Bofoto2
Aktiv medlem
Du menar som att (underförstått) kräva att de skall agera modell åt en?
Nä, men nu har du gått för långt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr inte: https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements#Germany
Man kan så som jag förstår det ta bilder men man får inte lägga upp dem på Flickr eller här Fotosidan till exempel utan medgivande av de man har fotat! Som vanligt när det gäller lagar och förordningar så bör man vara en inbiten jurist för att förstå allt men jag kan konstatera att lagstiftning i Tyskland drabbar gatufotograferandet negativt. Träffade förra året några personer från Tyskland på ett gf-sammankomst som varnade mig och att jag skulle vara på vakt när jag berättade för dem att jag snart skulle till Frankfurt för lite gatufotande.
Och när vi ändå snackar länder så varför inte peka på hur det ser ut i vad många skulle kalla för gatufotandets vagga, Frankrike: https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements#France
Skrämmande. Minst. Sagt.
Jag brukar åka ner till Köln "vartannat år" och har knappt stött på nåt problem, men i Sverige tror jag en del tror att man plåtar själen (farligt) eller att dom kanske tillhör maffian (och inte vill bli identifierade).
Spanien ser ut som ett land man kan undvika eligt din länk. Grekland verkar intressant efter att läst din länk. Libyen ser ut som hyggligt oxå! !
Det glädjer mig att se att det är fler än jag som tycker att fotografer ibland går för långt i att hävda sin rätt till att ta bilder på allmän plats.
Bara för att man har rätten på sin sida innebär det inte att man alltid måste utnyttja den.
Gatufotografer utgör trots allt en väldigt liten del av befolkningen som helhet, och att då anse att alla andra ska behöva anpassa sig efter deras rättigheter tycker jag är lite märkligt.
För mig är det självklart att om någon inte vill vara med på bild så ska detta respekteras.
Detta är min åsikt men jag respekterar även de som inte delar den.
Så majoriteten skall kunna köra över en minoritet oavsett vad lagen säger? Fint rättssamhälle du verkar vilja ha. Jag respekterar folks rätt att ha åsikter men du verkar blanda ihop att man ska ha respekt för andras åsikter. Det är inte samma sak.
Spanien var nytt för mig! Mest hört om Tyskland och Frankrike! I praktiken så oroar jag mig inte och bryter mot dessa regler när jag besöker dessa länder. Har varit Spanien åtskilliga gånger och gatufotat. Inga problem men bra att veta att man kanske bör undvika att hävda nån rätt som man inte har om det skulle bli aktuellt att förklara sig. Får kanske åka till Italien eller Grekland härnäst för att åtnjuta lite medelshavsklimat!
Dessutom verkar du ju inte bry dig så mycket om reglerna själv
I alla fall inte när det passar dig själv, hahaha.
Läs igen vad jag skrev.
Bara för att man har rätten på sin sida innebär det inte att man alltid behöver utnyttja den.
Om vi sedan talar om skillnader mellan länder så upplever jag som du att amerikaner generellt verkar mindre brydda av att man tar bilder. Men att om de reagerar negativt så gör de det desto tydligare ... Jag har mycket sällan råkat ut för att folk varit genuint arga eller irriterade, men en av de få riktigt rejäla utskällningarna jag fått var i Las Vegas för några år sedan.
Läs igen vad jag skrev.
Bara för att man har rätten på sin sida innebär det inte att man alltid behöver utnyttja den.
Nej. Absolut inte.
Föredrar naturliga ögonblick, och gillar inte personligen att regissera människor/modeller.
Det verkar vara gott om lättkränkta "gatufotografer" här på sidan som till varje pris vill hävda sin rätt att fotografera vem de vill.
Det verkar vara gott om lättkränkta "gatufotografer" här på sidan som till varje pris vill hävda sin rätt att fotografera vem de vill.
Nu bokstavstolkar du och missar poängen: du skrev att tycker det är fel att "gå runt av människor och bara kräva saker av andra". Medan du samtidigt tycks anse att det är helt ok att kräva att människor skall vara beredda att vara med på dina bilder. Dubbelmoral säger jag
Dubbelmoral säger jag
Jag ser ingen som verkar vara kränkt (jag själv känner mig i stort sett aldrig kränkt). Däremot ser jag några principfasta gatufotografer som slår vakt om yttrandefriheten.
Skulle jag gå runt och kräva saker i fall 2. (vilket jag aldrig skulle få för mig), så hade jag dock kunnat köpa din åsikt om att det vore någon form av dubbelmoral.