afe
Aktiv medlem
Jag vet inte var korrigeringsgatan kommer ifrån om det är i objektivet eller i kameran. Men A7R3 ihop med SY 35/2.8 korrigeras iaf.
/Stefan
Korrigeras alltså jpg-filen direkt från kameran, eller är det i Lightroom det fixas?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet inte var korrigeringsgatan kommer ifrån om det är i objektivet eller i kameran. Men A7R3 ihop med SY 35/2.8 korrigeras iaf.
/Stefan
Har inte hittat någon sådan funktion i min A7:a, men kan ju ha missat det.....
/Stefan
Objektivkomp. finns längst ner på sidan 5 i kugghjulsmenyn.
Korrigeras alltså jpg-filen direkt från kameran, eller är det i Lightroom det fixas?
Bara leva med det och köra RAW på Samyangen - inte det sämsta......
Javisst -där är den!
Tyvärr funkade det inte att koppla på den funktionen - LR svarar under Lens Corrections/Profile:
"Unable to locate a matching profile automatically"
Bara leva med det och köra RAW på Samyangen - inte det sämsta......
Jag har nyligen kompletterat mitt fotograferande med en FF Sony A7, som inköptes med kitoptiken 28-70mm.
Verkar som att kameran inte korrigerar jpg från denna främmande fågel, men däremot med kitzoomen från det egna huset.....
Är detta en rimlig slutsats?
Den frågan förstår jag inte riktigt? Det är ju till jpeg man använder objektivkorrigeringen i kameran.