Annons

Problem med 5d mark 2 och 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det jpeg:ar direkt ur kamerorna beror det ju på kamerainställningarna också. Du har inte berättat hur mkt du skärpt upp och/eller ökat kontrasten i respektive.

Som vanligt hart när omöjligt att skylla på något när så många faktorer är ojämförbara.

Tycker jag.

Försök pröva annat hus likadant som ditt förstås) med ditt objektiv, annat objektiv med ditt hus etc. Och annat hus med annat objektiv. Samma motiv, samma förhållanden, samma ISO, samma allt utom prylarna.

Tycker jag.

Inte kul att "veta" att man har skitgrejer men vad som är skit vet åtminstone inte jag än.

Jag är jättenöjd med min 5D2:a och t ex 24-105. Har inte 24-70 av samma anledning som många andra dvs "berömd" för ojämn kvalitet.

//Johan

förstår inte vad du oroar dig för, 5dmk2 tillsammans med ett bra objektiv är bland det bästa du kan ha vad det gäller bildkvalitet, att jämföra bilder som tidigare är lönlöst eftersom vi inte känner till några parametar.

5D vs D90 bilden båda ser riktigt dåliga ut
5D vs D3 eller vad det nu var för kamera förefaller vara tagna i olika ljus och därför svåra att bedöma, den infällda bilden är dock skarpare, är det samma bländare?

/Anders

Det var scandinavian som tog ögon bilderna. dom ska vara tagna med exakt samma inställningar på exakt samma plats. med ett 85 fast objektiv.

förstår inte vad du oroar dig för, 5dmk2 tillsammans med ett bra objektiv är bland det bästa du kan ha vad det gäller bildkvalitet, att jämföra bilder som tidigare är lönlöst eftersom vi inte känner till några parametar.

Tydligen så är det inte det bästa man kan ha. Om det nu inte är något fel på dessa saker jag har. Bilderna är knappt användbara ut till kund.

Därför jag blir så fundersam. Folk säger att det ska vara bland det bästa objektiv man kan ha. Då undrar jag. Om det presterar såhär dålig så förstår jag inte vad folk har för uppfattning om ett bra objektiv. Och jag tror ju inte att hela fotosverige är dumma i huvudet, alltså MÅSTE det vara något fel på objektivet :S

svar antagligen ja, gå därför till en fotobutik och låna deras visningsexemplar och ta några bilder med exakt samma uppställning och kamera på stativ och jämför resultatet eller låna ett ex , det kanske finns någon på fotosidan i din närhet som har 24-70

ps, objektivet är en bra zoom när det är friskt men knappsta det bästa objektiv man kan ha.

svar antagligen ja, gå därför till en fotobutik och låna deras visningsexemplar och ta några bilder med exakt samma uppställning och kamera på stativ och jämför resultatet eller låna ett ex , det kanske finns någon på fotosidan i din närhet som har 24-70

ps, objektivet är en bra zoom när det är friskt men knappsta det bästa objektiv man kan ha.

Tillbringade två timmar i en fotobutik där jag köpte kameran, Dom vägrar ge med sig att det inte ser bra ut. det dom säger är "njaaaa,jooo,jaaaa Jag tycker att det ser bra ut"

Något är givetvis fel om skärpan inte sitter. Jag har jobbat med Nikon tidigare och bland annat apskarpa AF-S 24-70. Mitt Canon 24-70 är i samma liga. Du glömmer av den stora massa nöjda ägare som oftast aldrig hörs.

Du bor i sthlm, åk ut till Intervision personligen och lämna in den. Dom har koll och ser direkt om något är fel...

Något är givetvis fel om skärpan inte sitter. Jag har jobbat med Nikon tidigare och bland annat apskarpa AF-S 24-70. Mitt Canon 24-70 är i samma liga. Du glömmer av den stora massa nöjda ägare som oftast aldrig hörs.

Du bor i sthlm, åk ut till Intervision personligen och lämna in den. Dom har koll och ser direkt om något är fel...

Ja den har ju varit inne på intrevision nyligen för detta problem, men när jag fick tillbaka den så var det samma problem. dom sa att dom skulle sätta in objektivet i någon maskin för att kolla om den tecknar 100 procent skarp. om dom inte hittar något fel så är det inget fel på det. Och vad ska jag göra då :S Då ska jag alltså acceptera att objektivet inte är bra :S ?

Nope...

För de pengar de tar för den skall du absolut inte acceptera någon form av fel, sen kan du eventuellt ha haft för höga krav på den och att den inte lever upp till dem kan du inte lasta gluggen för...

Att någon jeppe står i en fotobutik och säger nja skall du inte acceptera för det gör han för att slippa merjobb åt sig själv...

Jag vet dessutom inte vilken butik du skriver om men av de erfarenheter jag har så har jag till dags dato ej träffat på eller pratat med en säljare i en butik som skulle motivera att man handlade där istället för på Internet... (Läs! Jag har ännu inte träffat på en kompetent kameraförsäljare!)

De må vara kompetent om de säljer en pocketkamera men när de säljer professionell utrustning som denna är de med största sannolikhet mer okunnig än du för det har legat i ditt intresse att läsa på innan du bränner 11-15 papp på ett objektiv...

Ta därför kontakt med Intervision själv och lös problemet den vägen, det gjorde jag och slapp då höra på en massa idiotiskt, ovidkommande skitsnack från nån kameranasare... det roligaste är att de förutsätter att de är mer kompetent än du och att du skall gå på de lögner de smider ihop men de fattar inte att de blir kvällens dumstrut när man skrattar åt de lögner de försökt tuta i dig under dagen...

...

För de pengar de tar för den skall du absolut inte acceptera någon form av fel, sen kan du eventuellt ha haft för höga krav på den och att den inte lever upp till dem kan du inte lasta gluggen för...

Att någon jeppe står i en fotobutik och säger nja skall du inte acceptera för det gör han för att slippa merjobb åt sig själv...

Jag vet dessutom inte vilken butik du skriver om men av de erfarenheter jag har så har jag till dags dato ej träffat på eller pratat med en säljare i en butik som skulle motivera att man handlade där istället för på Internet... (Läs! Jag har ännu inte träffat på en kompetent kameraförsäljare!)

De må vara kompetent om de säljer en pocketkamera men när de säljer professionell utrustning som denna är de med största sannolikhet mer okunnig än du för det har legat i ditt intresse att läsa på innan du bränner 11-15 papp på ett objektiv...

Ta därför kontakt med Intervision själv och lös problemet den vägen, det gjorde jag och slapp då höra på en massa idiotiskt, ovidkommande skitsnack från nån kameranasare... det roligaste är att de förutsätter att de är mer kompetent än du och att du skall gå på de lögner de smider ihop men de fattar inte att de blir kvällens dumstrut när man skrattar åt de lögner de försökt tuta i dig under dagen...

...

Precis så jag känner! Äntligen någon som har samma problemos.

Har tagit kontakt med Intervision. och ska dit med kameran på Måndag! Och dom säger att om do inte hittar något fel så finns det inte mycket att göra. vad gör jag då ?

Din historia gör mig ännu mer övertygad att man ALLTID ska prova objektivet (det exemplar man avser köpa) i butik och aldrig importera eller postorder. Jag var helt övertygad jag skulle ha ett 24-70 när jag skaffade 5D2, men provade som jag nämnt ett par exemplar i butik som inte var bra. Därför har jag fortfarande inget och använder istället främst några fasta och är nöjd med det eftersom allt blir skarpt så länge jag själv inte gör fel.

Men en helt annan sak:

AF-problem är en sak, men det finns också problem där linserna/glaset i objektivet är dåliga eller ibland t.o.m sneda. Om AF är problemet (och inte glaset) går lätt att avgöra själv genom att fokusera manuellt med LV och förstora 10ggr. Får du inte pixelskarpt med 5D2 så är det fel på glaset. Det kan visa sig på olika sätt, men i ett objektiv jag hade visade det dåliga glaset i form av en soft mjölkighet i bilderna. Det såg illa ut i websize men katastrofalt i 100%crop. Jag stod på mig mot en motsträvig leverantör (i detta fallet Sigma) men efter 2 månaders fram och återsändningar till Tura (som är "Sigmas intervision" + agentur) fick jag ett nytt exemplar. Det exemplaret var ultraskarpt, men bara med LV. Sålde det såsmåningom eftersom det var ett för APS-C.

Det objektiv du talar om är mycket dyrare. Skulle jag vara dig skulle jag gå på Canon med 100% cropar och göra tester med LV för att se ifall det är AF eller glaset - eller båda som är problemet. Trist som fan, men gå stenhårt på Canon. Ta gärna hjälp av någon här som har 5D2+24-70 så kan du bygga ett övertygande case eftersom de du har haft kontakt med så här långt verkar motsträviga. Trist tid att lägga ner, men i slutändan lär du ha produkter som levererar perfekt.

Jag kanske har haft tur med mina Canon men inget av de dryga halvdussin objektiv (varav två L-zoomar) jag använder till 5D2 idag har någonsin behövt justeras - allt är skarpt på pixelnivå. I min lilla park finns tre F/1.4 objektiv och ett F/1.8 (85:an) så det är (ska vara) bra saker. Inget jag ser påminner om din exempelbild.

Senast ändrad:
Jag köpte i förrgår ett 24-70 hos Scandinavian Photo i Malmö till min 7D.
Hittills är jag mycket nöjd med det. Funkar utomförträffligt!

Hej!

Nu har jag gjort ett mer ingående test på allt detta..

Kamerorna jag har använt är

Nikon d90 med ett 18-105 objektiv
Och
Canon 5d Mark 2 med ett 24-70

Båda kamerorna är inställda på 1/50 5,3/f 650 iso och står på ett STADIGT stativ.

Ingen efterbehandling är skedd bara inzoomat i camera raw.

5d Mark 2 100% Cropp

http://fredricjohansson.se/Bilder/5d100.png

d90 100% Cropp

http://fredricjohansson.se/Bilder/d90100.png

Då går vi vidare till ännu mer

5d Mark 2 200% Cropp

http://fredricjohansson.se/Bilder/5d200.png

d90 200% Cropp

http://fredricjohansson.se/Bilder/d90200.png

Om ni sedan struntar i att jämföra. Hur tycker ni att 5d mark 2 presterar?

vore bra att veta bländare osv men men... personligen struntar jag i APS-kameran när du inte berättar mer om förutsättningarna. Om det är vid 2.8 inget fel på din 24-70 bild. Hej då.

Oskärpa

Helt klart är att Canon har problem med sina objektiv till dom digitala husen, har använt mina fasta objektiv på olika analoga Canon hus och skärpan har alltid funkat bra, köpte mitt första digitala hus Eos 350 det funkade bra med skärpan, köpte sen Eos D50 Katastrof alla gluggar oskarpa kallibrerade varje oblektiv var för sig blev nästan helt bra men ej helt ok, problemet tror jag ligger att Canon har en gammal typ av bajonettfattning som ej funkar fullt ut med digitala hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar