Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

raw-filer - fattar inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
Dels håller jag på att försöka få en uppfattning om hur jag bäst ska kunna rädda 1000-tals av mina gamla dia jag tagit på resor sedan 70-talet. En del av dem har lagrats lite väl varmt i källaren de sista åren och jag är lite orolig faktiskt. Värme speedar ju på alla destruktiva processer och inte bara jäsningen av hemgjort vin eller mäsk.

Ojoj, det påminner mig om mitt liknande projekt, som ligger på is. Diabilderna är inte så gamla som 70-tal, men det skulle kännas bra att ha dem i datorn och på några backuphårddiskar. Nu kanske jag har plats att lagra dem i TIFF istället för JPEG2000 som jag började med .. problemet är väl att min gamla dialäsare håller på att ge upp - den skorrar så otrevligt ..
 
Nu har du Martin kanske den bästa kamera som finns vad det gäller intern jpg rendering totalt sett.

Jo, D3 gör oerhört snygga jpeg, det kan kännas lite snopet ibland när man jobbat ambitiöst med några råfiler och sedan kikar på jpeg-filerna den själv skapat (trevligt med dubbla CF-kort, ett för vardera filtypen ;) Den är otäckt kompetent på att göra bra jpeg-bilder utan speciellt mycket medverkan från mitt håll.

Men tillbaka till råfilerna: Givetvis har du rätt i att man med råfiler bättre kan utnyttja kamerans fulla potential. Men det många nog menar är att man inte alltid behöver göra det. Det kan ju både bero på att bilderna man tar inte behöver uppfylla så höga krav eller på att man kan kontrollera eller bedöma fotosituationen så väl att man ändå får den bild man är ute efter direkt. Ofta överstiger ju kamerornas potential behoven med hästlängder.
 
Jo, D3 gör oerhört snygga jpeg, det kan kännas lite snopet ibland när man jobbat ambitiöst med några råfiler och sedan kikar på jpeg-filerna den själv skapat (trevligt med dubbla CF-kort, ett för vardera filtypen ;) Den är otäckt kompetent på att göra bra jpeg-bilder utan speciellt mycket medverkan från mitt håll.

Men tillbaka till råfilerna: Givetvis har du rätt i att man med råfiler bättre kan utnyttja kamerans fulla potential. Men det många nog menar är att man inte alltid behöver göra det. Det kan ju både bero på att bilderna man tar inte behöver uppfylla så höga krav eller på att man kan kontrollera eller bedöma fotosituationen så väl att man ändå får den bild man är ute efter direkt. Ofta överstiger ju kamerornas potential behoven med hästlängder.


Det var en bra summering Martin. Aldrig är en bild så bra som i datorn. Vad man sedan använder den till blir i regel bara sämre. Min poäng har hela tiden varit att spara tid men inte göra avkall på kvaliten. Därför överväger jag att ge upp råformatet. Proffsigt eller ej, det struntar jag i så länge mina kunder är nöjda och jag sparar tid.

...och ang D3:an måste jag hålla med om att den producerar riktigt bra jpeg-bilder.
 
Problemen med RAW är flerfaldiga. Följande argument är tagna från OpenRAW:

1. Det finns inga garantier för att tillverkare inte ändrar sin tidigare policy och överger äldre format i sin mjukvara.

2. Det finns ingen garanti för att de tillverkare som finns idag existerar i morgon. (De ger exemplet Contax. Jag kan fylla på med Minolta som vi inte har en aning om hur länge man kommer att stödja i framtida versioner. På mjukvarusidan har jag nämt RAWShooter)

3. Det finns ingen garanti för att mjukvara som fungerar idag med vissa format gör det i morgon (jag har nämnt RAWShooter som ett exempel som inte längre utvecklas). Även om vi är noggranna och ser till att hela tiden bära med oss gamla versioner av utvecklingsdöd mjukvara så är det säkert att denna kommer vara kompatibel med framtida datorsystem heller.

4. Det finns ingen garanti att nya konverteringsprogram kommer att stödja utgående modeller.


För egen del gör jag så att när jag är klar med redigeringen i Ligthroom så exporterar jag de bilder som jag tycker var värda att att jobba med till JPG i full upplösning.

På så sätt har jag i princip eliminerat samtliga dessa 4 argument.

Sannolikheten att jag om 30 år vill ha fram en bild igen, att mitt dåvarande redigeringsprogram inte kan läsa RAW-filen och jag då inte kan nöja mig med den behandlade JPG kopian som materinal är mycket liten.

Egentligen är det lite märkligt hur noga vi fotografer är med att våra "verk" skall kunna återandvändas i alla framtid! :)

Själv har jag väldigt svårt att tänka mig att jag om 20 år sitter och pillar med de bilder jag tar idag! Visst vill jag kunna se dem - men då har jag ju som sagt mina JPGs kopior.

Mvh
Anders
 
Min poäng har hela tiden varit att spara tid men inte göra avkall på kvaliten. Därför överväger jag att ge upp råformatet. Proffsigt eller ej, det struntar jag i så länge mina kunder är nöjda och jag sparar tid.

Om du kommer hem med 500 bilder från en fotosession, hur mycket tid sparar du på att de är i JPG istället för RAW?

För min del rör det sig om ett par minuter (kortare tid att kopiera filerna från minneskortet). Det övriga arbetet med beskärning, justering av kontrast, plocka bort röda ögan etc är identiskt.

Jag har varit i kontakt med en mycket framgånsrik sportfotograf i USA. Deras business är att fota racing och sälja bilder direkt på plats. De lägger noll tid på efterbehandling, de beskär inte ens bilderna utan säljer och printar direkt. De kan ta tusentalsbilder per dag. För dem är JPG enda alternativet - det är som en fabrik, varenda sekund och megabyte räknas. Jag förstår deras val, de jobbar under ganska extrema förhållanden. Det finns säkert fler som jobbar under liknande tidspress.

För de flesta andra torde tidsvinsten med JPG vs. RAW vara så liten att den är av underordnad betydelse.

Mvh
Anders
 
Om du kommer hem med 500 bilder från en fotosession, hur mycket tid sparar du på att de är i JPG istället för RAW?

För min del rör det sig om ett par minuter (kortare tid att kopiera filerna från minneskortet). Det övriga arbetet med beskärning, justering av kontrast, plocka bort röda ögan etc är identiskt.

Jag har varit i kontakt med en mycket framgånsrik sportfotograf i USA. Deras business är att fota racing och sälja bilder direkt på plats. De lägger noll tid på efterbehandling, de beskär inte ens bilderna utan säljer och printar direkt. De kan ta tusentalsbilder per dag. För dem är JPG enda alternativet - det är som en fabrik, varenda sekund och megabyte räknas. Jag förstår deras val, de jobbar under ganska extrema förhållanden. Det finns säkert fler som jobbar under liknande tidspress.

För de flesta andra torde tidsvinsten med JPG vs. RAW vara så liten att den är av underordnad betydelse.

Mvh
Anders

Jag har gjort ett val eftersom jag faktiskt sparar tid. Ibland är det panik, men oftast är det många bilder som ska fixas innan leverans, och då blir tidsfaktorn betydelsefull. Nu är jag kanske i en lite annan situation eftersom jag i regel gör bilderna helt klara för ändamålet. T.ex. friläggningar, selektiva ändringar och tryckanpassning med mera. Så vad jag menar är att en behandling i råkonverteraren räcker inte, alla bilder ska upp i PS änsdå! Därför sparar jag tid genom att hoppa över råkonverteringen.
Dessutom behålls kvaliten helt utmärkt även utan att använda det "heliga formatet" raw.
 
Du kanske inte har tittat på dem i tillräckligt hög upplösning? För alla betraktar väl bilder i minst 100% nuförtiden.

Men snälla nån.... jag orkar inte upprepa allt hur många gånger som helst. Läs i stället vad jag skrivit högre upp.

Kort svar på din fråga: Ja, jag har sett bilder i 100%. Men det är svårt att sälja bilder med de villkoren till mina kunder.
 
Senast ändrad:
Ja, jag undrar lite varför du tycker att det inte är någon skillnad att redigera en JPEG direkt från kameran i Photoshop mot att redigera en RAW-konverterad bild.
 
...även utan att använda det "heliga formatet" raw.

