ANNONS
Annons

Rätt eller fel att radera bild på offentlig plats?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag anser att du försvarade det som skrevs med ditt inlägg. Det skrev jag tidigare också. Du kan hävda att du inte gjorde det och vi kommer att tycka olika hela tiden.

Det där "om" blir ett nyckelord även i det svar som jag skrev till Martinot.

Jag har medgivit att en uteslutning inte är ett bra sätt, det är sällan bra att använda sig av en uteslutning från en social gemenskap. Däremot så kan man gott och väl stanna inne, men du behöver inte göra det ... för all del - gå ut. ;) Oavsett vad du skrev tidigare så har du förtydligat och tagit avstånd från mobbing.

Jag kan hävda sanningen för jag vet vad jag menade och om du ärligt kan finna något som pekar på att jag stödde innehållet i kommentarerna så får du gärna visa det. Jag kan tillägga att jag har haft mina ordentliga duster med två av herrarna som kommenterar. Du kan kolla upp det själv inte för att jag tror du är så intresserad. Nu tror jag i och för sig inte att de menade något illa faktiskt. Och, mobbing kan det inte röra sig om ifall personen på bilden inte känner till den. Tycker jag.

Precis som afe pekar på så kommenteras det alltför ofta om vad gatufoton visar; personer med avvikande klädsel, färg på håret, tatueringar istället för att fokusera på bildens komposition och helhet. Jag skulle aldrig komma med en kommentar typ "titta på den där personens frilla, ser ju inte klokt ut - att man faan kan se ut så osv".

Om du verkligen nu tror på det jag skriver om att jag avskyr mobbing, precis som alla andra normala och kännande personer gör, så kan du väl ändå inte samtidigt tro att jag bara ändrat mig under dagen sedan jag skrev vad du tror är ett försvar av innehållet i kommentarerna.

... du har missat "om", varför tror du jag skriver "kanske, kanske inte".

Du får helt enkelt förklara var personangreppet är. Det finns inget konstigt i mitt ifrågasättande av det nedlåtande svaret som jag svarade på och det har du själv skrivit att du förstår.

Du får ursäkta, men det är viktigt att läsa.

Jag tror martinot syftar på att du hävdade att jag stödjer mobbing. Han läste nog det på ett liknande sätt som jag gjorde.

Varför tror du att fotografen har tagit en bild för att han tycker att kvinnan ser förskräcklig ut? Jag tycker inte att hon ser förskräcklig ut. Tycker du att hon ser förskräcklig ut?
Fotografens sista kommentar (när detta skrivs) är "som musiker gillar jag också saxofonen på armen". Det låter inte som en åsikt av någon som tycker att kvinnan ser förskräcklig ut.

Det är helt enkelt rätt svårt att bedöma fotografens motiv(!) till att ta bilden. En diskussion om bilden i efterhand kan inte ge så många ledtrådar om det.

Att fotografen har tagit bilden är inget att orda om. Det hade han all rätt till. Publiceringen däremot styrs av personuppgiftslagen och det är inte tillåtet att publicera kränkande personuppgifter. Den här bilden har jag dock svårt att se hur den kan vara kränkande, så jag tror att även publicering är laglig.

Håller helt med, PMD. Dock är snacket om att klottersanera en människa i mina ögon lite plumpt och inte särskilt kul. Men jag väljer att tro att inget illa menas med det.

Du får helt enkelt förklara var personangreppet är. Det finns inget konstigt i mitt ifrågasättande av det nedlåtande svaret som jag svarade på och det har du själv skrivit att du förstår.

Du får ursäkta, men det är viktigt att läsa.

Ja.

Det är även viktigt att veta vad man skriver.

Så här skriver du i inlägg #160 i tråden:

"Om du inte förstår dig på andra människor och respekterar dem även i den här formen (mobbing) kanske du ska sluta"

"du kanske inte ens har något i den formen av fotografering att göra alls."

"Du kanske inte ska vistas bland människor?"

Tycker det är mycket intressant att du anklagar andra för att bedriva mobbning, när du beter dig etter värre själv.

Sedan är det märkligt att du gärna klankar ner på andras kommentarer och beteenden, men själv drar du dig inte det minsta för att hålla på med mobbing och personangrepp.

Sedan när detta på påpekas så duckar du allt med helt intetsägande svar som "Kanske. Kanske inte" - och sedan kallar detta "medgivande".

Snyggt.

