Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ryska hack till D70?
- Trådstartare StarGate
- Start datum
Eveningstar
Aktiv medlem
Det har startats nån diskussion i dpreview.com's forum där medlemmarna ska gå samman och betala en mindre summa för att den ryska hacker som knäckt 300d-firmwaren, ska få en d70 och börja försöka fixa dit bl.a. högre (+lägre?) ISO och MLU.
Det kan dock vara så att det runnit ut i sanden för jag har inte sett så mycket prat om det senaste veckan.
Det kan dock vara så att det runnit ut i sanden för jag har inte sett så mycket prat om det senaste veckan.
Hustomten skrev:
Högre ISO kan ju vara kul, på samma sätt som D100, men ingen Nikon DSLR har under ISO 200, så om det är möjligt och/eller bra med ISO 100 på D70 kan vara tveksamt.
Sänkt ISO-tal under ordinarie lägsta nivå brukar innebärka sämre dynamiskt omfång, så är det i alla fall för Canon Eos 1D mark II när man ställer ner den till ISO 50. Men det kan ju funka för ett porträtt utan större kontraster när man vill ha kort skärpedjup.
Rasmus Carlsson
Aktiv medlem
Det verkar mest vara ryssar som håller på med de här hacken. Undrar varför. Någon?
RolandM
Aktiv medlem
Rasmus Carlsson skrev:
Det verkar mest vara ryssar som håller på med de här hacken. Undrar varför. Någon?
Högutbildade och i början av 90-talet när järnridån föll kom de bästa programerrarna från Ryssland, där de under Sovjettiden hade lyckats klämma inmycket funktionalitet och smarta lösningar i sina egna processor med begränsat med minne och presstanda. Ryssar är duktiga på lågnivåprogramering vilket det handlar om i detta fall. I västvärlden hade man kompilatorer som gjorde grovjobbet med att översätta till maskininstruktioner, medan ryssarna programmerade direkt i maskininstruktioner. Det blir oftast en effektivare kod på detta vis på bekostnad av programmeringstiden. Tid är något som är dyrt i västvärlden, samtidigt som det fanns gott exportförbjuden teknik som då inte var tillgänglig i Sovjetunionen.
vbg_snake
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Högutbildade och i början av 90-talet när järnridån föll kom de bästa programerrarna från Ryssland, där de under Sovjettiden hade lyckats klämma inmycket funktionalitet och smarta lösningar i sina egna processor med begränsat med minne och presstanda. Ryssar är duktiga på lågnivåprogramering vilket det handlar om i detta fall. I västvärlden hade man kompilatorer som gjorde grovjobbet med att översätta till maskininstruktioner, medan ryssarna programmerade direkt i maskininstruktioner. Det blir oftast en effektivare kod på detta vis på bekostnad av programmeringstiden. Tid är något som är dyrt i västvärlden, samtidigt som det fanns gott exportförbjuden teknik som då inte var tillgänglig i Sovjetunionen.
Har inte så mycket med utbildning att göra, själv är jag outbildad men programmerar 6 olika språk. Intresset tar överhand, sedan att bryta sönder något är en rolig lek, ryssarna har inge bättre för sig, känner ett par som ni kallar det "hackers" från Ryssland som knappt gör något annat än "hackar" mjukvara
300D's firmware är inte lågnivå direkt. Lågnivå blir i mjukvarusammanhagn ASM och är väldigt svårt, om inte omöjligt att convertera tillbaka från den koden man får ut.
Antagligen känner snubben någon från Canon där han har fått tag på Firmwaren i okompilerad form. Det är nästan 110% omöjligt att få fram all kod som hela firmwaren innehöll och sedan kunna "gissa" sig till de bitar som är missade. Eller så har han satt datorn i brute och låtit den bryta ner hela "krypteringen" som en kompilerad fil skapar. Inte så svårt om man kan programmering, bara jäkligt tidskrävande Jag sitter själv och leker lite med D60 firmwaren, inte mycket man får ut dock
/Martin
vbg_snake
Aktiv medlem
Finns ett program, s10sh, som visar informationen liggandes på den interna hårddisken i kameran. Kameran innehåller 2 diskar. A: och B:
på A: ligger som inte oväntat command.com och autoexec.bat, men värst. camera.exe
Kameran kör DOS för att trigga igång mjukvaran på kameran, alltså vad man gör är att man "bryter upp" camera.exe för att få tag på informationen, eller så fixar man firmwaren från någon på Canon
Klart slut
/Martin
på A: ligger som inte oväntat command.com och autoexec.bat, men värst. camera.exe
Kameran kör DOS för att trigga igång mjukvaran på kameran, alltså vad man gör är att man "bryter upp" camera.exe för att få tag på informationen, eller så fixar man firmwaren från någon på Canon
Klart slut
/Martin
rideg
Avslutat medlemskap
vbg_snake skrev:
Har inte så mycket med utbildning att göra, själv är jag outbildad men programmerar 6 olika språk.
Har väldigt mycket med utbildning att göra. Vem som helst kan lära sig några olika programmeringsspråk och berhärska dessa till 100%, men om man t.ex. har en civilingenjörsutbildning i datateknik så har man naturligtvis ett enormt försprång jämfört med hemmahackaren. Dessutom är kunskaper om den process som mjukvaran skall växelverka med betydligt viktigare än att programmeraren behärskar varenda finess i språket som används.
vbg_snake
Aktiv medlem
Jarl, de flesta hackers är inte civilekonomer... Dem är mellan 15-19 år. Har svårt att man skall kunna besitta den utbildningen då. Det krävs faktiskt inte så mycket kunnande om plattformsbindingar eftersom man inte programerar emot hårdvaran. Vad hackern i detta fall gjorde var att han tog bort kommentarerna som stod på just de funktioner som var gömda. För sånt krävs ingen civ.Ingenjörs utb
Bara för att man har en utbildning att skryta med talar det inte om någonting, sånna saker kommer bara avdankade ingenjörer med
IMO!
Bara för att man har en utbildning att skryta med talar det inte om någonting, sånna saker kommer bara avdankade ingenjörer med
IMO!
sjost
Aktiv medlem
vbg_snake skrev:
300D's firmware är inte lågnivå direkt. Lågnivå blir i mjukvarusammanhagn ASM och är väldigt svårt, om inte omöjligt att convertera tillbaka från den koden man får ut.
/Martin
Man hackar väl i ASM direkt. Man konverterar ju inte om till orginalkoden. Så gick det till på 80 talet och i början på 90 talet på de gamla C64 och Amiga sakerna iaf.
rideg
Avslutat medlemskap
vbg_snake skrev:
Jarl, de flesta hackers är inte civilekonomer... Dem är mellan 15-19 år. Har svårt att man skall kunna besitta den utbildningen då. Det krävs faktiskt inte så mycket kunnande om plattformsbindingar eftersom man inte programerar emot hårdvaran. Vad hackern i detta fall gjorde var att han tog bort kommentarerna som stod på just de funktioner som var gömda. För sånt krävs ingen civ.Ingenjörs utb
IMO!
Det finns många tonåringar som är enormt duktiga på att programmera och kan bena upp eller implementera väldigt komplicerade saker. Inget snack om detta.
Men vad jag menar är att man ofta (inte minst bland okunniga chefer) stöter på uppfattningen att om någon är duktig i ett programmeringsspråk så är personen lämplig att sätta i vilket uppdrag som helst. Det finns gott om programmeringsuppgifter som kräver betydligt större kunskaper inom helt andra områden än just det aktuella programspråket. Det kan handla om att skriva små program som skall reglera temperaturen i en villa, till att sy ihop stora säkerhetskritiska system för flygtrafik.
Sedan är utbildning är inget man skall skryta med utan något man skall använda och bygga vidare på.
rideg
Avslutat medlemskap
Sidospår
Intressant läsning om klassiska programfel och konsekvenserna av dessa: Collection of Software Bugs
Intressant läsning om klassiska programfel och konsekvenserna av dessa: Collection of Software Bugs
Bx3mE
Aktiv medlem
Det är lätt att skriva lite assembler och få en pryl att göra en viss sak, MEN svårigheten ligger i att inte få den att göra andra saker också eller få den att sluta göra saker.. Minnesrymden i eos 300D har jag funnit vara en mycket intressant kompilation, D70 har jag inte kikat på så mycket.... Det hela sitter som 2 processer den ena är användarens input som praktiskt taget sätter 1r för tillåt och 0r för tillåt inte (i vissa fall tvärt om) och ett menysystem som når till denna del av minnet
Den andra delen är kamerans ettor och nollor i de olika programmen...
Det som ryssen gjort är nog inte så svårt men han har gjort det!
Att göra detta på en nikon tror jag inte lika mycket på..... Dock finns det möjlighet att göra mycket mer än vad som gjorts till EOS:en. Vad som skulle vara kul är att få tillgång till en trasig EOS och fixa en BUS Boost så att skrivhastigheten ökar. det som jag lyckats tolka ut ur kamerans kretsar är att det sitter en trimpot som håller nere hastigheten! En liten korrektion i firmwaren och ett mycket exakt vrid på potten borde kunna boosta bussen till minst 12Mb/s!!
Och minnet skrivs till sekvensiellt... = Ett litet lödjobb (läskigt) borde kunna öka internminnet till 256Mb Tar man då bort spärren i firmwaren på 4 bilder så skulle man närmast ha en Värsting Men som sagt allt beror på hur mycket man vill riskera! Själv kommer jag att köraett moddat rysshack.... Resten behöver jag inte. På devnet.da.ru så fanns det massa info om hur man skulle kunna göra detta men den verkar inte finnas kvar.....
Den andra delen är kamerans ettor och nollor i de olika programmen...
Det som ryssen gjort är nog inte så svårt men han har gjort det!
Att göra detta på en nikon tror jag inte lika mycket på..... Dock finns det möjlighet att göra mycket mer än vad som gjorts till EOS:en. Vad som skulle vara kul är att få tillgång till en trasig EOS och fixa en BUS Boost så att skrivhastigheten ökar. det som jag lyckats tolka ut ur kamerans kretsar är att det sitter en trimpot som håller nere hastigheten! En liten korrektion i firmwaren och ett mycket exakt vrid på potten borde kunna boosta bussen till minst 12Mb/s!!
Och minnet skrivs till sekvensiellt... = Ett litet lödjobb (läskigt) borde kunna öka internminnet till 256Mb Tar man då bort spärren i firmwaren på 4 bilder så skulle man närmast ha en Värsting Men som sagt allt beror på hur mycket man vill riskera! Själv kommer jag att köraett moddat rysshack.... Resten behöver jag inte. På devnet.da.ru så fanns det massa info om hur man skulle kunna göra detta men den verkar inte finnas kvar.....
joakim_hansson
Aktiv medlem
Vad kul det ska bli när det kommer med ett virus i hacket
Undrar om det kan bli så? Jaa det borde väl kunna följa med eller?
Undrar om det kan bli så? Jaa det borde väl kunna följa med eller?
Damocles
Aktiv medlem
Vad ligger den på idag. Utåt mot datorn blir det ju max 12mbit iaf, då den kör med USB 1.1. Och inåt mot CF kortet är det väl iaf mer än 12mbit. Sen beror ju lite på CF-kortens prestanda också.En liten korrektion i firmwaren och ett mycket exakt vrid på potten borde kunna boosta bussen till minst 12Mb/s!!
Men du menar altså då att poten styr då troligen någon form av klocka som sätter den effektiva frekvensen på bussen. Låter lite tveksamt när man snackar om en kamera.