Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 5d mark 2 och 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)
hmm,
hur säker kan man vara på att AF faktiskt har valt att sätta fokus precis där du vill i ett så besvärligt motiv. En AF-sensor sägs ju vara större än markeringen i sökaren visar. Om den hittar fokus någonstans inom sitt arbetsområde så är den nöjd - och har gjort sitt arbete korrekt.

Vad händer om du testar mot ett helt plant och kontrastrikt föremål istället en (streckkod exempelvis)?

Petter ...

Ett ganska enkel sätt att kolla hur "stor" fokusmarkeringen är att göra följande.
På en ljus, helst vit och helt slät vägg/yta fäster du ett mörkt, gärna svart papper. Det viktiga är att uppnå så stor kontrast som möjligt mellan vägg/papper.
Sedan låter du kameran försöka fokusera på den vita väggen vid sidan av pappret. Förmodligen lyckas den inte. Medan du fortfarande har fokuseringen aktiverad, AF-on eller avtryckaren halvvägs nere eller hur nu du ställt in din kamera, så flyttar du fokuspunkten sakta, sakta mot pappret. då bör du märka ganska snart när fokuspunkten har funnit tillräcklig kontrast för att kunna fokusera!
Vanligen sker det en liten aning utanför den valda punkten.

Ett ganska enkel sätt att kolla hur "stor" fokusmarkeringen är att göra följande.
På en ljus, helst vit och helt slät vägg/yta fäster du ett mörkt, gärna svart papper. Det viktiga är att uppnå så stor kontrast som möjligt mellan vägg/papper.
Sedan låter du kameran försöka fokusera på den vita väggen vid sidan av pappret. Förmodligen lyckas den inte. Medan du fortfarande har fokuseringen aktiverad, AF-on eller avtryckaren halvvägs nere eller hur nu du ställt in din kamera, så flyttar du fokuspunkten sakta, sakta mot pappret. då bör du märka ganska snart när fokuspunkten har funnit tillräcklig kontrast för att kunna fokusera!

coolt!

Men det jag ifrågasatte var TS testobjekt för att "bevisa" att AF felfokuserar.
Kan man verkligen avgöra AF träffsäkerhet med den typen av föremål?

Petter ...

Ofta kan du göra precis samma sak genom att sätta på AI Servo och sikta ut genom ett fönster och sen sakta föra kameran mot karmen. Man märker lätt när kameran skiftar från oändligheten, om inte annat genom att titta i sökaren.

(allt med bara mittpunkt vald såklart)

hmm,
hur säker kan man vara på att AF faktiskt har valt att sätta fokus precis där du vill i ett så besvärligt motiv. En AF-sensor sägs ju vara större än markeringen i sökaren visar. Om den hittar fokus någonstans inom sitt arbetsområde så är den nöjd - och har gjort sitt arbete korrekt.

Vad händer om du testar mot ett helt plant och kontrastrikt föremål istället en (streckkod exempelvis)?

Petter ...

Det vet man inte. Men om man ställer in så att kameran visar vart fokusen ligger på skärmen så ser man att den är helt ute och cyklar

Det är bara det att inom det område du ser markerat på skärmen finns det ganska mycket "plats" i djupled på motivet.... Hur vet du om kameran fäst på bak-kanten av en knapp eller om den fäst på framkanten?

Jag förstår faktiskt inte riktigt din uppenbara motvilja mot att faktiskt kolla på riktigt. "Det SKA gå att göra så här, lite på en höft!..."

Hemskt ledsen, men den enda du lurar då är dig själv. VILL du kolla så att kameran fokuserar rätt, testa då inte mot 3D-objekt med massvis med kontraster i djupled i bilden. Då har du inte en aning om vad kameran egentligen gjort, du gissar bara hejvilt.

Jag råkade "prova" själv idag med ett svårt motiv för AF.
Det var inte meningen. Men när jag såg resultatet tänkte jag på den här tråden.

Jag hade för avsikt att få skärpa på bäret i bilden. Men AF valde att sätta fokus på det kontrastrika bladet i bakgrunden (se AF-ramen).
Inget konstigt med det.

Däremot i den andra bilden har AF fått tillräckligt med kontraster på det mittersta bäret för att sätta fokus där jag ville. Medan bären båda närmare och längre bort är ur fokus.

Petter ...

Bilagor

• namnlösO.jpg
    namnlösO.jpg
    17.1 KB · Visningar: 268
  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    14.3 KB · Visningar: 269
Senast ändrad:
Jag har en till fråga angående detta objektiv.

Objektivet har nu varit inne på service två gånger, dom säger att det absolut inte är något fel, men att det har bakfokuserad på 24 och 70 mm

Men nu när jag plåtar från kanske 4-5 meter avstånd från en människa på 2,8/f och 70mm så blir bilderna sjukt oskarpa och väldigt dåliga. och jag frågar mig själv. "Det kanske inte går på 2,8 eftersom den inte ska lägga fokus på så mycket när det är så låga bländarvärden.

Vad tror ni ?

Objektivet har nu varit inne på service två gånger, dom säger att det absolut inte är något fel, men att det har bakfokuserad på 24 och 70 mm

Men nu när jag plåtar från kanske 4-5 meter avstånd från en människa på 2,8/f och 70mm så blir bilderna sjukt oskarpa och väldigt dåliga. och jag frågar mig själv. "Det kanske inte går på 2,8 eftersom den inte ska lägga fokus på så mycket när det är så låga bländarvärden.

Vad tror ni ?

Vi (jag i alla fall) tror att ditt objektiv inte är friskt ännu. 4 meter är nästan referensavstånd för 70mm (3,5 meter). På det avståndet och f/2.8 på ett stillastående föremål/människa ska det bli skarpt. Om gluggen inte skulle klara det vore det ju fullständigt onödigt med att ha den ljusstyrkan. Hur blir fokus när du plåtar på långt avstånd (evighet)?

//Lennart

Vad tror ni ?

Har du haft både hus och optik tillsammans på justering, eller bara optiken?

Perter ...

Vi (jag i alla fall) tror att ditt objektiv inte är friskt ännu. 4 meter är nästan referensavstånd för 70mm (3,5 meter). På det avståndet och f/2.8 på ett stillastående föremål/människa ska det bli skarpt. Om gluggen inte skulle klara det vore det ju fullständigt onödigt med att ha den ljusstyrkan. Hur blir fokus när du plåtar på långt avstånd (evighet)?

//Lennart

Jag tänkte faktiskt titta på det när jag kommer hem!

Vad kan jag göra isåfall? Intervision säger att det absolut inte är något fel på objektivet

Då skall du jämföra ditt exemplar mot ett annat 24-70 och se efter om du får ett annat resultat och utifrån det agera

Det är möjligtvis inte någon som har tagit en bild med 24-70 på just 2,8/f och vid 70 mm ungefär 5 meter ifrån objektet :)?

Nope, det tycker jag inte.

Edit, tänk på att objektivet inte har IS så man får vara snäppet nogrannare ibland än när man har det. Du ligger på 1/100 sek på 70mm om jag läste exif rätt och det är normalt helt ok. Men det är ändå möjligt att det finns en komponent skakoskärpa också. Andra här kan nog bekräfta el dementera det. Men skärpan sitter inte som den ska ändå.

Senast ändrad:
Prova att ta en bild med stativ och ett helt fast objekt som inte rör sig.

Tycker det ser ut som rörelseoskärpa i bilden om man tittar på skägget och halsbandet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar