Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW!! men ibland behövs ju JPG!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vill veta

Medlem
Köpte nyligen en Canon EOS 650 och har gjort några bilder i RAW-format som jag blev nöjd med. Tyckte att det kunde va bra att lägga ut några på facebook, men då funkar det så klart inte med RAW-kvalité utan det räcker med JPG. Har dock inte kunnat upptäcka ännu hur man ändrar till JPG. Finns det en bra (gratis)converter ni rekommenderar? Tanken är dock att spara själva RAW-formatet och bara göra en sämre nätkopia.

När du köper en Canon digital kamera ska det följa med skivor med DPP som är Canons gratis rawkonverterare. Har du kollat om du fick med det?

Rawformatet är ingen bild som du kan lägga ut på nätet, det kräver att du t.ex. konverterar det till en jpg bild som du nämner. Tänk dig rawformatet ungefär som ett oframkallat negativ som behöver framkallas för att skapa en bild som du kan visa.

Du har den

Du fick väl en skiva när du köpte kameran? Här finns den väldigt kompetenta DPP med. Där kan du justera dina rawbilder (exponering, skugga/högdager, kontrast, färgbalans, mättnad, beskärning, HDR mm, mm. mm) på en massa sätt inkl. objektivkorrigering och brushantering. Givetvis kan du där också exportera till JPG i valfri storlek. Rawbilderna blir aldrig förstörda och kan ändras tillbaka ifall du väljer att spara dina justeringar. Du kan också köra ändringar på valfritt antal bilder samtidigt om du vill det. Läs lite på nätet om raw och DPP så har du igen det med råge.

Köpte nyligen en Canon EOS 650 och har gjort några bilder i RAW-format som jag blev nöjd med. Tyckte att det kunde va bra att lägga ut några på facebook, men då funkar det så klart inte med RAW-kvalité utan det räcker med JPG. Har dock inte kunnat upptäcka ännu hur man ändrar till JPG. Finns det en bra (gratis)converter ni rekommenderar? Tanken är dock att spara själva RAW-formatet och bara göra en sämre nätkopia.

Jag förmodar att det följde med ett sådant program när du köpte din kamera, Om du slarvat bort CD skivan borde det gå att ladda ned från Canons site.

Annars kan jag starkt rekommendra Adobe Lightroom, som är ett bra sätt att både redigera och katalogisera dina bilder, samt att skriva ut eller konvertera dem från RAW till andra format som t.ex JPEG. Dessutom finns innbyggda funktioner för att lägga upp saker på bl.a. facebook. Det finns till och med en plugin till fotosidan. Genom att använda program som lightroom kan du få dina RAW bilder att se mycket bättre ut genom att du har möjlighet att styra sådant som kontrast, vitbalans m.m.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto