1.RAW filer tar en j-a plats
2.Det är ett j-a jobb att hålla på med + att det finns en massa varianter av det
3.Du har lite fel....... JPG filerna utvecklas hela tiden, SONY och Fuji ligger långt fram på den sidan och dom kommer garantera vara MYCKET bättre år 2019 + att programmen att justera JPG också blir allt bättre vilket jag märkt av. Dom program som fanns för 5 år sedan var inte mycket att skriva om men idag kan du förbättra JPG delen i fotoprogram betydligt mer. Vi kan käbbla hur mycket som helst om det här men i slutändan är det som känns bäst för varje fotograf det som gäller. Jag ångrar att jag inte körde RAW på min usla Canon 40D, men dom bilder jag får ut ur dom kameror jag har idag känns för mig alldeles tillräckligt. Sen finns ju en fråga till: Vad är en bra bild för dig eller mig eller en utomstående?
Om man tycker att Raw är ett djävla bekymmer att hålla på med har man nog inte riktigt förstått hur ett modernt raw-program fungerar. I de flesta av dem kan man skapa presets som framkallar med automatik precis som man önskar. Bilderna blir som JPG-bilderna utan man rör ett finger.
Det gör alltså precis samma sak som jpg-motorn i kameran men med betydligt kraftfullare algoritmer och enligt det recept man själv önskar.
I kameran sker det som den lilla inbyggda Japanen bestämt och det går sällan t.ex att stänga av brusreduceringen utan den är även på noll för stark för min smak.
Jag vet att brus som syns i 100% inte syns i utskrifter. Japanen vill producera ett resultat som ser bra ut i 100% utan brus. Något som bara reducerar upplösningen av detaljerna.
JPG ur kameran har blivit bättre med tiden på grund av att datakraften i kamerorna har blivit kraftfullare med tiden. Formatet som sådant har dock samma begränsningar som när det skapades för 22 år sedan.
Så jag tycker hela din argumentation bygger på att du inte förstått skillnaden mellan formaten.
Det är helt OK att välja JPG som format om man förstår skillnaden och bedömer att nackdelarna uppvägs av fördelarna. Många sportfotografer har gjort det valet medvetet och förstår vad de missar.
Det som kommer stå helt klart om 5 år är att du kommer ångra dig 2019 att du inte fotade i Raw. Den JPEG fil du får ur kameran idag använder en destruktiv komprimering och använder bara 8-bitars färg. Dessutom är hela processen körd igenom en liten klen processor som måste ta genvägar för att köra igenom bilder i samma takt som kameran producerar dem.
Så läs på och och förstå skillnaden. Jag kan respektera alla som valt JPG istället för Raw baserat på kunskap. Däremot har jag svårt att respektera personer som inte förstått den grundläggande skillnaden.
Mer datakraft i kamerorna och tricks med kosmetiska tricks har gjort man allt mer fått resultat som är nära taket vad man kan få ut av formatet. Data som inte finns i filen kan inte återskapas.
8-BItars färg kan inte återskapas till 14-bitars
Så jag är ledsen om jag gör dig besviken. . Du kommer inte kunna göra mycket mer av dina JPG år 2019. Det är också skälet till att det finns en ny JPG standard som saknar flera av de värsta begränsningarna.
Raw-formatet har inte denna begränsning. Den sparar all data som sensorn kan spara enligt tillverkarens format.
Så om vi skall ta en jämförelse kommer du kunna krydda din färdigkokta JPG år 2019.
Jag kommer däremot att kunna laga om hela rätten baserat på råvarorna.