Annons

raw-filer - fattar inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
Riktigt så där illa borde det inte bli. (. Inte ens med en Sony .)

Stora fält är jämngröna och alla detaljer är helt raderade.

Ja, det är precis vad det blir om man exponerar efter en mycket ljus himmel och förgrunden är mörk, nästan svart.

Fälten är JPEG-komprimeringens "pixelgrupper". Det går att se sådana grupper uppe i trädkronan också - men där ser de ut som ett brus ungefär.

Problemet är att JPEG bara har 8 bitar per färg medan RAW har 12 bitar (i fallet med Sony). De extra 4 bitarna gör hela skillnaden!
 
Ja, det är precis vad det blir om man exponerar efter en mycket ljus himmel och förgrunden är mörk, nästan svart.

Fälten är JPEG-komprimeringens "pixelgrupper". Det går att se sådana grupper uppe i trädkronan också - men där ser de ut som ett brus ungefär.

Problemet är att JPEG bara har 8 bitar per färg medan RAW har 12 bitar (i fallet med Sony). De extra 4 bitarna gör hela skillnaden!

Så har det då aldrig blivit för mig. Är du säker på att det inte är något fel?
 
Jag undrar nog mer varför folk möjligen inte vill lära sig att använda kamerans fulla potential dvs Raw och förändra/redigera bilden i 16bitars läge istället för att fotografera i 8 bitars JPG.
Samtidigt blir valet av kameran mer krångligt om man enbart fotograferar i JPG då det skiljer rejält mellan olika märken och jpg uttaget.

Fortfarande utgår du från att "folk" som inte kör RAW "möjligen" gör det för att de inte vill lära sig använda kamerans fulla potential. Varför kan du inte inse att folk kan ha andra bevekelsegrunder och att de faktiskt kanske t.o.m. kan använda kamerans fulla potential och RAW-formatet, men valt att välja ett annat format av olika skäl? Vad är det som är så konstigt med det?

Sen kan jag väl inte annat än hålla med dig om att olika kameror skiljer sig starkt åt i hur de fungerar. Inte minst du själv har väl visat vilken skillnad det faktiskt är bara mellan hur Canon 40D och 50D exponerar. Jag antar att alla de bilder du visat i den jämförelsen vandrat mellan RAW till JPEG allihop innan du visat dem på FS.

JPEG-processningen i dessa kameror skiljer säkert än mer, men ska vi vara lite justa, så är det ju en jäkla skillnad även på hur en RAW hanteras i alla de olika konverterare man har att välja på på marknaden också. Jag förstår inte hur man ska undvika att drabbas av dessa skillnader och tvingas förhålla sig till dessa oavsett om man tvingas förhålla sig till sin kameras inbyggda JPEG-bias (som man kan dock kan påverka i många kameror i dag) eller till sin RAW-konverterares egenheter).

Det har ju gjort jämförelser av konverterare till och från i pressen och man blir ju minst sagt förvånad över vilka stora skillnader det är mellan dessa också.
 
Ja, det är precis vad det blir om man exponerar efter en mycket ljus himmel och förgrunden är mörk, nästan svart.

Fälten är JPEG-komprimeringens "pixelgrupper". Det går att se sådana grupper uppe i trädkronan också - men där ser de ut som ett brus ungefär.

Problemet är att JPEG bara har 8 bitar per färg medan RAW har 12 bitar (i fallet med Sony). De extra 4 bitarna gör hela skillnaden!

Det där måste vara ett fel i komprimeringen. Jag har skrivit tidigare att exv. Adobe DNG Converter gjorde fel vid Loss Less komprimeringen på liknande sätt, när jag komprimerade mina Minolta RAW och konverterade till DNG. Jag såg det på bilder med nästan svart bakgrund (en middag på en mörk strand i Thailand). Jag har bara sett fenomenet på bilder med mycket svart bakgrund. Jag fick också stora fyrkantiga fält och diagonala mönster där all info var borta. Allt tomt hade en turkos färg av något slag. Efter en uppgradering av DNG-konveteraren försvann problemet. Under tiden löste jag det genom att inte komprimera de bilder som hade mycket svart i bakgrunden. Ni kanske gör klokt i att köra både RAW och JPEG om ni har problem men det måste ju vara en mardröm med den filstorleken.
 
Ett exempel till ..

I följande bild ser vi den obearbetade bilden underst och "det bästa" man kan göra av den överst. Här utgår jag från RAW i kameran.
http://conny.nu/bokraw.jpg

I följande bild har jag gjort samma sak - men utgående från JPEG i kameran.
http://conny.nu/bokjpg.jpg

Skillnaderna är uppenbara - men inte lika extrema som i exemplet med grusgången i motljus.
 
Ett exempel till ..

I följande bild ser vi den obearbetade bilden underst och "det bästa" man kan göra av den överst. Här utgår jag från RAW i kameran.
http://conny.nu/bokraw.jpg

I följande bild har jag gjort samma sak - men utgående från JPEG i kameran.
http://conny.nu/bokjpg.jpg

Skillnaderna är uppenbara - men inte lika extrema som i exemplet med grusgången i motljus.


Jag förstår inte riktigt vad du vill visa? Jpg-exemplet ser ju för taskigt ut i det här fallet (och i exemplet tidigare i tråden). Så illa blir det väl aldrig? Jag måste missförstå något...


Mvh
Anders
 
Jag förstår inte riktigt vad du vill visa? Jpg-exemplet ser ju för taskigt ut i det här fallet (och i exemplet tidigare i tråden). Så illa blir det väl aldrig? Jag måste missförstå något...

Nej, det blir sällan så illa.

Som fotograf försöker man se till att få en vettig exponering över hela bilden - och då blir i regel både JPEG och RAW rätt lika.

Det jag ville visa var vad som händer med dels en relativt hård komprimering (grusgången) och en lite lättare komprimering (böckerna) samtidigt som det är extremt mörka skuggpartier.

Nu kanske flera som läser tråden börjar leta blockstrukturer i sina JPEG och brusfläckar i sina RAW ... men misströsta icke ... det är bara att se till att välja sin exponering väl och att veta när man bör slå över till RAW - t ex i extrema ljussituationer såsom motljus. Alternativt kan man använda blixt ..
 
Innan foto blev mitt huvudintresse sysslade jag en del med hifi. Där kunde känslorna svalla ordentligt och debatten bli rejält hetsig ibland. Jag trodde foto skulle vara lugnare men ska man döma efter denna tråden så vet jag inte riktigt vad jag ska tro... ;-)

Jag har läst tråden med stort intresse; även på andra ställen på nätet brukar debatten bli livlig när ämnet kommer upp. Jag är amatör och kommer nog att förbli amatör så länge jag fotar. Men jag har fotat så länge jag kan minnas, först svartvitt med föräldrarnas kamera på 60-talet, sedan Instamatic m fl kompakter från det jag fyllde sju och sedan när jag sparat ihop lite egna pengar en enkel systemkamera i 18-årsåldern. Från den tidpunkten var det dia som gällde. Där fanns ingen slarvmarginal att tala om, det gällde att exponera rätt annars var det bara att kasta bilden.

Spola fram ett antal år... Digital systemkamera inköps och eftersom jag har läst på innan så ställs kameran direkt in på "RAW". Bilderna blir väldigt fina, jag är jättenöjd men frågan är vad jag ska konvertera dem med. Jag har testat ett antal konverterare och kan bara hålla med om att resultatet blir ganska så olika från olika konverterare. Frågan är ju vilken som är "rätt", egentligen borde det ju vara kameratillverkarens, de andra "gissar" ju och då är det väl mer "tycke och smak" än "rätt"? Ni behöver inte hugga på detta, det är bara en fundering... :) Idag sitter jag med Lightroom 2 och jag är egentligen nöjd med de bilder jag får ut från programmet. Jag är ingen expert på efterbearbetning, ibland blir det mycket bra, ibland blir det bara skit. Det är lätt att skruva bort sig tycker jag.

Men. Jag har märkt en sak på sista tiden. RAW har gjort mig slarvig. På diatiden var jag som sagt noga med exponeringen och försökte alltid tänka till lite innan exponeringen. Nu har det blivit så att jag ställer kameran på "auto allting" och så länge histogrammet inte ser helt vansinnigt ut får det duga, jag tänker att "äh, det fixar jag i sen i lightroom" och jag tycker innerst inne inte om det. Jag har känt sista tiden att jag tappat nånting, att jag helt plötsligt, trots finare kamera och objektiv än jag hade på analogtiden, kan mindre än för 20 år sen. Jag får alldeles för många bilder som behöver efterbearbetas, såpass många att jag - trots en hård rensning - drar mig för det. Kom ihåg att jag är glad amatör som har detta som hobby även om jag har höga krav. Så jag har bestämt mig för att "lära om" det här med exponering och ljusmätning. Under tiden jag gör det kommer jag att köra RAW + jpeg i kameran, tanken är att se hur ofta det blir klart bättre med RAW jämfört med jpeg ur kameran och från det bestämma vilket jag använder framöver. Mitt mål är att jag 80-90 % av tiden ska få bilder - oavsett format - ur kameran som i princip inte behöver efterarbetas. Kanske blir det RAW, kanske blir det jpeg...

Som jag ser det så har väl kameratillverkarna egentligen klämt upp oss fotografer i ett hörn, det format som ger bäst kvalitet ur kameran är det som är minst framtidssäkert; inte nog med att - som i mitt fall - Canon, Adobe m fl ska fortsätta stödja cr2-formatet, de ska även stödja det från min kamera. Och DET är jag inte helt säker på att de kommer att göra lika länge som jpeg finns kvar...

/Per
 
S-Å: Mac Pict, det är ju som om jag skulle kräva att BMP skule stödjas av Lightroom! Mactalibaner förnekar sig aldrig! :)

Nu är jag AS/400-taliban, men får väl erkänna att grafikstödet på den plattformen har vissa små brister. Så jag kör PC tills IBM fixar så man kan köra Lightroom på en riktigt stabil dator! :)

S-Å: Jag vet inte om du har rätt i det du säger att tillverkarna hela tiden tar fram nya format för att de tvingas anpassa formaten till sensorerna. Har du det så skulle det innebära att Hasselblad, Pentax och Leica skulle tumma på bildkvaliteten som tillåter export direkt i DNG från vissa av sina modeller idag.

Du får till exempel inte med objektivkorrektionen om du tar ut DNG direkt ur Hasselblad. Och jag vet av praktisk egen erfarenhet att tar du en DNG från en Sinar-kamera och läser in den i Lightrom/ACR så får du färgmoiré - icke så om du kör Sinars egen programvara på samma fil ...

Så att DNG skulle vara ett universiellt format som löser alla kompabilitetsproblem ... Nja, inte förrän tillverkarna publicerar hur deras rådata skall tolkas och då kan vi lika gärna hoppa över DNG-filerna och läsa råfilerna vilken filtyp de än får.

Då skulle det också innebära att DNG försämrade bilddata generellt vid konvertering av samtliga format exv. Adobe DNG Converter stöder.

Frågar du till exempel människor på Phase One (som gör Capture One och därmed har kommersiella skäl att tycka illa om DNG :) så är det precis vad de tycker. Kanske inte alltid försämrade, men alltid förändrade. Kort sagt, inte längre riktigt rådata längre. rent principiellt har de ju rätt - vem vet vad som tappas i konverteringen till DNG? Eller jo, vi hade kunnat veta - om tillverkarna publicerat exakt hur deras rådata skall tolkas optimalt (som du märker så kommer jag gärna tillbaka till detta :)

Jag har aldrig misstänkt något sådant efter att Adobe korrigerade initiala fel i Loss Less-komprimeringen som verkligen orsakade stora fyrkantiga hål i bilder med väldigt mörk eller svart bakgrund. Vilket inte innebär att jag har fel. Problemet med DNG är dock att den kommer i flera varianter med olika egenskaper: okomprimerad, Loss Less-komprimerad och i en variant där den bakar in orginal-RAW också!

Den sistnämnda varianten är den enda jag tycker håller - där har vi ju alla data och riskerar inte att Adobe tagit bort något som för dem verkade oväsentligt men som påverkar bilden.

Det andra eländet är alla usla AF-problem. Jag har svårt som tekniker att fatta att ingen går till botten med detta elände.

Ok? Själv är jag grymt imponerad av hur mycket bättre AF är på att fokusera än vad jag är :)
 
Som jag ser det så har väl kameratillverkarna egentligen klämt upp oss fotografer i ett hörn, det format som ger bäst kvalitet ur kameran är det som är minst framtidssäkert; inte nog med att - som i mitt fall - Canon, Adobe m fl ska fortsätta stödja cr2-formatet, de ska även stödja det från min kamera. Och DET är jag inte helt säker på att de kommer att göra lika länge som jpeg finns kvar...
Som jag påpekat tidigare i den här tråden så är det inte riktigt ett så stort problem som många tror.
 
Jag anser Jpeg med Sonys program som ingår i A300 är klart i stort lika bra som programmet för Raw... Och anser bilderna blir bättre med Jpeg då jag försöker ta samt göra iorning bilderna i dom två olika valen Raw eller Jpeg.....

Kanske för jag inte fattar rawprogram lika bra.. Kanske för Sonys rawprogram är för svårt..

Eller så är Sony´s Jpeg program så bra så det gör ev skillnader så små för den vanlige fotografen så man ser inte skillnaderna på som i mitt fall ev för billiga samt dåliga skärm...
 
QUOTE]

Nu är jag AS/400-taliban, men får väl erkänna att grafikstödet på den plattformen har vissa små brister. Så jag kör PC tills IBM fixar så man kan köra Lightroom på en riktigt stabil dator! :)

S-Å:AS/400-talibanerna är enligt min erfarenhet de verkliga hårdingarna (de är liksom lite närmare Gud än vi andra). De verkar helt oberörda av all utveckling av exv. grafiska gränssnitt. IBM har försökt att klistra på ett sånt men det har talibanerna knappt ens noterat annat än som någon "kärringrullator" som "riktiga användare" ändå måste ta bort för att kunna jobba. En taliban kör alltid via någon terminalemulator då alltid med gröna tecken på svart bakgrund. En AS/400 taliban känns ibland igen på att han har vit rock som det står IBM på och uttalar han sig om exv. Windows så brukar han (det är alltid en han) väsande spotta fram något som: "Ett halvt operativsystem i en halv dator". En AS/400-taliban säjer just AS/400 (trots att marknadsavdelningen för länge sedan bytt namn på datorserien till i-Series).
(slut S-Å)


Du får till exempel inte med objektivkorrektionen om du tar ut DNG direkt ur Hasselblad. Och jag vet av praktisk egen erfarenhet att tar du en DNG från en Sinar-kamera och läser in den i Lightrom/ACR så får du färgmoiré - icke så om du kör Sinars egen programvara på samma fil ...

Så att DNG skulle vara ett universiellt format som löser alla kompabilitetsproblem ... Nja, inte förrän tillverkarna publicerar hur deras rådata skall tolkas och då kan vi lika gärna hoppa över DNG-filerna och läsa råfilerna vilken filtyp de än får.

Frågar du till exempel människor på Phase One (som gör Capture One och därmed har kommersiella skäl att tycka illa om DNG :) så är det precis vad de tycker. Kanske inte alltid försämrade, men alltid förändrade. Kort sagt, inte längre riktigt rådata längre. rent principiellt har de ju rätt - vem vet vad som tappas i konverteringen till DNG? Eller jo, vi hade kunnat veta - om tillverkarna publicerat exakt hur deras rådata skall tolkas optimalt (som du märker så kommer jag gärna tillbaka till detta :)

Den sistnämnda varianten är den enda jag tycker håller - där har vi ju alla data och riskerar inte att Adobe tagit bort något som för dem verkade oväsentligt men som påverkar bilden.



S-Å: Om DNG är ett val beror ju på vad som prioriteras. Rätt hanterat kommer du åtminstone kunna läsa bilder i allt som stöder formatet om de inte implementerar det taskigt. Men det är verkligen inte bra att man inte får med sig allt. Men DNG skiljer sig väl inte åt då i någon större utsträckning av något format varenda RAW-konverterare jobbar med internt. Alla har väl ett gemensamt problem i att det faktiskt är orginaltillverkaren som äger formaten och att bara de verkligen vet hur allt ser ut. Av det följer att logiskt borde det vara så att endast orginaltillverkare då kan garantera att man vet alla detaljer om hur datat bäst ska tolkas, har incitament att stödja alla sina egna format så länge man fins på marknaden. Andra har inte varken dessa kunskaper eller incitament nödvändigtvis och det är just det som är hela affärsiden att låsa in sina användare i sin egen lilla skyddade verkstad eller stora famn (beroende på hur man ser det). Annars vet jag inte vad poängen är att välja DNG med RAW-filen inbakad. Då kan man ju lika gärna göra en DNG och lagra den parallellt med sin RAW.
(slut S-Å)


Ok? Själv är jag grymt imponerad av hur mycket bättre AF är på att fokusera än vad jag är :)

S-Å: Jag med, om den fokuserar som den ska. Det är verkligen inte lätt att fokusera med någon kamera manellt som saknar användarstöd i form av snittbild helst. Microraster tycker i alla fall jag är betydligt knepigare. (slut S-Å)
 
Som jag påpekat tidigare i den här tråden så är det inte riktigt ett så stort problem som många tror.

Per, du har så rätt i att det inte är ett så stort problem som många tror (än). Det här är inget som visar sig ännu för de flesta eftersom hela digitalfotogrejen i RAW är så pass ung. Ge det lite tid så kan du vara ganska säker på att folk kommer att hamna i olika typer av problem och begränsningar som de kommer uppleva som störanda och struliga. Som jag nämnt så har jag redan personligen upplevt detta i två fall då jag råkat ha oturen att välja "fel" kameramärke och "fel" rawkonverterare som båda visat sig vara dead ends. (sen kan man ju bara undra vilken looser som gör så korkade val, jag kan ge dig det men den sista idioten är väl inte född än?)

Byter man aldrig kameramärke och dessutom alltid kör tillverkarens egen RAW-konverterare kan man nog uppleva att man lever i den bästa av världar - länge. Det är dock ett val som inte alla kommer att vara beredda att göra eftersom preferenserna ändras över tid. Den tillverkare av kameror man valt kan visa sig inte hänga med i utvecklingen och det kan även gälla RAW-konverterartillverkarna. Då kommer folk att migrera och då om inte förr så blir man exponerad för potentiella problem. Körde du Canon och deras konverterare och migrerade till Nikon och deras så skulle du förmodligen förstå vad jag menar. Jag antar att Nikon inte direkt har samma entusiasm som eventuellt Canon har, för att stödja Canons format i Nikons RAW-konverterare. Det är ju liksom det som är hela grejen med proprietära format och konverterare att var och en som tillverkare sköter sitt och skiter i andra.

Ingen har väl sagt att just du Per kommer uppleva några problem för du kan ju alltid bygga om något garage hack från Open Source-världen och det är bara säga grattis, för då är väl du safe? Dom andra som kör in i nån stolpe på vägen kanske kan ringa garagehackern eller dig om det skiter sig framöver. Sen får vi väl hoppas att tillverkarna är så snälla att de publicerar sina format i all evighet. Då har ni ju faktiskt fått en hel affärside av mig!
 
Jag tror att du kanske har missförstått mig. Jag påstår inte att det inte kan komma att bli besvärligt om en kameratillverkare lägger ner support för sitt RAW-format. Vad jag påstår är att det (nästan) garanterat kommer att finnas ett sätt att läsa nuvarande RAW-format i all överskådlig framtid. Inte utan strul, men det kommer att gå.

Det är faktiskt mycket värre om ens negativ brinner upp eller förkommer, eller om ens diabilder bleks bort (vilket är ett reellt hot för många diabilder) än om en kameratillverkare slutar supporta ett RAW-format.
 
Jag fotar i RAW.

Alla bilder som jag anser värda att ge en enklare behandling, typ kontrast, beskärning, etc jobbar jag lite kort med.

Sedan exporterar jag alla dessa til JPG i full upplösning.

Jag har alltså båda. Vad har jag förlorat på att fota i RAW? Lite diskutrymme. Det kan jag leva med, snackar vi 20-års horisont kommer nog inte diskurymmet vara något problem för en amatörfotograf.

Tror nog att jag kommer att kunna öppna min gamla RAW filer om 20-30 år. Har dock lite svår att se mig sitta och pilla med mina 30 år gamla bilder, men vem vet?* I så fall har jag ju JPGs som backup.

En reflektion - varför är fotografer så fixerade vid att deras verk skall leva i all oändlighet?


Mvh
Anders

*) Det jag tror att jag eventuellt kommer att göra med gamla bilder är kanske att ta upp den för en "re-print" när de nuvarande som jag ramat in bleknat. Om jag nu orkar bry mig, kanske är det då roligare att lyfta ner dem och hänga upp något nytt fräscht?
 
En reflektion - varför är fotografer så fixerade vid att deras verk skall leva i all oändlighet?

Jag uttalar mig inte alls som fotograf utan som gammal historielärare och historiskt intresserad. Jag vet att det är av oerhört stort intresse för många att bilder av det förgångna arkiveras och bevaras.

Kolla bara denna länk så kanske ni fattar http://www.helsingebilder.se/utsida/arkiv.asp.

I detta arkiv kan jag hitta bilder på både min faster och hennes bror från deras skoltid då deras skolfoton faktiskt finns arkiverade, Jag kan se min farfar utanför timmerkojan med sina kompisar på en rast när de högg timmer. Skittriviala bilder som idag är viktiga för mig. Jag kan se var vår släktgård verkligen låg innan den flyttades och blev hembyggdsmuseum i Valla nära Färila i Helsingland.

Vill man se hur ens förfäder levde och verkade i Hälsingland/Helsingland (om man är purist) så är man glad att detta arkiv finns. Även stadsmuseet i Stockholm digitaliserar nu stora delar av sin bildskatt. Till synes triviala bilder idag kan vara av oskattbart värde för många i en framtid. Varför är det så svårt att i denna så otoligt självcentrerade och egotrippade verklighet att fatta att det kan vara så?

Varför är det så svårt att förstå att man har ett ansvar att spara minnen för sina barn och barnbarn och andras så de slipper stå där helt rotlösa i en framtid (för ni tror väl på framtiden?). Många människor vaknar upp efter sin "sorglösa" (i bästa fall) ungdom och intresserar sig för frågor som dessa, Varför ska vi av okunskap förvägra dem ett material att botanisera i, som är magrare än nödvändigt. I Helsingebilders bildarkiv finns 4-5 bilder relaterade till min släkt (jag hade önskat att de var fler). Hur många bilder lämnar du och din släkt till eventuellt intresserade anhöriga?

Som du förstår så pratar jag inte bara om dina jobbilder (som också kan vara av intresse historiskt) utan de bilder som betyder något för er släkt och de som är historiskt intresserade.

Är det något som jag verkligen stör mig på så är det denna inkrökta självtillräcklighet utan tidshorisont som en del ger uttyck för. Varför har folk så dålig självkänsla att de inte fattar att deras eget liv kan intressera andra? Det är både en självtillräcklighet och en självförnekelse i förening som jag inte blir riktigt klok på, om det inte är så att vi befinner oss vid vägs ände och att inget spelar nån roll ändå.

Personligen så tror jag folk på landsbyggden fattar detta mycket bättre än exv. folket i Stockholm som ofta lever i nån form att diaspora på flykt från en landsbyggd de ofta inte vill kännas vid. Så landsbyggden är och har alltid varit mitt hopp i dessa frågor. I Stockholm är det så mycket brus att folk inte tycks fatta vad som är viktigt att bevara. Jag tror man ser dessa saker klarare på andra ställen än i Stockhom. Det säger jag trots att jag nästan hela livet bott i Stockholm.
 
Senast ändrad:
Jag orkar inte gå igenom hela tråden igen för att kolla men jag tror inte detta varit uppe... Jag har nu testat att köra jpeg direkt i min EOS30D. Det blir inte bra. Aldrig i livet att jag kan vara nöjd med det. Råformat kräver efterbearbetning och om jag inte vet vad jag gör så blir det skit. Kan jag min sak så blir det mycket bra men om inte...? Det verkar också mer och mer som om respektive kamera kräver för ett perfekt resultat att man använder tillverkarens egen konverterare, ska jag få riktigt bra resultat i LR så krävs det en hel del skruvande för varje bild. Så jag testade en annan variant. Den kräver att bilden är i stort perfekt exponerade i kameran med rätt vitbalans osv. Ta helt enkelt och kör råformat i kameran. Töm sedan råfilerna ner i en temp-katalog och kör sedan tillverkarens konverterare på filerna utan några justeringar eller någonting. Jag vet inte hur Sonys konverterare fungerar men Canons läser de inställningar jag gjort för jpeg i kameran och lägger på dessa på mina råfiler som konverteras så resultatet blir på det sättet samma. Jag har testat och resultatet blir MYCKET bättre, såpass mycket bättre att jag kan faktiskt tänka mig att leva med det. Så nu får det bli en funderare om det är rätt väg att gå. Efter konverteringen till jpeg kan ju råfilerna kastas om man vill...

/Per
 
Jag orkar inte gå igenom hela tråden igen för att kolla men jag tror inte detta varit uppe... Jag har nu testat att köra jpeg direkt i min EOS30D. Det blir inte bra. Aldrig i livet att jag kan vara nöjd med det. Råformat kräver efterbearbetning och om jag inte vet vad jag gör så blir det skit. Kan jag min sak så blir det mycket bra men om inte...? Det verkar också mer och mer som om respektive kamera kräver för ett perfekt resultat att man använder tillverkarens egen konverterare, ska jag få riktigt bra resultat i LR så krävs det en hel del skruvande för varje bild. Så jag testade en annan variant. Den kräver att bilden är i stort perfekt exponerade i kameran med rätt vitbalans osv. Ta helt enkelt och kör råformat i kameran. Töm sedan råfilerna ner i en temp-katalog och kör sedan tillverkarens konverterare på filerna utan några justeringar eller någonting. Jag vet inte hur Sonys konverterare fungerar men Canons läser de inställningar jag gjort för jpeg i kameran och lägger på dessa på mina råfiler som konverteras så resultatet blir på det sättet samma. Jag har testat och resultatet blir MYCKET bättre, såpass mycket bättre att jag kan faktiskt tänka mig att leva med det. Så nu får det bli en funderare om det är rätt väg att gå. Efter konverteringen till jpeg kan ju råfilerna kastas om man vill...

/Per

Smart, kan vara värt en koll trots att man inte använder Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.