Jag måste ofta "massproducera" i och med att jag fotograferar åt fastighetsmäklare som vill ha bilderna i förrgår.

För några veckor sedan kände jag mig nödsakad att börja fota raw+jpg för att korta ett steg. Raw blev en backup ifall det skulle gå åt fanders. Kamerans inställningar justerades för att få önskat resultat i jpg direkt.

I och med de krav jag fått från uppdragsgivaren, måste jag lägga ihop flera exponeringar till en, för att bl a få bort utfrätta fönsterpartier. Således "måste" jag använda mig av Photomatix för att slippa måla fram dessa partier i Elements (det kanske finns andra trick, men de har jag inte upptäckt ännu...).

De ihopmixade jpg-bilderna från Photomatix har alltid varit OK, men sedan när jag plockat upp dem i Elements för att justera horisont och annat, har det vid flertalet tillfällen hänt att det rätt som det är har uppstått en stor vit fyrkant någonstans i bilden under editeringens gång. En stor vit fyrkant utan information!

Detta hände aldrig när jag satte ihop bilder från tiff som ursprungligen varit raw. Jag ser också direkta kvalitetsförsämringar i bilderna som jag inte hade förut och de kommer av den tappade informationen som kameran gjorde sig av med direkt.

Jpg kastar ju bort en hel del information i bilden i och med komprimeringen - och man själv kan inte välja vad som ska sparas och vad som ska bort - så det är klart, att har man möjlighet är det ju alltid bättre att fotografera i raw. Men jag har tyvärr varit tvungen att krypa till korset för att kapa ett led när det gäller bilderna jag säljer, men inte när det gäller mina privata bilder. Då är det raw som gäller och det tänker jag aldrig backa på!

Så att kalla raw för heligt, ja, det är det för mina privata bilder!


//L
 
Lite mer bränsle i rawdebatten ..

Tre exempel på bilder från A900, bearbetade för att i någon mån få samma ljus, färgmättnad och kontrast.

Den första är RAW med kraftig justering i Sonys rawkonverterare för "dynamic range". Därefter justerad en aning i PS för att få samma ljus etc. Lägg märke till färgbruset på grusgången.

http://conny.nu/a900raw.jpg

Den andra är RAW + DRO i kameran och sedan marginellt justerad i rawkonverteraren samt viss justering för ljus etc i PS. Se att bruset i grusgången är borta. I övrigt finns en del att önska - t ex kom solen in mer på grund av grenarnas rörelser.

http://conny.nu/a900rawdro.jpg

Den tredje är JPEG med huvudsaklig exponering efter himlens ljusare partier för att om möjligt behålla trädens grenar intakta samt en del av himlens gradienter etc. Justering är sedan gjord i PS för att se om något blev kvar av lågdagern ..

http://conny.nu/a900jpeg.jpg
 
Hej!
Jag håppas det är nåt fel med /a900jpg.jpg ???

Jo, den är sparad som JPEG i kameran. I just den här svåra ljussituationen måste man välja, antingen bevara högdager eller lågdager.

Om jag hade valt att slå på DRO i kameran, då hade JPEG:n blivit bra mycket bättre - men har man inte DRO så går det inte att ta en svår motljusbild och spara som JPEG. Det blir en kompromiss.
 
Jo, den är sparad som JPEG i kameran. I just den här svåra ljussituationen måste man välja, antingen bevara högdager eller lågdager.

Om jag hade valt att slå på DRO i kameran, då hade JPEG:n blivit bra mycket bättre - men har man inte DRO så går det inte att ta en svår motljusbild och spara som JPEG. Det blir en kompromiss.

Den ser värre ut än nintendo 8bitars =D
Seriöst så har det hänt något med den. Töm din cache och kolla själv.
 
Riktigt så där illa borde det inte bli. (. Inte ens med en Sony .)

Stora fält är jämngröna och alla detaljer är helt raderade.
 

Jag tycker överlag att du sammanfattar det hela rätt bra, jag håller väl inte med dig i alla detaljer, men det handlar mycket om att vi ser på saker från lite olika håll. Jag är ju datanörd och det sätter givetvis en viss prägel på hur jag ser på saker.

S-Å :Ja jag är väl också datanörd per definition antar jag eftersom jag jobbat med datorer, dataprogram och programutveckling i 20 år men numera är mitt dataintresse ganska strikt professionellt. Idag är jag mer intresserad av datorer som samhällsfenomen privat än tekniken i sig. Jag blir mer och mer humanist och mindre och mindre ren tekniker. Teknik är inte alls lika kul idag som för 20 år sen. Det är rätt länge sedan jag tyckte nånting var riktigt häftigt. Digitalfoto är häftigt och en del innovationer som kommit de senaste 3-4 åren tycker jag fortfarande är häftiga och jag kommer ihåg första gången jag installerade Fugawi på min bärbara, pluggade in min GPS och tog båten ut i skärgården. Det var häftigt! (slut S-Å)


Det viktiga är ju att man väljer att arbeta med ett filformat man känner sig trygg med, som fungerar med det arbetsflöde man valt. Sedan finns det olika tekniska, ideologiska och smakmässiga för- och nackdelar med alla format (jag vill spara mina bilder som Mac Pict! :)


S-Å: Mac Pict, det är ju som om jag skulle kräva att BMP skule stödjas av Lightroom! Mactalibaner förnekar sig aldrig! :). Skämt åsido så har jag ingen annan uppfattning än dig i filformatsfrågan, man väljer det som passar en bäst och man får försöka förstå att alla inte har samma bevekelsegrunder. Att jag gick in i denna debatt var för att jag reagerade på att en del RAW-fotografer uppenbarligen tycker att de som gjort andra filval än de själva är korkade, okunniga eller i bästa fall inte vet sitt eget bästa och behöver vägledas och tillrättavisas. Jag tycker fortfarande att denna hållning är intolerant och lite inkrökt. Varken jag eller någon annan har påstått att de som valt att köra RAW inte gjort det av rationella skäl som exv. bildkvaliteten. Det enda jag gjort är att påpeka att detta bara är en parameter bland flera andra som kan påverka en användares val av filformat. Många RAW-fotografer pratar bara om bildkvalitet och jag förde in ett antal andra parametrar också och upptäckte att det verkligen var att pissa i pianot. Kunde aldrig tro att folk skulle gå igång så pass som de faktiskt gjorde. Så jag ska passa på att tacka dig för ett av de mer sansade genmälen jag fått. Tack! (slut S-Å)


Jag skulle bara så där lite svepande (vilket är ett lite osnyggt sätt att diskutera, jag vet) svara att det inte finns några garantier för något här i världen. Det handlar om vilka osäkerheter man själv upplever som påtagliga och vilka man känner att man kan leva med.


S-Å: Jag tycker mig redan ha upplevt en hel del osäkerhet med digital lagring och RAW är bara en del av det problemet. Det finns många länkar i kedjan och för många kommer filformatet inte att vara den första som pajar men det är en del av problembilden. (slut S-Å)


Håller med! Jag är innerligt trött på kamertillverkarnas "jag kan bäst själv"-attityd när det gäller råkonverterare. De må vara bra på sina egna sensorer och sina bildformat, men de är långt ifrån duktiga på att bygga användarvänliga program.

S-Å: Konverterare kommer och går och kommer fortsätta att komma och gå. Någon skrev ovan att Adobe tydligen till sist gjort en konverterare som flyttar RS-ändringsdata till Lightrooms metadatabas. Om det är sant är det bra (ska kolla om jag hittar programmet). Problemet för mig var att det inte fanns när jag behövde det. Alla som tvingades lämna RS valde dock inte LR och då är man fortfarande torsk som användare. Om jag valt Silkypix eller Bibble istället så hade förmodligen inte Adobes konverteringsprogram gjort varken mig eller någon annan gladare. För mig är detta en viktig princip och jag tycker ofta mig möta detta sätt att resonera att så länge just jag är i hamn så skiter jag väl i resten av alla principer. (slut S-Å)


Den enda kameratillverkare (nåja, bakstycken då) som bygger en rimligt bra egen råkonverterare är Phase One -- och det hänger väl ihop med att de gjort Capture One till en generell konverterare och att sälja det programmet är en så bra inkomstkälla för dem att de gjort sig lite besvär att göra programmet användarvänligt.

S-Å: Det måste väl annars vara en ovanlig utveckling att en kameratillverkare gör något generellt i mjukvaruväg. Det är faktiskt ganska intressant. (slut S-Å)

Fast de nya formaten hör också ofta ihop med nya bättre optimeringar av både själva sensorerna och deras utdata. Så vill vi få bättre och bättre data från sensorerna lär vi få leva med ständigt uppgradera råformaten. Det tror jag är svårt att undvika.

Så jag skulle nog argumentera för alternativ 1) Publik dokumentation. Det framtidssäkrar råformaten och gör det lättare för alla som vill kunna läsa råfiler fullt ut att göra det.


S-Å: Jag vet inte om du har rätt i det du säger att tillverkarna hela tiden tar fram nya format för att de tvingas anpassa formaten till sensorerna. Har du det så skulle det innebära att Hasselblad, Pentax och Leica skulle tumma på bildkvaliteten som tillåter export direkt i DNG från vissa av sina modeller idag. Då skulle det också innebära att DNG försämrade bilddata generellt vid konvertering av samtliga format exv. Adobe DNG Converter stöder. Jag har aldrig misstänkt något sådant efter att Adobe korrigerade initiala fel i Loss Less-komprimeringen som verkligen orsakade stora fyrkantiga hål i bilder med väldigt mörk eller svart bakgrund. Vilket inte innebär att jag har fel. Problemet med DNG är dock att den kommer i flera varianter med olika egenskaper: okomprimerad, Loss Less-komprimerad och i en variant där den bakar in orginal-RAW också!

Alternativ 1 är en framkomlig väg även om den som sagt är beroende av tillverkarnas välvilja, som vi faktiskt inte vet om vi kan lita på. Dessutom krävs att någon bygger och underhåller en mjukvara över tiden som gränslar alla dessa specifikationer och som är mer lättanvänd än filspecifikationerna i sig, hur publika dessa än är. Vanliga användare klarar inte själva av att åstadkomma sådan gränssnitt. Som vanlig användare kommer du att vara beroende av någon som säljer sådana konverterare kommersiellt eller någon som mot förmodan tar som sin livsuppgift att göra det gratis.

Personligen skulle jag hellre vilja att dagens tillverkare av RAW-konverterare gjorde DNG eller ett annat generellt format man kan enas kring transparent för alla konverterare. Det är idag inget fel på DNG egentligen men tyvärr kopplar många tillverkare av konverterare kameraprofilerna i konverterarna så hårt till filformaten inklusive DNG att man inte accepterar DNG konverterat från RAW-format man inte redan stöder. Så DNG kan ofta inte hjälpa en, om det skulle vara så att man vill kunna öppna exv. ett format som ens favoritkonverterare inte stöder. DNG blir då inte den generella formatbrygga det skulle kunna vara. (slut S-Å)


Nu är kanske jag en sorglös människa ... :) Men jag vill nog hävda att det finns andra osäkerheter som är större problem. Men alla har givetvis rätt att göra sina värderingar av vilka osäkerheter som man först bör lösa.


S-Å: Ja och jag är så yrkesskadad och har alldeles för ofta drabbats av Murphys skadeglädje i mitt jobb för att helt kunna bortse från saker som t.o.m. redan givit mig dåliga erfarenheter i DSLR-världen. Det är tyvärr min uppfattning att det som kan gå åt helvete också gör det till och från. Sälj- och marknadsfolk upprepar ofta mantrat: "Det finns inga problem, bara möjligheter" och det tycker jag faktiskt kvalar in till floskeltoppen. Ofta finns det inte inga möjligheter innan någon fixat problemen. Det finns nästan alltid hinder i vägen av något slag och ju förr man ser dem och ju snabbare man undanröjer dem ju snabbare kan man ta till vara möjligheterna. Jag önskar att en del problem i DSLR-världen verkligen fixas och bland dessa ligger ett generellt RAW-format högt på listan. Med ett sånt skulle förmodligen även jag köra RAW. Det andra eländet är alla usla AF-problem. Jag har svårt som tekniker att fatta att ingen går till botten med detta elände.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.