ANNONS
Annons

Rätt eller fel att radera bild på offentlig plats?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har inte påstått att jag har mobbat någon men det är lika illa att säga att jag stödjer mobbing och det har du bevisligen sagt.

Ja, jag har sagt att du försvarade mobbing i ditt inlägg, jag har inte förnekat. Sedan dess har vi kommit långt, lite fram och lite tillbaka, men vi har resonerat. Vi tycker förmodligen olika om det du skrev.

Men nu tycker jag att Martinot kan förklara och jag har bett honom göra det i PM.

Men om så många upplever att det är fel på de regler som gäller så är det kanske reglerna som bör ändras istället?
Hur många är det?

Det är f.ö. inte alltid en bra idé att genast ändra lagar för att det finns en högljudd opinion för det. Se mitt inlägg om rättstat och pöbelvälde tidigare i tråden.

Jag förstår ej varför folk som vill undvika detta ska behöva "hålla sig borta" som det sagts här, bara för att vissa vill utöva sin hobby ;)
Då ska jag förklara. Eftersom lagen inte förbjuder någon att fotografera på offentlig plats så är det enda säkra sättet att inte bli fotograferad på allmän plats att inte befinna sig på allmän plats. Det är ganska enkel logik.

Ovanstående har dock inte så mycket med trådens ämne att göra som är hur man bör agera om någon ber/kräver/skriker att man ska radera en bild.

Du uppskattar helt enkelt inte gatufoto. Det är helt okej. Och nu vet vi det. Tack.

Jodå, det gör jag - om det görs på ett konstnärligt efter eftertänksamt sätt. Men att bara gå ut på gatorna och ta en massa bilder på en massa olika människor - vad ger det?
I så fall skulle det kunna vara fotografiskt skickligt att skriva ut bilder från en övervakningskamera också, eller...?

Jodå, det gör jag - om det görs på ett konstnärligt efter eftertänksamt sätt. Men att bara gå ut på gatorna och ta en massa bilder på en massa olika människor - vad ger det?
Det är väl en fråga liknande "men att bara gå ut i skogen och ta en massa bilder på en massa olika djur - vad ger det?"

Eller: "men att bara ta fram kameran på julafton och midsommar och ta en massa bilder på en massa olika släktingar - vad ger det?"

Poängen är att alla har lite olika intressen och inriktningar med sitt fotograferande. Det kan vara svårt att förstå någon annans intresse och inriktning om man inte delar den.

I så fall skulle det kunna vara fotografiskt skickligt att skriva ut bilder från en övervakningskamera också, eller...?

Idkar du gatufoto själv? För då borde du veta att "bara gå ut på gatorna och ta en massa bilder på en massa olika människor" är precis det man måste göra för att få guldkornen. Det är precis så de bästa på området arbetar. Givetvis så försöker man samtidigt vara konstnärlig och kanske också eftertänksam.

Visst, det finns en massa dåligt gatufoto fotat av noviser och personer som inte riktigt har förstått vad gatufoto verkligen är men jag antar det inom andra genrer också finns en massa skräp utlagt

Vore intressant att vet vilka gatufotografer som du tycker producerar bra gatufoto.

Jag beundrar inte någon speciell gatufotograf. Jag kategoriserar inte fotografer på det sättet. Det finns "bra" och "resten" fotografer.

Den som visar upp ett lyckat/genomtänkt/konstnärligt/"svårt" som kräver tankeansträngning vid beskådandet/humoristiskt/tankeväckande/upprörande/skrämmande foto får min beundran. Kanske alla dessa foton döljer tusentals misslyckade försök, vad vet jag. Men en massa gatufoton som folk lägger upp till beskådande säger absolut ingenting (visar inte ens tillstymmelse till ansträngning hos fotografen - bara en massa klick på en trottoar någonstans i världen). Det minsta man borde kunna begära är väl att det finns en orsak att bilden togs (eller åtminstone en orsak till varför den visas upp).

Jag är inte, och har aldrig påstått mig vara, en duktig fotograf och publicerar därför inte heller mina alster. Men om jag "får till det" så kanske jag gör det.

Jag beundrar inte någon speciell gatufotograf. Jag kategoriserar inte fotografer på det sättet. Det finns "bra" och "resten" fotografer.

Den som visar upp ett lyckat/genomtänkt/konstnärligt/"svårt" som kräver tankeansträngning vid beskådandet/humoristiskt/tankeväckande/upprörande/skrämmande foto får min beundran. Kanske alla dessa foton döljer tusentals misslyckade försök, vad vet jag. Men en massa gatufoton som folk lägger upp till beskådande säger absolut ingenting (visar inte ens tillstymmelse till ansträngning hos fotografen - bara en massa klick på en trottoar någonstans i världen). Det minsta man borde kunna begära är väl att det finns en orsak att bilden togs (eller åtminstone en orsak till varför den visas upp).

Jag är inte, och har aldrig påstått mig vara, en duktig fotograf och publicerar därför inte heller mina alster. Men om jag "får till det" så kanske jag gör det.

Då kanske du kan nämna någon "bra" fotograf som du tycker tar bra bilder som kan sägas vara gatufoto. Jag är inte ute efter att förhöra dig kring hur väl du känner till gatufotografer utan jag vill bara få en uppfattning om vad du tycker om.

Du får gärna visa mig exempel på gatufoton som "säger absolut ingenting". Skulle vara intressant att se om vi är överens.

Kanske alla dessa foton döljer tusentals misslyckade försök, vad vet jag.
Det är nog rätt nära sanningen. Det finns en tumregel om att man måste öva på något i minst 10000 timmar för att bli riktigt bra på det. (En mycket förenklad tumregel, förvisso).

Med dagens kameror blir det en hiskelig massa bilder på 10000 timmar ...
:)

Vill man testa sin förmåga att vägra radera bilder på uppmaning av "offer", eller annan, så kan ju sticka till en av de mer kända förorterna/sk no-go-zoner, och börja fotografera människor där, helst ungdomar, helst kvällstid. Tror kraven på radering skulle komma snabbt, och man kan nog inte utesluta att bli omringad av en hotfull grupp. Tror det blir svårt att snacka sig loss med lagar och rättigheter i det läget. Jag sysslar själv ibland med gatufoto, men väljer områden där detta problem inte uppstår så lätt.

Då kanske du kan nämna någon "bra" fotograf som du tycker tar bra bilder som kan sägas vara gatufoto. Jag är inte ute efter att förhöra dig kring hur väl du känner till gatufotografer utan jag vill bara få en uppfattning om vad du tycker om.

Du får gärna visa mig exempel på gatufoton som "säger absolut ingenting". Skulle vara intressant att se om vi är överens.

Nej du. inte ens det tänker jag göra - för det kan jag inte. Jag tar inte foto så seriöst att jag skaffar mig idoler. Ser jag ett, enligt mig, bra foto så beundrar/tittar jag på det en tid (och en sådan fotograf känner jag lite beundran för, eftersom denne har noterat något som ger fotot en ytterligare dimension inte bara en avbildning av människan utan kanske till och med dennes tankar) men det dyker alltid upp något annat att syssla med. Gatufoton som "säger absolut ingenting" finns det massor av. Dock vill jag inte såra någon genom att nämna någon, men generellt kan jag säga att bilder som bara visar upp passerande gående inte gör något för mig, inte mer än när jag själv är ute och går omkring i stadsmiljö och ser människor passera. Dock - många av dessa "intetsägande" bilder kommer kanske att vara fulla av innehåll när de beskådas om 30 år, vad vet jag.

Det är nog rätt nära sanningen. Det finns en tumregel om att man måste öva på något i minst 10000 timmar för att bli riktigt bra på det. (En mycket förenklad tumregel, förvisso).

Med dagens kameror blir det en hiskelig massa bilder på 10000 timmar ...
:)

Det som jag tycker tar udden av gatufotografering, åtminstone till en del, är att många presenterar även sina alster från dessa 10000 övningstimmar, som vore det redo för utställning.

Idag finns mycket intressant foto i alla genrer, tycker inte man behöver vänta i "30 år" för att urskilja vad som är spännande.

Som gatufoto tycker jag Mr Friks bilder sticker ut, tidlöst och bra foto.

https://500px.com/search?submit=Submit&q=mr+friks&type=photos

Spot on!!
Precis vad jag menar.
Man ser nästan tankarna hos en del av de avbildade.
Mycket tanke (inbillar jag mig) har gått in i skapandet av många av dessa bilder - de är inte bara "klicka-på-måfå"-bilder.

Tack för tipset !!

