Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt eller fel att radera bild på offentlig plats?

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst är det förskräckligt när folk utnyttjar sin rätt att föra ett samtal på nätet som du stör dig på. Hemskt. Fortsättningsvis så skall jag verkligen tänka mig för när jag skriver nåt på nätet som någon kan tänkas uppröras av. Förresten, du kanske blir upprörd av detta? Hjälp! Tar risken och trycker på "Skicka Svar" ändå. Hoppas att du inte känner dig alltför kränkt!

Om du tycker att kommenterandet kring den bilden är ett OK sätt att utnyttja sin yttrandefrihet kan jag bara konstatera att vi står på diametralt motsatta sidor i frågan.

Ha en trevlig kväll!

Mvh

Jag kan förstå ifall en del människor känner sig utpekade (förolämpade?) av alla dessa gatufotografer. Det är ju lätt att inbilla sig att "det är något fel på mig" eftersom han eller hon tar ett sporadiskt foto av mig. Givetvis vet de flesta inte att detta är fotografens LAGLIGA RÄTT (håhå jaja) så dom skall ha väldigt starka skäl för att våga be stjärnfotografen att slippa vara motiv.

För gatufotograferna när nog, i hemlighet, drömmen att en gång bli berömda för att ha tagit "THE PHOTO OF THE CENTURY" - men eftersom de nytagna fotona oftast inte har någon som helst konstnärlig tanke eller resultat - mera ett evigt klickande på enahanda motiv av nutid så har de inget egentligt mervärde. Nutid är ju vad vi alla kan iaktta bara vi orkar gå ut på en gata och titta.

Bilderna kan kanske vara intressanta om 20, 30 eller 50 år - men idag? - nej knappast.

(Jodå, jag har tittat på en hel del gatufotobilder och de flesta visar inget mera än alldagliga människor som passerar förbi i all alldaglighet. Nej, jag är inte avundsjuk och jag tar inte mig själv heller på särskilt stort allvar - jag är bara EN av alla miljarder människor.)

Om du tycker att kommenterandet kring den bilden är ett OK sätt att utnyttja sin yttrandefrihet kan jag bara konstatera att vi står på diametralt motsatta sidor i frågan.

Ha en trevlig kväll!

Mvh

Jag håller helt och hållet med DIG.

Att racka ner på andra signalerar, enligt förståsigpåare, bara att man inte har några höga tankar om sig själv och för att "nå högre" försöker man i stället bara att trycka ner andra.

Ja, den dialog som du försvarar är motiveringen att #jagärhär skapades.
Det är tur att det finns andra som förstår själva problemet.

Vilken annan mobbing försvarar du när den förekommer, förutom på internet, var ärlig.

I arbetslivet?
I skolan?
I hemmet?
På affären?
Eller andra platser och situationer.

Om du inte förstår dig på andra människor och respekterar dem även i den här formen (mobbing) kanske du ska sluta med gatufoto, du kanske inte ens har något i den formen av fotografering att göra alls. Du kanske inte ska vistas bland människor?

Frågan är; vem mobbar vem?

* I denna tråden (just nu)?

* I verkligheten i det offentliga rummet?

Vem står för att föra ner en intressant och viktig diskussion till att bli personangrepp på varandra?

Trist och respektlös utveckling av "argumenten" och mycket tråkig ton känner jag personligen.

Upplever det som att debattnivån sjönk genom botten där (men det kanske bara är jag som upplever det som så).

Frågan är; vem mobbar vem?

* I denna tråden (just nu)?

* I verkligheten i det offentliga rummet?

Vem står för att föra ner en intressant och viktig diskussion till att bli personangrepp på varandra?

Trist och respektlös utveckling av "argumenten" och mycket tråkig ton känner jag personligen.

Upplever det som att debattnivån sjönk genom botten där (men det kanske bara är jag som upplever det som så).

Jag ser inget problem med att ifrågasätta den som försvarar mobbing med olika förlöjliganden mot någon som protesterar mot mobbing.

Ja, jag håller med om att debattnivån sjönk genom botten.

Och ja, jag ser inget berättigande av ens den minsta tendensen av försvar av mobbing, bevisligen.

Jag ser inget problem med att ifrågasätta den som försvarar mobbing med olika förlöjliganden mot någon som protesterar mot mobbing.

Ifrågasätta är en sak.

Även jag personligen sympatiserar inte med kommentarerna som gavs till just den enstaka bilden (vilket i sig är lite av en sido- och metadiskussion då det inte säger något generellt om gatufoto, eller fotografer rent allmänt).

Jag uppfattar dock ditt inlägg som rena mobbningen och personangrepp på en mycket oseriös och extremt låg nivå.

Synd.

Även om jag inte håller med dig i sak i allt så tycker jag att du tidigare hade mycket intressanta och bra argument och motiveringar.

Ifrågasätta är en sak.

Även jag personligen sympatiserar inte med kommentarerna som gavs till just den enstaka bilden (vilket i sig är lite av en sido- och metadiskussion då det inte säger något generellt om gatufoto, eller fotografer rent allmänt).

Jag uppfattar dock ditt inlägg som rena mobbningen och personangrepp på en mycket oseriös och extremt låg nivå.

Synd.

Även om jag inte håller med dig i sak så tycker jag att du tidigare hade mycket intressanta och bra argument och motiveringar.

Personangrepp? Kanske, kanske inte, i vilket fall så tycker jag att oavsett om man själv deltar i eller försvarar (dessutom försvarar med förlöjligande) mobbing att man gott och väl kan stanna inomhus t.o.m. slå av internet tills man kommer på varför mobbing är dåligt och oförsvarbart, om man sedan kommer på bättre tankar så man välkommen tillbaka med fräscha tankar om andra.

Sen har du också rätt (i din retorik eftersom uteslutning också är mobbing) att uteslutningen som jag så irriterat föreslog aldrig är en bra lösning.

Man behöver ju inte titta långt för att hitta exempel:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3569346.htm?set=lp

Här har fotografen av kommentaren att döma tagit en bild på en person för att denne tycker hon ser förskräcklig ut. Vilket man sedan inte är sen att kommentera sin bild med i sällskap med andra, helt offentligt på internet. Helt utan att fråga sig vad personen som utgör motivet tycker om det. Visst hade de kunnat kommentera detta som observatörer på gatan, men jag tycker att publiceringen och kommenterandet på nätet gör skillnaden.

Fast inget av detta har ju med bilden som sådan att göra. Den exploaterar inte någon i en utsatt ställning e dyl och utseendet ifråga har ju personen valt själv. Inte heller har det något att göra med om personen vill bli fotograferad eller inte. Vidare så garanterar inte en bild tagen med tillstånd vare sig vänliga eller ruttna kommentarer. Det är två olika frågor.

Dessutom, varför tycker du att det är ok att diskutera (och hänga ut) någon som inte är med i diskussionen på detta vis? Det osar en del dubbelmoral, tycker jag.

Det är inte nödvändigt för dig att fotografera mig.

Det är inte nödvändigt för någon hobbyfotograf att fotografera någonting, men jag tror att de flesta av oss på detta forum tycker om att göra det. Personligen har jag inget intresse av att fota främmande människor på öppen gata, men uppenbarligen finns det andra som har det, och deras fotointresse är lika legitimt som vårt.

Dessutom, varför tycker du att det är ok att diskutera (och hänga ut) någon som inte är med i diskussionen på detta vis? Det osar en del dubbelmoral, tycker jag.

Du får väl ändå hålla med om att det finns en betydande skillnad mellan att kritisera utseende och beteende, eller hur?

Fast inget av detta har ju med bilden som sådan att göra. Den exploaterar inte någon i en utsatt ställning e dyl och utseendet ifråga har ju personen valt själv. Inte heller har det något att göra med om personen vill bli fotograferad eller inte. Vidare så garanterar inte en bild tagen med tillstånd vare sig vänliga eller ruttna kommentarer. Det är två olika frågor.

Det vi vet inte, den som bilden är tagen på kanske tycker det är helt ok eller så kanske tycker hon att det är jobbigt.

Men för de som inte vill vara på bild för att de inte vill bli utsatt för olika diskussioner på internet är det ett gott nog exempel på. Det är en tillräckligt bra anledning när någon som man inte vet något om, eller vet något om syftet, tar ett fotografi med tanke på hur lätt det är att sprida. Och hur tacksamt förakt mot andra är att diskutera "öppet" på t.ex. facebook.

Ja.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2166834&postcount=160

Vi kanske har olika "toleransnivåer", men jag uppfattar ditt inlägg som ren mobbning och tydligt lågt personangrepp på en annan forumdeltagare (jag kanske är lite mindre cynisk och mindre avtrubbad än andra).

Andra får ha sina egna uppfattningar om nivån på ovanstående inlägg i länken.

Tråkigt oavsett att debattnivån skall sjunka så lågt.

Med personangrepp så försvinner ofta fokus bort från själva diskussionen och argumenten (och lämnar en lite bitter eftersmak dessutom).

Ja.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2166834&postcount=160

Vi kanske har olika "toleransnivåer", men jag uppfattar ditt inlägg som ren mobbning och tydligt lågt personangrepp på en annan forumdeltagare (jag kanske är lite mindre cynisk och mindre avtrubbad än andra).

Andra får ha sina egna uppfattningar om nivån på ovanstående inlägg i länken.

Tråkigt oavsett att debattnivån skall sjunka så lågt.

Med personangrepp så försvinner fokus bort från själva diskussionen och argumenten (och lämnar en lite bitter eftersmak dessutom).

Du fick svar efter mitt egna frågetecken där jag medgav "kanske, kanske inte". Kan du förklara var du ser att personangreppet är så det blir lättare att svara om nu det jag skrev där inte var det du tänkte på?

Det intressanta är det föregående, det som jag faktiskt från början reagerade på.
"Javisst är det förskräckligt när folk utnyttjar sin rätt att föra ett samtal på nätet som du stör dig på. Hemskt. Fortsättningsvis så skall jag verkligen tänka mig för när jag skriver nåt på nätet som någon kan tänkas uppröras av. Förresten, du kanske blir upprörd av detta? Hjälp! Tar risken och trycker på "Skicka Svar" ändå. Hoppas att du inte känner dig alltför kränkt!"

Det reagerar du inte alls på, ett även det lågt och nedvärderande personangrepp.
Ja, du kanske är lite avtrubbad och cynisk som andra ;)

Är det ett ok inlägg? Tar du också mobbing i försvar?

Ja, den dialog som du försvarar är motiveringen att #jagärhär skapades.
Det är tur att det finns andra som förstår själva problemet.

Vilken annan mobbing försvarar du när den förekommer, förutom på internet, var ärlig.

I arbetslivet?
I skolan?
I hemmet?
På affären?
Eller andra platser och situationer.

Om du inte förstår dig på andra människor och respekterar dem även i den här formen (mobbing) kanske du ska sluta med gatufoto, du kanske inte ens har något i den formen av fotografering att göra alls. Du kanske inte ska vistas bland människor?

Anders, om du läser vad jag har skrivit så försvarar jag inte vad som skrevs om bilden utan personernas rätt att föra sitt samtal. Jag personligen håller inte med om vad som skrevs i kommentarerna. Mobbing är förstås något som är högst otrevligt och som jag givetvis tar avstånd ifrån. Däremot kan fråga sig om det alls kunde vara mobbing när man får anta att personen på bild inte har en aning om att den ens finns eller kommenteras.

Emellertid, det du gör sen är att hävda att jag tycker om mobbing, bör sluta med gatufoto, allt foto och inte vistas bland människor. Bara för att jag föredrar att låta människor få uttrycka sina åsikter fritt, även om jag ibland avskyr åsikterna.

Om du är så rekorderlig och rakryggad som du förmodligen tycker att du är så finns det något du kunde be mig om. Jag väntar.

Ha en trevlig kväll!

Mvh

Jag tycker att kommenterandet i sig, dvs företeelsen är okej. Själva kommentarerna skulle jag aldrig själv fälla och tycker att diskussionen är rätt tarvlig. Men, det får stå för de som kommenterat. Det fiffiga med att låta människor få säga vad de vill är att man bemöta deras åsikter.

Anders, om du läser vad jag har skrivit så försvarar jag inte vad som skrevs om bilden utan personernas rätt att föra sitt samtal. Jag personligen håller inte med om vad som skrevs i kommentarerna. Mobbing är förstås något som är högst otrevligt och som jag givetvis tar avstånd ifrån. Däremot kan fråga sig om det alls kunde vara mobbing när man får anta att personen på bild inte har en aning om att den ens finns eller kommenteras.

Emellertid, det du gör sen är att hävda att jag tycker om mobbing, bör sluta med gatufoto, allt foto och inte vistas bland människor. Bara för att jag föredrar att låta människor få uttrycka sina åsikter fritt, även om jag ibland avskyr åsikterna.

Om du är så rekorderlig och rakryggad som du förmodligen tycker att du är så finns det något du kunde be mig om. Jag väntar.

Be dig om ni ursäkt? Nej,inte alls, det kommer inte att hända.

Jag kan förstå ifall en del människor känner sig utpekade (förolämpade?) av alla dessa gatufotografer. Det är ju lätt att inbilla sig att "det är något fel på mig" eftersom han eller hon tar ett sporadiskt foto av mig. Givetvis vet de flesta inte att detta är fotografens LAGLIGA RÄTT (håhå jaja) så dom skall ha väldigt starka skäl för att våga be stjärnfotografen att slippa vara motiv.

För gatufotograferna när nog, i hemlighet, drömmen att en gång bli berömda för att ha tagit "THE PHOTO OF THE CENTURY" - men eftersom de nytagna fotona oftast inte har någon som helst konstnärlig tanke eller resultat - mera ett evigt klickande på enahanda motiv av nutid så har de inget egentligt mervärde. Nutid är ju vad vi alla kan iaktta bara vi orkar gå ut på en gata och titta.

Bilderna kan kanske vara intressanta om 20, 30 eller 50 år - men idag? - nej knappast.

(Jodå, jag har tittat på en hel del gatufotobilder och de flesta visar inget mera än alldagliga människor som passerar förbi i all alldaglighet. Nej, jag är inte avundsjuk och jag tar inte mig själv heller på särskilt stort allvar - jag är bara EN av alla miljarder människor.)

Du uppskattar helt enkelt inte gatufoto. Det är helt okej. Och nu vet vi det. Tack.

Be dig om ni ursäkt? Nej,inte alls, det kommer inte att hända.

Så i din värld är det okej att på lösa boliner felaktigt anklaga människor för att stödja mobbing? Wow. Nu försvann ju all respekt jag hade för dig. Kan bara hoppas att andra också kan se hur lågt och ovärdigt du beter dig.

Så i din värld är det okej att på lösa boliner felaktigt anklaga människor för att stödja mobbing? Wow. Nu försvann ju all respekt jag hade för dig. Kan bara hoppas att andra också kan se hur lågt och ovärdigt du beter dig.

Du svarade med sarkasm och följde upp med ett förlöjligande. Sen försöker du låtsas som att du inte försvarade det som skrevs.

Ja, vi är nog även du och jag på diametralt motsatta sidor så det finns ingen anledning att tro att din respekt för mig eller bristen därav är ett argument som fungerar i sammanhanget.

Du svarade med sarkasm och följde upp med ett förlöjligande. Sen försöker du låtsas som att du inte försvarade det som skrevs.

Ja, vi är nog även du och jag på diametralt motsatta sidor så det finns ingen anledning att tro att din respekt för mig eller bristen därav är ett argument som fungerar i sammanhanget.

Så du tror fortfarande att jag stöder mobbning? Suck. Du menar att jag är en lögnare? Fint. Jag tror att du inser att du missförstod mitt sarkastiska inlägg som du sedan använde för att måla en bild av mig som passar dig. Och nu har du svårt att göra det riktiga, dvs att be om ursäkt.

Min användning av sarkasm kanske inte var rätt val. Förändrar dock inte innebörden. Jag reagerar på när människor verkar tro att det finns något slag rättighet att slippa bli upprörd över saker man ser på nätet och i världen. Det skrivs en massa dumheter, särskilt på nätet, men jag är av den åsikten att alternativet till ett fritt ord är värre än att man får stå ut med dessa dumheter.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto