Canalog
Aktiv medlem
Bra att få dessa sammanhang förklarade - fast man behöver nog ha lite djupare datakunskaper för att riktigt förstå, och det har nog inte jag. Men det är viktigt för mig att förstå hur jag bör göra i praktiken, alltså inte kasta .xmp eller .xml-filer om man inte är helt säker på vad man gör och ev konsekvenser av det.Nej du kan inte återskapa raw. Men det har du säkert redan förstått på övriga svar även om de inte svarat så rakt.
VC - Virtual Copy, alltså Virtuell Kopia på svenska.
(Jag kör inte svensk version av PS/LR. Det blir lättare att förstå videos på nätet som visar hur man gör vissa saker i främst PS när menyer/verktyg/funktioner får samma namn.)
Och när det gäller Bridge så har den ingen katalog, eller databas som en del kallar det, som LR. Och då måste Bridge använda sig av xmp-filerna istället. Sen finns ju ACR som ett filter i PS, same same but diffferent. Men då får du inga xmp-filer till Bridge.
Att råfilerna är unika, det förstod jag förut, men nu förstår jag lite mer. Intressant ämne men inte alltid lättförståeligt - att radera filer i datorn är ofta vanskligt tycker jag när jag inte alltid kan överblicka eller förstå konsekvenserna.
Att radera bilder, även dåliga bilder och t.o.m. ”nästan-dubbletter” är kanske det svåraste inom foto - ”kan va bra att ha” - även om det ökar behovet av lagringskapacitet!