Men ofta fastnar jag för dessa "30-årsbilder" som historiska dokument och beundrar den fotograf som, när de togs, lade märke till just det de fotat. (Men jag har aldrig hävdad mig vara en rikslikare.)

Men nu tycker jag att Martinot kan förklara och jag har bett honom göra det i PM.

Det kan du tycka.

Jag tycker att du borde förklara din mobbing och dina personangrepp, samtidigt som du anklagar andra för det (dessutom felaktigt så).

Har inte fått något PM, men det spelar ingen roll.

Har tröttnat på både tråden (som tyvärr spårat ut för länge sedan, och därmed helt skitit i den tills nu när jag sitter och väntar på en sak och har lite tråkigt), och framförallt din låga och taskiga attityd till dina meningsmotståndare (och då tänker jag inte främst på mig själv).

PM eller inte, jag har ingen önskan att kommunicera med någon som behandlar sin omgivning och sina medmänniskor så dåligt och respektlöst.

Därmed är "debatten" med dig slut (för min del, du får gärna fortsätta själv solo).

Har inte fått något PM, men det spelar ingen roll.

Jag har skickat PM via FS och den skickas till den mejl som du registrerat här. Jag tvivlar på att den funktionen slutat funkat "precis nu". Jag skrev samma sak i det som här och tidigare. Och du klarar även av att avsluta den här diskussionen via PM istället för att fortsätta här.

Visa var personangreppet är.
Visa var jag påstår att frekeman mobbar någon.

Och du kan även visa var jag mobbar honom.

Du skriver om halmdockor, red upp dina egna först innan du sätter dig på hästen själv, det var du som tog upp diskussionen nu efter att den avstannat igår.

Vill man testa sin förmåga att vägra radera bilder på uppmaning av "offer", eller annan, så kan ju sticka till en av de mer kända förorterna/sk no-go-zoner, och börja fotografera människor där, helst ungdomar, helst kvällstid. Tror kraven på radering skulle komma snabbt, och man kan nog inte utesluta att bli omringad av en hotfull grupp. Tror det blir svårt att snacka sig loss med lagar och rättigheter i det läget. Jag sysslar själv ibland med gatufoto, men väljer områden där detta problem inte uppstår så lätt.
I områden som behärskas av gangsters fungerar inte landets lagar speciellt bra, så det är väl närmast självklart att det inte går att komma med juridiska resonemang där. Man får nog vara rätt så glad om man har kameran med sig därifrån.

Men detta är ända lite vid sidan av trådens ämne. Normalfallet när någon kommer fram och vill bli raderad från ens minneskort är väl ändå på platser där lag och ordning upprätthålls någotsånär?

Du skriver om halmdockor, red upp dina egna först innan du sätter dig på hästen själv, det var du som tog upp diskussionen nu efter att den avstannat igår.

Tänker inte diskutera detta mer med dig som sagt.

Har redan avslutat diskussionen. Enda anledningen till min kommentar är att du fortsatt "pinga" och nagga mig om svar här. Hade du inte fortsatt kräva vidare "diskussion" så hade jag inte ens postat någonting mer alls.

Eftersom du är så enormt nyfiken varför ens "mitt icke svar" dröjde: Läste inte tråden förens sent igår kväll då den totalt havererat pga. trådmissbrukare som dig som totalt går in på personangrepp och en massa meningslösa metadiskussioner.

Tyvärr blir det så när forumdeltagare inte kan hålla fokus på ämnet för tråden, eller sänker sig till personangrepp istället för verkliga argument.

I områden som behärskas av gangsters fungerar inte landets lagar speciellt bra, så det är väl närmast självklart att det inte går att komma med juridiska resonemang där. Man får nog vara rätt så glad om man har kameran med sig därifrån.

Men detta är ända lite vid sidan av trådens ämne. Normalfallet när någon kommer fram och vill bli raderad från ens minneskort är väl ändå på platser där lag och ordning upprätthålls någotsånär?

Håller med.

Lite OT, men ser det snarare som ett stort samhällsproblem. Själv så skulle jag inte ens över huvud taget bege mig i dylika områden frivilligt.

Men känns som sagt ganska "meta" och lite utanför det ursprungliga dilemmat där vi diskuterar lag kontra enstaka personers uppfattning om rätt och fel (svårt att applicera på ett område där normala lagar och regler inte praktiskt gäller längre).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar