Annons

Format för långtidslagring (RAW vs JPG vs HEIF/HEIC

Produkter
(logga in för att koppla)
Högerklicka på disken och klicka på change bitlocker pin.

Jag förstår att du inte gärna använder Internet, det hade inte jag heller gjort om jag haft okrypterad systemdisk. För dom som har krypterad systemdisk kan man dock lätt hitta sådan information på nätet via sökmotorer eller chat-bottar.
Jag trodde bitlocker bara finns på Pro versionerna av windows. Alla som har Home då, de kan alltså inte kryptera sin disk (lika enkelt)?
 
Personers rättigheter, friheter och skyldigheter hanteras genom länders lagar, inte krypteringar.
Att du vill skydda datan är en annan sak.
Rent krasst så skyddar inte lagen någonting. Den definierar vad som ska skyddas.
I en rättsstat skiljer man på vem som definierar lagen och vem som verkställer den.
Riksdagen beslutar om våra lagar.
Poliser kontrollerat efterlevnad
Domstolen dömer.

Tre fristående delar.

Sedan är det ofta klokt att skydda sig för att undvika skadan av brott. Att någon åker fast för ett brott är en mycket liten tröst för den skada han orsakat.

Lås dörren. Använd inloggning på datorn. Ha relevanta regler i brandväggen. Kryptera din data. Osv
 
Senast ändrad:
Personers rättigheter, friheter och skyldigheter hanteras genom länders lagar, inte krypteringar.
Att du vill skydda datan är en annan sak.
Jag är ansluten till internet (dagens skop), vilket nås från ett flertal länder där personers rättigheter och friheter inte överensstämmer med mina värderingar, dessutom räcker inte lagens långa arm från landet där jag bor till dessa länder.
 
Jag trodde bitlocker bara finns på Pro versionerna av windows. Alla som har Home då, de kan alltså inte kryptera sin disk (lika enkelt)?

Nu har jag enbart Pro-Versioner, men mig veterligen är bitlocker tillgängligt i Windows 11 Home också. I tidigare versioner tror jag du har rätt.
 
Jag förstår att du inte gärna använder Internet, det hade inte jag heller gjort om jag haft okrypterad systemdisk. För dom som har krypterad systemdisk kan man dock lätt hitta sådan information på nätet via sökmotorer eller chat-bottar.
Alla kommentarer jag gör i Fotosidans forum skickar jag givetvis på papper till Fotosidans redaktion med en förfrågan om publicering i forumet.
 
Senast ändrad:
Och i många andra EU-länder är det ganska vanligt att privatpersoner får beslut om sanktionsavgifter när personuppgifter hanterats felaktigt.
Vad har hänt i typiska sådana fall?
Men eftersom att heldiskkryptering idag är så otroligt smidigt och okomplicerat och i många fall inte ens påverkar prestandan, så tycker jag att det inte finns någon anledning att inte använda det.
Det osmidiga är väl att man kan glömma bort krypteringsnyckeln.
 
Sedan är det ofta klokt att skydda sig för att undvika skadan av brott. Att någon åker fast för ett brott är en mycket liten tröst för den skada han orsakat.
Som någon redan har påpekat i tråden, tror jag, är det olagligt att lämna sin bil i ett sådant tillstånd att den går att köra iväg med utan vidare.
Trafikförordningen 3 kap. 50 § 2 st. sa:
 
Lagrar man data på systempartitionen får man kanske ta sig en funderare och åtminstone lära sig lite om diskpartitionering.
Jag använder MacOS. Jag lagrar mina data i min hemkatalog. Vilken partition den ligger på vet jag inte. df visar fyra filsystem på /dev.
Jo, hemkatalogen ligger visst på /devdisk1s1. Håll dina fingrar borta från den om du tänker snoka på min disk!

Om man bara krypterar systempartitionen får man ju inte den fördel av kryptering som jag&petter har nämnt: att skydda personuppgifter. De flesta personuppgifter vi här i tråden har på våra diskar torde finnas bland vara våra bilder?
 
Jag använder MacOS.
Då kondolerar jag å det hjärtligaste.

Jag lagrar mina data i min hemkatalog. Vilken partition den ligger på vet jag inte. df visar fyra filsystem på /dev.
Jo, hemkatalogen ligger visst på /devdisk1s1. Håll dina fingrar borta från den om du tänker snoka på min disk!

Om man bara krypterar systempartitionen får man ju inte den fördel av kryptering som jag&petter har nämnt: att skydda personuppgifter. De flesta personuppgifter vi här i tråden har på våra diskar torde finnas bland vara våra bilder?

Du har missförstått, är du helt nojjig över dina bilder skall du kryptera partitionen med bilderna också. Krypterar du disken med OSet skyddar du OSet som sedan förhoppningsvis skyddar dina bilder.
 
Då kondolerar jag å det hjärtligaste.
Tack, men jag gillar MacOS. Det går lätt att skriva program som fungerar lika bra på un*x:ar som på MacOS.
Du har missförstått, är du helt nojjig över dina bilder skall du kryptera partitionen med bilderna också. Krypterar du disken med OSet skyddar du OSet som sedan förhoppningsvis skyddar dina bilder.
Jag är inte nojig över några data jag har. Jag har backup så om data skulle gå förlorat av någon anledning så har jag det kvar. Ingen kommer heller att komma till skada om någon okänd kommer över mina data.
 
Tack, men jag gillar MacOS. Det går lätt att skriva program som fungerar lika bra på un*x:ar som på MacOS.
Kör du windows kan du köra linuxprogram både grafiskt och cui out of the box, vilket är betydligt mer un*x än bsd.
Jag är inte nojig över några data jag har. Jag har backup så om data skulle gå förlorat av någon anledning så har jag det kvar. Ingen kommer heller att komma till skada om någon okänd kommer över mina data.

Men ditt OS upplåter du gärna till främmande att utnyttja.
 
Jag använder MacOS. Jag lagrar mina data i min hemkatalog. Vilken partition den ligger på vet jag inte. df visar fyra filsystem på /dev.
Jo, hemkatalogen ligger visst på /devdisk1s1. Håll dina fingrar borta från den om du tänker snoka på min disk!

Om man bara krypterar systempartitionen får man ju inte den fördel av kryptering som jag&petter har nämnt: att skydda personuppgifter. De flesta personuppgifter vi här i tråden har på våra diskar torde finnas bland vara våra bilder?
Moderna macOS och macar med T1/T2 chip skiljer sig markant från gamla lösning för system och använd separationer krypterades var för sig.

Väljer du det förvalda FileVault i macOS är allt krypterat. Förutom den extremt lilla boot partition som finns men som inte innehåller något annat.



Det är alldeles för smidigt och osynligt för att man ska förstå dess avancerade tillvägagångssätt för under. :)
 
Kör du windows kan du köra linuxprogram både grafiskt och cui out of the box, vilket är betydligt mer un*x än bsd.
När jag höll på var det ett jäkla bök att skriva portabla program som fungerade på MS Windows, Linux och MacOS. Det första systemet krävde en hel del specialbehandling. För de båda *nix-varianterna behövdes bara små justeringar.
Men ditt OS upplåter du gärna till främmande att utnyttja.
Nej, helst inte. Men om du insisterar så vill jag ha betalt.
 
Som någon redan har påpekat i tråden, tror jag, är det olagligt att lämna sin bil i ett sådant tillstånd att den går att köra iväg med utan vidare.
Ja, och även om det inte är olagligt att lämna olåst när du går hemifrån så får du ut noll på försäkringen ifall någon gått in och snott alla dina prylar. Så vi låser av självbevarelsedrift.

När det gäller bilen så är den ett livsfarligt vapen i orätta händer. Har du lämnat den olåst och med nyckeln i är faran att exempelvis grannens femåring hoppar in, råkar starta, och backar ihjäl lillasyrran. I det fallet läggs skulden på dig. Inte barnens föräldrar.
De flesta av oss behöver inte en lag för att låsa bilen när vi lämnar den. Resten bryr sig ändå inte.

Menar du med exemplet om bilen att det bör lagstadgas om brandväggar och kryptering för lagrad data? I orätta händer är den inte bara din förlust. Den kan åsamka skada för andra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.