Lärare: "Kalle; mobbade du och sopade till Klara på rasten idag?" Kalle: "Kanske. Kanske inte." Läraren: "Fint Kalle. Bra att du tar ansvar och erkänner ditt agerande."

Underbart.

Håller helt med, PMD. Dock är snacket om att klottersanera en människa i mina ögon lite plumpt och inte särskilt kul. Men jag väljer att tro att inget illa menas med det.
Det var dock inte fotografen som föreslog klottersanering av unga damer. Till skillnad från dig så tror jag emellertid att den kommentaren var avsedd att vara nedlåtande mot unga damer som har tatueringar.

Fotografen verkade tycka att det var en rolig kommentar, men det säger faktiskt ingenting om hans motiv till att ta bilden. Den beslutet tog han i ett helt annat sammanhang än diskussionen som följde på publiceringen.

Du försvarade det som skrevs med ett sarkastiskt och nedlåtande inlägg.

Nej, nej, nej! Åter igen, jag försvarade bara att det som skrevs fick skrivas. Inte vad som skrevs. Du måste väl kunna se skillnaden? Visst, mitt svar var skrivet med sarkasm. Det erkänner jag. Men nedlåtande, det är jag tveksam till. Ville väl peka på att jag tycker att Oförbätterlig är lite larvig i sin kritik men det får man väl tycka?

Ja.

Det är även viktigt att veta vad man skriver.

Så här skriver du i inlägg #160 i tråden:

"Om du inte förstår dig på andra människor och respekterar dem även i den här formen (mobbing) kanske du ska sluta"

"du kanske inte ens har något i den formen av fotografering att göra alls."

"Du kanske inte ska vistas bland människor?"

Tycker det är mycket intressant att du anklagar andra för att bedriva mobbning, när du beter dig etter värre själv.

Sedan är det märkligt att du gärna klankar ner på andras kommentarer och beteenden, men själv drar du dig inte det minsta för att hålla på med mobbing och personangrepp.

Sedan när detta på påpekas så duckar du allt med helt intetsägande svar som "Kanske. Kanske inte" - och sedan kallar detta "medgivande".

Lärare: "Kalle; mobbade du och sopade till Klara på rasten idag?" Kalle: "Kanske. Kanske inte." Läraren: "Fint Kalle. Bra att du tar ansvar och erkänner ditt agerande."

Underbart.

"Om" är ett viktigt nyckelord i sammanhanget ... det beror alltså på svaren på frågorna jag ställde. Han har försvarat en del av mobbing på nätet och jag frågade vilken annan mobbing han försvarade.

Du kan ju tänka till litegrann innan du gör konstiga påståenden, när påstod jag att han mobbade någon?

Citera!

Fast inget av detta har ju med bilden som sådan att göra. Den exploaterar inte någon i en utsatt ställning e dyl och utseendet ifråga har ju personen valt själv. Inte heller har det något att göra med om personen vill bli fotograferad eller inte. Vidare så garanterar inte en bild tagen med tillstånd vare sig vänliga eller ruttna kommentarer. Det är två olika frågor.

Exakt.

Dessutom, varför tycker du att det är ok att diskutera (och hänga ut) någon som inte är med i diskussionen på detta vis? Det osar en del dubbelmoral, tycker jag.

Vet inte om man kan kalla det dubbelmoral, men lite åt det hållet känns det som iaf. Det är ju personer som inte kan försvara sina kommentarer som kanske inte läser eller deltar i denna tråden.

Sedan känns det som förväntad taktik att gå in på en massa sido-
och metadiskussioner när argumentet i huvudfrågan tryter.

Ger dålig legitimitet att klaga på uthängning och mobbning i ena stunden, när man i nästa stund gör samma sak själv (och delvis värre).

"Om" är ett viktigt nyckelord i sammanhanget

"Kanske" är ett viktigt ord i sammanhanget (när det gäller dina svar).

Det är det jag gjort, men fine. Här har vi ditt inlägg #160 från 2017-05-26 17:25 av Anders Öquist i sin helhet:

Ja, den dialog som du försvarar är motiveringen att #jagärhär skapades.
Det är tur att det finns andra som förstår själva problemet.

Vilken annan mobbing försvarar du när den förekommer, förutom på internet, var ärlig.

I arbetslivet?
I skolan?
I hemmet?
På affären?
Eller andra platser och situationer.

Om du inte förstår dig på andra människor och respekterar dem även i den här formen (mobbing) kanske du ska sluta med gatufoto, du kanske inte ens har något i den formen av fotografering att göra alls. Du kanske inte ska vistas bland människor?

Inte något direkt föredöme när det gäller att låta bli mobbing och avstå från onödiga personangrepp (om du frågar mig ivf.)

"Kanske" är ett viktigt ord i sammanhanget (när det gäller dina svar).

Ja, för det där kanske beror på de svar som blir av de frågor jag ställde.

Det är det jag gjort, men fine. Här har vi ditt inlägget av dig i sin helhet:

Ja, den dialog som du försvarar är motiveringen att #jagärhär skapades.
Det är tur att det finns andra som förstår själva problemet.

Vilken annan mobbing försvarar du när den förekommer, förutom på internet, var ärlig.

I arbetslivet?
I skolan?
I hemmet?
På affären?
Eller andra platser och situationer.

Om du inte förstår dig på andra människor och respekterar dem även i den här formen (mobbing) kanske du ska sluta med gatufoto, du kanske inte ens har något i den formen av fotografering att göra alls. Du kanske inte ska vistas bland människor?

Jag bad dig citera när jag skriver att han mobbade någon.

Ja, för det där kanske beror på de svar som blir av de frågor jag ställde.

Kanske. Kanske inte.

Jag bad dig citera när jag säger att han mobbade någon.

Du kanske inte säger det rakt ut, men det är ju helt uppenbart till att du alluderar till det. Mobbingeffekten och personangreppet är lika lågt från dig oavsett. Du uppnår ditt syfte att trycka ner en meningsmotståndare i tråden, men åker inte dit på att direkt säga det.

Osakligt och osmakligt agerat, Anders.

Kanske. Kanske inte.

Du kanske inte säger det rakt ut, men det är ju helt uppenbart till att du alluderar till det. Mobbingeffekten och personangreppet är lika lågt från dig oavsett. Du uppnår ditt syfte att trycka ner en meningsmotståndare i tråden, men åker inte dit på att direkt säga det.

Osakligt och osmakligt agerat, Anders.

Du driver med mig.

Du vänder dig emot att jag reagerar på ett sarkastiskt och nedlåtande svar till någon som protesterar, och påstår att det är ett personangrepp när jag säger att han försvarar mobbing.

Oquist;2166860 Det reagerar du inte alls på sa:
nedvärderande[/u] personangrepp.

Jag reagerar på dina högst osmakliga personangrepp.

Ja, du kanske är lite avtrubbad och cynisk som andra ;)

Du kanske hugger snabbt på vad andra skriver, men samtidigt är avtrubbad hur du själv uppträder?

Ingen föredömlig kombination i min bok, Anders.

Är det ett ok inlägg? Tar du också mobbing i försvar?

Klassisk halmgubbe.

Nej, nej, nej! Åter igen, jag försvarade bara att det som skrevs fick skrivas. Inte vad som skrevs. Du måste väl kunna se skillnaden? Visst, mitt svar var skrivet med sarkasm. Det erkänner jag. Men nedlåtande, det är jag tveksam till. Ville väl peka på att jag tycker att Oförbätterlig är lite larvig i sin kritik men det får man väl tycka?

Du försvarar att det som skrevs fick skrivas men du försvarar inte det som skrevs. Det blir konstigt.

Ni kanske kan ta munhuggandet som inte har så mycket med ämnet att göra i PM i stället? Har rapporterat den totala urspårningen av tråden ;)

Jag reagerar på din osmakliga personangrepp.

Jag har sagt att han försvarar mobbing och jag har ställt frågor om det. Sen har jag som jag medgivit skrivit en dum påföljd av det.

Du pratar om halmgubbar. Var är personangreppet, var påstår jag att han mobbar någon?

Återigen, citera var jag påstår att han mobbar någon.

Så kan det mycket väl vara i många fall, och då är det väl bra att vi utbildar dessa människor så att de inte längre lever med en vanföreställning?
QUOTE]

Men om så många upplever att det är fel på de regler som gäller så är det kanske reglerna som bör ändras istället?
Jag förstår ej varför folk som vill undvika detta ska behöva "hålla sig borta" som det sagts här, bara för att vissa vill utöva sin hobby ;)

Jag har sagt att han försvarar mobbing och jag har ställt frågor om det. Sen har jag som jag medgivit skrivit en dum påföljd av det.

Du pratar om halmgubbar. Var är personangreppet, var påstår jag att han mobbar någon?

Återigen, citera var jag påstår att han mobbar någon.

Du har inte påstått att jag har mobbat någon men det är lika illa att säga att jag stödjer mobbing och det har du bevisligen sagt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar