Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 150-600 G2, Nikon D7500

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har haft liknande problem en miljard ggr.

Min slutsats är att det har med antingen för starkt solljus att göra alternativt knas på batteriet.

Jag höll på säkerligen ett år att felsöka. Testade tre olika kamerahus (D500) och 4 st olika 150-600 G2 (varav ett var låneobjektiv från Tamron).

Som exempel så kunde jag åka ut i god tid och fota med fin bildkvalitet. Solens ljus blev ju så klart starkare och starkare (molnfritt eller nära inpå) och pang bom så blev det som att fota med gladpack folieplast på objektivet. Spelade ingen roll på vilket avstånd objektet var.

Annan gång så fotade jag med fina resultat kvalitetsmässigt och fick byta batteri. Pang bom folieplast.

150-600 G2 har elektronisk bländare (precis som 200-500) och jag fick aldrig dessa fel på 150-600 G1 (mekanisk bländare) och jag hade både A och B-batterierna. B-batterierna är gjorda för att klara av mer saker som drar kräm i kameran vilket inte A-batterierna är.

Om jag inte missminner mig så gjorde Nikon B-batterierna som standard med just D7500.

Tyvärr så gick inte dessa lösningar (icke stark sol samt B-batteri) att applicera med 100% lösning varje gång. Kändes lite som ESD-skada på en dator typ.

Lade ned ett par timmars kalibrering en dag och fick verkligen superresultat. Va skitnöjd. Dagen efter så var det folieplast igen.

Testa fota när solen inte är så stark och visa några bilder. Prova även byta batteri om du har möjlighet.

Jag får samma "solfel" även med 200-500 men långt ifrån som på 150-600 G2. Pratar inte om värmedaller nu.

Dock hade jag lite kraftigare fel än ts.

Vet inte om det skrivits om tidigare i tråden (orkar inte kolla) men se till så att kontakterna mellan kamerahus och objektiv inte är skitiga.

Jag gav som sagt upp efter dryga året och bytte min 150-600 G2 till Nikons liknande variant 200-500 och är överlag ganska jättenöjd (med tanke på prisbilden).

Verkligen intressant att höra. Jag tyckte mig ha väldigt liknande problem med mitt gamla G1 som är sålt. Batteriet låter långsökt men man ska aldrig säga aldrig. Jag har bara originalbatteriet + 2st icke-original och har egentligen aldrig funderat över att batteriet ska påverka så men jag tror inte heller jag märkt skillnad mellan original och icke-original. Det är säkert B-batteri original som jag har så A har jag nog inte provat.

Man blir lite bedrövad och minst sagt missnöjd att det ska kunna vara så här. Man tycker grejerna borde vara "stabilare" och mer pålitliga. Det är ett rent helsike tycker jag att felsöka och lägga ner så mycket tid och kanske pengar på krångel. När man läser trådar och svar så får man ju idéer om allt ifrån att köpa nytt kamerahus, nytt objektiv till att man har fel teknik eller att det helt enkelt inte går att fota på det sättet man gör.

Nu har jag i alla fall ett Nikon 200-500 på lån och sta testa ett par dagar och kan väl säga hittills att den sätter fokus säkrare i alla fall men jag måste testa mer och analysera bilderna mer noggrant först.

Jag har kollat lite på mina testbilder med det lånade Nikon 200-500 och mitt Tamron 150-600 G2. Det blev en kort fototur igår kväll och imorse. Bara naturfoton än för jag ville se om man fick en wow-upplevelse. Jag ska köra lite mer kontrollerade test sen. Det var ganska soligt både morgon och kväll.

Just under själva fototuren blev jag imponerad av 200-500 för det kändes som den satte fokus ordentligt och jag fick betydligt fler "träffar" än vanligt. Inte som med Tamron att kameran fyrar av fast fokus inte sitter utan att den fyrar av först när det sitter. Ibland med Tamron har jag tom sett redan i sökaren att detta är ju inte skarpt.

Vid analys av bilderna i datorn så ser jag att även Nikon-objektivet faktiskt gett några icke-fokus bilder a la Tamron (felen ser väldigt liknande ut) precis men felfrekvensen var betydligt lägre precis som Johan2020 var inne på. När Tamron väl satte bilderna så är de lika skarpa som Nikon dock så båda objektiven ger ju schyssta bilder bara fokus sitter.

Jag glömde bort mig lite och testade fram och tillbaka så vissa bilder med Tamron blev på 500mm och vissa 600mm men även på 600mm fick jag några skarpa bilder.

Men kontentan hittills är att Tamron känns mycket mer opålitligt.

Testbilderna är oprocessade jpeg

Bilagor

• Felfokus Nikon.JPG
    14.2 MB · Visningar: 28
  • Rådjur 2 Nikon.JPG
    15 MB · Visningar: 30
  • Rådjur 2 Tamron.JPG
    15.8 MB · Visningar: 30
  • Trana Nikon.JPG
    12.5 MB · Visningar: 37
  • Trana Tamron.JPG
    12.8 MB · Visningar: 33
Några fler bilder...

Bilagor

• Rådjur Nikon.JPG
    15.2 MB · Visningar: 23
  • Rådjur Tamron.JPG
    14.5 MB · Visningar: 20
  • Tofsvipa Nikon.JPG
    13 MB · Visningar: 36
  • Tofsvipa Tamron.JPG
    11.1 MB · Visningar: 33
Det är väl mest på tofsvipan man ser en markant skillnad. Jag gick från Tamron 150-600 G1 till Nikon 200-500 och den största skillnad jag upplevde vara att fokus sattes med distinkt. Det verkade mer som att Tamron kunde vara lite ur fokus utan att Nikonhuset reagerade på att det var oskärpa fastän man såg det tydligt i sökaren liknade det du upplevt. Sedan så inte 200-500 någon dunderkur, det händer också att den ger besynnerliga bilder lite oskarpa och ofta med någon typ av linjer i bilden, kan inte förklara det bättre. Har också 300pf, det händer ju även där att man får kasta en del bilder som man inte kan sätta fingret på varför. Jag fotograferar en hel del från bilen och det kan vara en felkälla

Ja precis, Tofsvipan ser man klart och tydligt och där är ett tydligt exempel på att jag försökt och försökt sätta fokus men det går banne mig inte. Ett riktigt praktexempel. Jag tror tom att jag såg i sökaren att det inte såg bra ut och det låter som det du beskriver att huset kanske blir lurat att tro att det är fokus. Att det blir missar får man ju vara beredd på och saker ska samspela mm men jag märkte klart högre felfrekvens på Tamronen och just det där att man försöker och försöker på ett och samma objekt men det går inte. Nikon var ingen dunderkur men värd att testa mer med.

Verkligen intressant att höra. Jag tyckte mig ha väldigt liknande problem med mitt gamla G1 som är sålt. Batteriet låter långsökt men man ska aldrig säga aldrig. Jag har bara originalbatteriet + 2st icke-original och har egentligen aldrig funderat över att batteriet ska påverka så men jag tror inte heller jag märkt skillnad mellan original och icke-original. Det är säkert B-batteri original som jag har så A har jag nog inte provat.

Man blir lite bedrövad och minst sagt missnöjd att det ska kunna vara så här. Man tycker grejerna borde vara "stabilare" och mer pålitliga. Det är ett rent helsike tycker jag att felsöka och lägga ner så mycket tid och kanske pengar på krångel. När man läser trådar och svar så får man ju idéer om allt ifrån att köpa nytt kamerahus, nytt objektiv till att man har fel teknik eller att det helt enkelt inte går att fota på det sättet man gör.

Nu har jag i alla fall ett Nikon 200-500 på lån och sta testa ett par dagar och kan väl säga hittills att den sätter fokus säkrare i alla fall men jag måste testa mer och analysera bilderna mer noggrant först.

Det värsta för min del är ju att jag tyvärr har whiplash samt flera reumatiska sjukdomar så att stå där och fippla dag efter dag va ett helsike. Till slut så började man nästa fundera på om man var dum i huvudet som inte fick till det.

När jag fick nr 4 av 150-600 G2 (Tamrons låneobjektiv) så funkade kameran bra så länge jag hade det och om jag ville kunde jag få ta det, men det va ju rätt så repigt yttre mm så betal fullt pris för sånt, nej tack.

Så bortsett från tiden, allt bortslitet hår på skallen (lol) så blev det ju omkostnader för mig då jag köpte Tap in Console samt även Reikan.

Nikon 200-500 var ju när det släpptes inte klassat som vädertätat men då både Tamron och Sigma hade 150-600 som var vädertätade så ändrade Nikon sin 200-500 till vädertätad. Om det enbart är klassificering eller om de slängt dit lite packningar ska jag låta vara osagt, men har fotat med mitt 200-500 i både regn, snöblandat och snö utan större problem. Har gått ett par år nu och inga konstigheter än pga dåtida fukt.

Tycker skärpan är rätt så bra på korta avstånd (helst inte soligt väder) men tappar lite på längre avstånd samt AF tycker jag är rätt så slö för det jag fotar (BIF). Tycker nog om man skall jämföra med liknande objektiv att AF påminner mer om Tamron 150-600 G1 än G2.

(Mitt första "supertele" jag ägde var ett G1 som jag köpte begagnat. När man kikar på bilder tagna med det (samma kamerahus som nu) så börjar man nästan gråta :-D )

Lite synd på tubens tjocklek för det går inte (med mina händer) att zooma fullt utan att byta grepp.

Då jag är trasig i ryggen så märkte jag rätt så snabbt att jag fick mindre ont av 200-500 än G2 trots Nikon väger 200-300 g mer, vilket bara kan betyda att G2:ans frontlins väger mer än Nikons (utgår ifrån att glasen sitter ganska så lika inuti tuben). Hävstångseffekt vill man ha så lite som möjligt när man jagar pippin (BIF).

Eftersom du nu har ett 200-500 du testar så är jag rätt säker på att du snart även är ägare till ett sånt. De sista 100 mm betyder nada då Tamron tappar lite där medans 200-500 har bättre prestanda på sitt yttersta läge 500 mm.

Gällande AF på 200-500 så upplever du rätt, för Nikon är säkrare men G2 rappare. Med "halvslö" AF så kan det faktiskt bli som så att det man hittar fokus på stannar där.

Det enda negativa på 200-500 jag kan komma på (bortsett från det jag sagt) är väl att gummiringen (zoomen) har en tendens att lossna lite, bli slapp efter ett par år, men det har nog med handsvett att göra gissar jag på.

Vet inte vad ett begagnat 200-500 i bra skick kan kosta idag men har svårt att tänka mig att man får bättre objektiv för pengarna.

Sry för ett något halvlångt inlägg.

Ingen fara med långa svar :)

Fick du bättre bilder med G1'an?

Jag hade en G1'a som jag sålde förra året och måste gå tillbaka och kolla gamla bilder för jag minns det som att jag hade samma problem med det. Jag är 95% säker på det.

Ja det är ju rent ut sagt skitjobbiga problem detta för allt är så godtyckligt och ingen kan sätta fingret på felet riktigt. Jag ska banne mig i alla fall kontakta Tamron ang detta för jag har garanti kvar MEN jag har även precis lagt en beställning på ett beg Nikon 200-500 hos en fotoaffär. Jag tänkte köra det ifall det blir något trist långrandigt ärende med Tamron...har egentligen ingen förhoppning alls om att det ska lösa sig men samtidigt tycker jag inte att det ska vara så här. Sen hade jag gärna fortsatt med det vädertätade och smidigare Tamron-objektivet. Jag har inte så mycket emot det bortsett denna (ganska viktiga) sak. Fota småfåglar på ganska nära håll är en fröjd med det. Det mesta blir skarpt. Men ser man en älg eller orre på 10-20m avstånd är det 75% risk att det bara blir skit. När man spenderar så pass mycket tid på sin hobby som jag gör så tycker jag inte det är ok med den felfrekvensen. Jag vet flera tidiga fototurer jag gjort där jag faktiskt är lite uppgivet inställd när jag kommer hem och förberedd på att det mesta av bilderna blir skit.

Jag frågade faktiskt Nikon ang vädertätningen på 200-500 och de säger att det inte är vädertätat.

Ja jag kan tänka mig faktiskt att det blir lite mer balans i tyngd med Nikon-objektivet för dig

Ingen fara med långa svar :)

Fick du bättre bilder med G1'an?

Jag hade en G1'a som jag sålde förra året och måste gå tillbaka och kolla gamla bilder för jag minns det som att jag hade samma problem med det. Jag är 95% säker på det.

Ja det är ju rent ut sagt skitjobbiga problem detta för allt är så godtyckligt och ingen kan sätta fingret på felet riktigt. Jag ska banne mig i alla fall kontakta Tamron ang detta för jag har garanti kvar MEN jag har även precis lagt en beställning på ett beg Nikon 200-500 hos en fotoaffär. Jag tänkte köra det ifall det blir något trist långrandigt ärende med Tamron...har egentligen ingen förhoppning alls om att det ska lösa sig men samtidigt tycker jag inte att det ska vara så här. Sen hade jag gärna fortsatt med det vädertätade och smidigare Tamron-objektivet. Jag har inte så mycket emot det bortsett denna (ganska viktiga) sak. Fota småfåglar på ganska nära håll är en fröjd med det. Det mesta blir skarpt. Men ser man en älg eller orre på 10-20m avstånd är det 75% risk att det bara blir skit. När man spenderar så pass mycket tid på sin hobby som jag gör så tycker jag inte det är ok med den felfrekvensen. Jag vet flera tidiga fototurer jag gjort där jag faktiskt är lite uppgivet inställd när jag kommer hem och förberedd på att det mesta av bilderna blir skit.

