack, jag förstår. Men jag vill göra mina bildutskrifter själv. Det är därför jag frågar efter lämplig skrivare här ;-)
 
Eftersom det är svartvita bilder jag i första hand ska skriva ut, så är jag mån om att det inte ska finnas några färgskiftningar i bilderna. Därför blev jag betänksam när jag i ett test såg att Canon Pro-1 - trots sina fyra olika nyanser av svart bläck - även använder andra färger vid svartvita utskrifter, vilket i rimlighetens namn bör innebära att utskrifterna har färgskiftningar.

Visserligen har ingen här i tråden rekommenderat Canon, men även Epsons skrivare tycks använda färger i sina svartvita utskrifter. Eller?

Jag borde kanske utgå ifrån att ni som rekommenderat vissa skrivare till svartvita bilder, inte sett några färgskiftningar i svartvit-utskrifterna, men frågar ändå för säkerhets skull, eftersom ni kanske inte är lika pedantiska som jag när det gäller svartvitt ;-)
 
Jag är ganska petig men har inte sett några färgskiftningar oavsett betraktningsvinkel när jag kört svartvitt läget på min Epson (3800).
 
Ja just det, Epson har ett svartvitt läge. Det borde kanske innebära att den då bara använder svart bläck.

Jag tror att den använder färg även i det läget men på ett sätt så att det inte slår igenom i utskriften. Stefan Ohlsson kan svara på detta om han fortfarande bevakar tråden. Men som sagt huvudsaken är ju att man inte får färgskiftningar.
 
Jag tror att den använder färg även i det läget men på ett sätt så att det inte slår igenom i utskriften. Stefan Ohlsson kan svara på detta om han fortfarande bevakar tråden. Men som sagt huvudsaken är ju att man inte får färgskiftningar.

Det är korrekt att Epson använder alla färger även vid sitt svartvita läge. Det måste skrivaren göra, eftersom man kan variera bildtonen, från en kallsvart till en varmsvart ton. Men man har lyckats kontrollera bildtonen så noga att det inte finns några svängningar mellan olika nyanser. Det enda nackdelen med detta är att hållbarheten minskar något jämfört med om man bara skulle skriva ut med de svarta färgerna. Det är det gula pigmentet som bleks snabbast, vilket gör att om bilden sitter uppe i ljus kommer den bli kallare och kallare med åren. Men då snackar vi att vi kan ana en liten skillnad på bilden efter 50 år.
 
Tack Alf och Stefan!

Så länge det inte finns några synliga färgskiftningar (oavsett ljuskälla) i svartvit-utskrifterna så är jag nöjd.

Förövrigt trodde jag att "svartvitt läge" såg till att bara de svarta bläcken användes, och att det var en egen funktion utöver nyanskorrigeringen som kan göras i Advanced Black and White Photo-funktionen. Men så tycks det inte vara.
 
Förövrigt trodde jag att "svartvitt läge" såg till att bara de svarta bläcken användes, och att det var en egen funktion utöver nyanskorrigeringen som kan göras i Advanced Black and White Photo-funktionen. Men så tycks det inte vara.

Då hade du inte kunnat tona bilden. Nedan ser du hur Advanced B&W ser ut:
.
 

Bilagor

  • ABW.JPG
    ABW.JPG
    59 KB · Visningar: 31
Då hade du inte kunnat tona bilden. Nedan ser du hur Advanced B&W ser ut:
.

Och så här ser motsvarande funktion ut i ImagePrint, det utskriftsprogram jag använder och blev så förtjust i att vi började importera det från USA. Som du ser kan man välja att antingen göra en helt neutral bild eller också anpassa tonerna i fyra olika partier av gråskalan. Det innebär att man enkelt kan göra effekter som motsvarar de som man får när man använder ett varmare eller kallare svartvitt papper eller när man tonar bilden i en tonare.
 

Bilagor

  • narrowgamut.jpg
    narrowgamut.jpg
    39.9 KB · Visningar: 29
Och så här ser motsvarande funktion ut i ImagePrint, det utskriftsprogram jag använder och blev så förtjust i att vi började importera det från USA. Som du ser kan man välja att antingen göra en helt neutral bild eller också anpassa tonerna i fyra olika partier av gråskalan. Det innebär att man enkelt kan göra effekter som motsvarar de som man får när man använder ett varmare eller kallare svartvitt papper eller när man tonar bilden i en tonare.

Jag har också ImagePrint, men jag kan bara tona mörk och ljust.
.
 

Bilagor

  • IP.JPG
    IP.JPG
    29.8 KB · Visningar: 32
Jag har också ImagePrint, men jag kan bara tona mörk och ljust.
.

Det är i version 9 som det har kommit möjligheten att variera mellan 4 olika delar av skalan. Nu ska jag säga att jag oftast bara använder 2. Ska jag göra en bild som upplevs som neutral sätter jag de mörka valörerna till att vara neutrala, men de ljusa anpassar jag så att de stämmer överens med papprets ton. Det är ju väldigt få papper som är helt neutrala, utan de är oftast en aning varma eller kalla.

Om jag då ska göra en bild på ett papper med varm baston, då gör jag högdagrarna också en aning varna. På så sätt ser papperstonen och högdagrarna likadana ut i färg. Och eftersom vi anpassar oss efter papperstonen, så upplever man då bilden som neutral.
 
Då hade du inte kunnat tona bilden.
Jo, det förstår jag. Men jag trodde som sagt att det var en separat funktion utöver Advanced B&W - att användas när man bara vill ha svart bläck på utskriften.

Nedan ser du hur Advanced B&W ser ut:.
Tack för bilden! Jag har sett många versioner av Advanced B&W:s dialogfönster nu, men det här är nog den som tydligast visar hur saftigt man faktiskt kan tona bilden.
 
Och så här ser motsvarande funktion ut i ImagePrint ...
Har läst en del om ImagePrint, och det är onekligen ett program som får det att vattnas i munnen. Men det kostar 10 000:- till en skrivare i samma prisklass (blir troligen en Epson 3880) - huvva! Men tack för matnyttig info iaf - och för att ha fått mig att sukta efter något jag inte har råd med ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.