studioff
Aktiv medlem
Jag har haft liknande problem en miljard ggr.
Min slutsats är att det har med antingen för starkt solljus att göra alternativt knas på batteriet.
Jag höll på säkerligen ett år att felsöka. Testade tre olika kamerahus (D500) och 4 st olika 150-600 G2 (varav ett var låneobjektiv från Tamron).
Som exempel så kunde jag åka ut i god tid och fota med fin bildkvalitet. Solens ljus blev ju så klart starkare och starkare (molnfritt eller nära inpå) och pang bom så blev det som att fota med gladpack folieplast på objektivet. Spelade ingen roll på vilket avstånd objektet var.
Annan gång så fotade jag med fina resultat kvalitetsmässigt och fick byta batteri. Pang bom folieplast.
150-600 G2 har elektronisk bländare (precis som 200-500) och jag fick aldrig dessa fel på 150-600 G1 (mekanisk bländare) och jag hade både A och B-batterierna. B-batterierna är gjorda för att klara av mer saker som drar kräm i kameran vilket inte A-batterierna är.
Om jag inte missminner mig så gjorde Nikon B-batterierna som standard med just D7500.
Tyvärr så gick inte dessa lösningar (icke stark sol samt B-batteri) att applicera med 100% lösning varje gång. Kändes lite som ESD-skada på en dator typ.
Lade ned ett par timmars kalibrering en dag och fick verkligen superresultat. Va skitnöjd. Dagen efter så var det folieplast igen.
Testa fota när solen inte är så stark och visa några bilder. Prova även byta batteri om du har möjlighet.
Jag får samma "solfel" även med 200-500 men långt ifrån som på 150-600 G2. Pratar inte om värmedaller nu.
Dock hade jag lite kraftigare fel än ts.
Vet inte om det skrivits om tidigare i tråden (orkar inte kolla) men se till så att kontakterna mellan kamerahus och objektiv inte är skitiga.
Jag gav som sagt upp efter dryga året och bytte min 150-600 G2 till Nikons liknande variant 200-500 och är överlag ganska jättenöjd (med tanke på prisbilden).
Verkligen intressant att höra. Jag tyckte mig ha väldigt liknande problem med mitt gamla G1 som är sålt. Batteriet låter långsökt men man ska aldrig säga aldrig. Jag har bara originalbatteriet + 2st icke-original och har egentligen aldrig funderat över att batteriet ska påverka så men jag tror inte heller jag märkt skillnad mellan original och icke-original. Det är säkert B-batteri original som jag har så A har jag nog inte provat.
Man blir lite bedrövad och minst sagt missnöjd att det ska kunna vara så här. Man tycker grejerna borde vara "stabilare" och mer pålitliga. Det är ett rent helsike tycker jag att felsöka och lägga ner så mycket tid och kanske pengar på krångel. När man läser trådar och svar så får man ju idéer om allt ifrån att köpa nytt kamerahus, nytt objektiv till att man har fel teknik eller att det helt enkelt inte går att fota på det sättet man gör.
Nu har jag i alla fall ett Nikon 200-500 på lån och sta testa ett par dagar och kan väl säga hittills att den sätter fokus säkrare i alla fall men jag måste testa mer och analysera bilderna mer noggrant först.