ANNONS
Annons

Problem med 5d mark 2 och 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)
Den har ju precis varit inne på Intervision och blivit kalibrerad, det är ju det tråden handlar om :)

då får dom väl göra om det , får du bättre resultat med live view och rersultatet blir klart sämre med AF och vald mittpunkt då har de antagligen ställt objektivet+ kamerahus slarvigt, om du läser igenom vår långa AF tråd angående 5dmk2 så finns det också små variationer i en serie av bilder.

Så 1, du lägger skärpeplanet fel=handhavarfel . 2. kamerans AF och tillsammans med objektivet lägger skärpeplanet fel.
Det är inte första gången ett kamerahus + objektiv åker tillbaka för att resultatet har blivit mindre bra från serviceverkstad oavsett du/vi använder Nikon eller Canon

Tydligen inte, var har du lämnat den? i Stockholm ?

Jag hade en 24-70/2.8 L usm inlämnad 2 ggr på RCC/Mölndal. De gav upp och gav mig en ny glugg som också låg lite fel. Fast den den skickade jag till Intervision i Malmö. Där blev den betydligt friskare.

Fast nog borde de kunna på Intervision i Stockholm också.

Kamerahuset erbjuder mikrojustering av autofokusen och löser i de allra flesta fall problem med bak- eller frontfokusering som du tycks ha. Använd den funktionen istället för att skicka in objektivet för koll igen!

Kamerahuset erbjuder mikrojustering av autofokusen och löser i de allra flesta fall problem med bak- eller frontfokusering som du tycks ha. Använd den funktionen istället för att skicka in objektivet för koll igen!

Brukar tyvärr inte bli bra. Microjusteringen är inte jämförbar med den justering Canon gör och på en zoom blir det olika resultat över zoomomfånget och olika avstånd.

Nej så är det ju, jag har själv märkt på mitt exemplar att det kan variera mellan -4 och +10 beroende på brännvidden och det gör det svårt för att inte säga omöjligt att kompensera perfekt.

Ska ett perfekt exemplar ha nästan ingen variation alls..? Eller får man leva men vissa variationer?

att försöka microjustera en zoom är lönlöst , se vår långa tråd angående 5dmk2 och microjustering
du kan bara ställa en justeringspunkt med microjustering , en zoom ställs på 8 ställen genom zoomomfånget om den lämnas in och en riktig genomgång av AF justering utförs.

Senast ändrad:
Jag hade en 24-70/2.8 L usm inlämnad 2 ggr på RCC/Mölndal. De gav upp och gav mig en ny glugg som också låg lite fel. Fast den den skickade jag till Intervision i Malmö. Där blev den betydligt friskare.

Fast nog borde de kunna på Intervision i Stockholm också.

Problemet med detta är att Intervision i Stockholm har en väntetid på 5 veckor just nu. Om jag ska lämna in objektivet 3 gånger kommer jag inte ha en kamera att plåta med på 3 månader. Det har jag verkligen inte lust med.

Problemet med detta är att Intervision i Stockholm har en väntetid på 5 veckor just nu. Om jag ska lämna in objektivet 3 gånger kommer jag inte ha en kamera att plåta med på 3 månader. Det har jag verkligen inte lust med.

Då föreslår jag att du ringer till Intervision i Malmö och frågar hur länge behöver de ha kameran+ objektiv för att justera in AF

att försöka microjustera en zoom är lönlöst , se vår långa tråd angående 5dmk2 och microjustering
du kan bara ställa en justeringspunkt med microjustering , en zoom ställs på 8 ställen genom zoomomfånget om den lämnas in och en riktig genomgång av AF justering utförs.

Hej Mikael. Trodde vi i den tråden "dödat" mikrojusteringen som alternativ till justering. Dessvärre dyker "lösningen" upp gång på gång i olika trådar. Inte bara i Canonforum utan i alla trådar som behandlar kameror av olika märken som har denna funktion.

Är väl lika bra att ännu en gång fastslå: Mikrojustering fungerar bara exakt på ETT avstånd, EN brännvidd och EN bländare. Är att betrakta som ett tillfälligt plåster på såret när man måste ha en skarp bild på givet avstånd innan man skickar gluggen för justering. Tydligast märks detta på zoomar som du beskrivit, men även på fasta gluggar.

Bara för att understryka ditt inlägg.

Hälsningar
Lennart

Eftersom jag var med och dokumenterade när Intervision ställde mina hus+ gluggar så förstår jag vikten av att att det görs ordentligt vilket också återspeglades i resultatet utan att räkna in Canons "minor variations"
Den justering som Intervision gjorde på en av mina zoomar = 8 referenspunkter inom zoomområdet tar lång tid och är därmed kostsam.
I den gamla tråden fick vi också veta av en annan medlem att den verkstad han hade talat med ställde/justerade ytterändarna dvs 24 + 70mm på ett 24-70 = 2 referenspunkter

Det vore intressant att veta Canons policy hur noga ett objektiv skall justeras och vad som gäller för ett nytt objektiv eller objektiv som ingår i de åtaganden som finns för husen 7d, 5dmk2, 1d serien där objektiv ej äldre än 7år justeras gratis så länge garantin gäller för kamerahusen.

Senast ändrad:
Hej Mikael. Trodde vi i den tråden "dödat" mikrojusteringen som alternativ till justering. Dessvärre dyker "lösningen" upp gång på gång i olika trådar. Inte bara i Canonforum utan i alla trådar som behandlar kameror av olika märken som har denna funktion.

Är väl lika bra att ännu en gång fastslå: Mikrojustering fungerar bara exakt på ETT avstånd, EN brännvidd och EN bländare. Är att betrakta som ett tillfälligt plåster på såret när man måste ha en skarp bild på givet avstånd innan man skickar gluggen för justering. Tydligast märks detta på zoomar som du beskrivit, men även på fasta gluggar.

Bara för att understryka ditt inlägg.

Hälsningar
Lennart

Nu har jag inte läst tråden du refererar till, men även om jag förstår precis vad du menar och har erfarenhet av dilemmat själv så är det väl ändå att gå till överdrift att säga att mikrojustering i princip är värdelöst?

Även om det är omöjligt att justera till perfektion så kan man i de flesta fall åtminstone få ett bättre medel trots att varje avstånd, brännvidd och bländare egentligen skulle behöva ställas in individuellt. Jag tycker i alla fall att det går att få objektivet att fokusera avsevärt mycket mer korrekt inom ramarna för hur man vanligtvis använder objektivet - mitt fasta 50mm använder jag oftast på stora öppningar, och då anpassar jag mikrojusteringen därefter.

Många objektiv fokuserar allmänt för långt bak eller fram oavsett hur man använder det, vilket medför att de flesta objektiv går att trimma åtminstone litegrann även om man alltid måste göra någon sorts kompromiss.

du kan trimma in det på ett givet avstånd med microjustering, tex 50mm objektiv och 2,5 m där det rekommenderas att en sådan microjustering sker men det betyder inte att du inom närområde 40-50cm får skärpelanet rätt med denna justering

Jag försökte i en vecka att justera in ett 100mm macro som låg fel, jag fick det bra på 5m men inom närområdet var det lika fel som tidigare , objektivet lämnades sedan till Intervision som ställde
objektivets styrelektronik och därefter fungerar det ua

Senast ändrad:
Nu har jag inte läst tråden du refererar till, men även om jag förstår precis vad du menar och har erfarenhet av dilemmat själv så är det väl ändå att gå till överdrift att säga att mikrojustering i princip är värdelöst?

Även om det är omöjligt att justera till perfektion så kan man i de flesta fall åtminstone få ett bättre medel trots att varje avstånd, brännvidd och bländare egentligen skulle behöva ställas in individuellt. Jag tycker i alla fall att det går att få objektivet att fokusera avsevärt mycket mer korrekt inom ramarna för hur man vanligtvis använder objektivet - mitt fasta 50mm använder jag oftast på stora öppningar, och då anpassar jag mikrojusteringen därefter.

Många objektiv fokuserar allmänt för långt bak eller fram oavsett hur man använder det, vilket medför att de flesta objektiv går att trimma åtminstone litegrann även om man alltid måste göra någon sorts kompromiss.

vad menar du att du anpassar microjusteringen efter stora öppningar, det finns ingen noggrannhet under bl 2,8

mätnoggranheten i Canons AF ligger runt bl 2,8 (i själva verket bl 3,2 om jag minns rätt) , därför sker all AF justering på verkstad vid bl 2.8

Det du kan göra "nästan perfekt" med mikrojustering är att du kan kompensera en KAMERA som är lite felställd.

Kamerahuset är ju ganska "konstant", dvs ett viss mätfel betyder samma sak oavsett fokusavstånd eller brännvidd.

Ett objektiv däremot är mycket mer komplext, framför allt zoomar. Ett zoom-objektiv (av nyare Canon-typ) har en tvådimensionell datatabell i ett EPROM i elektroniken i objektivet. Här lagras punkter, 8st delgrupper av brännvidd (zoominställning), och i varje delgrupp ett antal avståndsreferenser.

Ett objektiv kan alltså frontfokusera på näravstånd och bakfokusera på längre avstånd när du zoomat in så mycket det går - och TVÄRTOM när du zoomat ut så mycket det går... Försök mikrojustera bort det... :)

Hej!

Nu har jag testat att ta bilder med liveview och manuell fokus! Vilken skillnad. Det är detta resultat jag vill uppnå.

http://fredricjohansson.se/Bilder/skarpa.png

Sen om ni tittar på denna bilden så har jag lagt fokus i mitten av spelkontrollen. men den hamnar där ute vid knapparna. vad beror det på? den här är tagen med autofokus

http://fredricjohansson.se/Bilder/skarpa2.png

hmm,
hur säker kan man vara på att AF faktiskt har valt att sätta fokus precis där du vill i ett så besvärligt motiv. En AF-sensor sägs ju vara större än markeringen i sökaren visar. Om den hittar fokus någonstans inom sitt arbetsområde så är den nöjd - och har gjort sitt arbete korrekt.

Vad händer om du testar mot ett helt plant och kontrastrikt föremål istället en (streckkod exempelvis)?

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar