Annons

Inköp av skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanon - tack. "Bara" att välja skrivare först då... :LOL:

Hallå, Pippo,

Jag har läst de flesta trådar om skrivare här på FS, och därefter dragit slutsatsen att för de allra flesta av oss: 1) blir det billigare, 2) mindre tidskrävande, och 3) bäst för nerverna, att beställa utskrifter. Själv använder jag Crimson och får ut bilder exakt som dom ser ut på min dator (MacBook Pro). Skrivare hemma är till för dom som vill sätta sig in i det tekniska, som skriver ut regelbundet (dvs. innan man hinner glömma bort hur man gör) och som vill kunna styra processen in i minsta detalj. Och, ja, för några år sen köpte jag köpte en HP-skrivare för att kunna skriva ut mindre bilder (A4 max). Pyttsan. Strul med papper, färgtoner och bläckpatoner. Ibland vägrade den att skriva ut. etc. Jag tror att jag skrivit ut max ett 20-tal bilder med den. Lämnades på ta-tilvara-containern på återvinningscentralen för ett tag sedan. Just sayin' ...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

PS. Men så är jag också totalt ointresserad av att lära mig skrivarprofiler, papperssorter, datatekniska abrovinker, etc.
 
Hallå, Pippo,

Jag har läst de flesta trådar om skrivare här på FS, och därefter dragit slutsatsen att för de allra flesta av oss: 1) blir det billigare, 2) mindre tidskrävande, och 3) bäst för nerverna, att beställa utskrifter. Själv använder jag Crimson och får ut bilder exakt som dom ser ut på min dator (MacBook Pro). Skrivare hemma är till för dom som vill sätta sig in i det tekniska, som skriver ut regelbundet (dvs. innan man hinner glömma bort hur man gör) och som vill kunna styra processen in i minsta detalj. Och, ja, för några år sen köpte jag köpte en HP-skrivare för att kunna skriva ut mindre bilder (A4 max). Pyttsan. Strul med papper, färgtoner och bläckpatoner. Ibland vägrade den att skriva ut. etc. Jag tror att jag skrivit ut max ett 20-tal bilder med den. Lämnades på ta-tilvara-containern på återvinningscentralen för ett tag sedan. Just sayin' ...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

PS. Men så är jag också totalt ointresserad av att lära mig skrivarprofiler, papperssorter, datatekniska abrovinker, etc.

Jo jag vet, men jag tror (hoppas) att det bli blir fler bilder om man spontant kan skriva ut än att det ska beställas. Men, men... ;)
 
Jag tycker att det blir en helt annan känsla av "hantverk" när man kan skriva ut bilderna själv - precis så som man vill ha dom och exakt när man vill. Det blir liksom en liten högtidsstund :)

Sen hänger man upp dom eller ger dom till någon med anknytning till motivet.

Enda problemet är väl "Biggus Printus Syndromus" som lätt drabbar en vad gäller storleken på utskrifterna ;-)
 
Har du ambitionen att printen helt ska överrensstämma med vad du ser på skärmen blir det en del jobb initialt. Nöjer du dig med nära kan du spara mycket tid och pengar. Jag har inget förslag på skrivare mer än att möjligen handla en begagnad fullblodsfotoskrivare😃. Hittar du en på nära håll där du först är med vid en provutskrift så bör det vara rätt säkert. Jag har en Epson p600. En sådan för 2-3000kr är nog rimligt och enda begränsningen är A3+ istället för a2. Min får tuffa på tills den ger upp. Med Epson gäller det dock att sköta underhållet om du har långt mellan utskrifterna.
 
Hej!

Står inför mitt första köp av skrivare, då jag insett att det skulle vara kul att kunna skriva ut lite bilder och inte bara ha allt i datorn. Som mycket annat i världen är det dock en djungel, och ju fler tester jag läser, desto rörigare blir det eftersom det ofta länkas till skrivare som ej längre säljs. Tänkte således att jag kollar med alla kunniga här på FS istället. Jag har letat efter motsvarande trådar men antingen är de för gamla, eller avhandlar skrivare i högre divisioner.

Det jag kikat på är skrivare som klarar A3. Här är det framförallt Canon PIxma IP8750 och Epson HD XP 15000 jag kikat på men det är möjligt jag missat någon annan vettig kandidat. Frågan är således om någon här har några erfarenheter av någon av dessa eller annan i motsvarande prisklass (ca 3 500:). Budgeten går att tänja ytterligare om det finns bra anledningar till det (har sneglat lite på Canon Pixma Pro 200 också). Dock faller skrivare i den högsta ligan bort eftersom jag helt enkelt inte har det behovet och bara kommer att ha den som vanlig dödlig familjefar. ;)

Antar att det blir mest bilder i färg, men en del s/v också.

Så, några förslag?

Jag köpte en Canon PixmaaPRO-100 2015. Jag är så otroligt nöjd med den. Visst kostar bläckpatronerna (8 st) en del och papperet likaså men jag kan skriva ut när jag vill, på vilket papper jag vill, upp till A3+. Den har aldrig krånglat, bläcket kläggar inte igen, som det gör på många billigare skrivare, även om jag inte använt den på flera månader. Det blir oerhört bra utskrifter och du kan inte se skillnad på dessa utskrifter och andra printar från företagen om du inte har de liggande framför dig.
Wifi:n krånglar aldrig, vilket den gör gör JÄMT på min Samsung Laserskrivare.
Det finns ett bra utskriftsprogram Print shop pro (?) och man kan hämta ett ett program som heter... typiskt men nu kommer jag inte ihåg det men som EIZO och Canon utvecklat tillsammans och som förenklar utskrifter rejält, funkar bra om än inte lika bra som utskriftsprogrammet.
Så mitt val skulle vara Canon Pixma Pro 200 (om du tycker det är värt de pengarna).
 
Hallå, Pippo,

Jag har läst de flesta trådar om skrivare här på FS, och därefter dragit slutsatsen att för de allra flesta av oss: 1) blir det billigare, 2) mindre tidskrävande, och 3) bäst för nerverna, att beställa utskrifter. Själv använder jag Crimson och får ut bilder exakt som dom ser ut på min dator (MacBook Pro). Skrivare hemma är till för dom som vill sätta sig in i det tekniska, som skriver ut regelbundet (dvs. innan man hinner glömma bort hur man gör) och som vill kunna styra processen in i minsta detalj. Och, ja, för några år sen köpte jag köpte en HP-skrivare för att kunna skriva ut mindre bilder (A4 max). Pyttsan. Strul med papper, färgtoner och bläckpatoner. Ibland vägrade den att skriva ut. etc. Jag tror att jag skrivit ut max ett 20-tal bilder med den. Lämnades på ta-tilvara-containern på återvinningscentralen för ett tag sedan. Just sayin' ...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

PS. Men så är jag också totalt ointresserad av att lära mig skrivarprofiler, papperssorter, datatekniska abrovinker, etc.

Vi är alla lite olika, gör lite olika avvägningar, och tar lite olika beslut.

Jag är inte bara ointresserad av datorier, jag är inkompetent också. Till viss grad hör det kanske ihop.

Däremot känner jag behov av en skrivare, "omodern" som jag är.
Det finns papper som jag tycker mig behöva ha kopior på, och då fungerar ju en skrivare som kopiator också.
När jag ägnar mig åt författande, om än i mindre skala, tycker jag om att ha utskrivna texter att arbeta på.
Och så foton förstås. Att i all anspråkslöshet skriva ut några bilder i A4, sätta i plastficka i pärm, eller ge till vänner och bekanta.
Fysiska bilder känns bra för mig.
Gammalmodigt. Javisst, Men en dam i en databutik lärde mig ett finare ord. Bakåtkompatibel.
jag är alltså lite bakåtkompatibel i mitt synsätt.

Skrivare med 12 färger, som kostar typ 5.000:- i paketpris, färgkalibreringar, pappersprofiler att ladda ner, osv.
Det är inget för mig.
Vill jag ha riktigt fina och stora utskrifter, då får jag anlita ett proffsföretag.

Kruxet har varit att min gamla skrivare kläggat igen.
Och, nu har jag till slut, efter mycket vånda, köpt en ny.
Det blev en Epson ET 2720 för under 2.000:- på Black Friday.
ET står för EcoTank.
Man fyller färg i tankar, och sedan får skrivhuvdet färgen via slangar.
I reklamen sägs att färgkostnaden blir en tiondel. Det kan nog vara något åt det hållet. Och så slipper man slöseriet med dessa små engångs-plastbehållare, som även har elektronik i sig.

En kamrat fick sköta installaltionen.
Han sa att det var enkelt och logiskt.
Mer tid och besvär var det för honom att få bort allt med den tidigare skrivaren ur datorn.

Jag läste den svenska bruksanvisningen, som fanns på internet.
Felsökning heter numera "lösa problem".
Och om faster Berit skulle bli illgrön i nyllet, så är det inte "felaktig färgåtergivning", som man skulle kunna tro, utan "oväntade färger".
Men, visst, man fattar vad de menar.
Uttrycket är väl inte direkt "fel", bara lite "oväntat".

Jag fyllde på färgerna.
Det var smidigt, kladdfritt och smart. "Plastklackar" gjorde att rätt färg bara kunde sättas på rätt ställe.

Jag hade köpt ett 50-pack med Epsons matta A4-papper, 167 gram, för 179:-. Alltså 3 kronor och 58 öre per styck, om min mobil räknat rätt.
Färgerna var inte oväntade, men det var slutresultatet.
Bilderna var mycket bättre än förväntat, bättre än de från min tidigare skrivare, trots att upplösningen i dpi var typ hälften.

Hur skrivaren fungerar när den blivit äldre än ett dygn, och hur utskrifterna ser ut då, kan jag inte uttala mig om.
Epsons serviceverkstad har ju inte heller bästa rykte.
Men, okey, jag gör ett försök med den här.
Slår det väl ut, kommer jag senare att köpa en fotoskrivare av samma typ. Den har 6 färger istället för dennas fyra, och en hel massa andra möjligheter.
Det får dock bli en senare fråga.

Efter att ha läst Fototsidans alla senare trådar om skrivare, kändes det som min skyldighet att delge mina erfarenheter.
 
Efter att ha läst Fototsidans alla senare trådar om skrivare, kändes det som min skyldighet att delge mina erfarenheter.

Tusen tack att du gav oss tiden för detta. Jag står själv i begrepp att köpa en ny skrivare och har också sneglat på skrivarna med ecotank eller megatank (som Canon kallar motsvarande). Jag har själv tänkt att jag vill ha en skrivare som skriver lika bra foton som min gamla PIXMA ip4700 men i ärlighetens namn så har jag inte printat mer än en handfull bilder på alla år jag haft min gamla.

Jag tänker också som du att när jag vill "finprinta" så går jag till någon professionell då det åtminstone tidigare varit ungefär samma pris som att printa själv hemma. Visst vitsen med ecotank är ju att det blir (mycket) billigare men som tidigare nämnt...en handfull...dvs inte ens lönt att ha med i ekvationen.

/M
 
Jag har nu skaffat en bättre skärm från BenQ som jag har hårdvarukalibrerat.
(Till skillnad mot profilering som oftast slarvigt kallas för kalibrering. När datorn skapar en profil som grafikkortet jobbar efter)
Jag fortsätter med utskrifter från min enkla och billiga Canon Pixma iX6850 och är förvånad över hur bra det trots allt blir. Den använder 4 färger för foto, färgat bläck (dye ink) svart, Y,M,C. Den har också en patron med svart pigmenterat bläck som används för andra dokument typ text.
Det blir bra resultat på glättat eller blankt fotopapper.
Avancerade skrivare med flera patroner och pigmentbläck ger ett annat resultat främst på matta papper som är porösare. Hållbarheten ska vara bättre med pigment (som egentligen aldrig upplöses helt i vätskan). Men en nackdel är att skrivhuvudet slaggar igen ganska snabbt. Så man måste skriva ut ofta och skrivaren förbrukar mycket bläck för att hålla huvudet rent.

Om jag skulle stå i valet av att köpa en ny skrivare och börja från början så satsade jag nog på en lite mer avancerad skrivare än iX6850. T.ex iP8750 som även har en patron för grått. Eller kanske PRO-200 med 8 färger.
Men någon pigmentskrivare skulle jag nog undvika. Eftersom jag skriver ut för sällan och endast små kvantiteter.
 
Senast ändrad:
Kör idag canon pro 1000. Har aldrig ens behövt köra en nozzelcheck på den. Har haft den stående ibland nästan 2-3 månader o ändå inga ränder eller igensatta munstycken. Jag har kört massa proffsskrivare från epson. Alltid problem för eller senare med dom. Fick rådet av fotograf kollegor som tröttnat på strulet med epson att köra canon.
Den funkar klockrent. Det är egentligen inget större jobb att få en fungerande arbetskedja med skrivare. Jag hade visserligen stefan ohlsson(tyvärr bortgången sedan en tid) hemma o fick hjälp med det, men det är enklare idag.
Det du behöver göra är att kalibrera/profilera din skärm. Finns kalibreringsmätare för ca 2000kr.

Förr var pappersprofilerna rätt dåliga men idag är dom skapliga från flera papperstillverkare så dom laddar du bara ner. Förr använde jag ett rip program med typ alla profiler till massa olika papper. Det hette image print o det är colorbyte som säljer det, men idag klarar man sig nästan med tillverkarnas profiler. Annars kan du även köpa profiler till dom papper du vill använda.

Sedan så behöver du rätt betraktingsljus o helst en neutral grå färg på väggarna men du kan fuska o sätta antingen färgen bara bakom dator skärmen eller ett papper på väggen bakom.
Vill du köra överkurs så har färgen beteckningen NCS S 4000-N
Vill du vässa till det ytterligare så ska du ha rätt betraktningsljus o det ordnar du med ett lysrör med beteckningen 950. Finns från bla Normlicht.

Ett tips är att köpa en bok som heter digital bild 4.0 från Stefan ohlsson. Där står allt du behöver veta om foto till bild.
 
Jag har nu skaffat en bättre skärm från BenQ som jag har hårdvarukalibrerat.
(Till skillnad mot profilering som oftast slarvigt kallas för kalibrering. När datorn skapar en profil som grafikkortet jobbar efter)
Jag fortsätter med utskrifter från min enkla och billiga Canon Pixma iX6850 och är förvånad över hur bra det trots allt blir. Den använder 4 färger för foto, färgat bläck (dye ink) svart, Y,M,C. Den har också en patron med svart pigmenterat bläck som används för andra dokument typ text.
Det blir bra resultat på glättat eller blankt fotopapper.
Avancerade skrivare med flera patroner och pigmentbläck ger ett annat resultat främst på matta papper som är porösare. Hållbarheten ska vara bättre med pigment (som egentligen aldrig upplöses helt i vätskan). Men en nackdel är att skrivhuvudet slaggar igen ganska snabbt. Så man måste skriva ut ofta och skrivaren förbrukar mycket bläck för att hålla huvudet rent.

Om jag skulle stå i valet av att köpa en ny skrivare och börja från början så satsade jag nog på en lite mer avancerad skrivare än iX6850. T.ex iP8750 som även har en patron för grått. Eller kanske PRO-200 med 8 färger.
Men någon pigmentskrivare skulle jag nog undvika. Eftersom jag skriver ut för sällan och endast små kvantiteter.

Det lutar åt en Canon 8750 alternativt en Pro 200. (y)
 
Jag köpte en Epson EcoTank ET-8550 i somras. Kan inte vara mer nöjd, slippa alla patroner som tar slut hela tiden. Riktigt bra utskriftkvalitet dessutom. Visst, de dedikerade fotoskrivarna är bättre, men denna är tillräckligt bra för mina behov.
 
Hej!

Står inför mitt första köp av skrivare, då jag insett att det skulle vara kul att kunna skriva ut lite bilder och inte bara ha allt i datorn. Som mycket annat i världen är det dock en djungel, och ju fler tester jag läser, desto rörigare blir det eftersom det ofta länkas till skrivare som ej längre säljs. Tänkte således att jag kollar med alla kunniga här på FS istället. Jag har letat efter motsvarande trådar men antingen är de för gamla, eller avhandlar skrivare i högre divisioner.

Det jag kikat på är skrivare som klarar A3. Här är det framförallt Canon PIxma IP8750 och Epson HD XP 15000 jag kikat på men det är möjligt jag missat någon annan vettig kandidat. Frågan är således om någon här har några erfarenheter av någon av dessa eller annan i motsvarande prisklass (ca 3 500:). Budgeten går att tänja ytterligare om det finns bra anledningar till det (har sneglat lite på Canon Pixma Pro 200 också). Dock faller skrivare i den högsta ligan bort eftersom jag helt enkelt inte har det behovet och bara kommer att ha den som vanlig dödlig familjefar. ;)

Antar att det blir mest bilder i färg, men en del s/v också.

Så, några förslag?

Inser att jag är lite sen på bollen. Jag har skummat igenom alla tidigare svar, men hittar inget som tar upp det jag framför allt tänker på. Jag köpte en XP-15000 för drygt ett år sedan, men har nu uppgraderat till en Epson SC-P900. Av framför allt två skäl. Rätt snart insåg jag att XP-15000 inte skriver ut med pigmentbläck, vilket begränsar antalet möjliga papper rätt mycket. Dessutom begränsar det åldersbeständigheten, men det känns mindre viktigt. Att inte ha tillgång till alla spännande papper som finns kändes däremot lite begränsande. Därför ville jag byta till en skrivare med pigmentbläck. Då insåg jag att en A3-skrivare med pigment-bläck kostade nästan lika mycket som en A2-skrivare, och därför valde jag att köpa en A2-skrivare. Nu ser jag att det inte riktigt stämmer längre. En Epson SC-P700 är just nu betydligt billigare än en SC-P900. Men mitt tips är i alla fall att fundera på det där med pigmentbläck, och om det kan finnas andra faktorer som begränsar möjligheten att använda de papper man vill använda.

Men gå in på de stora papperstillverkarnas hemsidor och titta vilka papper du kan ladda ner ICC-profiler till den skrivare du tänker köpa. (Om du fastnar för en Epson XP-15000 kan du få köpa min till en billig penning)
 
Senast ändrad:
Inser att jag är lite sen på bollen. Jag har skummat igenom alla tidigare svar, men hittar inget som tar upp det jag framför allt tänker på. Jag köpte en XP-15000 för drygt ett år sedan, men har nu uppgraderat till en Epson SC-P900. Av framför allt två skäl. Rätt snart insåg jag att XP-15000 inte skriver ut med pigmentbläck, vilket begränsar antalet möjliga papper rätt mycket. Dessutom begränsar det åldersbeständigheten, men det känns mindre viktigt. Att inte ha tillgång till alla spännande papper som finns kändes däremot lite begränsande. Därför ville jag byta till en skrivare med pigmentbläck. Då insåg jag att en A3-skrivare med pigment-bläck kostade nästan lika mycket som en A2-skrivare, och därför valde jag att köpa en A2-skrivare. Nu ser jag att det inte riktigt stämmer längre. En Epson SC-P700 är just nu betydligt billigare än en SC-P900. Men mitt tips är i alla fall att fundera på det där med pigmentbläck, och om det kan finnas andra faktorer som begränsar möjligheten att använda de papper man vill använda.

Men gå in på de stora papperstillverkarnas hemsidor och titta vilka papper du kan ladda ner ICC-profiler till den skrivare du tänker köpa. (Om du fastnar för en Epson XP-15000 kan du få köpa min till en billig penning)

Nja, inköpspriset skiljer en hel del numera men å andra sidan är bläcket bra mycket billigare till 900 jämfört med 700. Patronerna rymmer 50ml och kostar ca 400:- inkl moms mot 300:- för 25ml. Båda levereras med vad det verkar minst fulla patroner (till och med tyngre än de man köper sedan) eftersom det går åt en hel del till att fylla slangarna. 900:an har efter initiering mer bläck kvar.
 
Nja. Jag tänker faktiskt tvärtom. Välj skrivare först och börja med att testa och lära dig de papper som fabrikanten rekommenderar.
Jag tror du har rätt, fast jag håller inte med. Ditt förslag är nog mer praktiskt genomförbart än mitt, men mitt sätt ger troligen rätt skrivare från början, om det vore möjligt att genomföra. Men jag inser det nästan omöjliga i att innan man skrivit ut något alls ha en uppfattningm vilka papper man vill använda.
 
Jag tror du har rätt, fast jag håller inte med. Ditt förslag är nog mer praktiskt genomförbart än mitt, men mitt sätt ger troligen rätt skrivare från början, om det vore möjligt att genomföra. Men jag inser det nästan omöjliga i att innan man skrivit ut något alls ha en uppfattningm vilka papper man vill använda.
Om man börjar från 0 så är det nog den enklaste vägen att lära sig. Men det första man ska (inte bör utan ska) göra är att profilera eller kalibrera sin skärm. Gör man inte det så bör man överväga om det överhuvudtaget är bra att printa själv. Förutom nöjesfaktorn givetvis.
Ungefär som att det är bra om man vet hur en avancerad och dyr kamera används när man skaffar en.
 
Papper
Som gammal grafiker gillar jag papper. Papper att rita, måla, trycka grafik och printa bilder på.
Olika bilder gör sig olika bra på blankt, halvblankt, satin, helmatt eller grängat papper.
Om bilden ska monteras, ramas, glasas med olika glas etc. påverkar i hög grad valet av papper.
För min del är det viktigaste att skrivaren och bläcket producerar bra på blankt papper. Helt enkelt för att de flesta bilder jag printar gör sig bäst så. Det är en smaksak naturligtvis. Men det är lättare att få ett godkänt resultat på blankt.
Och så finns det bilder som bara ska vara på matt papper. Då kan det vara lite knepigare att få till det. Generellt är det nog så att matta utskrifter kräver mer av både skrivaren, papperet, bläcket och fotografen.
 
Jag köpte en Epson EcoTank ET-8550 i somras. Kan inte vara mer nöjd, slippa alla patroner som tar slut hela tiden. Riktigt bra utskriftkvalitet dessutom. Visst, de dedikerade fotoskrivarna är bättre, men denna är tillräckligt bra för mina behov.

Det är säkert en mycket bra skrivare.
Jag har läst på lite och denne farbror som kan vara lite småseg och omständig ibland (ofta) har goda kunskaper om hur man skriver ut. Tydligen går det att göra riktigt fina utskrifter med ET-8550 om man vet hur man ska göra.
En inlärningströskel finns, men det gör det ju alltid.

Keith Cooper:
 
ANNONS