Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

raw-filer - fattar inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
jag vet exakt vad jag gör och varför.

Wow, den känslan skulle jag vilja uppleva ... I alla fall en gång i livet :-D

Men allvarligt, diskussioner om råfiler och jpeg-filer spårar lätt ur till någon slags tävling.

En del drar in underliga argument om allt från att jpeg-filer är att förstöra bilderna eller att råfiler inte kommer att gå att öppna i framtiden. Framför allt överdriver många problemen med än det ena eller andra formatet och bedriver någon slags skräckpropaganda om de filformat de nu inte gillar.

Andra försöker få fram att det bara handlar om lite olika arbetssätt som bägge har sina för- och nackdelar. Vilket som fungerar bäst beror på hur man fotograferar, vilken typ av efterbearbetning man vill eller önskar göra och vad man har för arbetsflöde efter man tryckt på avtrycket.

Det kan inte vara lätt för någon som inte stött på råformat innan och helt oskyldigt råkar fråga vad det går ut på. Av diskussionerna kan det ju verka som det är ett oåterkalleligt val på liv eller död :)
 
När bilden så småningom hamnar i tryck som många av mina bilder gör, förlorar man en STOR del av färgrymden, skärpa, omfång och kontrast.
Ja, då är det viktigt att man inte kastar bort en stor del av färgrymden redan i kameran.

Har gjort mina egna seriösa tester där jag plåtat både i Raw och Jpeg (fine). Den ena behandlad i Aperture och den andra i PS. Monterat in dem sida vid sida i ett InDesigndokument och skickat det till ett digitaltryckeri (ett BRA sådant).

Visst blev det lite skillnad på dem utseendemässigt, mest beroende på att Jpeg bilden redan var måttligt fixad i kameran. MEN, skillnaden var inte till fördel för råformatet!
Eftersom tryckeriet inte kan trycka direkt från en RAW-fil så måste du ha konverterat RAW-filen till någonting innan du skickade den till tryckeriet. Hur gjorde du?
 
Hmmm, här på Sveriges DPReview är det lika "trevlig" stämning som vanligt ser jag.....

Jag har bara en mycket enkel ( förenklad ) uppfattning i frågan:
Jpeg -som att fota diafilm
RAW - som att fota negativ och framkalla själv med de möjligheter det medger om kunskapen finns hos den som framkallar.
( eller en stand-up show med Eddie Murphy )

Själv fotar jag all sport i Jpeg då en dator med P6000+ processor och 3gb minne inte räcker långt för att kunna köra många bilder i Superslöastegenomtiderna-Nikon CaptureNX som behövs för att få ut de sista lilla ur filerna jämfört med Jpeg.
Bröllop och mycket natur tar jag Jpeg+Raw och använder kanske 30-40 av dessa rawfiler, resten är mer än tillräckligt bra för de bilder jag framkallar upp till normalt max 35x50cm.

Visst finns det en del att hämta hos Raw-filerna, särskilt när jag inte gjort mitt jobb som fotograf utan behöver rätta till mina klanterier i efterhand, men oftast behöver man framkalla bilderna i ganska stort format innan detta syns ( dynamiskt omfång undantaget ).



Men vad f-n vet jag....!
 
Analogier mellan filmfotografering och digitalfotografering är begränsade. De båda skiljer sig för mycket åt för att man ska kunna säga att JPEG-fotografering är som att använda diafilm och RAW-fotografering är som att använda negativfilm och framkalla själv.

Vilken slags digitalfotografering motsvaras av att använda diafilm, och göra förstoringar från diorna i eget mörkrum? (Det senare gjorde jag i slutet av 1970-talet, och jag lovar att det är ett betydligt enklare arbetsflöde med RAW-fotografering.)

Nej, glöm bort alla analogier mellan filmfotografering och digitalfotografering. Digitalfotografering är en helt ny fantastisk värld med oanande möjligheter för en gammal filmfotograf oavsett om man använder RAW eller JPEG direkt ur kameran.
 
Jag gissar att du försöker tolka in för mycket i analogierna, försök att se dem mer som jämförelser så tror jag du förstår bättre vad jag menar.

Men ändå:
Jpeg/Dia - en tämligen färdig bild från kameran som är svårare ( men inte omöjlig ) att förändra efter den är tagen.

Raw/negativ - en bild som är lättare att förändra i datorn eller i mörkrummet.

Detta är bara vad jag anser i nuvarande stund och inget jag är intresserad av hoppa ned i sandlådan med för att slåss mot väderkvarnar!
 
Ja, då är det viktigt att man inte kastar bort en stor del av färgrymden redan i kameran.

Om du är lite insatt i den grafiska världen så vet du att det är färgläget CMYK som gör att färgrymden krymper. Inte Jpg vs Raw. Men om du har hittat ett tryckeri eller en skrivare som kan trycka i RGB så säger jag grattis! :)


Eftersom tryckeriet inte kan trycka direkt från en RAW-fil så måste du ha konverterat RAW-filen till någonting innan du skickade den till tryckeriet. Hur gjorde du?

Självklart kan inte tryckeriet hantera råfiler, ej heller 16 bitars Tiff. Råfilerna i testet sparades som Jpeg i kvalitet 12. Precis som Jpeg bilderna från kameran. Visserligen är jpeg förstörande i sin komprimering, men i första generationen och i högsta kvalitet ser iaf fall inte jag någon som helst skillnad mellan t.ex. Tiff och jpg.
Min kund kommer inte heller att se någon skillnad och jag har sparat tid.

En del hävdar att man kastar bort 75% av bilden genom att använda jpeg eftersom bilden endast väger 3-4 mb efter omsparningen. Det är inte sant! Jpeg bilden väger exakt lika mycket som t.ex. en tiff. På disk däremot är den lättare eftersom den är komprimerad.
 
En annan vinkling på frågan om man ska använda RAW vs. JPEG är att det är beroende på vad bilden innehåller.

RAW har all information som kameratillverkaren har lyckats krama ur bildsensorn inkluderat de kompenseringar som alltid måste göras. Bilddata från en sensor är inte med scenen överensstämmande - utan den måste kompenseras. Det finns fel och brister i RAW - men bättre än detta format kan vi konsumenter inte få.

JPEG är ett fysiskt komprimerat format för att få små bildfiler på ett lagringsmedia (flash, hårddisk etc). Det är inte bara komprimerat utan också förstörande, dvs bildinformation som av JPEG anses vara mindre viktig skalas bort - och på det viset kan bildfilerna göras mycket mindre än RAW. Jag skulle kunna gå in på detaljerna men det blir nog för tekniskt.

Informationen som skalas bort är oftast inte viktig för ögat - men i vissa typer av bilder fungerar JPEG sämre. Det rör sig om hudtoner i ansikten, blå himmel eller stora ytor som gradvis ändrar färgton eller ljusstyrka. Det är skarpa kantstrukturer såsom gräs, staket och liknande. Om man vill lätta upp skuggor, öka kontraster etc så är risken att man också förstärker de problem jag tagit upp. I exemplet lågdager (skuggor, mörka partier) anser JPEG att den informationen behöver vi inte se - så den skalas bort.

Ett annat format är JPEG2000 som är alldeles förträffligt - men som aldrig slagit igenom riktigt. I mina egna tester kan man komprimera - förstörande - upp till en faktor 5 utan att bildinnehållet påverkas alls. Snarare är det så att bruset i lågdager dämpas och faktiskt tillför bilden något - ett perfekt format i min mening. Jämför man filstorlek på RAW och JPEG2000 (komprimeringsgrad 5) är de i samma storleksordning. Formatet stödjer 16 bit/färg och fler kanaler än tre .. jo just det, formatet tar lång tid att spara på grund av dess uppbyggnad (waveletteori).
 
Om du är lite insatt i den grafiska världen så vet du att det är färgläget CMYK som gör att färgrymden krymper. Inte Jpg vs Raw. Men om du har hittat ett tryckeri eller en skrivare som kan trycka i RGB så säger jag grattis! :)
Jag syftade på färgdjupet, som är 8 bitar i JPEG men vanligen 12 eller 14 bitar i en RAW-fil.

En del hävdar att man kastar bort 75% av bilden genom att använda jpeg eftersom bilden endast väger 3-4 mb efter omsparningen. Det är inte sant! Jpeg bilden väger exakt lika mycket som t.ex. en tiff. På disk däremot är den lättare eftersom den är komprimerad.
Om du ska jämföra "vikt" så ska du nog inte jämföra JPEG och TIFF i bildbehandlingsprogrammet. Där är de ju exakt lika stora. Du ska nog jämföra JPEG-bilden med en komprimerad TIFF.
 
Jag syftade på färgdjupet, som är 8 bitar i JPEG men vanligen 12 eller 14 bitar i en RAW-fil.


Om du ska jämföra "vikt" så ska du nog inte jämföra JPEG och TIFF i bildbehandlingsprogrammet. Där är de ju exakt lika stora. Du ska nog jämföra JPEG-bilden med en komprimerad TIFF.

Det är inte riktigt så enkelt heller. Det som händer när man sparar en JPEG är att bildinformationen omvandlas till en annan form. Den är inte längre sparad, pixel för pixel, utan som en grupp pixlar där JPEG försökt ta vara på bildinnehållet i gruppen av pixlar så att pixlarna kan återskapas när man packar upp bilden igen.

I enklaste formen kan vi tänka oss en blå yta med 32x32 pixlar. I 8 bit RGB blir det (vertikal * horisontell * antal basfärger) = 32*32*3 = 3072 bytes.

JPEG skulle tänka ungefär så här: För att spara plats, då ser jag att ytan är homogent blå. Då sparar jag den blå färgen och struntar i ev. brus och små nyansskiftningar. Låt säga att JPEG i vårt exempel sparar pixelgrupper om 8x8 pixlar - då blir det 16 sådana grupper att spara färgen för vilket blir 16*3 = 48 bytes.

Komprimeringen i det här enkla fallet är då 3072:48 = 64:1. Principen är densamma för alla bilder men det måste sparas mer data per pixelgrupp för att kunna återskapa pixlarna i gruppen.
 
Jo, om man ska jämföra lagringsbehov så är det så enkelt. Man kan komprimera en TIFF-fil icke-destruktivt.
 
Jo, om man ska jämföra lagringsbehov så är det så enkelt. Man kan komprimera en TIFF-fil icke-destruktivt.

Då ska man i så fall jämföra lossless JPEG med komprimerad TIFF 8-bit.

Kan man göra avkall på bildkvalitén, t ex om man inte anser att det spelar någon roll, i så fall går det bra att jämföra vanlig JPEG med komprimerad TIFF.
 
Då ska man i så fall jämföra lossless JPEG med komprimerad TIFF 8-bit.
Det beror förstås på vad man vill jämföra. :)
Jag kommenterade Mats påstående om att en JPEG är "lättare" på disk än en TIFF på disk trots att de "väger exakt lika mycket". Min invändning är att skillnaden inte är lika stor vid en "rättvisare" jämförelse, nämligen om man komprimerar även TIFF-filen.

Kan man göra avkall på bildkvalitén, t ex om man inte anser att det spelar någon roll, i så fall går det bra att jämföra vanlig JPEG med komprimerad TIFF.
Ja, om vi ska jämföra bildkvalitet så blir det förstås en annan femma.
 
Hmm, om man gillar att plåta himmel så gjorde jag ett test med en helt blå bild 1000x1000 pixlar RGB 8-bit och kom fram till följande:

JPEG, kvalitet 9 i PS: 32 kbyte
TIFF, LZW-komprimering: 31 kbyte

Alltså måste TIFF vara bättre - även när man tittar på filstorleken, eller hur?

Naturligtvis är det här ett extremt exempel och säger inte särskilt mycket egentligen.
 
Jag har heller inte tid och lust att hacka i dcraw, men min poäng är att eftersom programmet är öppet så kan vem som helst hacka i det. Det finns väldiga mängder programmerare här i världen, även om vi begränsar oss till fotointresserade programmerare. Jag förlitar mig på att någon kommer att ta över efter Dave Coffin om han tröttnar. Det är nämligen så det brukar gå till i den öppna källkodsvärlden. I värsta fall får jag väl göra det, men någon annan kommer med till visshet gränsande sannolikhet att hinna före så att jag slipper.

Men för att läsa befintliga gamla råfiler som redan kan läsas med dcraw så behövs ju ingen ytterligare utveckling alls. Det är bara att använda programmet som det står och går idag.

F.ö. så håller jag helt med om att det bästa vore om det fanns ett öppet råformat som alla använde. Detta öppna råformat skulle ha möjlighet för kameratillverkarna att lägga till egna kameraspecifika tillägg, men dessa tillägg skulle då specificeras så att vem som helst kan tolka alla data som finns i formatet.

Jag tänker dock inte hålla andan medan jag väntar på det. Det händer ju hela tiden att kameratillverkarna försöker låsa in kunderna. Den senaste dumheten är Nikons påhitt att deras råfiler från Coolpix P6000 bara kan öppnas i Microsoft Windows.

Jag ser att vi är ganska överens till slut. RAW i detta forum är normen och jag har reagerat mot att den lite nedlåtande ton som en del haft mot val av JPEG. Risedal undrade ju exv. varför man köper en DSLR om man ska köra JPEG. Svaret på den frågan kan ju vara precis lika enkel som när han och andra argumenterar för fördelen med en FF före en APS-C baserad kamera. En APS-C är ju faktiskt i sin tur större än kompaktsensorerna. Svårare behöver det inte vara. APS-C har större sensoryta och bättre brusegenskaper.

Det enda jag annars velat påvisa är att det faktiskt kan finnas rationella skäl att välja JPEG som bas och då är det lätt att bli dränkt i tjära och rullad i hönsfjädrar i ett forum som detta. Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker alla ska köra JPEG, jag vill bara att man ska ta till sig också att det finns flera faktorer förknippade med filtypsval än kvalitetsaspekten. Detta tycker jag har varit på sin plats eftersom ingen annan än jag (innan jag väckte dessa frågor) verkade prata om något annat än bildkvalitet.

Problemen med RAW är flerfaldiga. Följande argument är tagna från OpenRAW:

1. Det finns inga garantier för att tillverkare inte ändrar sin tidigare policy och överger äldre format i sin mjukvara.

2. Det finns ingen garanti för att de tillverkare som finns idag existerar i morgon. (De ger exemplet Contax. Jag kan fylla på med Minolta som vi inte har en aning om hur länge man kommer att stödja i framtida versioner. På mjukvarusidan har jag nämt RAWShooter)

3. Det finns ingen garanti för att mjukvara som fungerar idag med vissa format gör det i morgon (jag har nämnt RAWShooter som ett exempel som inte längre utvecklas). Även om vi är noggranna och ser till att hela tiden bära med oss gamla versioner av utvecklingsdöd mjukvara så är det säkert att denna kommer vara kompatibel med framtida datorsystem heller.

4. Det finns ingen garanti att nya konverteringsprogram kommer att stödja utgående modeller.


Du skriver att det händer hela tiden att tillverkarna försöker låsa in sina kunder och jag kan bara dela det påståendet. Hårddraget kan man väl säga att om tillverkarna sköter sina kort rätt, så kommer de och endast de vara den enda garanten på marknaden att de tidigare modeller man haft stöds (inte heller detta har funkat då exv Canon övergivit tidigare RAW-format enl Open RAW) och att man kan använda en enda mjukvara för att arbeta med RAW-filer från denna tillverkare. Problemet är bara att då säjer man nej till att välja en annan konverterare som tekniskt kanske egentligen passar en bättre eller är mer utvecklad funktionsmässigt. Det blir problem om man vill helt byta kameramärke för då måste man arbeta i parallella uppsättningar mjukvaror.

OpenRAW ser två vägar att gå:

1. Publik dokumentation av alla format i går, i dag och i morgon. (Problemet med detta att det är helt beroende på tillverkarnas goda vilja eftersom de äger formaten och i den del fall t.o.m. har krypterat dem historikt). Detta funkar inte ens idag även om OPENRAW ser det som en framkomlig väg.

2. Att alla enas om ett universellt och öppet RAW-format.
De menar att DNG skulle kunna vara det (men stödet för DNG har inte vuxit som man kunnat hoppas även om Pentax, Leica och Hasselblad var snara att möjliggöra sparande direkt i kameran i detta format). Om DNG floppas eller inte vinner allas acceptans menar man att man måste hitta på ett eget.

Fördelen med ett enda format skulle också göra att utvecklingen av RAW-konverterare kunde göras mycket billigare också, då man inte längre på samma sätt behöver anpassa mjukvaran till nya format som hela tiden dyker upp i en strid ström.

Att helt bortse från att RAW-formatet innebär vissa osäkerheter och problem är sorglöst även om jag tror att om man bestämt sig för att för alltid köra Canon och använda deras konverterare, så kommer det säkert funka bra väldigt länge. RAW kommer emellertid aldrig att vara lika transparent och framtidssäkert som JPEG generellt sett, men det har andra självfallet andra förtjänster som många värderar högre och då bortser man självfallet från de problem som trots allt finns.
 
Senast ändrad:
Ser att ni två som nu "samtalar hetast" har inte ens en enda bild på era sidor.. Så för er två verkar varken Jpeg eller Raw vara verksamma vägar att fixa bilder med....Hehe..

Hököga! Du anar inte hur rätt du har. Jag håller för tillfället på med två fotoprojekt. Dels tar jag nya bilder ute i skärgården för att dokumentera den äldre bebyggelsen som i rask takt nu ruttnar ner eller bränns upp.

Dels håller jag på att försöka få en uppfattning om hur jag bäst ska kunna rädda 1000-tals av mina gamla dia jag tagit på resor sedan 70-talet. En del av dem har lagrats lite väl varmt i källaren de sista åren och jag är lite orolig faktiskt. Värme speedar ju på alla destruktiva processer och inte bara jäsningen av hemgjort vin eller mäsk.

Jag ska nog få upp lite bilder jag med vad det lider :).
 
Jag undrar nog mer varför folk möjligen inte vill lära sig att använda kamerans fulla potential dvs Raw och förändra/redigera bilden i 16bitars läge istället för att fotografera i 8 bitars JPG.
Samtidigt blir valet av kameran mer krångligt om man enbart fotograferar i JPG då det skiljer rejält mellan olika märken och jpg uttaget.
 
Hej Sten-Åke!

Jag tycker överlag att du sammanfattar det hela rätt bra, jag håller väl inte med dig i alla detaljer, men det handlar mycket om att vi ser på saker från lite olika håll. Jag är ju datanörd och det sätter givetvis en viss prägel på hur jag ser på saker.

Det viktiga är ju att man väljer att arbeta med ett filformat man känner sig trygg med, som fungerar med det arbetsflöde man valt. Sedan finns det olika tekniska, ideologiska och smakmässiga för- och nackdelar med alla format (jag vill spara mina bilder som Mac Pict! :)

Problemen med RAW är flerfaldigt. Följande argument är tagna från OpenRAW:

1. Det finns inga garantier för att tillverkare inte ändrar sin tidigare policy och överger äldre format i sin mjukvara.

2. Det finns ingen garanti för att de tillverkare som finns idag existerar i morgon. (De ger exemplet Contax. Jag kan fylla på med Minolta som vi inte har en aning om hur länge man kommer att stödja i framtida versioner. På mjukvarusidan har jag nämt RAWShooter)

3. Det finns ingen garanti för att mjukvara som fungerar idag med vissa format gör det i morgon (jag har nämnt RAWShooter som ett exempel). Även om vi är noggranna och ser till att hela tiden bära med oss gamla versioner av utvecklingsdöd mjukvara så är det säkert att denna kommer vara kompatibel med framtida datorsystem.

4. Det finns ingen garanti att nya konverteringsprogram kommer att stödja utgående modeller.

Jag skulle bara så där lite svepande (vilket är ett lite osnyggt sätt att diskutera, jag vet) svara att det inte finns några garantier för något här i världen. Det handlar om vilka osäkerheter man själv upplever som påtagliga och vilka man känner att man kan leva med.

Du skriver att det händer hela tiden att tillverkarna försöker låsa in sina kunder och jag kan bara dela det påståendet. Hårddraget kan man väl säga att om tillverkarna sköter sina kort rätt, så kommer de och endast de vara den enda garanten på marknaden att de tidigrae modeller man haft stöds och att man kan använda en enda mjukvara för att arbeta med RAW-filer från denna tillverkare. Problemet är bara att då säjer man nej till att välja en annan konverterare som tekniskt kanske egentligen passar en bättre och det blir problem om man vill helt byta kameramärke.

Håller med! Jag är innerligt trött på kamertillverkarnas "jag kan bäst själv"-attityd när det gäller råkonverterare. De må vara bra på sina egna sensorer och sina bildformat, men de är långt ifrån duktiga på att bygga användarvänliga program.

Den enda kameratillverkare (nåja, bakstycken då) som bygger en rimligt bra egen råkonverterare är Phase One -- och det hänger väl ihop med att de gjort Capture One till en generell konverterare och att sälja det programmet är en så bra inkomstkälla för dem att de gjort sig lite besvär att göra programmet användarvänligt.

OpenRAW ser två vägar att gå:

1. Publik dokumentation av alla format i går, i dag och i morgon. (Problemet med detta att det är helt beroende på tillverkarnas goda vilja eftersom de äger formaten och i den del fall t.o.m. har krypterat dem historikt).

2. Att alla enas om ett universellt och öppet RAW-format. De menar att DNG skulle kunna vara det (men stödet för DNG har inte vuxit som man kunnat hoppas även om Pentax, Leica och Hasselblad var snara att möjliggöra sparande direkt i kameran i detta format). Om DNG floppas eller inte vinner allas acceptans menar man att man måste hitta på ett eget.

Fördelen med ett enda format skulle också göra att utvecklingen av RAW-konverterare kunde göras mycket billigare då man inte längre på samma sätt behöver anpassa mjukvaran till nya format som hela tiden dyker upp i en strid ström.

Fast de nya formaten hör också ofta ihop med nya bättre optimeringar av både själva sensorerna och deras utdata. Så vill vi få bättre och bättre data från sensorerna lär vi få leva med ständigt uppgradera råformaten. Det tror jag är svårt att undvika.

Så jag skulle nog argumentera för alternativ 1) Publik dokumentation. Det framtidssäkrar råformaten och gör det lättare för alla som vill kunna läsa råfiler fullt ut att göra det.

Att helt bortse från att RAW-formatet innebär vissa osäkerheter och problem är sorglöst även om jag tror att om man bestämt sig för att för alltid köra Canon, så kommer det säkert funka bra väldigt länge. RAW kommer aldrig att vara lika transparent och framtidssäkert som JPEG men det har andra förtjänster som många värderar högre.

Nu är kanske jag en sorglös människa ... :) Men jag vill nog hävda att det finns andra osäkerheter som är större problem. Men alla har givetvis rätt att göra sina värderingar av vilka osäkerheter som man först bör lösa.
 
Jag undrar nog mer varför folk möjligen inte vill lära sig att använda kamerans fulla potential dvs Raw och förändra/redigera bilden i 16bitars läge istället för att fotografera i 8 bitars JPG.
Samtidigt blir valet av kameran mer krångligt om man enbart fotograferar i JPG då det skiljer rejält mellan olika märken och jpg uttaget.

Det finns säkert många som inte utnyttjar kamerornas fulla potential bara för att de tycker råfiler känns krångligt eller konstigt.

Men så finns det många som kör jpeg fullt medvetet och som tycker att det finns situationer där det för det praktiska slutresultatet spar tid och inte har några kvalitetsmässiga nackdelar.

Fotar jag hockey kör jag ibland jpeg, av två skäl: dels får jag en mer hockeyvänlig buffert i D3, dels kör jag i vissa hallar på iso över 6400 och då gör kameran ett mycket bra jobb med brusreducering som jag inte har tid (eller ork) att återskapa i efterhand. Och med tanke på hur de här bilderna används så finns inga stora kvalitetsmässiga nackdelar med jpeg.

Men överlag använder jag råfiler för säkert 90% av mina bilder, det är det jag tycker ger det bästa resultatet med den minsta arbetsinsatsen.
 
Jag fotar mycket människor med tonvikt på deras ansikten. Tycker det är rätt svårt med att få till hudtonerna, även i RAW. Med JPEG går det helt enkelt inte. Åtminstone inte som jag vill ha det. I svartvitt spelar det mindre roll, men inomhus utan blixt i olika miljöer upplever jag det stört omöjligt att få bra resultat. Visst kan man ha tur och lyckas men konsekventa resultat får jag helt enkelt inte med JPEG. Jag önskar dock att JPEG skulle fungera för att kunna spara tid. Kanske blir det bättre i framtiden.

I D3 går det att efterredigera toner o dylikt en del men det skulle ta längre tid än att göra allt på en gång i efterhand vid datorn.
 
Det finns säkert många som inte utnyttjar kamerornas fulla potential bara för att de tycker råfiler känns krångligt eller konstigt.

Men så finns det många som kör jpeg fullt medvetet och som tycker att det finns situationer där det för det praktiska slutresultatet spar tid och inte har några kvalitetsmässiga nackdelar.

Fotar jag hockey kör jag ibland jpeg, av två skäl: dels får jag en mer hockeyvänlig buffert i D3, dels kör jag i vissa hallar på iso över 6400 och då gör kameran ett mycket bra jobb med brusreducering som jag inte har tid (eller ork) att återskapa i efterhand. Och med tanke på hur de här bilderna används så finns inga stora kvalitetsmässiga nackdelar med jpeg.

Men överlag använder jag råfiler för säkert 90% av mina bilder, det är det jag tycker ger det bästa resultatet med den minsta arbetsinsatsen.

Nu har du Martin kanske den bästa kamera som finns vad det gäller intern jpg rendering totalt sett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.