ANNONS
Annons

raw-filer - fattar inte...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur många gör papperskopior av sina bilder tro i % räknat sett utifrån antal som fotar??

Gissar det inte är så många. Mer än möjligen foton till lilla fotoalbumet som står i bokhyllan eller ligger i en låda då som mest... Men där spelar varken brus vid oerhörda Isotal eller pixlar stor roll egentligen... Utan allt duger i stora drag..redan en gamal 2 Mp kamera tar folk bilder med till sina fotoalbum... Raw lär då inte vara ett krav i alla fall..Och 30 Mb bilder ter sig som rätt tydlig overkill.Väl?....

Så detta vilket man använder har väl en del att göra med vad bilden skall göras med kan man tro??

Hur många gör papperskopior av sina bilder tro i % räknat sett utifrån antal som fotar??

Gissar det inte är så många. Mer än möjligen foton till lilla fotoalbumet som står i bokhyllan eller ligger i en låda då som mest... Men där spelar varken brus vid oerhörda Isotal eller pixlar stor roll egentligen... Utan allt duger i stora drag..redan en gamal 2 Mp kamera tar folk bilder med till sina fotoalbum... Raw lär då inte vara ett krav i alla fall..Och 30 Mb bilder ter sig som rätt tydlig overkill.Väl?....

Så detta vilket man använder har väl en del att göra med vad bilden skall göras med kan man tro??

Det är det jag säger, tar man albumskopior och visar bilder på skärmen, då behöver man inte jpeg. Man behöver inte heller en systemkamera med 10 milj pixlar utan kan nöjda sig med en 3 milj-pixelkamera.
Men jag gör oftast A3- och A4-förstoringar, eftersom vi har utställning och tävlingar i min fotoföreningen FFiM.
Vill man har full kontroll över bilderna, så vill man ha RAW.
Vill man begränsa sig redan från början, så tar man jpeg.
Så enkelt är det.

Får en sketen amatör skriva något här? Jag har inte läst alldeles hela tråden men några intressanta meningsutbyten här och där.
Jag har provat raw för några år sedan men stupade på konverteraren (Raw Shooter) som jag inte lyckades få särskilt bra resultat ifrån.
Nu har min nya D300 en konverterare med i paketet (NXT någonting, men det verkade vara en demo och jag får inte för det första igång den längre och för det andra så är den så seg - på min dator - att jag ändå gav upp; arbetsflödet HAR betydelse).
D300 har också möjlighet att fota i tif. Har inte förstått fördelarna med tif rent fotografist framför jpeg då det går att pilla rätt mycket med jpeg i PS.

Nu en fråga till profsen: Skulle ni råda mig att fota i tif, och i så fall varför, framför jpeg om jag är ute efter att göra några bra bilder till väggen hemma eller räcker det med den smidigare jpeg-filen som jag nu vanligtvis kör?

Det står var och en fritt använda RAW eller jpeg. För den som nöjer sig med att se bilderna på bildskärmen och ibland låta göra bilder upp till 10*15 cm går det som regel ypperligt att använda jpeg. Och den skaran tillhör nog de allra flesta av landets amatörfotografer. Hur många är inte nöjda med de bilder de får med hjälp av kameran i mobilen?
Men för de som gör större bilder för att ställa ut eller sälja då finns ju RAW att ta till. Ja, i de fallen är knappast jpeg ett förstahandsalternativ.
Se detta med att det finns båda dessa alternativ som en tillgång. Den som börjar sitt fotograferande tillhör säkert den skara som gör småbilder och ser bilden på bildskärmen, men en dag så han/hon känna för att utvecklas vidare och då finns ju möjligheten att ta steget till RAW. Det kan ju vara bättre att börja enkelt och lära sig fotograferandet stegvis än att ge sig i kast med den högre skolan med en gång och tappa sugen.

Det står var och en fritt använda RAW eller jpeg. För den som nöjer sig med att se bilderna på bildskärmen och ibland låta göra bilder upp till 10*15 cm går det som regel ypperligt att använda jpeg. Och den skaran tillhör nog de allra flesta av landets amatörfotografer. Hur många är inte nöjda med de bilder de får med hjälp av kameran i mobilen?
Men för de som gör större bilder för att ställa ut eller sälja då finns ju RAW att ta till. Ja, i de fallen är knappast jpeg ett förstahandsalternativ.
Se detta med att det finns båda dessa alternativ som en tillgång. Den som börjar sitt fotograferande tillhör säkert den skara som gör småbilder och ser bilden på bildskärmen, men en dag så han/hon känna för att utvecklas vidare och då finns ju möjligheten att ta steget till RAW. Det kan ju vara bättre att börja enkelt och lära sig fotograferandet stegvis än att ge sig i kast med den högre skolan med en gång och tappa sugen.

Många moderna kameror är så bra idag att det ofta går att komma riktigt rätt direkt i JPEG. Om jag justerat skärpa, färgmättnad och kontrast i kameran och vitbalans kanske, så behövs inte lika ofta omfattande efterbearbetning som med äldre utrustning . Med dagens exponeringsteknik kompletterat med DRO (Dynamic Range Optimizer) så behöver man ganska sällan skruva speciellt mycket i efterhand på bilderna.

"Men för de som gör större bilder (än 10 * 12 cm, min anm.) för att ställa ut eller sälja då finns ju RAW att ta till. Ja, i de fallen är knappast jpeg ett förstahandsalternativ.", skriver du. Så tycker inte jag man kan uttrycka sig. Det handlar väl om vilka kvaliteter denna JPEG-bild har! Den kan exv. ha en upplösning som låter dig exponera den på Stockholm Globe Arena medan en RAW i 2 megapixel inte har mer än en 1/10 av de pixlar en A900 har idag! A900 kan också leverera JPEG eller hur men det är definitivt skillnad på JPEG och JPEG.

Jag skriver ibland ut bilder tagna i JPEG med min 14 megapixels A350 direkt eller ganska lite redigerade (oftast bara beskurna) i Lightroom. Jag skriver helst ut i A4 eller A3 och det finns absolut inga som helst problem med det. Det funkar t.o.m. från en 6 megapixelkamera som 7D även om den exponerar mer opålitligt än en A350.

Det går dessutom alldeles utmärkt att göra de mindre justeringar som kanske behövs före utskrift även vid stora JPEG-utskrifter. Sen är väl per definition de flesta utskriftsfiler lagrade i JPEG, bara för att röra till det ännu mer. Få skriver väl ut direkt från RAW antar jag även om det i en del fall är tekniskt möjligt.

Synen på hur jag ser på JPEG har definitivt ändrats över tiden och främst beror det på den tekniska utvecklingen både av kameror och RAW-editors som Lightroom som låter användaren (till skillnad från åtminstone tidigare versioner av Elements) spara ändringarna helt separerat från orginaldatat på exakt samma sätt med JPEG som med RAW.

Jag har svårt att se någon större skillnad i utskrifter gjorda med RAW som bas och såna där jag haft enbart JPEG i arbetsflödet. Men visst, har man exponerat helt åt helsike så är RAW em bättre utgångspunkt men det gör i alla fall jag väldigt mycket mer sällan nu än för två-tre år sedan. För mig är RAW främst en trade off i förlorad tid i ett långsammare arbetsflöde och behov av onödigt stort lagringsutrymme, väldigt väldigt marginellt i kvalitet.

För mig är det absolut ingen skillnad i hur jag redigerar en bild i Lightroom. RAW har inget med "den högre skolan" att göra för mig. Jag har kört både RAW och DNG i åratal och jag ser absolut ingen skillnad i arbetsflödet i hanteringen. Däremot är ju en JPEG som jag tar in i LR redan i princip klar från kameran och kräver betydligt mer i efterbehandling eller mickel i LR. Med en RAW börjar jag ofta från schratch om jag inte kör i Sonys egen editor och den gillar inte jag.

Jag ber Sten-Åke Sändh om ursäkt för att jag med mit inlägg i debatten har trampat på hans ömmaste tå. Jag borde ju redan innan jag skrev inlägget ha kontaktat honom för att få veta vilken åsikt jag skulle kunna ha för att detta misstag skulle undvikas. Beklagar att trodde att det råder åsiktsfrihet, men nu vet jag bättre.
Än en gång ber jag Bengt-Åke om ursäkt för mitt klavertramp!

Hallå..

Någon som ens noterat att Stina Nylen inte varit inloggad sedan hon drog igång "hönsgården" här med sitt enda samt första inlägg....

Tyder det som mer en brandfackla än en seriös topic detta..

