Frekeman
Aktiv medlem
Då ser vi ganska olika saker
Jag ser en rätt vanlig intressekonflikt mellan (i just det här fallet) å ena sida människor som vill utöva sin hobby (foto) och andra människor som vill slippa bli fotograferade. Den första gruppen har lagen på sin sida, men några av oss försöker påpeka att man trots detta faktiskt kan välja att visa förståelse för den andra gruppens önskemål.
Det här ämnet diskuteras ju då och då och jag tycker argumentationen kring fotografers rätt ofta blir väldigt polariserad och svartvit (se där, fick två fotografiska termer som leder till en i min lite skruvad logik: Att vår frihet att ta bilder hårdras till att alla människor som befinner sig på en offentlig plats har någon slags skyldighet att vara våra motiv. Och att de nätt och jämnt tillåts säga ifrån att de kanske inte vill vara med på våra bilder (den där viktiga yttrandefriheten tycks vid behov kunna vara lite asymmetrisk).
Återigen, jag har förståelse för deras önskemål men lär ändå oftast hävda min rätt och inte radera någon bild.
Människor på offentlig plats har inte skyldighet att vara våra motiv i den bemärkelsen att de aktiv behöver göra något. Att de sedan blir våra motiv är en konsekvens att de friheter båda åtnjuter; att rör sig fritt och att fota fritt. Visst får de säga ifrån (ordet är fritt!) men de ska inte räkna med att får sin vilja igenom.