Jag frågade faktiskt Nikon ang vädertätningen på 200-500 och de säger att det inte är vädertätat.

Ja jag kan tänka mig faktiskt att det blir lite mer balans i tyngd med Nikon-objektivet för dig

Nej inte bättre bilder kvalitetsmässigt men G1:an dummade sig aldrig nån gång så som G2 gjort på 3 st olika D500 (jag två och ett lånehus).

Jag hade ju hårdvarukalibrerat G1 med D500 så det objektivet va faktiskt hyfsat skarpt upp till ~450 mm.

Okej gällande vädertätning och 200-500. Har för mig Cyberphoto skrev om det vid test av 200-500 men kan blanda ihop det med annan sida. Är även försäljare som sagt detta, men antar Nikon vet bäst :p

Hade försäkring på mitt 200-500 så lång tid det gick iaf, utifall.

Kontakterna (omkopplarna) på objektivet verkar ju iaf ha nån form av gummipackning för annars så måste jag haft en enorm tur.

Ja visst tusan missade man massor med BIF när man hade 150-600 och använde 600 mm. Nästan så att 500 mm känns som vidvinkel i jämförelse.

Det jag tokgillade med G2 är ju den valbara låsningen för brännvidden. Helt suveränt.

Även fast nu Nikon bekräftar att det inte är väderskydd på 200-500 så har jag aldrig hört talas om nån som haft 200-500 som fått problem vid regn mm. Självklart är det nog tryggare med G2 om du vet med dig att du kanske kommer fota vid kuster mm.

Vet en som fick kondens på frontlinsen (200-500) men efter lite ligga och torka så var det problemet löst. Inga spår efter kondensen heller men det kanske va mer tur?. Otätade objektiv som får kondens på glas kan jag nog tänka mig att både damm och eventuellt pollen mer än gärna vill torka fast på nån lins.

G1 var ju inte heller vädertätat men håller nog 200-500 10 ggr högre än G1.

G2 har ju sina packningar här och där men samtidigt så har den inbyggt filter som luften måste passera när man zoomar. Kanske inte tar 100% men väl 99%.

Lycka till med ditt snart inköpta 200-500 😎

Jag hade ju faktiskt liknande problem med min G1'a och det är nog därför som jag testat så väldigt länge för jag har trott att det måste ju vara något med mänskliga faktorn eller väder, temp och ljus eftersom G1'an var lite liknande. Det är först nu när naturen vaknat till liv och man fotar mer djur och fåglar som jag kände att det här går ju inte. Kan inte spendera så här mycket tid och få så låg procent bra bilder. Sedan bekräftade ju testerna med Nikon 200-500 det hela ganska väl.
Det är samma här att det är ju mycket jag gillar med Tamron-gluggen och kan Tamron-servicen hitta något på den kanske jag ger den en till chans men det tar verkligen det roliga ur fotandet med den här osäkerheten.

Ser fram emot 200-500 som ska komma på måndag :)

Jag hade ju faktiskt liknande problem med min G1'a och det är nog därför som jag testat så väldigt länge för jag har trott att det måste ju vara något med mänskliga faktorn eller väder, temp och ljus eftersom G1'an var lite liknande. Det är först nu när naturen vaknat till liv och man fotar mer djur och fåglar som jag kände att det här går ju inte. Kan inte spendera så här mycket tid och få så låg procent bra bilder. Sedan bekräftade ju testerna med Nikon 200-500 det hela ganska väl.
Det är samma här att det är ju mycket jag gillar med Tamron-gluggen och kan Tamron-servicen hitta något på den kanske jag ger den en till chans men det tar verkligen det roliga ur fotandet med den här osäkerheten.

Ser fram emot 200-500 som ska komma på måndag :)

Om det kan vara till nån tröst (att du förmodligen köper 200-500) så är det rätt så många fokusmotorer som bytts ut på G2.

Jag själv har bara upplevt en enda gång som fokusmotorn fick frispel. Trodde inte det var sant det ljud den gav ifrån sig. Lät nästan som tryckluften på en buss. Minns inte nu men tror jag både ryckte batteri och kopplade ifrån objektivet och sen dess så hade jag inga såna knasigheter nå mer. Men har läst om ett antal ägare som fått fokusmotorn utbytt.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar