ANNONS
Annons

Sony A7 ger sämre jpg än Raw - med Samyang

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte var korrigeringsgatan kommer ifrån om det är i objektivet eller i kameran. Men A7R3 ihop med SY 35/2.8 korrigeras iaf.

/Stefan

A7R3 kom till världen efter att Samyang 35mm AF föddes (tror jag i alla fall) och fick tydligen dess korrigeringsinfo i via modersmjölken - vilket min åldriga A7:a inte fick.....
 
Objektivkomp. finns längst ner på sidan 5 i kugghjulsmenyn.

Javisst -där är den!

Tyvärr funkade det inte att koppla på den funktionen - LR svarar under Lens Corrections/Profile:

"Unable to locate a matching profile automatically"

Bara leva med det och köra RAW på Samyangen - inte det sämsta......
 
Korrigeras alltså jpg-filen direkt från kameran, eller är det i Lightroom det fixas?

Ja, aktiverar man den så korrigeras JPG.
Nu kommer det konstiga, Det är ändå skillnad stor skillnad mellan JPG och RAW även om inga objektivkorringar görs någonstans, men det är även stor skillnad mellan JPG och RAW även om den är aktiverad i kameran.
Dessutom är blir det skillnad mellan RAW-filerna om ena har objektivkorrigering på i kameran och den andra inte.
Detta går inte att ta bort i LR vad jag vet.

Bara leva med det och köra RAW på Samyangen - inte det sämsta......

RAW is da shit! ;)



/Stefan
 

Bilagor

  • small.jpg
    small.jpg
    177 KB · Visningar: 35
Senast ändrad:
Javisst -där är den!

Tyvärr funkade det inte att koppla på den funktionen - LR svarar under Lens Corrections/Profile:

"Unable to locate a matching profile automatically"

Bara leva med det och köra RAW på Samyangen - inte det sämsta......

Fast pratar vi inte olika saker här:
Aktiveras funktionen i kameran försöker kameran apolicera korrigeringar i JPEGfilerna direkt. På gott och ont. Finns en profil blir det ofta bättre ur kameran i JPEG. Saknas profil kan kameran försöka korrigera helt fel om funktionen är aktiverad. I råredigering kan man applicera korrigeringarna i efterbehandling.
 
Jag har nyligen kompletterat mitt fotograferande med en FF Sony A7, som inköptes med kitoptiken 28-70mm.

Verkar som att kameran inte korrigerar jpg från denna främmande fågel, men däremot med kitzoomen från det egna huset.....



Är detta en rimlig slutsats?

Ja, så är det. Men öka hellre bländratalet lite om du inte fotar på nära håll och är ute efter kort skärpedjup. Då slipper du vinjetteringen som kan resultera i mer brus i hörnen vid korrigering. Att korrigera distorsionen har sina nackdelar också och den märks sällan ändå. Inte ens med ett objektiv som Samyang 14 MF, som har kraftig distorsion, märks den så länge man inte har raka linjer som går tvärs över bilden. I RAW kan man välja om man bara vill korrigera vinjettering eller välja t ex 50% för distorsion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.