Räcker bra är inte samma sak som bästa möjliga kvalitet, vilket det var frågan om.
Du och en del andra vill uppenbarligen inte förstå vad jag säger. Jag är inte ute efter bästa möjliga kvalitet! Kan ni inte greppa det? Jag är nöjd med den kvalitet jag får ur JPEG rätt hanterat! Jag är ute efter den bästa möjliga kompromissen FÖR MIG av bildkvalitet, smidigt hantering, transparens, framtidssäkerhet och lagringseffektivitet.
Problemet med mångas ståndpunkt här är att de helt snöat in på endast en isolerad aspekterna av filformatvalet, d.v.s. efterbehandling av felexponerade bilder med uselt parerad vitbalans bara för att nämna några orsaker. Jag tar ofta fler bilder av samma motiv (och det gör ni säkert också) och jag korrigerar vitbalansen (mer sällan) och exponeringskompensationen om det helt skulle se fel ut i preview.
Det är sällan jag tycker jag hamnar helt fel idag med min A350 som exponerar fantastiskt bra i förhållande till min tidigare DSLR och mina andra kameror jag haft också för den delen (andra kan vittna om samma sak). Jag gör helt enkelt inte lika mycket fel längre och har även hjälp av Dynamic Range Optimizer som inte fanns på min gamla kamera. Jag har alltså mycket mer sällan behov av hård efterbehandling och JPEG klarar en lätt hand utmärkt.
Sen kan vi väl också vara ärliga och säga att RAW inte heller är ett format immunt mot kvalitetsförluster vid hård efterbehandling! Det är inte svårt att se exv. kraftigt ökat brus vid korrigering av en underexponerad bild från min gamla 7D. Upprepa nu inte igen i försvar att ni har RAW-bilden kvar för en JPEG från den blir inte bättre för det för grundfelet är kraftig underexponering. Det bästa är alltid att försöka få det så rätt som möjligt från början.
Återigen: Lightroom lagrar alla ändringar i sin databas och ingen nykomprimering sker vid sparande vad jag kan se om man sparar i 100%. Ingen behöver spara sönder en JPEG genom upprepade omsparningar idag och orginalet i JPEG påverkas lika lite som ett RAW-orginal. Det finns ingen katastrof bara en mycket bra kompromiss kvalitetsmässigt.
Micke Risedal tycker vi ägnar oss åt sandlåda och det får stå för honom (han svävar ibland på en heliumnivå där det kan vara svårt att se folks övriga bevekelsegrunder för de val de gör). Det finns tyvärr fler än han som vägrar se att valet av JPEG beror inte bara en parameter utan 4-5. För mig är bristen på framtidssäkerhet i RAW-formaten det kanske viktigaste grundskottet mot de formaten.
Visst skulle RAW vara fine även för mig om också jag jobbat professionellt enligt "töm och glöm"-principen och raderat bilderna när jobbet var betalt eller då bilderna inte har något vidare värde för mig eller kanske om man tagit fram JPEG redan från början av sina bilder och parallelagrat. Men det är inte jag. Jag har personligen redan gått på pumpen med RAW-kompatibiliteten efter bara ett par år med DSLR, trots att jag t.o.m. försökte rädda skivan genom att konverterar till Adobes förment framtidssäkra DNG (Digital Negative). Vad tror ni sannolikheten är efter 50 år med era RAW?
För många unga är 50 år en evighet i detta sammanhang och inget man tänker på trots att även ett flertal av FS fotografer kommer att bli långt över 75 år. Jag kan själv glädja mig åt 45 år gamla bilder som jag tagit med min gamla Zeiss Contina som var min första kamera. Tror ni att ni kommer att ha kvar era digitala RAW-bilder ni tar i dag efter över 50 år? Om ni mot förmodan har dem kvar - kan ni läsa dem med er favoritkonverterare? Detta är bara en fråga som är central att ställa sig som DSLR-fotograf idag - jag tänker inte delta i en vidare debatt här om detta. Vill vi veta vad jag och andra sagt i den frågan så sök bara på "långtidslagring".
Bortse inte från att det faktiskt finns flera aspekter kring valet mellan RAW och andra format än kvalitetsfrågan som är värda att ta på allvar och inse att folk inte behöver vara idioter bara för att de valt att fotografera med JPEG som bas, även om det självfallet kan vara fallet i vissa fall. Blanda bara inte ihop oss fotoidioter med de genrella idioter som finns. Idioti korrellerar förmodligen inte till hundraprocent ens med JPEG-fotografer som finns på FS, även om en del här ligger väldigt nära den uppfattningen.