Men gud! Hej allihop! Har inte hunnit läsa igenom allt ni skrivit än men måste nu skynda mig att intyga: ja, jag är en Stina, och JA jag menar naturligtvis allvar med min fråga. Nu ligger det till så att jag haft kräksjuka barn (tre st). Har då inte kunnat unna mig lyxen att logga in och ta del av dels era snälla och intressanta synpunkter, dels av er allmänna debatt (som stundtals går över min horisont).
Någon frågade om jag inte har nån form av Sonys bildbehandlingsprogram. nej, det har jag inte , jag har en KM Dynax 5 D. Kan man ändå ha nytta av detta program?
Någon annan undrade vad jag ska ha bilderna till. Jag beställer dem hos Crimson och sätter upp dem på väggen. Oftast i ganska litet format, 15 x 20 eller 20 x 30.
Ni bråkar ju ganska mycket om ifall det är lika "bra" att arbeta med en jpeg-bild som en i raw. Funderar på om det handlar om vad man just ska ha bilden till. Tycker ni att det syns på en bild om den är tagen i raw eller jpeg? Om den är okej exponerad från början?
Nu ska jag fortsätta läsa era inlägg, hade bara hunnit halvvägs när jag kände att jag måste anmäla mig.
Tack för alla inlägg.

Hej hej.. Då var du en befintlig person då.. Och det va trevligt jag hade fel tro tidigare..... Såg ju "aningen" lustigt ut då du "försvann".. kräksjuka med barn och hela familjen är inge skoj...

Som du ser var detta dynamit du tog upp.... Svaren är massor..

Jag frågade om du har Sonys Jpeg program därför att hade du haft det så hade du där funnit rätt mycke som kan utan sabba bilden kan göras med även Jpegbilder..

Och oftast blir det bra då kameran exponerar hyfsat rätt i stora drag .(A300talar jag om)... Men blir det fel då tex det är typ tre olika typer av ljus så är Sonys Jpeg program man får med utrustat med "Tonkurva" där man kan ändra allt samtidigt. Eller röd grön blå färg var för sig.. Vilket simpelt och snabbt kan justera vitbalansen tex även med Jpegbilder...

Mycket funktionell funktion detta .. Vilket jag inte vet om andra märkens program har.. Kanske är standard så alla har det...Ingen aning som sagt..

kan även ändra "ljusa områden" ""Mörka områden"" samt hela bilden ifråga om ljus separat från varandra i Jpeg.... Kontrast... mättnad skärpa också så klart..trimma samt röda ögon..

Så rätt funktionellt bildprogram så sett. Därför frågade jag om just detta...

Men men. Kul du fanns på riktigt!! Och välkommen..

Mvh
Tobbe..

Ps/ Raw kan jag inget om alls. Så talar endast om programmet därför/Ds.

Ja det känns fint att finnas på riktigt! Särskilt frisk.Hade ingen aning om att folk skulle gå igång så på denna fråga. Ångrar mig nästan, någon var ju sur för att jag inte sökt i tidigare forum, men det är inte alltid så lätt tycker jag. Och det är ju frivilligt att kasta sig in i rå-debatten!
Nu är jag helt omtöcknad av alla åsikter. Tänker experimentera mer på egen hand innan jag ställer fler frågor. Tack för alla svar!

Äsch då Stina.. Forum är alltid lite "heta" ibland.. Man ser för mycket alvar i sin hobby PGA stoort intresse.. Så se heta feeling som ett mått mer på intresset än att det hettar till...

Dom flesta blir vänner snabbt i alla fall. Samt goda vänner kan tjafsa och ända vara vänner....

Topicen innehåller ju mycket trevlig läsning med olika infallsvinklar...Samt erfarenheter man kan ta in samt dra nytta av...

Så ångra dig inte...

Mvh
Tobbe..

Skönt att höra. Det är faktiskt intressant hur tongångarna kan skilja så pass mellan olika intressesajter...! Men egentligen uppskattar jag att ni är rakt på sak här.

För mig är det absolut ingen skillnad i hur jag redigerar en bild i Lightroom. RAW har inget med "den högre skolan" att göra för mig. Jag har kört både RAW och DNG i åratal och jag ser absolut ingen skillnad i arbetsflödet i hanteringen. Däremot är ju en JPEG som jag tar in i LR redan i princip klar från kameran och kräver betydligt mer i efterbehandling eller mickel i LR. Med en RAW börjar jag ofta från schratch om jag inte kör i Sonys egen editor och den gillar inte jag. Det är tydligen fortfarande så att generella RAW-konverterare som exv. Lightroom inte kan dra nytta av de inställningar som styrt kamerans JPEG-processning på samma sätt som en del proprietära RAW-konverterare gör. Så visst kan man förstå att en del fotografer föredrar tillverkarnas egna lite smartare lösningar.

Felskrivet av mig:"Däremot är ju en JPEG som jag tar in i LR redan i princip klar från kameran och kräver betydligt mer i efterbehandling eller mickel i LR." Ska självfallet vara: Däremot är ju en JPEG som jag tar in i LR redan i princip klar från kameran och kräver betydligt mindre i efterbehandling eller mickel i LR än vad en RAW-fil normalt gör.

JPEG eller RAW-frågan är f.ö. inte min ömmaste tå i sig men den gör definitivt ont när det gäller framtidssäker lagring av bilddata som jag tycker tillverkarna inte tagit på allvar. Jag tycker inte heller det är rättvist att påstå att JPEG-bilder inte skulle hålla för något annat än 10*12-bilder utan att precisera vilken kvalitet på materialet som finns i lagrat filen har. JPEG är bara ett filformat som man kan fylla på många olika sätt och med många olika typer av kvalitet på data. JPEG är långtifrån en förälskelse som måste försvaras till varje pris men jag gillar inte en sån orättvis betraktelse som ovan. Den är ingen bra grund för användarrekommendationer åt vare sig det ena eller andra hållet och för mig är det det FS och debatten här handlar om.

Jag har aldrig sedan jag fattat vad RAW-format verkligen är tyckt att detta varit ett fullgott alternativ, eftersom dessa format aldrig är generella och framtidssäkra. Av det skälet bytte jag till DNG tills jag upptäckte att A100-filer konverterade till DNG inte kunde läsas av RawShooter eftersom RAWShooter enbart kan läsa DNG konverterade från filformat det redan stödde och A100-filer ingick inte i dessa. Så jag ramlade s.a.s. redan på första häcken med DNG. JPEG var vid detta tillfälle icke ett alternativ för mig men det blev det i och med att Lightroom blev bättre och bättre på att hantera JPEG, trots att det tog ända till version 1.4 innan jag kunde förlika mig med bildkvaliteten det genererade med Sony-filer. De previews programmet renderade var länge dåliga.

JPEG är väl annars idag det absolut mest använda formatet och jag har svårt att se att man ska sluta stödja det i alla typer av bildeditorer och grafikprogram under överskådlig tid. Jag tror på goda grunder att det formatet är mer framtidssäkert idag än något annat trots sina fel och brister. Att det faktiskt fungerar bättre i arbetsprocessen än det gjort tidigare p.g.a. den tekniska utvecklingen av både kameror och mjukvara tycker jag man ska ta i beaktande innan man sågar formatet rakt av.

Det är definitivt skillnad på förutsättningarna idag jämfört med hur det såg ut bara för ett par år sedan och jag tror att jag varit en av de verkligt få som noterat och också kommenterat detta tidigare. Så rätt använt kan JPEG inte bara läsas transparent av snart sagt vad som helst (vilket inte alls är lika självklart med RAW) utan det ger också bilder som håller för vilka utskriftsformt som helst förutsatt att filerna innehåller tillräckligt mycket data av tillräckligt bra teknisk kvalitet. Dessutom är det det mest framtidssäkra vi har idag. Vilka RAW-filer kan din favoritkonverterare lösa om 10 år i den version det finns i då (för du tänker väl inte skita i att uppgradera?)? Jag förstår annars väl att JPEG fått ett lite solkigt rykte som format historiskt men jag tycker man gott kan testa och jämföra kvaliteten med JPEG konverterat från RAW, utan att såga formatet rakt av på gamla taskiga meriter.

Min verkligt ömma tå är annars de usla AF-systemen och de fokusproblem både jag och andra fortfarande lider av (och då pratar jag inte om de jag har på det personliga planet). AF-tån är verkligen blå!

En RAW-fil innehåller mer information än en JPEG. I och med konverteringen till JPEG så kastar man bort information.

Ett RAW-konverteringsprogram kan i datorn lika snabbt och enkelt konvertera till JPEG som kameran, men man har då kvar RAW-filen och kan i framtiden använda ett bättre RAW-program och få bättre kvalitet. Det går alltså att äta kakan och ha den kvar.

Huruvida man vill det är förstås upp till var och en, men det är ju bra att känna till fakta om man ska göra ett val.

I och med att JPEG-bilder har blivit redigerade i kameran så är möjligheterna med vidare efterbehandling begränsade. Ju mer man behandlar en bild desto mer försämras kvalitén. Bilder i JPEG har dessutom endast 8 bitar per färgkanal, vilket motsvarar 256 toner som man har att arbeta med.

RAW-filerna innehåller till skillnad från JPEG 12 eller 14 bitar per färgkanal, 4096 toner. Detta är viktigt vid bildbehandling och viktigt att förstå.

Desto mer data man har när man börjar arbeta med en bild desto mer data har man kvar i den slutliga bilden.
Detta är bara en av många fördelar att lära sig hantera raw.
Den som inte begriper eller förstår denna enkla baskunskap bör gå en kurs i digital foto och digital bildbehandling.

Varför investera en massa pengar i en SLR kamera om man inte ens vill lära sig att utnyttja den bildkvalitet kameran kan ge fullt ut?

Senast ändrad:
Varför investera en massa pengar i en SLR kamera om man inte ens vill lära sig att utnyttja den bildkvalitet kameran kan ge fullt ut?
Så det enda sättet att få ut bäst bildkvalitet är att använda råformat alltså? Undrar varför de alls bryr sig om att bygga in all denna funktionalitet i kamerorna för att få bra jpeg då, om det bara leder till usla resultat.

Annars kan jag tänka mig en hel massa anledningar till att skaffa en SLR: snabbhet t.ex. (reaktionssnabbhet, snabbare & bättre AF, snabbare seriebildtagning mm), hela batteriet av inställningsmöjligheter, sökaren, handhavande i största allmänhet, möjligheten att byta objektiv inte minst, osv.

Råfiler är bara en av poängerna med en SLR och inte ens den största det finns ju på en del kompaktkameror också.

Jag har inte med ett ord nämt att JPG leder till usla resultat.

Läs igenom detta en gång till: Bilder i JPEG har endast 8 bitar per färgkanal, vilket motsvarar 256 toner som man har att arbeta med.

RAW-filerna innehåller till skillnad från JPEG 12 eller 14 bitar per färgkanal, 4096 toner. Detta är viktigt vid bildbehandling och viktigt att förstå.

Skall man bara plåta JPG så föreslår jag att man väljer kamera utifrån detta kriterie då det skiljer rejält mellan de olika kameratillverkarnas jpg resultat ut från kameran.

Så det enda sättet att få ut bäst bildkvalitet är att använda råformat alltså?

Kort svar: Ja.

Längre svar: Man har mycket större spelrum för att få ut den bästa bildkvaliteten om man använder RAW. Mängden justeringar man kan göra i kameran är en delmängd av de justeringar man kan göra i ett råkonverteringsprogram. Dessutom kan man aldrig göra om konverteringen till JPEG med andra parametrar eller andra algoritmer om man låter kameran göra det. Man får bara en chans.

Men den största fördelen är nog att om man använder RAW så behöver man inte ställa in kamerans bildbehandlingsparametrar för varje bild man tar. Detta är ju nödvändigt om man ska få bästa möjliga kvalitet vid JPEG-fotografering. Kameran är alltså mycket mer snabbjobbad om man använder RAW. Däremot blir det något mer efterarbete vid RAW jämfört med JPEG (allt från marginellt mer till mycket mer; det beror helt på vad man vill med bilden). Detta senare faktum kan förstås göra att det ibland är mer rationellt att välja JPEG direkt ur kameran.

Så det enda sättet att få ut bäst bildkvalitet är att använda råformat alltså? Undrar varför de alls bryr sig om att bygga in all denna funktionalitet i kamerorna för att få bra jpeg då, om det bara leder till usla resultat.

Anledningen att det byggs in är mycket enkel; För att sälja (fler) kameror! Framförallt till den stora mängden som inte har så höga krav på bilden, inte så stort kunnande osv, som bara vill kunna trycka på knappen och få ut en bra bild.
För att få ut absolut bäst bildkvalitét så ja, då är det enda sättet att använda raw, helt enkelt för att det formatet innehåller mest data. Det är ett faktum.

Sen kanske man inte ska se det riktigt så svart och vitt som endel har gjort i den här tråden. För många räcker det säkert med jpg, allt beror på vad man har för krav på resultatet, vad man ska göra med resultatet (både hur det ska visas, och hur mycket det ska behandlas), osv.. I slutändan är ju valet upp till var och en, är man själv nöjd med resultatet från jpg (och inte lever på fotograferingen) så är det väl bara köra jpg.

// Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar