** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisras på Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Båda lanserades innan 2016. (Jag missade med ett sekel i mitt förra inlägg om saken. :)

Ja, du skrev 1916. Löjligt ett begränsa till 2016!

Fånig begränsning att inte jämföra med klockrena konkurrenter till A7III som tex. D750.

Skall vi ta en lista med de kameror som enbart lanserats denna månaden?

;)

Det var för att visa att A7 III tycks vara ganska lågt prissatt. Den är ju helt ny på marknaden och står sig ändå bra prismässigt mot ungefär två år gamla kameror. Tar man med äldre så blir jämförelsen kanske lite skev. De äldre har ju haft längre tid på sig att "prisrasa".

Men just 2016 var ett arbiträrt val. Man kanske lika gärna kunde välja 2015.

Det där är alla som lanserats mellan 2004 och 2020(!).

En del av de äldsta kanske inte är så relevanta längre. Ibland är det lite oklart om gamla grejer som listas på Prisjakt faktiskt säljs fortfarande.

Mer relevant än fåniga artificiella begränsningar till de senaste två årens kameror!

rena specifikationer har Nikon D750 svårt att konkurrera med Sony A7 III.

Det är tur för Nikon att den är billigare. :)

Det beror på vilka "specifikationer" som är viktiga för den som fotograferar.

Finns dessutom det kanske de som har D5 eller A9 och säger att det är "tur för Sony att A7III är billigare."

Fånigt och totalt ologiskt. Tom. för att vara dig PMD.

Det beror på vilka "specifikationer" som är viktiga för den som fotograferar.

Finns dessutom det kanske de som har D5 eller A9 och säger att det är "tur för Sony att A7III är billigare."
Nu var det ju D750 som du tyckte var ett exempel på en "klockren konkurrent" till A7 III så då tog jag inte med D5 eller A9 i jämförelsen.

Det spelar nog inte så jättestor roll vilka specifikationer som är viktiga. Sony A7 III har bättre värden på i stort sett alla. Man får hitta på andra skäl för att heller välja D750 (t.ex. att man redan sitter fast i Nikonsystemet eller att D750 är billigare).

Nu var det ju D750 som du tyckte var ett exempel på en "klockren konkurrent" till A7 III så då tog jag inte med D5 eller A9 i jämförelsen.

Ja, för mig så är det D750 som A7III måste slå för att jag skall vara intresserad av att byta i framtiden. De är bägge dessutom i instegssegment för småbild (A7-serien) eller mellansegment (D750).

D800-serien är klart mer semipro än vad A7-serien är, och inte direkt jämförbar tycker jag.

Det spelar nog inte så jättestor roll vilka specifikationer som är viktiga. Sony A7 III har bättre värden på i stort sett alla.

För mig så måste den slå D750 i följande AF, ha minst lika bra ergonomi och grepp, tillräckligt bra batteritid, lika bra utbud av objektiv (köper inte lösa kamerahus som inte har den optik som behövs till), och fungerande funktioner som tex. fokus AF-C.

Det är verkliga specifikationer. Inte finness/databladsjämförelser.

Jag tycker nog att du har valt bort flera stora och seriösa butiker.

Jo, men det gjorde jag för att du inte skulle klaga på att jag hade med oseriösa kamerabutiker, etc.

Det är ju inte till nackdel för dig om jag plockar bort ett antal butiker.

Men det säger ju rätt mycket hur larvig du är nu när du försöker hitta på alla möjliga orsaker att klaga och finna fel. Pinsamt PMD.

(Att du själv gjorde generalfel är tydligen något som går förbi).

Kunde aldrig tro att Sony skulle släppa det i en billigt toy camera som A6300, men de gjorde de.

A6300 var inte jättebillig när den kom, och någon leksakskamera är det ju absolut inte.

Däremot har den tappat rätt mycket i nypris sedan den kom för ungefär två sedan (vilket förstås påverkar begagnatpriserna). Den har gått ned ungefär 40% i pris, och om man sedan räknar med att de mycket sällan går att få ut mer än 70% av aktuellt nypris för en kamera innebär det att den som köpte kameran ny får ut ungefär 40% av det han betalade nu.

Jämför vi detta med en nära konkurren som visserligen var dyrare vid introduktion, men som använder samma sensor och lanserades tidigare så har den gått ned knappt 6% i nypris under samma tid ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar