Annons

Prisras på Sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen påverkar det säkert att Sonys brand bygger mycket på deras tekniska innovation (deras handhavande har ju inte alltid varit optimalt och utbudet av objektiv begränsat), så Sony har säkert en större andel användare som värderar ny teknik högt, jämfört med NiCan.

Tror du även har rätt gällande denna fjärde orsaken.

Eftersom Sony kanske är mer fokuserade på finesser och ny teknik, än "tråkiga" saker som handhavande och optik (även om bättre idag på FF-sidan), så är det nog så att deras kunder ofta värderar det väldigt högt över annat. Då är deras typiska kunder också säkert villiga att betala för att vara först med alla nya finesser och ny teknik.

Inget konstigt i det.

Marknaden och företagen är smarta att tjäna pengar och ta till vara på en sådan typ av efterfrågan.

sedan får väl dom värsta kritikerna tycka att Sony är så dåliga att dom inte kunde bygga en A7RIII redan från första gången.

Vilka är dessa "värstingar" till kritiker som tycker så?

Har inte läst eller sett något sådant alls, men kan säkert ha missat något udda test (du får gärna länka).

Verkar som en mycket besynnerlig åsikt att ha tycker jag. Verkligen väldigt märkligt kan jag hålla med dig om.

Därav att jag är grymt nyfiken på vilka testare och kritiker som påstår detta...
 
Stenis; för en gång skull kan jag hålla med i 100% av vad du skriver ovan.

Spegellösa blir allt bättre tekniskt, och i takt med att tekniken kommit ikapp och mognar, så kommer de tekniska förbättringarna bli allt mindre för varje modell och att planan ut allt mer. Då kommer det förmodligen bli allt längre mellan kamerasläppen (även för Sony).

Därmed kommer också prisbilden påverkas och inte tappa lika mycket som idag, och förmodligen påminna om den marknad som vi i dag ser för DSLR:er (de tappar visserligen också i värde över tid, både nytt och beg., men inte alls i samma fart som spegellöst idag).


Håh, vi är överens :)

Jag tror vi redan hamnat där för det kom bara två nya systemkamerahus från Sony förra året och det kommer förmodligen inte bli fler i år då det nog bara blir A7 III och A7s III. Någon APS-kamera tror i alla fall inte jag på.

A7 III kan nog hålla ett bra tag. Vad saknar du i den? Time Lapse i kameran kanske? Det borde väl funnits kanske nu när man verkar gå i från PlayMemories appar som man haft i de äldre kamerorna.
 
Intressant. Var hittar du den för drygt 20kkr? Funderar ju på en sådan kamera som komplement till A7R3an.


/Stefan

Ja drygt för det är det väl om den kostar några och 20. Det har också varit så ett antal gånger att du inte behöver vänta särskilt länge innan det kommer en del prisdroppade kampanjer.

Vill man spara några spänn kanske man köper ett kit med 24-105:an som blir en bra kombo och det brukar vara hyfsat prisvärt. Om man nu ska ha ett objektiv också kanske.

Sedan kan ni ju alltid hoppas på att Canon gör allvar med sitt skryt om att ta 50% av spegellösa marknaden. Det vore det bästa som kunde hända för då kommer Sony förmodligen se till att Canon får en så tråkig prisbild som möjligt att konkurrera med och sker det i år kommer alla de modeller som finns nu ha kommit en bit in på produktcykeln och då kommer de att kunna sänkas i pris rent naturligt.
 
Håh, vi är överens :)

Jag tror vi redan hamnat där för det kom bara två nya systemkamerahus från Sony förra året och det kommer förmodligen inte bli fler i år då det nog bara blir A7 III och A7s III. Någon APS-kamera tror i alla fall inte jag på.

A7 III kan nog hålla ett bra tag. Vad saknar du i den? Time Lapse i kameran kanske? Det borde väl funnits kanske nu när man verkar gå i från PlayMemories appar som man haft i de äldre kamerorna.

Just nu saknar jag varken något kamerahus, eller något objektiv för den delen (även om det säkert kommer sug efter ny optik någon gång).

Även om jag håller mig ajour, och ser positivt på utvecklingen av alla spegellösa kamerasystem, så är jag mycket nöjd med det jag har för tillfället.

Hade jag dock önskat något nytt, oavsett om tex. en A7III, en D850 eller något nytt Fujihus som tex. X-H1, så hade jag nog inte heller köpt det under de 1-2 första åren. Väntar gärna tills de faller i pris som sagt, eller tom. helst finns att köpa beg. till ännu lägre kostnad.

Har som sagt ingen direkt brådska med något nytt, även om jag hade känt ett behov, och är väldigt glad för det. Blir mycket mer ekonomiskt fördelaktigt för mig så (eller så lägger jag hellre pengarna på någon kul spännande fotoresa).
 
Jo, var gott att du hittade någon som ville betala något signifikant för gamla A-mountkameror.

Idag har de som ett dött system inte ett speciellt stort värde på marknaden. Du sålde nog i absolut sista stund (och tur att hitta någon köpare).

Alternativet hade väl varit att ge bort allt till något dagis :)
 
Tror du även har rätt gällande denna fjärde orsaken.

Eftersom Sony kanske är mer fokuserade på finesser och ny teknik, än "tråkiga" saker som handhavande och optik (även om bättre idag på FF-sidan), så är det nog så att deras kunder ofta värderar det väldigt högt över annat. Då är deras typiska kunder också säkert villiga att betala för att vara först med alla nya finesser och ny teknik.

Inget konstigt i det.

Marknaden och företagen är smarta att tjäna pengar och ta till vara på en sådan typ av efterfrågan.



Vilka är dessa "värstingar" till kritiker som tycker så?

Har inte läst eller sett något sådant alls, men kan säkert ha missat något udda test (du får gärna länka).

Verkar som en mycket besynnerlig åsikt att ha tycker jag. Verkligen väldigt märkligt kan jag hålla med dig om.

Därav att jag är grymt nyfiken på vilka testare och kritiker som påstår detta...

Det hör ihop med att äldre modeller tappar i värde, tråden handlar om prisras med Sony, bara min slutsats att Sony kan inte bygga en kamera som är färdig från början, sedan skall FW sköta resten. Pekar inte ut någon, men Sony behövde ändra även saker med metall och plast.


Ja det är mycket enkelt, det åtkommer oavbrutet att Sony bara släpper nya kameror, så då borde dom rimligtvis få lite skäll över att dom inte kunde bättre från första stund, det uppstår en obalans i kritiken över att FW borde lösa det mesta, nyare modeller har fått förbättringar som inte går att lösa med FW, större knappar större batteri med mera, med mera. Missar man det hela tiden så kvarstår inget annat än att Sony borde gjort bättre från början, förutom det så håller jag med om att det som går att fixa med FW borde absolut Sony göra, det väntades på FW till Nex7 och till A77, och även RX100 som ditt senaste exempel.


Jag kan tänka mig att när utvecklingen planar ut, så tvingas Sony att bli generösare med FW, men skulle inte förvåna mig om dom då vill ha lite betalt. Afe berättade att X-pro 2 ligger kvar rätt så bra i pris, en anledning och lite kompensation för det kan kanske genrösiteten med FW bidra, men jag vet så klart inte säkert över det.
 
Sorry. Mitt sista svar till Sten-Åke blev lite längre än tänkt (brukar inte skriva så långt).

Poängen är dock att det inte är så konstigt att spegellösa, och kanske extra mycket Sony med deras prispolicy och vana att inte ge nya funktioner via FW, rasar rätt mycket i pris. Speciellt på andrahandsmarknaden som du själv är inne på.

Tror förklaringen ligger där, och svaret på din fråga är därmed redan löst.

Tipset för att kringgå detta för alla prylar, men kanske speciellt spegellösa kameror, och extra mycket gällande just Sony, är att vara lite iskall och vänta något/några år.

Samt att överväga andrahandsmarknaden där de finns till mycket attraktiva priser. Då kan man ju vara på den "vinnande" sidan av prisraset och göra flera bra klipp.

Låt förstagångsköparna och företagen ta den största kostnaden för värdeminskningen. Har man akut GAS och extremt habegär till allt pinfärskt nytt - så får man också vara beredd att betala för det (bra för oss andra).

Nu tycker jag att din rekommendation kan vara en bra sådan, för nu kommer det nog bli allt bättre på andrahandsmarknaden för de som vill köpa bra hus billigt. Vi har ju inte haft någon vidare sådan för Sony-grejor tidigare men jag tycker att en A7 III är förhållandevis billig och om man verkligen har tänkt att ha den länge (vilket kan vara en rimlig förmodan) så kan ju det bli ett hyfsat prisvärt inköp trots att det är en kamera.
 
Det hör ihop med att äldre modeller tappar i värde, tråden handlar om prisras med Sony, bara min slutsats att Sony kan inte bygga en kamera som är färdig från början, sedan skall FW sköta resten. Pekar inte ut någon, men Sony behövde ändra även saker med metall och plast.


Ja det är mycket enkelt, det åtkommer oavbrutet att Sony bara släpper nya kameror, så då borde dom rimligtvis få lite skäll över att dom inte kunde bättre från första stund, det uppstår en obalans i kritiken över att FW borde lösa det mesta, nyare modeller har fått förbättringar som inte går att lösa med FW, större knappar större batteri med mera, med mera. Missar man det hela tiden så kvarstår inget annat än att Sony borde gjort bättre från början, förutom det så håller jag med om att det som går att fixa med FW borde absolut Sony göra, det väntades på FW till Nex7 och till A77, och även RX100 som ditt senaste exempel.


Jag kan tänka mig att när utvecklingen planar ut, så tvingas Sony att bli generösare med FW, men skulle inte förvåna mig om dom då vill ha lite betalt. Afe berättade att X-pro 2 ligger kvar rätt så bra i pris, en anledning och lite kompensation för det kan kanske genrösiteten med FW bidra, men jag vet så klart inte säkert över det.

Det var inte det jag undrade över (du svarar på något helt annat ovan).

Det jag blev mycket nyfiken på och undrade över var vilka kritiker/testare som kritiserade Sony för att inte gjort A7III redan från början.

Bengt: "sedan får väl dom värsta kritikerna tycka att Sony är så dåliga att dom inte kunde bygga en A7RIII redan från första gången."


Jag antar att du/de avser antingen när första NEX-modellen kom eller när första A7-modellen kom?

Dumt oavsett.

Man kan klaga mycket på Sony och andra kameratillverkare, men det verkar ju larvigt att klaga på och ställa krav på att Sony skulle på något magiskt sätt haft tillgång till dagens teknik för 5-10 år sedan.

Därav att jag undrade vilka jönsar som påstått något sådant?

Verkar ju direkt korkat!
 
Nu tycker jag att din rekommendation kan vara en bra sådan, för nu kommer det nog bli allt bättre på andrahandsmarknaden för de som vill köpa bra hus billigt. Vi har ju inte haft någon vidare sådan för Sony-grejor tidigare

Absolut. Tror vi redan har, eller strax kommer att få se, en hälsosam beg.marknad även för Sony.

men jag tycker att en A7 III är förhållandevis billig och om man verkligen har tänkt att ha den länge (vilket kan vara en rimlig förmodan) så kan ju det bli ett hyfsat prisvärt inköp trots att det är en kamera.

Det är fine. Vi har alla olika åsikt om vad som är billigt.

Jag är bara glad om en massa med andra människor köper denna. Ju fler exemplar som köps nu, ju snabbare ser andrahandsmarknaden bättre ut (vilket gynnar sådana som mig).
 
............Så visst det påverkar väl att äldre kameror tappar mera i värde, sedan får väl dom värsta kritikerna tycka att Sony är så dåliga att dom inte kunde bygga en A7RIII redan från första gången. För varje generation så ökar stabiliteten så det blir mindre ängsligt att köpa nytt och också lämpligare att vänta in någon kampanj eller sommar rea.

Jag vet inte vad du menar med stabiliteten. Jag har aldrig hittills haft några problem med mina spegellösa Sony-kamerors systemstabilitet. Har pratat med en del ÅF om detta och de har snarast givit uttryck för att kvalitetsproblem är mer ovanliga nu än tidigare.

Jag hade stora problem med min KonicaMinolta D7D. Där kan vi snacka brist på systemstabilitet. Kitobjektivet föll bokstavligt isär. Antiskak pajade flera ggr och sedan "First black fram"-problem ovanpå det där första bilden av något skäl blev svart, när kameran gick helt i baklås och måste startas om. Inte ens mina Sony DSLR-er var instabila.

Alla teknikföretag tror jag gör avvägningar kring vad man ska släppa direkt brett och vad man eventuellt väntar med. Sony hade exv. kunnat ge oss en stackad 24 MP sensor i A7 III när man ändå bemödade sig att ta fram en ny 24 MP FF sensor men den får vi nog vänta lite till på. Den kanske vi får se i en dedikerad videokamera som A7s III när den kommer istället. Sony har skyddad FF-verkstad tills Canon dyker upp.

Sony E startade med ett par pyttekameror (NEX 3 och NEX 5 om jag inte missminner mig helt) och frågan är väl om de redan då skulle ha planer på något helt annat? A7 är ingen revolution utan evolution och strukturell systemtillväxt. Sånt brukar ju ta lite tid och går inte över en natt.

Det är ju i stor utsträckning sensor- och processorutvecklingen som sätter ramarna för vad som är möjligt i varje generation numera.
 
Senast ändrad:
Sedan kan ni ju alltid hoppas på att Canon gör allvar med sitt skryt om att ta 50% av spegellösa marknaden. Det vore det bästa som kunde hända för då kommer Sony förmodligen se till att Canon får en så tråkig prisbild som möjligt att konkurrera med och sker det i år kommer alla de modeller som finns nu ha kommit en bit in på produktcykeln och då kommer de att kunna sänkas i pris rent naturligt.
Canon ligger nu tvåa efter Olympus så det borde väl redan fått Sony att reagera, får man väl förmoda.
 
Just nu saknar jag varken något kamerahus, eller något objektiv för den delen (även om det säkert kommer sug efter ny optik någon gång).

Även om jag håller mig ajour, och ser positivt på utvecklingen av alla spegellösa kamerasystem, så är jag mycket nöjd med det jag har för tillfället.

Hade jag dock önskat något nytt, oavsett om tex. en A7III, en D850 eller något nytt Fujihus som tex. X-H1, så hade jag nog inte heller köpt det under de 1-2 första åren. Väntar gärna tills de faller i pris som sagt, eller tom. helst finns att köpa beg. till ännu lägre kostnad.

Har som sagt ingen direkt brådska med något nytt, även om jag hade känt ett behov, och är väldigt glad för det. Blir mycket mer ekonomiskt fördelaktigt för mig så (eller så lägger jag hellre pengarna på någon kul spännande fotoresa).

Ja jag känner nog likadant. Jag är jättenöjd med det jag har men visst kan jag tänka mig att byta ut båda mina A7 II och min A6300 mot en enda A7 III om ett tag. Jag har aldrig köpt en begagnad kamera så vem vet, man kanske skulle testa det. Många kameror används extremt lite så det är ju långtifrån att köpa en bil utan mer som att köpa en båtmotor eller så för många sådana går ju heller inte särskilt mycket - de korroderar i bitar istället :).

Min A7r kommer jag alltid ha kvar. Jag är faktiskt helt till freds med den efter FW-uppgraderingen som gjorde att den blev lite snabbare och piggare.

Jag säljer sällan av något utan ger hellre bort det till min son eller så. Att sälja blir ju mest bara ren kapitalförstöring.
 
Canon EOS 300D, kom 2003, slog marknaden med häpnad, visserligen inget FF kamerahus, - men första digitala kamerahuset med kitzoom,
för futtiga under 10 000 spänn.
Tyckte man då!

När marknaden är mättad, bildresultaten extremt mycket högre än "tillräckligt bra", - kommer även fotonördarna sakta in på sin sk. uppgradering, det är min tro.
Tillverkarna lockar då med sänkta priser, kanske även bifogar en kryssning i Karibien (ha-ha!), - då kan mycket väl ett "folk-FF" spegellöst kamerahus gå för under 10 000 spänn.

Konsumenten är vinnare, men kamera tillverkarna kan få det tufft i framtiden, - mobilkameran kan ha utvecklats till en fullfjädrad kamera, med topprestanda, bara inom några år ........ !

Ja jag tror du får rätt. Vad ska de hitta på när en instegs-FF är så pass bra som den nu är i form av A7 III? Video i 8K? Gäsp!

Lagen om avtagande nytta kommer förmodligen att pressa tillverkarna väldigt hårt om några år.
 
Jag tror att det var länge sen Canon reade ut de äldre M-modellerna. Om man vill veta varför marknadsandelarna ser ut som de gör så får man nog gräva en hel del i datat (alternativt fråga respektive kameratillverkare. :)

Men spelar det så jättestor roll varför marknadandelarna är fördelade som de är? Den som har störst del har ju större intäkter än de andra, vilket väl de andra helst vill ändra på?

Och om det spelar roll vad fördelningen beror på nu, så är det väl likadant när (eller snarare om) Canon tar 50% av marknaden?
 
Sony E startade med ett par pyttekameror (NEX 3 och NEX 5 om jag inte missminner mig helt) och frågan är väl om de redan då skulle ha planer på något helt annat? A7 är ingen revolution utan evolution och strukturell systemtillväxt. Sånt brukar ju ta lite tid och går inte över en natt.

Nej, jag ser inte heller hur de skulle kunnat varit möjligt för de att hoppa över all denna utveckling.

Det är ju i stor utsträckning sensor- och processorutvecklingen som sätter ramarna för vad som är möjligt i varje generation numera.

Exakt! Spot on.

Det är ju mest detta som främst möjliggör och driver utvecklingen på den spegellösa sidan (tillsammans med utvecklingen och kvaliteten på bildskärmarna i EVF:erna).
 
Är det inte samma sensor i A7Riii som i gamla A7rii?

Ingen aning.

Men jag talade generellt om den totala tekniska utvecklingen som skett, och fortfarande sker, på den spegellösa kamerasidan (och uppfattade att S-Å gjorde lika så).

Där hänger ju mycket av de stora förbättringarna på sensorn (inklusive AF, men även snabb utläsningsmöjlighet, kortare signalvägar till DA = mindre brus och högre DR, ljusbrunnar, etc.), processor/minne (möjlighet till mer avancerad signalbehandling, högre upplösningar och snabbare utläsning/bps) samt EVF (upplösning, bildkvalitet, uppdateringsfrekvens, etc.).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.