Det Martain skriver i dom första raderna lite längre upp borde man ta fasta på, som köpare får man ta sitt eget ansvar, när första A7R kom med contastfokus som exempel, och D800 fans med relativt beprövad autofokus som alternativ, skall man verkligen hoppa på denna allra första spegelfria FF-kamera, EVF:n var i sin linda och inte i topp precis, en stillbilds kamera för mycket lugna bilder med visserligen hög bildkvalitet, aldrig i livet att jag personligen skulle hoppa till för den första modellen som samtidigt också hade ett högt pris och dåligt med objektiv.
Mina absolut sämsta köp har varit bilarna under alla år, kostar ständigt mycket pengar att äga och köra, samtidigt som värdeminskningen chockar en vid varje byte.
Men Bengt, jag kommer aldrig mer att köpa en tjockkamera hur bra den än. Jag vill inte ha en ens om jag får den gratis - oavsett om det står Nikon på den eller ej. En resencent som recenserade en av Nikons Pro-modeller för länge sedan (D3 kanske) sammanfattade det rätt väl när han sade att det kändes som att ha en motorsåg hängande runt halsen. Jag ville inte ha en motorsåg runt halsen när jag ska på fotopromenad. Dels väger den en massa och dels syns den alldeles för mycket för min smak. Den skulle helt enkelt göra det svårare att ta en del av de resebilder jag tar.
Jag köpte min A7r för storlekens och sensorns skull och jag är fortfarande väldigt nöjd med den i den användning jag har den. En sådan liten kamera som gav en sådan fantastisk bildkvalitet fanns inte förr. En A7r ska inte ses i ljuset av vad man kan köpa idag 4-5 år senare utan vad den faktiskt kunde prestera bildkvalitetsmässigt redan då och den kvaliteten räcker bra fortfarande. Inte en enda APS-kamera vad jag vet från de vanligaste tillverkarna ger idag mer än 24 MP. Så att såga en A7r för AF:en eller EVF:en är ungefär lika begåvat som att säga att man inte vill ha en 100 MP Phase One för att AF:en inte är lika bra som i en A7 III eller A7r III.
Åker jag ut som när jag dokumenterade flottningsmiljöer i Hälsningland i höstas eller senast när jag var uppe i Uppland bland vallonbruken så är det alltid A7r och min Zeiss jag förlitar mig på för den kombon ger fantastisk bildkvalitet och det gör D800E också för det är exakt samma sensor - båda har inget AA-filter för max detalj.
Jag har den till att ta högupplösta bilder av stilla motiv och jag tar nästan aldrig bilder av annat. Fokusen är aldrig något problem med mitt lilla 35mm objektiv. Den är dessutom jättesnabb med 35:an och sitter mycket exakt till skillnad från många DSLR:er som vid denna tid ofta hade kalibreringsproblem som en A7r inte ens kan ha rent teoretiskt. När jag köpte den var jag glad åt en fokus med återkoppling eftersom jag hellre valde precision istället för "fort men fel". När jag fattade hur spegellösas AF funkade så var det valet lätt. Var det något jag var pissed på så var det dåtidens DSLR:ers taskiga fokussystem. Så de var verkligen inte heller i par med hur de kamerorna funkar idag och det är historielöst att inte begripa det. Det har skett en utveckling under dessa år i alla typer av system.
I de fall jag haft den med på de safaris i Tanzania så har jag ibland haft den med adapter och då har adaptern haft inbyggd spegel, fasdetekt-AF också via dedikerad sensor som i DSLR:er samt mikrojustering. Så har jag kört mitt Sigma 150-500mm en hel del och det har inbyggd stabilisering som en del av Sigmas zoomar tidigare hade (sedan togs det bort). Detta löste att A7r saknar stabilisering. Med 35:an är avsaknad av stabilisering inget jag tänker på ens. Det har faktiskt funkar bra för mig. Jag har till min förvåning till och med tagit rätt mycket fågelbilder!!
"EVF:en var i sin linda", säger du? Ja det som var var väl främst att EVF:en var lite oresponsiv men det löste Sony faktiskt helt OK med just en väldigt bra FW-uppdatering (kan ni tänka er?). Som du kanske vet så är responsiviteten till en del betingad av objektivens sätt att fungera. Med Zeiss 35:an vaknar den verkligen direkt vid påslag idag och det gäller även med min nya 24-105mm zoom. Så för mitt bruk så finns det bara en enda sak jag retar mig på fortfarande och det är att den defaultar på auto-ISO till 1/60 sekund men jag använder faktiskt aldrig auto-ISO på den kameran eftersom jag vill ha koll på att ligga på så låga ISO det bara går, så jag kör med M (manuellt), eftersom jag vill få ut allt av DR som bara går ur sensorn.
Till de få snabba bilder jag tar eller när jag behöver den inbyggda blixten så har jag min A6300. Den har jag bland annat haft till interiörer under sagda Hälsingland sejour med mitt 10-18mm Sony. Det pasar bättre på min APS med 1,5ggr crop än på min A7r där det blir väl mycket vidvinkel för min smak.
Till de som inte har något riktigt högupplösande hus så kan jag bara säga att det är verkligt härligt och nu kan ni få ett A7r-hus för under 10 000 eller ett A7r II för kanske 15 000 med lite tur.